inkomen

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Roy1967
heeft ervaring
heeft ervaring

inkomen

#1 Bericht door Roy1967 » maandag 09 juni 2014, 11:58

Ik heb wat moeite specifieke info te vinden ivm mijn voorgenomen huwelijk met mijn vriendin.

In oktober ben ik van plan naar Thailand te vertrekken en te trouwen met mijn Thaise vriendin.
Ik dacht te weten wat ik daarvor moest doen, maar er is een kleine kink in de kabel.
Ik ga mede naar Thailand omdat ik van mijn gespaarde geld daar kan rondkomen zonder werk.
Maar om te kunnen trouwen heb ik een inkomensverklaring nodig.

Ik stop 30 september met werken en vertrek dus zonder inkomen naar Thailand.

Wellicht zal niemand er iets van zeggen als ik zelf niet zeg dat ik inmiddels niet meer werk, maar als ik alles volgens de letter van de wet doe, kan ik dan wel een huwelijkbevoegdheidsverklaring krijgen?

Is het zo dat Thailand een inkomensverklaring vereist, maar dat de Nederlandse ambassade de controle hierop doet?
Dat lijkt zo te zijn wanneer ik het formulier van de inkomensverklaring bekijk.

Als het al ergens op het forum staat, zou ik graag een link krijgen waar ik het kan vinden wat te doen.
Liefst zou ik dus een oplossing vinden waarbij ik niets doe wat me problemen kan geven wanneer ik in Thailand ben.
Mocht dat volgens jullie niet mogelijk zijn, is de minst illegale manier ook een optie. :mrgreen:

Marien
heeft ervaring
heeft ervaring

Re: inkomen

#2 Bericht door Marien » maandag 09 juni 2014, 12:29

Word je hier misschien wijzer van? Ik neem aan dat een x-bedrag op de spaarrekening een x-bedrag aan geregeld inkomen vervangt. http://www.royalthaiconsulateamsterdam. ... -aanvragen

Grts,

Marien

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door prajak » maandag 09 juni 2014, 15:32

Dit staat op de website van de ambassade in Bangkok.

===
Home > Producten en Diensten > Burgerzaken > Consulaire verklaringen
Consulaire verklaringen
Verklaring van huwelijksbevoegdheid

Om als Nederlanders in Thailand in het huwelijk te treden, zijn twee verklaringen nodig:

Een inkomensverklaring, aan te vragen bij de Nederlandse ambassade (zie onder).
Een verklaring van huwelijksbevoegdheid, aan te vragen bij de Nederlandse ambassade (zie onder).

Te overleggen documenten voor een verklaring van huwelijksbevoegdheid:

Een internationaal uittreksel van de gemeente in Nederland met vermelding burgerlijke staat (niet ouder dan 6 maanden). Op een internationaal uittreksel staan al uw persoonsgegevens zoals naam, woonadres, burgerlijke staat.
Een kopie van de houderpagina van uw paspoort en dat van uw toekomstig partner.
Een bewijs van inkomen (eis van de Thaise overheid). Dit document moet u apart aanvragen en afrekenen, klik hier om dit document te printen.
Uw eigen schriftelijke verklaring waarin u aangeeft dat u in de periode na vertrek uit Nederland niet meer bent gehuwd. Als u na vertrek uit Nederland wel bent gehuwd en weer bent gescheiden moet u dit aantonen met huwelijks/scheidingsdocumenten.
Een ingevuld aanvraagformulier, klik hier (zie ook rechterkolom).
Deze aanvraag kan schriftelijk worden aangevraagd.

==

In het formulier inkomen staat nergens dat de ambassade dat controleert. Het is een eigen verklaring net als voor de Immigration.

Er staat ook nergens dat je op de dag van huwelijk inkomen moet hebben (al is dat uiteraard wel de achtergrond, verzorging van de partner moet mogelijk zijn maar dat kan ook met vermogen). Je kunt dus met jouw salarisopgave van september waar ook de cumulatieven op staan een inkomen laten zien al vraagt niemand dat in te mogen zien. En na het huwelijk leef je van jouw vermogen.

Zo zou ik het doen.

