inkomen

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
hanshu

Re: inkomen

#46 Bericht door hanshu » dinsdag 08 juli 2014, 09:07

Ik vind het wel een moedig verhaal en ben van mening dat het de moeite waard van het uitproberen is.
Niet iedereen heeft dezelfde luxe om zich heen nodig.Bovendien is het in Nederland ook niet aangenaam vertoeven met een minimum inkomen.
Het grootste probleem blijkt de ziektekostenverzekering.Zelf ben ik in Nederland verzekerd omdat ik hier de meeste tijd per jaar vertoef.Dat probleem heb ik dus niet.
Verder heb ik in Thailand een huurhuis met 3 slaapkamers(waarvan 1 met airco) en een flink stuk grond eromheen voor 4000 baht/mnd.
Geen auto (wij doen alles met openbaar vervoer en motorbike) geen ziektekostenverzekering,geen of weinig barbezoek (die heb je hier niet :happyno: ) .
Wel: 2 kinderen met schoolgeld,elke dag mn biertje of het glaasje wijn...verder veel farang food,regelmatig naar de family met de bus (130 km) waarbij we dan slapen in zo'n wipbungalow voor 350 baht/dag.(vanwege de aanwezige airco :crazy: ).
Verder de onvermijdelijke lekke band en andere dagelijkse kosten.
Dit alles voor 33.000 bath/mnd
Er is nog veel te besparen hierop maar dat is in ons geval niet nodig en ik leef hetzelfde nivo als dat ik in Nederland leef.
Laatst gewijzigd door hanshu op dinsdag 08 juli 2014, 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Roy1967
heeft ervaring
heeft ervaring

#47 Bericht door Roy1967 » dinsdag 08 juli 2014, 11:57

Bedankt voor jullie berichten.

Voor wat betreft de ziektekostenverzekering heb ik nu uitgebreide info gehad van een (buitenlandse) verzekeraar.
Dat lijkt met een beperkte dekking betaalbaar, maar ik leg het ook voor aan mensen met meer verstand van dergelijke polissen dan ik. Bovendien weet je niet wat een verzekeraar met zijn prijzen gaat doen.

Verder ben ik aan het kijken of ik een huisje naar mijn zin kan laten bouwen voor een lager bedrag.
In plaats van 2 miljoen voor 1,5 miljoen.
Dat zal mogelijk ten koste van de luxe gaan, maar zorgt er wel voor dat ik een spaarpot achter de hand heb.

Aangezien ik veel tijd thuis doorbreng, is het wel erg belangrijk voor me dat dat huis redelijk comfortabel is.
Ik weet ook dat er huizen gebouwd worden voor allerlei prijzen, en iedereen acht zichzelf capabel om een huis te bouwen volgens mij. Maar in geval van een aardbeving wil ik niet dat mijn huis schade oploopt.
Ook in Chiang Rai zijn voor lage bedragen huurhuizen te krijgen, maar dat is toch duidelijk minder dan ik graag wil.
Maar ik hou het eerste jaar goed mijn ogen en oren open, omdat verhuur meestal van mond tot mond gaat.

brake034
Expat
Expat

#48 Bericht door brake034 » dinsdag 08 juli 2014, 13:49

Hallo Roy, ik woon zelf samen met mijn vrouw Pun in de buurt van Thoeng, aan de 1020 van Thoeng naar Chiang Khong.
Dat is pakweg 60 km te oosten van Chiang Rai stad.
Een tijd geleden heeft mijn vrouw daar wat grond gekocht en in 2006 hebben we er een leuk huis kunnen bouwen.

Mocht je het leuk vinden kun je rustig een keer langs komen, dan kunnen we de echte kosten van levensonderhoud in de Rai doorspreken onder het genot van een Beer Chang.
Marcel

hanshu

#49 Bericht door hanshu » dinsdag 08 juli 2014, 14:46

Nou Roy....dat is goed nieuws...het eerste biertje al gratis.

Roy1967
heeft ervaring
heeft ervaring

#50 Bericht door Roy1967 » dinsdag 08 juli 2014, 15:40

brake034 schreef:Hallo Roy, ik woon zelf samen met mijn vrouw Pun in de buurt van Thoeng, aan de 1020 van Thoeng naar Chiang Khong.
Dat is pakweg 60 km te oosten van Chiang Rai stad.
Een tijd geleden heeft mijn vrouw daar wat grond gekocht en in 2006 hebben we er een leuk huis kunnen bouwen.

