Kan er een BurgerOorlog ontstaan? Zo ja, wat dan......
Moderator: Loempia
-
- Volwaardig lid
Re: Kan er een BurgerOorlog ontstaan? Zo ja, wat dan......
Ruud, je weet ik reageer niet meer zo graag op politieke draadjes en heb ook grote moeite om de binnenlandse problemen van Thailand te bespreken. Maar ik probeer de situatie in Thailand objectief en met een half ontwikkeld Thais aangeleerd gevoel te beoordelen.
Het zal zeker zo zijn, dat volgend jaar nieuwe verkiezingen worden uitgeschreven en ik weet vrijwel zeker dat de legerleidingen de aanzet tot hervormingen zullen doorzetten. Er is al veel bereikt en er zal nog meer bereikt worden. Ik ben zeker positief over de stappen die genomen worden om de corruptie uit te roeien. Ook zie ik goede stappen genomen worden op het gebied van het tegengaan of ontrafelen van vriendjespolitiek, Er zijn grote stappen gemaakt.
Maar als ik objectief naar de uitkomst van de volgende verkiezingen kijk, vrees ik met grote vrezen dat daarna - binnen een aantal jaren - de hel weer zal los barsten. Waarom! Echte democratische waarden zie ik nog steeds niet. Het principe van "the winner takes it all" zal helaas blijven bestaan, met alle gevolgen van dien. Het zal onrustig blijven en ik ben een positieveiling en gek op Thailand.
Ik ben benieuwd of de legerleiding ook doorpakt op de ware democratische waarden, maar ik vrees van niet.
Het zal zeker zo zijn, dat volgend jaar nieuwe verkiezingen worden uitgeschreven en ik weet vrijwel zeker dat de legerleidingen de aanzet tot hervormingen zullen doorzetten. Er is al veel bereikt en er zal nog meer bereikt worden. Ik ben zeker positief over de stappen die genomen worden om de corruptie uit te roeien. Ook zie ik goede stappen genomen worden op het gebied van het tegengaan of ontrafelen van vriendjespolitiek, Er zijn grote stappen gemaakt.
Maar als ik objectief naar de uitkomst van de volgende verkiezingen kijk, vrees ik met grote vrezen dat daarna - binnen een aantal jaren - de hel weer zal los barsten. Waarom! Echte democratische waarden zie ik nog steeds niet. Het principe van "the winner takes it all" zal helaas blijven bestaan, met alle gevolgen van dien. Het zal onrustig blijven en ik ben een positieveiling en gek op Thailand.
Ik ben benieuwd of de legerleiding ook doorpakt op de ware democratische waarden, maar ik vrees van niet.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)
-
- Volwaardig lid
Ik vraag me af of de gemiddelde Thai wel op nieuwe verkiezingen te wachten zit. Tot nu toe hoor ik weinig negatiefs over de legertop met hun maatregelen, en als straks een nieuwe club weer wat vriendjes naar voren schuift begint de ellende weer opnieuw.
Ruud zal er van gruwen, maar wellicht is Democratie in bepaalde delen van de wereld gewoon geen geschikte staatsvorm.
Ruud zal er van gruwen, maar wellicht is Democratie in bepaalde delen van de wereld gewoon geen geschikte staatsvorm.
- Jos Flachs
- Expat
Ik weet van ten minste een Thai dat die vurig verlangt naar nieuwe verkiezingen. Maar die woont in Dubai of Hong Kong. 

-
- Volwaardig lid
Ja, maar die meneer is moeilijk "gemiddeld" te noemen. Al zijn er ook een hoop "gemiddelde" Thais die hem graag zouden zien terugkeren. Enfin, ze doen maar. Not my problem
.

