Auto kopen

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
han wouters
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Auto kopen

#1 Bericht door han wouters » woensdag 11 juni 2014, 08:38

Hoop dat deze vraag op het juiste plekje is. Beetje ingewikkeld verhaal.
Deze winter ga ik weer 2/3 maanden naar Korat en ik vind het vervelend dat ik geen eigen vervoer heb behalve de motor van mijn vriendin. Oorspronkelijk was het de bedoeling om een nieuwe auto te kopen als ik daar langer/definitief kan blijven, hopelijk volgend jaar maar nu is het vooral met inkopen lastig. Naar de Makro, vervolgens een taxi regelen en dan maar hopen dat die niet te lang op zich laat wachten met de diepvries spullen. Met de taxi is het een half uurtje van de stad naar het dorp van mijn vriendin. Dus ik dacht om vast een goedkoop tweedehandsautootje te kopen, maar zo goedkoop zijn die niet in thailand. Toyota model koekblik 2 ton bath 11 jaar oud :happyno: Bovendien rij ik liever niet in zon klein autootje. Dus naar Pick-ups gekeken, die ik uiteindelijk ook wil hebben. Maar dan betaal je voor een Isuzu of Toyota uit 2007 4 ton bath. De laatste keer dat ik in thailand was ben ik bij de Toyota dealer geweest en voor 8,5 ton bath heb je een leuke nieuwe pick-up, model Cab heet dat meen ik. Wij zijn met zijn tweetjes dus het hoeft niet de allergrootste te zijn. Maar mijn vriendin is 6 maanden per jaar in Nederland dus het eerste jaar, misschien 2 wordt die auto nauwelijks gebruikt en dat vind ik zonde. Aan de andere kant, over maximaal 2 jaar zit ik definitief in thailand.

Behalve mijn eerst auto 40 jaar geleden heb ik geen ervaringen met oudere auto's en al helemaal niet in thailand. Zo'n Toyota of Isuzu van 7/8 jaar oud, hoe lang gaat die nog mee? Of is het verstandiger om maar voor lief te nemen dat de auto het eerste jaar niet veel gebruikt wordt en direct een nieuwe te kopen?

Dank voor jullie advies
Waar domheid begint eindigt de rede

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Auto kopen

#2 Bericht door Hua Thale » woensdag 11 juni 2014, 08:54

Volgens mij ligt hier je antwoordt Han.
Maar dat mag je allemaal precies zelf uitzoeken

http://www.avisthailand.com/monthly/index.php

Hoor het graag als je er uit ben.

Succes.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

han wouters
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door han wouters » woensdag 11 juni 2014, 10:45

Hi Hua,
Is inderdaad het overwegen waard. Als ik niet kan besluiten is dit een goed alternatief. Toyota Vigo double cab 30000 per maand. Maar ik blijf evengoed nieuwsgierig naar de kwaliteit van tweede handsjes, alles wat je huurt ben je direct weer kwijt.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door Hua Thale » woensdag 11 juni 2014, 11:13

Wil niet negatief worden maar aanschaf PLUS alle secondaire kosten tikt lekker door ook bij een tweedehands.
Als het sleuteltje aan de muur blijft hangen bestaat de mogelijkheid dat je de wenkbrauwen moet liften bij een volgend bezoek omdat de kilometerstand niet het zelfde is en wat al niet meer. ;)
Kan goedkoper met een 'normale' wagen maar als jij zegt het moet een 3 liter bak [of ietsje minder] zijn met 4x4 aandrijving dan tikt het aardig door.
Huren zou mijn optie nummer een blijven even verder zoeken misschien naar een lokaal bedrijf. :?:

Je kan ook dit lid nog eens even benaderen.
Het ging niet van een leien dakje toen dus wie weet.

http://www.thailandforum.nl/viewtopic.php?f=31&t=821591
Laatst gewijzigd door Hua Thale op woensdag 11 juni 2014, 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5 Bericht door Duncan » woensdag 11 juni 2014, 11:26

