busreizen voor de lange afstand

Vragen en ervaringen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Farang Baa
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 352
Lid geworden op: donderdag 30 januari 2014, 15:27
Locatie: Thesaban Mueang Narathiwat

busreizen voor de lange afstand

#1 Bericht door Farang Baa » maandag 07 juli 2014, 18:34

Zijn lange-afstands busreizen een beetje goed te doen? Met lange afstand bedoel ik reizen van Bangkok naar uithoeken van het land als Mae Hong Son, Bueng Kan of Betong (prov. Yala).

Deze reizen duren tot wel 17 uur. Hoe comfortabel is dat en stopt de bus onderweg vaak, om passagiers te laten in- of uitstappen of evt. voor een eet-/drinkpauze? Ik las dat je soms een (warme?) maaltijd krijgt.

Mijn langste busrit duurde slechts drie uur, tussen Chiang Mai en Chiang Rai en was uitstekend te doen in een VIP-bus. Wel koud, met de airco. Een rit van drie uur is echter iets anders dan een van 17 uur, dat besef ik terdege.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: busreizen voor de lange afstand

#2 Bericht door elst99 » maandag 07 juli 2014, 21:12

Waarom zou je dat doen, als je voor een paar cent een binnenlandse vlucht kunt maken?
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Gebruikersavatar
v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1691
Lid geworden op: vrijdag 19 februari 2010, 13:10
Locatie: Belgie-จอมเทียน

Re: busreizen voor de lange afstand

#3 Bericht door v@go » maandag 07 juli 2014, 21:23

Waarschijnlijk omdat hij dan weer bij de securitycheck op het vliegveld, iedere keer die 1.000.000 baht moet aangeven en als je met zoveel geld naar het diepe zuiden gaat kun je wel eens aangezien worden voor terroristenfinancier.
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

Gebruikersavatar
Farang Baa
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 352
Lid geworden op: donderdag 30 januari 2014, 15:27
Locatie: Thesaban Mueang Narathiwat

Re: busreizen voor de lange afstand

#4 Bericht door Farang Baa » maandag 07 juli 2014, 22:05

elst99 schreef:Waarom zou je dat doen, als je voor een paar cent een binnenlandse vlucht kunt maken?
Omdat ik het (d.w.z. een lange busrit) een keer meegemaakt wil hebben. Daarnaast is niet elke bestemming makkelijk en goedkoop met het vliegtuig bereikbaar, laat staan rechtstreeks. Tenslotte ben ik al met de nachttrein geweest en hoef dat niet opnieuw te ervaren.

euromonkey
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 252
Lid geworden op: maandag 12 september 2011, 04:31

Re: busreizen voor de lange afstand

#5 Bericht door euromonkey » dinsdag 08 juli 2014, 03:32

Met een VIP bus is het goed om te doen.
Ik reis zelf af en toe met de nachtbus van Udon naar pattaya.
Vliegtuig is dan geen optie omdat je dan eerst naar Bangkok moet vliegen en dan alsnog een aantal uren met de bus verder.
Een oranje bus zou ik niet nemen stopt overal en de reis duurt dus veel langer.
Maar als ervaring voor een paar uur wel leuk. Dus een tip voor een korte dagtrip naar een andere plaats.

Gebruikersavatar
Farang Baa
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 352
Lid geworden op: donderdag 30 januari 2014, 15:27
Locatie: Thesaban Mueang Narathiwat

Re: busreizen voor de lange afstand

#6 Bericht door Farang Baa » dinsdag 08 juli 2014, 09:28

Zijn de blauwe bussen non-stop?

euromonkey
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 252
Lid geworden op: maandag 12 september 2011, 04:31

Re: busreizen voor de lange afstand

#7 Bericht door euromonkey » woensdag 09 juli 2014, 04:44

De VIP bussen zijn niet non stop maar stoppen alleen bij een paar grote plaatsen.
Er is een wc aanwezig in de bus, maar alleen voor hoge nood.
Halverwege een grote stop 30 minuten voor wc bezoek en tijd om wat eten en drinken te kopen.

pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1377
Lid geworden op: woensdag 07 januari 2009, 14:30

Re: busreizen voor de lange afstand

#8 Bericht door pong » woensdag 09 juli 2014, 12:53

Als de door de staat gereguleerde bus wordt genomen kan je in principe uit 4 klassen kiezen, maar enkel op hoofdroutes worden die (nog) alle 4 geboden-kleinere plaatsen zoals MHS minder. ELKE provincie heeft tenminste 1 direkte lijn op BKK, er zijn ook lijnen noord-Isan.
1e kl is met AC, met service, met WC aan boord (werktniet altijd, riekt soms) kleur blauw, stopt na 4 uur, wegens rusttijd chauffeur, vaak wordt dan een kleine maaltijd geboden, soms als vliegtuigdoos aan boord. Laat pas mensen uit NA passeren voorgaande stad met direkte bus. ja kan er dus niet mee van D->E reizen als die van BKK komt. Iets ruimer als eco in de plane.
2e kl. is met AC, geen WC< geen service, smallere stoelen, dus echt budget-eco. Hangt van lijn/mij af hoeveel/welke stops ze maken. De echte Gov.ment-dito-bus heet 99 en verkoopt pas kaarten als ze precies weten hoeveel vrije zetels nog. Meestal op gas. Om de 2-3 uur langere stop bij busstatie of restrt met plashuisje, eten zelf betalen. Kleur wit met oranje+blauwe belijning.
3e kl. is er vrijwel niet meer op lange afstand-was de nON AC, strakke Thai-size zitjes, de ''orange crush''.
4e kl. zijn doubledeckers, een letter geeft aan welke soort klas het is, kan varieren als boven.
OOK is er dan nog de superdeluxe, soms als 4e kl. betitelde, bisnis-klas achtige 999 bus, paars, of ''rot non''=slaapbus. dit is GEEN slaapbus zoals je in VNam of CHina vaak treft met ligplanken. Halen vaak hun neusje op voor stinkende en ongemanierde farang vanwege klachten van de verwende Thai en weren ze soms-al dan niet herkenbaar als zodanig.
Op hoofdplaatsen zoals ChMai of Surat zijn er wel 10-20 met elkaar heftig concurrende maatschappijen, die voor de leek echter vrijwel niet te onderscheiden zijn doordat alles in Thai is en alle bussen er vrijwel eender uitzien. Ze hebben allemaal eigen loketten, maar voor nachtbussen zijn de tijden vrijwel identiek. Prijzen zijn staatsgereguleerd (het MAX-minder als dat mag wel) en worden pas na heftig soebatten in de senaat aangepast.
Of het te doen is weet je zelf het best-als je al eerder zulke lange ritten hebt gemaakt en of het je de moeite waard is. Voor dat ''landchap'' hoef je het meest niet te doen, want dat is meestal doodsaai-rijstvelden en&. De doorsnee toerist kijkt er wel voor uit-het is dan veel slimmer om zulke lange ritten op te breken in handzamere dagstukjes en zo meer plekken te zien.

Gebruikersavatar
Farang Baa
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 352
Lid geworden op: donderdag 30 januari 2014, 15:27
Locatie: Thesaban Mueang Narathiwat

Re: busreizen voor de lange afstand

#9 Bericht door Farang Baa » woensdag 09 juli 2014, 14:07

Is een VIP-bus nu 1e klasse? En wat is dan een 'SVIP'-bus? Op de website 12go.asia, waar je de vertrektijden van de bussen kunt opzoeken, vind ik deze bussen wel eens. Ze zijn van Transport Co, ik neem aan de blauwe staatsbussen. Ook wordt daar gesproken over Express. Verwarrend hoor.

Plaats reactie

Terug naar “Reizen door Thailand”