Roy1967
heeft ervaring
heeft ervaring

#4 Bericht door Roy1967 » maandag 09 juni 2014, 17:40

Ik denk dat ik het inderdaad zo ga doen.
Toch maar even de stappen nog eens op een rijtje zetten op papier, zodat ik niet in Bangkok er achter kom iets vergeten te zijn.

Bedankt allebei voor het meedenken.

trangerkuda
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5 Bericht door trangerkuda » dinsdag 10 juni 2014, 04:35

Roy1967. Het is mij niet duidelijk welk jaarvisum je na aankomst in Thailand later van plan bent om aan te vragen. Indien 1967 staat voor je geboortejaar, dan is het in ieder geval geen retirementvisum.
Maar voor diverse verschillende visa is wat het aantonen van inkomen betreft de keuze uit twee opties mogelijk.
Een optie is om via de ambassade of het consulaat in Phuket een door jezelf ingevuld formulier te laten tekenen en stempelen. Dit formulier vervolgens via een officieel erkend vertaalbureau in het Thais te laten vertalen, ondertekenen en afstempelen en een en ander vervolgens bij het aanvragen een jaarvisum - samen met alle andere hiervoor benodigde paperassen bij de immigratiedienst te overleggen en in te leveren. Overigens wordt kennelijk niet door alle immigratiekantoren om een officiële vertaling van dit formulier gevraagd.
De ambassade stelt zich niet garant voor de juistheid van de op het formulier ingevulde gegevens. De invuller/ondertekenaar van het formulier is zelf verantwoordelijk voor de juistheid van de gegevens.
Een andere optie om de immigratiedienst te laten zien, dat je over inkomen beschikt, is het overleggen van bewijs, dat je op een bankrekening bij een Thaise bank een bedrag hebt staan van minimaal 800.000 baht (als ik me niet vergis). Voor zover mij bekend, wordt het overleggen van je bankboekje (eventueel plus een kopie hiervan), plus een brief van een medewerker van de bank waar je je rekening hebt, waarin deze verklaart dat een en ander daadwerkelijk jou rekening betreft, door ambtenaren van de immigratiedienst als voldoende bewijs voor inkomen beschouwd. Het minimale bedrag van 800.000 bath moet ook al minimaal een bepaalde periode op je rekening staan. Raadpleeg hiervoor de website van de immigratiedienst of het immigratiekantoor waar de aanvraag gedaan wordt vooraf even. Indien voor deze optie gekozen wordt, is het niet nodig om ook nog eens een inkomensverklaring via de ambassade te regelen. Omgekeerd geldt hetzelfde. Een van beide opties is voldoende voor aanvraag of extensie.
Omdat het door jou geplaatste bericht als titel "Inkomen" heeft, heb ik het in deze reactie alleen hierover.
Voor het verkrijgen van een jaarvisum zijn verder nog legio andere paperassen noodzakelijk, zoals onder meer ook een officiële verklaring van het feit dat je getrouwd bent. (Alleen in het geval, dat dit ook echt zo is natuurlijk).
Maar uit je bericht meende ik op te maken, dat je jezelf daarover al geïnformeerd hebt.
Succes met je voorbereidingen voor je vertrek uit Nederland en met het afwerken van alles wat verder benodigd is na aankomst in Thailand.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#6 Bericht door prajak » dinsdag 10 juni 2014, 06:46

"...Het minimale bedrag van 800.000 bath moet ook al minimaal een bepaalde periode op je rekening staan. Raadpleeg hiervoor de website van de immigratiedienst of het immigratiekantoor waar de aanvraag gedaan wordt vooraf even. Indien voor deze optie gekozen wordt, is het niet nodig om ook nog eens een inkomensverklaring via de ambassade te regelen..."

Drie maanden en bij de eerste aanvraag twee maanden. Maar dat geldt voor een retirement verlenging.

Stel, geboren 1967, wordt 50 in 2017. Komt oktober 2014 met een NON IM O of een NON O A en die is geldig tot oktober 2015. Dan mis ik toch nog meer dan een jaar.

Maar indien dan officieel gehuwd kan hij een marriage extension vragen en dan is het bedrag in de bank meen ik 4 ton al zijn de andere vragen (bewijs van samenwonen, vaak foto's, soms getuigen, etc) wel eens wat lastiger.

