inkomen

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: inkomen

#31 Bericht door Henk Korat » maandag 07 juli 2014, 13:39

Hua Thale schreef:Er zijn hier al heel wat onderwerpen over Roy meeste opmerkingen zijn uiteraard over het te lage budget.
Als ik je opgegeven maandcijfers goed begrijp heb je ergens in een oude sok een dikke 6 miljoen Baht liggen of denk je dat te ontvangen over die periode.
En met een komend WAO en bijstand voor de deur wat je niet wil denk je daar in Thailand wel mee weg te komen.

Zou lekker je ding doen als je na een jaartje [ofwat] een andere conclusie getrokken heb moet er toch nog tijd en geld zat zijn om je leven en andere richting te geven.
Iets waar je hoe dan ook rekening mee moet houden.
Het Thaise 'leven' gaat altijd ietsje anders als dat het ooit eens in het 'We gaan emigreren' boekje vermeld is.
Mogelijkheden genoeg of denk je dat iedereen hier heel de dag onder die bananen struik zit jaar rond.
Aangeven hoe wat waarom onmogelijk kan je achtergrond totaal niet weet niet waar je gaat wonen en zo vort.
De een neemt genoegen met een mix van het Thaise leven met zijn beperkingen in onze denkwereld en de ander wenst alles Europees geregeld te hebben.

Dat je AOW 20 jaar minder is keer ongeveer 2 % begrijp je toch om nog even negatief te eindigen. ;)
Heeft lang geduurd, maar eindelijk komt Hua Thale met de juiste opmerking. :clap: :clap: :clap:
Natuurlijk heeft Roy ruim voldoende middelen op zijn rekening, anders houdt hij het financieel nooit vol tot zijn eigen hemelvaart (zie hierna). Hij heeft plan B - neem ik aan - allang in zijn hoofd, namelijk, bevalt het niet, dan retour Nederland. Toch nog een opmerking. De AOW is niet volledig opgebouwd en ik weet niet hoe het met de pensioen opbouw zit. Vraag is dus of Roy dit wel financieel volhoudt tot zijn verscheiden. Vergeet ook vooral niet dat je in Thailand er samen alleen voor staat. Er is familie die jullie wellicht wilt helpen, maar een bijstanduitkering of een oudedagsvoorziening kent Thailand niet.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Roy1967
heeft ervaring
heeft ervaring

#32 Bericht door Roy1967 » maandag 07 juli 2014, 14:08

dutch schreef:Heel simpel.........als je info wilt,mocht dit al de plaats zijn om deze preciese info te kunnen krijgen,moet je beginnen met alle gegevens door te geven.
Je hebt gelijk, omdat het topic hier niet over mijn budget ging had ik niet neergezet waar ik wil wonen.
Maar jouw oordeel is nogal definief als je van mening bent niet alle info te hebben.
Ik heb ook gezegd dat de omstandigheden voor iedereen verschillend zullen zijn.

Wat mijn vriendin betreft: niets valt uit te sluiten. Wellicht veranderen de omstandigheden tussen ons waardoor wij niet meer samen zijn. Met haar terugkeren naar Nederland lijkt me niet leuk, vooral voor haar niet. Ik weet vrij zeker dat zij hier niet zal kunnen aarden. Maar jouw opmerking dat zij wellicht een goedkope partner is, klopt niet. De reden dat zij is gestopt met werken, is dat zij het werk fysiek te zwaar was. Ik heb er op aangedrongen dat zij stopte met dat werk, daarom wil ik ook graag haar financiele verplichtingen overnemen. Als ik haar als goedkope vrouw zou zien, had ze beter kunnen blijven werken.
Dat was veel goedkoper geweest voor mij. Dan had zij mij 4000 Baht per maand kunnen geven, ik vind het niet erg om een goedkope gigolo genoemd te worden. :cheesy:
Ook al vind ik je eerste bericht wat kort door de bocht, kan ik kritiek op mijn naiviteit best waarderen hoor. Het enthousiasme mag af en toe best getemperd worden.