- RuudThai
- Expat
Inderdaad zijn er nog veel mensen in Thailand die 'mister Thailand' graag terug zien komen: de simpele boerenbevolking die nog steeds denkt dat hij de schenking (maar in feite lening) van 1 miljoen baht aan elk dorp dat hem 100 % steunde bij verkiezingen uit eigen zak betaalde. En dat hij ook Sinterklaas had gespeeld bij het 30 baht behandelingssysteem in de zorgsector. In de dorpen hebben ze het daar nog steeds over. Misschien moet de junta maar eens via duidelijke voorlichting een einde aan die sprookjes maken.
En natuurlijk willen ook de mensen hem graag terug die hun zakken hebben gevuld onder zijn bewind of dat van z'n zuster.
Ik hoop dat deze junta eindelijk eens een goed deel opschiet met het bestrijden van de corruptie. De juntaleider, generaal Prayuth Chan-ocha, heeft in ieder geval in zijn wekelijkse tv-show afgelopen vrijdag het publiek opgeroepen om elke vorm van corruptie aan hem te melden.
Dus wij buitenlanders ook, denk ik dan maar. Bij de eerstkomende keer dat ik door de politie word aangehouden om niks en ik een boete van 200 baht zou moeten betalen kan ik dus zeggen dat ik generaal Prayuth wel even ga bellen.....
Wat dat betreft wordt er al wat aan gedaan: ik zie bij wegcontroles nu behalve de politie ook altijd enkele militairen staan en die letten volgens mij op het tea-money gebeuren.
En democratie vind ik nog steeds het beste systeem, zeker het Nederlandse model, maar voor sommige landen is een geleide democratie een betere oplossing in afwachting tot ze rijp zijn voor een 100 % democratie
En natuurlijk willen ook de mensen hem graag terug die hun zakken hebben gevuld onder zijn bewind of dat van z'n zuster.
Ik hoop dat deze junta eindelijk eens een goed deel opschiet met het bestrijden van de corruptie. De juntaleider, generaal Prayuth Chan-ocha, heeft in ieder geval in zijn wekelijkse tv-show afgelopen vrijdag het publiek opgeroepen om elke vorm van corruptie aan hem te melden.
Dus wij buitenlanders ook, denk ik dan maar. Bij de eerstkomende keer dat ik door de politie word aangehouden om niks en ik een boete van 200 baht zou moeten betalen kan ik dus zeggen dat ik generaal Prayuth wel even ga bellen.....

Wat dat betreft wordt er al wat aan gedaan: ik zie bij wegcontroles nu behalve de politie ook altijd enkele militairen staan en die letten volgens mij op het tea-money gebeuren.

En democratie vind ik nog steeds het beste systeem, zeker het Nederlandse model, maar voor sommige landen is een geleide democratie een betere oplossing in afwachting tot ze rijp zijn voor een 100 % democratie