Roy1967
heeft ervaring
heeft ervaring

#7 Bericht door Roy1967 » dinsdag 10 juni 2014, 09:57

Ik ben inderdaad van december 1967, en kom dus niet in aanmerking voor retirement visa.
Het huwelijk is een romantische beslissing, maar lijkt ook praktisch voor wat betreft een visum.

Ik kijk nu in eerste instantie of ik sowieso aan alle voorwaarden van een huwelijk kan voldoen, en daarna of ik aan alle voorwaarden van een jaar visum kan voldoen. Ik ken iemand in Chiang Rai die ook jonger dan 50 is en een visum heeft.
Alleen weet ik niet zeker of zijn omstandigheden verder exact gelijk zijn.

Overigens wil ik mijn vriendin ook graag trouwen als dat niet leidt tot een visum.
Dan zal ik andere visa bekijken.
Het huwelijk is dus niet een schijnhuwelijk, bewijzen voor een marriage extension zou dus geen probleem mogen opleveren.
Maar ik heb al begrepen dat ik de bureaucratie in Thailand vooral niet moet onderschatten.

Ik heb al een paar jaar veel gelezen over Thailand, uitgebreid de regio bekeken, veel plannen gemaakt.
Maar het noodzakelijke regelen voor wat betreft visum (en nu huwelijk) vind ik het lastigst te begrijpen.

Maar ik denk dat de volgorde van een 90 dagen visum, daar trouwen tijdens dat visum, daarna marriage extension de juiste is voor mij. Laat het me vooral weten als ik het helemaal mis heb.

han wouters
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#8 Bericht door han wouters » dinsdag 10 juni 2014, 16:49

prajak schreef:Dit staat op de website van de ambassade in Bangkok.

===
Home > Producten en Diensten > Burgerzaken > Consulaire verklaringen
Consulaire verklaringen

Om als Nederlanders in Thailand in het huwelijk te treden, zijn twee verklaringen nodig:

Een inkomensverklaring, aan te vragen bij de Nederlandse ambassade (zie onder).
Een verklaring van huwelijksbevoegdheid, aan te vragen bij de Nederlandse ambassade (zie onder).

Te overleggen documenten voor een verklaring van huwelijksbevoegdheid:

Een internationaal uittreksel van de gemeente in Nederland met vermelding burgerlijke staat (niet ouder dan 6 maanden). Op een internationaal uittreksel staan al uw persoonsgegevens zoals naam, woonadres, burgerlijke staat.
Een kopie van de houderpagina van uw paspoort en dat van uw toekomstig partner.
Een bewijs van inkomen (eis van de Thaise overheid). Dit document moet u apart aanvragen en afrekenen, klik hier om dit document te printen.
Uw eigen schriftelijke verklaring waarin u aangeeft dat u in de periode na vertrek uit Nederland niet meer bent gehuwd. Als u na vertrek uit Nederland wel bent gehuwd en weer bent gescheiden moet u dit aantonen met huwelijks/scheidingsdocumenten.
Een ingevuld aanvraagformulier, klik hier (zie ook rechterkolom).
Deze aanvraag kan schriftelijk worden aangevraagd.

==

In het formulier inkomen staat nergens dat de ambassade dat controleert. Het is een eigen verklaring net als voor de Immigration.

Er staat ook nergens dat je op de dag van huwelijk inkomen moet hebben (al is dat uiteraard wel de achtergrond, verzorging van de partner moet mogelijk zijn maar dat kan ook met vermogen). Je kunt dus met jouw salarisopgave van september waar ook de cumulatieven op staan een inkomen laten zien al vraagt niemand dat in te mogen zien. En na het huwelijk leef je van jouw vermogen.

Zo zou ik het doen.
Prajak, ik heb even gezocht maar kan het niet vinden, maar volgens mij moet je, ook een een geboorteuittreksel hebben van de gemeente waar je geboren bent??
Waar domheid begint eindigt de rede

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#9 Bericht door prajak » dinsdag 10 juni 2014, 16:54

Han, dat staat mij ook bij, en nog wel een internationaal uittreksel ook. Maar meer weet ik niet en omdat ik niet ga trouwen ga ik er ook niet achteraan.....

Ik denk dat Roy1967 dat zelf goed op een rijtje heeft.

Nu ga ik pitten.........