Loe, bedankt voor de aanvulling.
Ik zal er zeker over nadenken of ik het anders moet gaan doen.
Financieel weet ik niet of dat wel haalbaar is, maar ik zal het zeker als optie overwegen als een en ander anders loopt dan gedacht. In eerste instantie ga ik er fulltime heen, maar ik denk dat ik geen jaren in Thailand hoef te zijn om te zien dat ik me vergist heb. Er zullen dus vast momenten komen dat ik mijn idee kan stellen.

Roy1967
heeft ervaring
heeft ervaring

#33 Bericht door Roy1967 » maandag 07 juli 2014, 14:15

@Henk Korat: mijn pensioen wordt inderdaad ook minder uiteraard, ik bouw niet meer op. Net als de AOW.

Mijn plan B om terug te keren is niet in zo'n vergevorderd stadium als mijn plan nu naar Thailand te gaan.
Ik kan nu nog niet zeggen of en wanneer het mij niet gaat bevallen in Thailand.
Duidelijk is wel dat het met het ouder worden, de kans om financieel gezond terug te keren naar Nederland steeds kleiner wordt. Maw: ik moet binnen een paar jaar wel een idee hebben of het definitief is of dat het vrijwel zeker heel anders gaat lopen dan gedacht.

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#34 Bericht door Henk Korat » maandag 07 juli 2014, 14:18

Roy1967 schreef:@Henk Korat: mijn pensioen wordt inderdaad ook minder uiteraard, ik bouw niet meer op. Net als de AOW.

Mijn plan B om terug te keren is niet in zo'n vergevorderd stadium als mijn plan nu naar Thailand te gaan.
Ik kan nu nog niet zeggen of en wanneer het mij niet gaat bevallen in Thailand.
Duidelijk is wel dat het met het ouder worden, de kans om financieel gezond terug te keren naar Nederland steeds kleiner wordt. Maw: ik moet binnen een paar jaar wel een idee hebben of het definitief is of dat het vrijwel zeker heel anders gaat lopen dan gedacht.
Het doel er binnen een paar jaar weer eens over een terugkeer of niet na te denken is al goed genoeg Roy.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

dutch
Expat
Expat

#35 Bericht door dutch » maandag 07 juli 2014, 14:20

Veel genoegen en wijsheid met welke verdere discussie over wat dan ook. :crazy:
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#36 Bericht door Jeanette » maandag 07 juli 2014, 14:34

Roy1967 schreef: Als ik dus iets heel leuks vind voor weinig om te huren kan dat ook, maar om diverse redenen heb ik liever iets van mezelf.
Grootste voordeel van huren is wel de flexibiliteit als iets mis gaat.

Ik sluit mijn ogen niet voor het feit dat het geen vetpot is.
Maar onmogelijk lijkt het me zeker niet.

En ik weet inderdaad dat ik gekort word op mijn AOW, ook is mijn pensioen uiteraard lager.
Kan en mag je in Thailand ook een stacaravan op die grond zetten?
Dan ben je niet meer zo afhankelijk van je vrouw.
Ook al heb je een heel goed huwelijk, over 20 jaar zijn jullie allebei andere mensen, wat hou je over als dat misloopt?
Met €150.000 op de bank is het anders dan zonder, als je zegt met weinig geld te kunnen leven want op is op.

[|)

Roy1967
heeft ervaring
heeft ervaring

#37 Bericht door Roy1967 » maandag 07 juli 2014, 14:47

Jeanette, ik heb van Peter Jan Rens geleerd dat ik helemaal niets heb als het mis gaat.
Hij had het huis op naam van zijn Thaise ex staan, en heeft nergens recht op.

Wanneer de grond op naam van mijn (aanstaande) vrouw staat, en ik heb met haar een lease overeenkomst, denk ik dat de situatie anders is. Maar dat is iets dat ik makkelijker uit kan zoeken wanneer ik daar woon, op afstand zijn veel zaken erg moeilijk te achterhalen. Maar daar heb ik nog tijd voor, aangezien ik eerst een jaar een huurwoning wil.
De bouw duurt ongeveer 5 maanden, dus dan zou ik ongeveer een half jaar hebben om een aantal zaken verder uit te zoeken om een beslissing te kunnen nemen. Als dat niet genoeg zekerheid geeft of ik heb niet genoeg info dan zal ik wachten met bouwen.