-
- Volwaardig lid
al met al bekruipt mij toch steeds meer een naar bijgevoel dat dit in feite een geregisseerde voorbereiding is om het land op te schonen en klaar te stomen voor het onvermijdelijke wat eenieder van ons ook ooit overkomt-misschien heeft hoofdgeneraal toch wel meer info van de artsenij. En de beoogde opvolger-zit nog steeds in de UK?
Wel duidelijk is, dat het toch echt neerkomt op strijd tussen leger en politie, en dat (tot mijn verbazing) die politie zelfs blijkbaar toch aardig schijnt te weten hoe het eigenlijk hoort. Het overgrote deel van teamoney bij die bruine jongens was vooral bedoeld om bij de volgende her-shuffle een betere plaats te kopen-en nog eens dubbel dito bij de hogere bevelstanden-dus het over-overgrote deel belandt dus bij de topbazen die aan alle touwtjes trekken-en die dus uitermate nauw aanschurken tegen zandbak&co. Opvallend ook dat vooral het illegale loterij+gokwezen flink wordt aangepakt.
Maar zelfs in INdonesia-de bakermat van de korrupsi in Asean is de hoogste rechter berecht en in het kasjot gekwakt. En 2 landen bezuiden ons is de ex-president 15 uur in het kasjot gezet op grond van vele verdenkingen van verstoren rechtsorde.
Wel duidelijk is, dat het toch echt neerkomt op strijd tussen leger en politie, en dat (tot mijn verbazing) die politie zelfs blijkbaar toch aardig schijnt te weten hoe het eigenlijk hoort. Het overgrote deel van teamoney bij die bruine jongens was vooral bedoeld om bij de volgende her-shuffle een betere plaats te kopen-en nog eens dubbel dito bij de hogere bevelstanden-dus het over-overgrote deel belandt dus bij de topbazen die aan alle touwtjes trekken-en die dus uitermate nauw aanschurken tegen zandbak&co. Opvallend ook dat vooral het illegale loterij+gokwezen flink wordt aangepakt.
Maar zelfs in INdonesia-de bakermat van de korrupsi in Asean is de hoogste rechter berecht en in het kasjot gekwakt. En 2 landen bezuiden ons is de ex-president 15 uur in het kasjot gezet op grond van vele verdenkingen van verstoren rechtsorde.
-
- Volwaardig lid
Tja, en hoe denk je dat de legerleiding de verschillende cadeautjes betaald? Het kost allemaal geld en het is echt niet hun soldij wat er gebruikt wordt. Je gaat wel heel makkelijk voorbij dat er op dit moment vooral aan "brood en spelen" gedaan wordt. Een dergelijke werkwijze past bij een land waar de bevolking tevreden, maar onwetend gehouden wordt. De junta wil dus helemaal niet uitleggen hoe hun voorgangers het deden, want dan hebben ze zelf ook wat uit te leggen.RuudThai schreef:Inderdaad zijn er nog veel mensen in Thailand die 'mister Thailand' graag terug zien komen: de simpele boerenbevolking die nog steeds denkt dat hij de schenking (maar in feite lening) van 1 miljoen baht aan elk dorp dat hem 100 % steunde bij verkiezingen uit eigen zak betaalde. En dat hij ook Sinterklaas had gespeeld bij het 30 baht behandelingssysteem in de zorgsector. In de dorpen hebben ze het daar nog steeds over. Misschien moet de junta maar eens via duidelijke voorlichting een einde aan die sprookjes maken.
Persoonlijk ben ik het met Pong eens. Leger en de machtige man zijn (ondanks een aantal incidenten in het verleden) twee handen op één buik.
- -
-
- komt net kijken
In grote lijnen ben ik het hier mee eens en ook ik maak mij ernstige zorgen over de toekomst.Henk Korat schreef:Ruud, je weet ik reageer niet meer zo graag op politieke draadjes en heb ook grote moeite om de binnenlandse problemen van Thailand te bespreken. Maar ik probeer de situatie in Thailand objectief en met een half ontwikkeld Thais aangeleerd gevoel te beoordelen.
Laatst gewijzigd door JanWillemThai op vrijdag 04 juli 2014, 17:55, 3 keer totaal gewijzigd.
- brake034
- Expat
Het wonen in Thailand is niet voor de "fainthearted".
Marcel
- RuudThai
- Expat
En dat van die "brood (rijst) en spelen" noem ik notabene nog in mijn bijdrage van afgelopen maandag op de vorige pagina!Wereldvreemd schreef:Tja, en hoe denk je dat de legerleiding de verschillende cadeautjes betaald? Het kost allemaal geld en het is echt niet hun soldij wat er gebruikt wordt. Je gaat wel heel makkelijk voorbij dat er op dit moment vooral aan "brood en spelen" gedaan wordt. Een dergelijke werkwijze past bij een land waar de bevolking tevreden, maar onwetend gehouden wordt. De junta wil dus helemaal niet uitleggen hoe hun voorgangers het deden, want dan hebben ze zelf ook wat uit te leggen.RuudThai schreef:Inderdaad zijn er nog veel mensen in Thailand die 'mister Thailand' graag terug zien komen: de simpele boerenbevolking die nog steeds denkt dat hij de schenking (maar in feite lening) van 1 miljoen baht aan elk dorp dat hem 100 % steunde bij verkiezingen uit eigen zak betaalde. En dat hij ook Sinterklaas had gespeeld bij het 30 baht behandelingssysteem in de zorgsector. In de dorpen hebben ze het daar nog steeds over. Misschien moet de junta maar eens via duidelijke voorlichting een einde aan die sprookjes maken.
Persoonlijk ben ik het met Pong eens. Leger en de machtige man zijn (ondanks een aantal incidenten in het verleden) twee handen op één buik.
Natuurlijk, de junta wil het volk aan z'n kant krijgen zodat die niet gaan morren over de ondemocratische regeervorm van dit moment en het monddood maken van de Shinawatrakliek.
Kost wat geld maar aan de andere kant worden veel van de door de vorige regering aangekondigde prestigeprojecten doorgelicht en afgeserveerd. Zoals het One tablet one child project, dat al vorig jaar hopeloos de mist inging en nu door de junta is geschrapt. Levert weer de nodige miljarden baht op.
Als je hier woont dan kun je dus elke vrijdagavond op alle Thaise tv-zenders Prayuth zien, waar hij de actuele stand van zaken bespreekt en nieuwe maatregelen bekendmaakt.
Gisteravond dus ook weer en mijn vrouw keek ook mee, eigenlijk voor het eerst want meestal is ze rond die tijd ( 20.30 uur) nog aan het werk. Ik kan het volgen omdat er een - wat kromme - Engelse ondertiteling van zijn speech wordt toegevoegd maar zij luistert natuurlijk naar zijn Thaise bewoordingen.
Ik vroeg haar na de uitzending hoe zij erover dacht (ze was altijd nogal op de hand van Yingluck) en ze zei dat deze man eerlijk overkwam, geen wollige praat maar rechttoe rechtan en dat hij het goed voor lijkt te hebben met de Thaise bevolking. Ook geen hoogdravende praat maar gewoon de taal van het volk. Ze geeft hem in ieder geval het voordeel van de twijfel en zo denken vermoed ik de meeste Thai.
De Pheu Thai partij lijkt op ontbinding af te stevenen. Vorige week is de voorzitter afgetreden en daarmee is automatisch ook de rest van het bestuur z'n functie kwijt want zo is dat daar geregeld. In de media duiken berichten op dat vele UDD-leiders er de brui aan geven.
Juist in die kringen wordt door de junta onderzoek gedaan naar verboden wapenbezit, illegale geldtransacties en andere vormen van corruptie. Vandaar misschien het terugtrekken van al die Pheu Thai bonzen.....