Je zou kunnen kijken naar een pick-up van een farang ( die zijn meestal wel goed onderhouden ) die om de een of andere reden snel weg moet/wil. Daarnaast nemen ook finance compagnies wel eens auto's in beslag waar de afbetaling van stokt, en zou dat dus ook een bron kunnen zijn voor een aantrekkelijke 2e hands.
Dat auto's in Thailand hun waarde niet zo snel verliezen heeft te maken met het feit dat ze geen BPM kennen, en een nieuwe auto dus 40% goedkoper mis dan hij hier in Nederland zou zijn. Er zit dus minder lucht in de prijs...
Ik zou altijd kopen boven huren, want als je straks 3 maanden huurt ben je 90.000 baht kwijt. Ik betaal 125.000 baht per jaar ( finance ) voor de mijne, en dan is hij ook echt van mij.

jvs
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#6 Bericht door jvs » woensdag 11 juni 2014, 15:39

Ik heb een tien jaar oude pick-up en het is een prima voertuig.
Als je goed uitkijkt als je er een koopt dan kan ie nog vele jaren mee.
Als je met een kenteken nummer naar een dealer gaat dan kunne ze je precies vertellen wat de kilometers zijn mocht de verkoper dat willen verdoezelen.
als je een gebrukte Toyota wilt kopen ga dan naar een bedrijf genaamd Sure.
Die verkopen alleen Toyotas en alles vrij nieuw en met garantie.Dit zijn meestal door de Toyota gefinancieerde auto en pickups die terug genomen zijn.Alles met originele onderhouds boekjes en altijd onderhouden bij Toyota.
Kost waarschijnlijk een ietsje meer als prive maar je weet wel wat je koopt.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#7 Bericht door prajak » woensdag 11 juni 2014, 15:42

Han, als ik alleen in Nongkhai en Udon Thani kijk naar de bedrijven die 2e h karren verkopen dan kom ik ogen en centen te kort. Niemand maakt me wijs dat die allemaal slecht zijn.

Een zware diesel en liefst geen opgefokt hoog compressie model van 5 jaar oud kan prima in orde zijn, een van 10 jaar ook. Je gaat toch niet Francorchamps op met die kar ? Het zijn in de meeste gevallen gewone inruilers en er heeft echt niemand in de tank staan 'wateren'.

Alleen, je kunt niet in de motor kijken en dat kan beangstigend werken.

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#8 Bericht door Harm » woensdag 11 juni 2014, 16:44

jvs schreef:Ik heb een tien jaar oude pick-up en het is een prima voertuig.
Als je met een kenteken nummer naar een dealer gaat dan kunne ze je precies vertellen wat de kilometers zijn mocht de verkoper dat willen verdoezelen.
Die verkopen alleen Toyotas en alles vrij nieuw en met garantie.Dit zijn meestal door de Toyota gefinancieerde auto en pickups die terug genomen zijn.Alles met originele onderhouds boekjes en altijd onderhouden bij Toyota.

Zit dat SURE bedrijf ook in Korat dan??
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

RuudThai
Expat
Expat

#9 Bericht door RuudThai » woensdag 11 juni 2014, 17:00

Ik heb zelf een SUV, een Isuzu MU-7 diesel en die is nu ruim 8 jaar oud met bijna 160.000 op de teller.
Ik heb in al die jaren 1 x pech gehad, de brandstofpomp begaf het. Verder 2 x een nieuwe accu en 6 banden. Er zit nog geen roestplekje op en dat zie je hier ook nergens, alleen bij de echt oude wrakjes.
Ik ben echt niet van plan om hem op korte termijn in te ruilen, volgens mij kan hij nog makkelijk 5 jaar mee.
Ik heb geen flauw idee wat ze 2e hands kosten. Ik denk dit model niet zoveel want in 2006 hadden ze nog een simpel dashboard zonder al die computergeintjes. En iedereen wil er tegenwoordig allerlei toeters en bellen op hebben.
Als je het nieuwe model, de MU-X ziet, dan zitten die toeters en bellen er nu ruim op.... [$)

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#10 Bericht door Henk Korat » woensdag 11 juni 2014, 17:19

future expat harm schreef:

Mijn schoonzus, een Thaise dus, zal geen tweedehands auto bij zomaar een bedrijf aan de weg kopen. Ze vertrouwt geen enkele tweedehands autohandelaar. Wel wil ze mijn Toyota Fortuner kopen of een tweedehands Toyota bij Sure. In Khorat zitten twee Sure bedrijven. Eentje 1 km voor The Mall en de andere op weg naar Choho vanaf Khorat naar Khon Kaen.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

han wouters
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#11 Bericht door han wouters » woensdag 11 juni 2014, 20:58