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#38 Bericht door Jeanette » maandag 07 juli 2014, 15:00

Had die Peter niet een vrouw in Nederland en een mia noi met een huis vol (wees)kinderen in Thailand?

Ha ha, als de bouw 5 maanden duurt ben je nog lang geen Diogenes.

Maar ik wens je sterkte, wijsheid en geluk toe.

[|)

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#39 Bericht door ron » maandag 07 juli 2014, 17:43

Het lijkt zowaar wel een echt forum,als ik al deze berichten net heb gelezen wat er neergepend is.......bravo! :clap:
Een echte discussie,met echte goede vragen en/of antwoorden.
Evenals een paar andere forumleden,had ik ook niet de neiging om direkt te reageren op het bedrag van het budget waar Roy het per maand mee zal moeten gaan doen.

In m,n achterhoofd alweer:"zoveel mensen/zoveel wensen" was ik benieuwd wat voor reactie,s hier op zouden komen.
Denk dat dit wel gevarieerd was,maar het is toch wel het merendeel van de antwoorden die wijzen dat zij het een krap budget vinden.........

Als ik wel eens vertel aan mensen hier in Nederland welke kosten ik per maand had,kijkt men mij soms ongelovig aan,en denkt men dat ik overdrijf.........omdat zij op hun vakantie in Thailand voor een appel en een ei kunnen rondkomen........
Worden een paar dingen opgenoemd zoals:ligstoel op het strand 30thb(bij ons 12 euro),biertje in de bar/op het strand 40-50thb (bij ons minimaal 2,50 euro) eten bij een foodcourt zoals Lotus (40-60thb) bij ons in NL bijvoorbeeld bij Le Place gemiddeld 12,50 euro.........en ga zo maar door.
Ook het schamele dagloon van de Thai (300-400thb) dat vaak als vergelijkingsmateriaal wordt genoemd,is absoluut geen leidraad.

Dat bovenstaande vergelijkingen m.i. niets,maar dan ook niets zeggen over de kosten van het vaste wonen,maar gewoon voor de toerist de opmerkelijkste prijsvergelijkingen zijn,doet de kortetijds-vakantiegangers het idee geven dat Thailand wel eens een ideaal land zou kunnen zijn om hun oude dag te kunnen slijten in de toekomst.
Dat Thailand goedkoop zou wezen,is in mijn ogen een achterhaalde conclusie.

Echter zal een ieder zijn budget waar zij mee rond kunnen komen verschillend zijn......
Ikzelf had al moeite om van 4000 euro rond te komen,maar heb integendeel van Roy wel autohuur/huishuur/hoog electragebruik door airco,s/brandstofkosten voor auto,school voor Kevin en een reservering van 5000 euro per jaar ziektekosten.........

Was het ons na de afgelopen termijn wel bevallen,hadden wij natuurlijk een huis laten bouwen naar onze wens en een nieuwe auto aangeschaft.
Dan neem je natuurlijk wel een boel vaste lasten weg,alhoewel je je investering ook over een aantal jaar zal moeten afschrijven.

Ook ik wil evenals velen die hier reageerden op het belangrijkste van alles de "ziektekosten-verzekering" ,zeggen dat als je eenmaal niet of niet-goed verzekerd bent,je hoog spel speelt!!
Toch hoop ik voor Roy dat zijn missie zal slagen,maar dat hij niet direkt alle schepen achter zich zal verbranden.

Tevens hoop ik dat Roy zijn avontuur hier op het TF zal blijven updaten,als hij tenminste een internet aansluiting laat realiseren in z,n nieuwe home-stay,wat mischien het budget niet toe zal laten.