Mocht je het leuk vinden kun je rustig een keer langs komen, dan kunnen we de echte kosten van levensonderhoud in de Rai doorspreken onder het genot van een Beer Chang.
Ja, dat lijkt me zeker leuk. Ik kom in oktober naar Chiang Rai, en dan kom ik graag een keer langs.

brake034
Expat
Expat

#51 Bericht door brake034 » dinsdag 08 juli 2014, 15:55

In Oktober zijn wij ook weer terug in de Rai. Stuur maar een PB'tje als je wilt afspreken.
Marcel

Roy1967
heeft ervaring
heeft ervaring

#52 Bericht door Roy1967 » dinsdag 08 juli 2014, 16:02

brake034 schreef:In Oktober zijn wij ook weer terug in de Rai. Stuur maar een PB'tje als je wilt afspreken.
Zal ik doen, vriendelijk bedankt.

brake034
Expat
Expat

#53 Bericht door brake034 » dinsdag 08 juli 2014, 16:19

Laten we eens kijken naar een normaal inkomen in Chiang Rai, een dagloon-er/ster die met 300 baht per dag heel blij is.
Zeg dat ze 11 maanden per jaar voor een dagloon kunnen werken, 1 maand werken ze op de rijstvelden.
Dat geeft bij 25 werkdagen per maand een gemiddeld inkomen van pakweg 7.000 baht per maand.
De opbrengst en de kosten voor het eigen rijstveldje laat ik even buiten beschouwing.

Er zijn farangs die aan 180.000 baht per maand niet genoeg hebben, dat kan!
Er zijn farangs die van 20.000 baht per maand prima rond kunnen komen, dat kan!
Er zullen erg weinig farangs zijn die van 7.000 baht per maand rond kunnen komen?!

Laat ik het zo stellen, als je als farang per maand 180.000 baht in Thailand uitgeeft leid je een leven wat nauwelijks aangepast is/in harmonie is met je Thaise collega's uit dezelfde bevolkingsgroep?!
Marcel

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#54 Bericht door Henk Korat » dinsdag 08 juli 2014, 16:40

Laat ik het zo stellen, als je als farang per maand 180.000 baht in Thailand uitgeeft leid je een leven wat nauwelijks aangepast is/in harmonie is met je Thaise collega's uit dezelfde bevolkingsgroep?!
Klopt. Als ik bij ons in de moo ban kijk - en dat is een bovengemiddelde moo ban - dan schat ik het maandinkomen van de Thaise bewoners (exclusief de ondernemers) op tussen de 50.000 en 60.000 bath per maand (van sommigen ken ik het maandsalaris). Zowel de man als de vrouw werken. Buiten de farang vrouwen ken ik binnen de moo ban geen enkele vrouw die niet werk. Maar de Thaise familie woont in een huis van tussen de 3 miljoen en 7 miljoen Bath, hebben doorgaans twee auto's en schoolgaande kinderen. Dat gezamenlijke inkomen van tussen de 100.000 en 120.000 Bath is hard nodig om de hypotheek en de autolening af te lossen en andere vaste lasten te betalen. Wij hebben al drama's bij ons in de moo ban meegemaakt.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#55 Bericht door genesis » dinsdag 08 juli 2014, 16:42

180.000 baht per maand is een belachelijk bedrag wat slecht zeer weinigen onder ons zullen verdienen en al helemaal om in Thailand op te souperen lijkt mij.

Als ik kijk wat mijn vriendin en ik spenderen in de tijd dat ik vrij ben en bij haar ben, dan moeten we toch wel behoorlijk gek doen om er meer dan 80.000 er door te draaien op maandbasis.

als ik er permanent zou leven dan zouden we op onze manier best riant kunnen leven van zo'n 40 a 50K baht p maand. Waarbij ik wel moet opmerken dat we een zeer een voudig apartement bewonen in het centrum van Chiang Mai, redelijke grote huis/slaapkamer met badkamer (wc & warme douche) en balkonnetje. Kost met regelmatig gebruik airco zelden meer dan 4.500 baht dat is dan huur/water/electra.

We hebben een motorfietsje (115 cc) en we eten meestal in het appartment, waar we het eten van de straat halen, omdat dat dat eten gewoon het lekkerste is we halen dan wel wat we willen en aardig veel (ik altijd Sushi, 33 stuks voor 150Baht).