RuudThai schreef:Ik heb zelf een SUV, een Isuzu MU-7 diesel en die is nu ruim 8 jaar oud met bijna 160.000 op de teller.
Ik heb in al die jaren 1 x pech gehad, de brandstofpomp begaf het. Verder 2 x een nieuwe accu en 6 banden. Er zit nog geen roestplekje op en dat zie je hier ook nergens, alleen bij de echt oude wrakjes.
Ik ben echt niet van plan om hem op korte termijn in te ruilen, volgens mij kan hij nog makkelijk 5 jaar mee.
Ik heb geen flauw idee wat ze 2e hands kosten. Ik denk dit model niet zoveel want in 2006 hadden ze nog een simpel dashboard zonder al die computergeintjes. En iedereen wil er tegenwoordig allerlei toeters en bellen op hebben.
Als je het nieuwe model, de MU-X ziet, dan zitten die toeters en bellen er nu ruim op.... [$)
MU 7 2006 zit rond de 5 ton bath, maar ik wil graag een pick up (jongensdroompje) Heb wat leuke Dmax gezien tweedehands 3liter4wd rood, 2012 7,5 ton. Voordeel daarvan is als ik straks in Korat ben kan ik die zo kopen en mee naar huis nemen maar als ik een nieuwe koop, bijna 1 miljoen dan moet ik daar waarschijnlijk op wachten, zit misschien levertijd op. En als dat ding na twee maanden geleverd wordt als ik bijna naar huis ga dan staat ie weer een tijd stil. Lastig allemaal.
Heeft iemand enig idee hoe het met garantie zit als je een dergelijke auto koopt?

han wouters
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#12 Bericht door han wouters » woensdag 11 juni 2014, 21:02

Henk Korat schreef: Zit dat SURE bedrijf ook in Korat dan??
Mijn schoonzus, een Thaise dus, zal geen tweedehands auto bij zomaar een bedrijf aan de weg kopen. Ze vertrouwt geen enkele tweedehands autohandelaar. Wel wil ze mijn Toyota Fortuner kopen of een tweedehands Toyota bij Sure. In Khorat zitten twee Sure bedrijven. Eentje 1 km voor The Mall en de andere op weg naar Choho vanaf Khorat naar Khon Kaen.[/quote]

Heb je dergelijke bedrijven ook voor de Isuzu Henk? De Toyota wordt niet in rood geleverd, ze willen hem wel rood spuiten als ik een andere kleur koop voor 10000 bath, maar ik heb zo'n idee dat dit niet optimaal is. Wordt niet in de fabriek gedaan maar achteraf ergens. Qua uiterlijk heb ik een lichte voorkeur voor Isuzu maar ik ben er nog niet helemaal uit.
Groetjes
Han

v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#13 Bericht door v@go » woensdag 11 juni 2014, 22:25

Ik denk de rode kleur bewust niet wordt geleverd daar zonlicht zeer snel de rode kleur zal vervagen.
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#14 Bericht door driver » woensdag 11 juni 2014, 23:20

Henk Korat schreef:
future expat harm schreef:

Mijn schoonzus, een Thaise dus, zal geen tweedehands auto bij zomaar een bedrijf aan de weg kopen. Ze vertrouwt geen enkele tweedehands autohandelaar. Wel wil ze mijn Toyota Fortuner kopen of een tweedehands Toyota bij Sure. In Khorat zitten twee Sure bedrijven. Eentje 1 km voor The Mall en de andere op weg naar Choho vanaf Khorat naar Khon Kaen.
De jouwe wil ik ook wel kopen als jij hem even hierheen brengt voor me en dan een hele schappelijke prijs vraagt :thumbsup:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#15 Bericht door prajak » donderdag 12 juni 2014, 00:57

"..Ze willen hem wel rood spuiten...".

Ja, maar laat dan het kenteken wijzigen.

Anders moet je Jim maar eens vragen of hij nog steeds groen en geel ziet van die 1.000 baht bekeuring..... :giggle2:

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”