Groet,Ron. :thumbsup:
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Roy1967
heeft ervaring
heeft ervaring

#40 Bericht door Roy1967 » maandag 07 juli 2014, 18:21

Een internetverbinding is wel ingecalculeerd.
Dan maar drie dagen geen eten. :giggle:

De waarschuwingen voor wat betreft de ziektekosten neem ik van jullie allemaal zonder meer aan.
Het is niet mijn bedoeling een ziekenhuisopname voor een gebroken been te betalen van de gedwongen verkoop van mijn huis.

Verder zal de tijd leren hoe het gaat verlopen.
Uiteraard is het eenvoudiger om tot je 55e te werken en dan pas met pensioen te gaan, maar bij mij doet zich de kans wat eerder voor.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#41 Bericht door ron » maandag 07 juli 2014, 18:24

Roy1967 schreef:Een internetverbinding is wel ingecalculeerd.
Dan maar drie dagen geen eten. :giggle:

De waarschuwingen voor wat betreft de ziektekosten neem ik van jullie allemaal zonder meer aan.
Het is niet mijn bedoeling een ziekenhuisopname voor een gebroken been te betalen van de gedwongen verkoop van mijn huis.

Verder zal de tijd leren hoe het gaat verlopen.
Uiteraard is het eenvoudiger om tot je 55e te werken en dan pas met pensioen te gaan, maar bij mij doet zich de kans wat eerder voor.
Wens jou in ieder geval veel succes met je missie Roy,en dat meen ik. [|)

Ron.
"Zij die dansen
door hen

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#42 Bericht door Henk Korat » maandag 07 juli 2014, 18:55

Ron, ik vind zelf, dat je nogal een ruim budget voor Thailand aanhoudt. Ik heb in Thailand een eigen huis en een eigen auto, rij veel, bespaar niet op de airco, heb geen schoolgaande kinderen, ga regelmatig uit eten, maak 1 maal per kwartaal een rondje in een deel van Thailand, kijk niet op een satang bij het inkopen van de etenswaren en huishoudelijke spullen, heb mijn wijntje, zorg dat de familie als ze bij ons zijn (1 x per week) niets te kort komt, heb een tuinman en heb voldoende aan de helft van het bedrag van jouw budget. De huur van een auto en een huis, alsmede schoolgaande kinderen verklaren wel een groot deel van het verschil.

Ik ken een forumlid, die zo nu en dan pochte, dat hij en zijn gezin 30.000 Bath per maand besteedde. Ik ken niet de details en weet dus ook niet of we dit bedrag 1 op 1 kunnen vergelijken met het budget van Roy, maar het moet voor Roy wel een richting aangeven.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#43 Bericht door ron » maandag 07 juli 2014, 19:19

Hoi vakantieganger Henk........ ;)

Ik reisde ook veel naar de Isan Henk,en dat bracht ook natuurlijk wel de nodige kosten met zich mee.
Over budgetten valt natuurlijk oneindig te kijven,aangezien we wederom naar het gezegde gaan:"zoveel mensen,zoveel wensen".......
Eten of goed eten,heeft waarschijnlijk een ieder zijn eigen opvatting over..........ik bespaar mij in ieder geval daar nooit op.

De Thaise hap kwam mij trouwens al heel snel de welbekende str*t uit,en haalde voor mijzelf gewoon iedere dag mijn vlees en andere westerse boodschappen bij Foodland.
N.B.Omgekeerd haalt Jeab nu haar Thaise dingen ook 1 keer per week bij de Thaishop of andere Orientaalse winkel.
Ook daar is zij bij zo,n bezoekje gewoonweg 100 euro kwijt,zoals afgelopen zaterdag nog.......

Zal je vertellen dat ik in Nederland goedkoper uit ben met m,n vaste lasten dan in Thailand,alhoewel ik daar niet mijn brandstofkosten voor de auto bij reken.(ca.1100 europ/m)
De werkelijke ziekenfondskosten die ik eigenlijk in Thailand zou moeten betalen voor het complete gezin,zouden zo.n 800-1000 euro bedragen,maar heb gewoonweg de gok gewaagd door geld van te voren te reserveren........
Zeer onverstandig,maar denk dat velen dit ook doen.