Prayuth verklaarde gisteren ook dat sinds afgelopen maandag er een stuk of 100 inspectieteams de rijstpakhuizen en -silo's controleren op de kwaliteit en de kwantiteit. Tot vrijdag waren er al vele tienduizenden zakken rijst als vermist opgegeven en bleek de rijst in vele pakhuizen deels verrot.
Dat dankzij het fabuleuze rijstsubsidiesysteem van Yingluck....

Ook daar dus volop corruptie. Zie The Nation http://www.nationmultimedia.com/nationa ... 37782.html.
En ja, wat gebeurt er na volgende verkiezingen? Ik denk dat afgewacht moet worden hoe de voorstellen van de junta betreffende een nieuw systeem daarvan er gaan uitzien en ook wat er in de nieuwe grondwet komt te staan. Misschien dat het districtenstelsel wordt vervangen daar het evenredige stelsel, wat wij in Nederland ook kennen. Dan wordt het moeilijker om een meerderheid van zetels te halen terwijl je geen meerderheid van stemmen hebt. Pheu Thai en voorgangers hebben nog nooit een meerderheid van stemmen gehaald maar door dat districtenstelsel wel een meerderheid in het parlement.
Als er niks verandert kun je er natuurlijk op wachten dat de situatie van de afgelopen jaren over een paar jaar terugkomt en ik hoop dat de junta dat kan voorkomen. Het zou voor de rust in het land verder een goede zaak zijn dat Thaksin van het toneel zou verdwijnen, het beste door gewoon op natuurlijke wijze

- Gardensafari
- Volwaardig lid
- Contacteer:
Volkert is weer vrij...RuudThai schreef:Het zou voor de rust in het land verder een goede zaak zijn dat Thaksin van het toneel zou verdwijnen, het beste door gewoon op natuurlijke wijze![]()
.
Knor, knor,
Hans
Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.
Hans
Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.
- RuudThai
- Expat
Lukt niet, gaat z'n enkelband piepenGardensafari schreef:Volkert is weer vrij...RuudThai schreef:Het zou voor de rust in het land verder een goede zaak zijn dat Thaksin van het toneel zou verdwijnen, het beste door gewoon op natuurlijke wijze![]()
.