Roy1967
heeft ervaring
heeft ervaring

#10 Bericht door Roy1967 » dinsdag 10 juni 2014, 20:17

han wouters schreef:
Prajak, ik heb even gezocht maar kan het niet vinden, maar volgens mij moet je, ook een een geboorteuittreksel hebben van de gemeente waar je geboren bent??

Dat klopt inderdaad, een internationaal uittreksel van de gemeente, waar ook je burgerlijke staat op staat.

Bij mij was er in het begin wat verwarring of je nou bij je gemeente of ambassade je huwelijkbevoegdheidsverklaring moet halen. Maar met het uittreksel van de gemeente haal je de verklaring bij de ambassade.

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#11 Bericht door yandre » woensdag 11 juni 2014, 06:52

nu als je de huwlijks verklaring heb van de nederlandse ambasade
dan naar dacht naar ministerie van binnenlandse zaken om dit te bevestigen
je kan gaan voor de snelle behandeling kost je iets meer of de goedkope
dan duurt het lang of de volgende dag de papieren .
met deze papieren kan je op de amphur trouwen waar je wil in het land
de ene provincie is goedkoper dan de ander .
bangkok hanteert weet niet nu hoge prijs als ze falang zien

Ben
Expat
Expat

#12 Bericht door Ben » woensdag 11 juni 2014, 07:57

yandre schreef:nu als je de huwlijks verklaring heb van de nederlandse ambasade
je kan gaan voor de snelle behandeling kost je iets meer of de goedkope
dan duurt het lang of de volgende dag de papieren .
met deze papieren kan je op de amphur trouwen waar je wil in het land
de ene provincie is goedkoper dan de ander .
Vertaald naar Thai's

Lard Krabang Bangkok Amphur 50 bath :giggle:

Jaspel
komt net kijken
komt net kijken

#13 Bericht door Jaspel » zondag 06 juli 2014, 03:53

Ben recent (3/7) getrouwd en kan redelijk zeker zeggen dat het bewijs van inkomen niet meer dan een formaliteit is. NL ambassade controleert het niet. Als je gewoon je oude salaris opgeeft is er geen haan die ernaar kraait.

Verder raad ik je aan om je verklaringen van de ambassade te laten vertalen door Buitenlandse Zaken in Bangkok, die ook de legalisatie doen. Anders gaan ze enorm lopen mierenneuken over de vertaling. Die van mij werd 'afgekeurd' omdat de letters in mijn postcode en paspoortnummer niet naar het Thais waren vertaald. Waanzin. Ze wilden gewoon dat ik hun vertaaldienst gebruikte. Was namelijk niet de enige farang met dit probleem kwam ik later in de wachtruimte achter.

Oh ja, als je van hun expresdienst gebruik wilt maken zorg dan dat je daar vroeg aanwezig bent. Ze doen maar 50 expresjes op een dag. Ik was er nog geen uur na openingstijd, en was al nummer 26. Als je niet van de expres gebruik maakt duurt het 3 dagen.

Veel succes, en mocht je verder nog vragen over de procedure hebben, fire away.

Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#14 Bericht door Loe » zondag 06 juli 2014, 06:20

Ik ga mede naar Thailand omdat ik van mijn gespaarde geld daar kan rondkomen zonder werk.

Ik wil me niet met jouw huishoudboekje bemoeien, maar hoop dat je je niet te rijk rekent voor Thailand. Als je er woont zal toch alles duurder blijken dan
dat je voorheen dacht.
47 jaar is hopelijk voor jouw nog een lange tijd te gaan.

Jos Flachs
Expat
Expat

#15 Bericht door Jos Flachs » zondag 06 juli 2014, 08:57

Roy, hou ook rekening met je verzekering. In NL betaal je rond de E 1200 voor een basis verzekering. In TH ga je fors meer betalen. Reken op ongeveer 4x meer. Als je voor minder dan E 4000 per jaar je kunt verzekeren is het goedkoop. Er zijn goedkopere polissen, maar die dekken uitsluitend opname in een ziekenhuis. (In-patient verzekering; kennen we in NL niet, in TH wel.)

Je bent je nu aan het voorbereiden om naar Thailand te gaan, dit is iets om in de gaten te houden en uit te zoeken.

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”