Voor de rest zijn we veel op pad met de motor en slapen in resortje of bungalowtje, soms een hotel als we rond trekken. Voor de rest gaan we regelmatig naar de bioscoop (VIP seat is helemaal geweldig met hun verstelbare stoelen, kussen en dekbed!) dat voor maar 700 baht voor 2 personen, moet je dat maar eens in Nederland proberen als je dat er al kan vinden. (NOT!)

Voor de rest vind mijn meisje het leuk om kleren te kopen, ze leeft zich maar uit, kost in Thailand toch geen ene drol. Dus zoals je van ons ziet, leven hoeft niet veel te kosten en het gevoel van welbevinden is er prima onder.

Genesis

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#56 Bericht door Henk Korat » dinsdag 08 juli 2014, 16:57

Genesis, je zit er volgens mij niet zo gek veel naast. Voor 80.000 Bath (zo'n Euro 1.900) moet je aardig rond kunnen komen. Natuurlijk kan het ook voor minder, maar dan moet je je dingen gaan ontzeggen. Meestal zal dat het drankje zijn en uit eten gaan. En met die 80.000 Bath per maand zit je al ver boven het gemiddelde Thaise inkomen.

Overigens leuk weer iets van je te horen.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Pieter1947
Standaard Lid
Standaard Lid

#57 Bericht door Pieter1947 » dinsdag 08 juli 2014, 19:01

Volkomen gelijk genesis.

Mijn kosten zijn 1500 bath per maand (electra).en ik moet echt gek doen om 30.000 bathjes op te maken per maand.Maar,ga je in de bar zitten elke dag heb je 4000 per dag nodig......

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#58 Bericht door genesis » dinsdag 08 juli 2014, 19:21

Van barkosten heb ik niet zoveel kaas gegeten, ik kom nooit in de bar. We zijn laatst wel samen gaan stappen, nachtclub 6 drankjes en daarna naar de discotheek (enkele drankjes & tip voor de bediening) en nog in het nachtrestaurantje gegeten. Zijn we rond de 2000 baht kwijt maar dit doen we zelden tot nooit!

Ik heb nog een leuke! Ik wilde op de laatste avond samen mijn meisje mee uit eten nemen in een mooi restaurant met een mooi uitzicht op de rivier en zijn oude geklinknagelde brug in Chiang Mai. Dit natuurlijk vanuit het ookpunt van romantiek. ;)

Zegt mijn meisje, het eten is hier volgens mijn vrienden matig tot slecht (klopte voor mijn bestelling wel, haar spaghetti was uitstekend), dus beperkt eten besteld en voor haar wegens mooie herinneringen aan onze eerste ontmoeting die uitliep op onze huidige relatie, een Mai Tai, voor mij een Bacardi cola.

Maar goed een schitterend restaurant, waarbij wij buiten op de veranda zaten te eten met uitzicht op de rivier en de brug, merkte zij nog op: 'het grasveld ervoor is vrij toegangkelijk en als we lekker eten van straat hadden gehaald was het net zo perfect geweest en voor veel minder. De prijs die ik voor onze bescheiden bestelling moest betalen viel wel mee hoor, zo'n 850 Baht.

En natuurlijk waardeerde zij mijn insteek tot romantiek wel, maar dat kon ook voor veeeeel minder en met een betere kwaliteit eten, tjaa daarom heb ik het ook altijd zo naar mijn zin met haar, nooit saai en omdat wij oprecht van elkaar houden is het geven-en-nemen naar elkaar nooit moeilijk en dus vermakelijk en prettig. :thumbsup:

Genesis

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#59 Bericht door genesis » dinsdag 08 juli 2014, 19:23

Ik weet het niet zeker maar volgens mij is een gemiddeld netto inkomen in Nederland zo rond de 1400 a 1500 euro met een 200 euro naar boven/of beneden.

Dus op het forum word toch al gauw over fikse inkomensbedragen gesproken die m.i. de meesten niet hebben...... (in ieder geval in Nederland)

Genesis

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#60 Bericht door Henk Korat » dinsdag 08 juli 2014, 19:48

genesis schreef:Ik weet het niet zeker maar volgens mij is een gemiddeld netto inkomen in Nederland zo rond de 1400 a 1500 euro met een 200 euro naar boven/of beneden.

Dus op het forum word toch al gauw over fikse inkomensbedragen gesproken die m.i. de meesten niet hebben...... (in ieder geval in Nederland)

Genesis
Het gemiddeld inkomen in Nederland voor 2014 is rond de Euro 34.000 bruto per jaar. Dit komt neer op iets meer dan Euro 2.000 netto per maand. Dat is ongeveer Bath 80.000.

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”