Nogmaals:het ligt er gewoon aan op welke wijze je leven in Thailand wil slijten.
Zoals Roy zegt dat hij 16 uur per dag rust,tja dan blijven er maar 8 uur over om je geld op te maken.... :Whistle:
Ikzelf heb aan 4-5 uur slaap per nacht genoeg,dus bij mij ligt het weer anders,haha... :giggle:

Met het spreekwoord in m,n gedachten:"Leef je leven,het duurt maar even"..........wil ik toch graag het beste eruit halen,waar dat mogelijk is.
Je bent per slot van rekening langer dood,dan dat je leeft......

Maar als het er nu eenmaal niet is ($),kan ik mij ook goed aanpassen aan de omstandigheden,maar ervoor kiezen is weer een ander ding......

Groet,Ron.
"Zij die dansen
door hen

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#44 Bericht door stevenl » dinsdag 08 juli 2014, 01:23

Je hebt wel rechten, ook al staat de grond op haar naam. Maar je recht halen valt niet mee en duurt erg lang.

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#45 Bericht door yandre » dinsdag 08 juli 2014, 04:30

nu toen ik hier roy

ik lees zo je plannen en ik was 54 toen ik nederland
heb achter me gelaten .
en van 20.000 bath is te leven maar als je vrouw wat bij verdient
is dat mooi .
tuurlijk is het geen luxe maar is wat je wilt of in nederland woonen
of hier ik moet ook de tijd overbruggen tot aow en is natuurlijk ook
veranderd 2 jaar later nu naar 67 .
woon nu in een huur huis 3 kamers voor 3000 bath en bevalt maar vriendin
wil toch klein huis bouwen .nu voor 400.000 bath is dit te bouwen hoor ik ook
van mij verhuurder die wil het voor die prijs bouwen zelfde wat ik nu huur.
maar vriendin heeft aan nemers bedrijf gehad en ook huizen gebouwd
zo rond deze prijs inclusief de grond .maar deze huizen hebben verdieping
en ik wil graag alles gelijk vloers.maar ik praat hier over nongkhai waar deze gebouwd zijn
heb ze gezien van buiten en binnen .het enigste probleem is zieken kosten niemand weet
wat hij kan gaan mankeren op latere leeftijd en als je wat mankeer dan sluiten ze je uit of
een zeer hoge premie.een particulier zieken huis mooi maar zien je als een atm machine
ervaring in bangkok er mee. ga zelf voor mijn controle naar staats zieken huis en is betaal baar
voor de medicijnen die ik ge bruik .verzekering sluit dit uit voor mij en hebben geen belangstelling
dit is het enigste punt bij ernstige ziekte dan nood gedwongen naar nederland ????
maar zou lekker zijn als er wat verdienste vrouw zijn maar als je het niet probeerd hier dan heb je mischien later spijt.
zorg dat je een ticket terug kan betalen in nood naar nederland.ik ben hier nu meer dan 4 jaar
en ook tegen slagen gehad .ga voor je zelf uit wat is de toekomst in nederland geen werk of uitkering
hoe ziet het er dan uit voor je.dit is natuurlijk een eigen keuze voor je.
aow ja klopt je verliest 2% kan je verzekeren bij svb en betaal je ongeveer 500 euro per jaar
als je laag of geen in komen heb .dit is 10 jaar mogelijk en doe dit binnen een jaar dat je nederland verlaat
en uit geschreven bent.tuurlijk leg je voor die tijd je hoofd neer ben je het kwijt maar goed
wordt je oud dan heb je toch 20% meer als dat je het niet doet.
maar nogmaals een ieder denkt of is anders en dit is een beslising die je aleen zelf kan nemen .
ik heb het gedaan heb een klein budget en ben tevreden hier .
en natuurlijk ik begrijp ook de raad wie gegeven wordt maar nogmaals de stap maak je zelf.
sucses er mee .

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”