Thaise generaal wil af van antimonarchisten

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#1 Bericht door Hua Thale » dinsdag 22 april 2014, 01:57

In Thailand dreigt een heksenjacht op vermeende antimonarchisten. Dat stelt Human Rights Watch, dat zich ernstig zorgen maakt over de vorige week opgerichte 'Rubbish Collection Organisation' (RCO). Deze organisatie wil iedereen die verdacht wordt van een antimonarchale houding 'uitroeien' en schuwt daarbij geen middel.

In Thailand staat een zware straf op majesteitsschennis, een begrip dat vaak heel ruim wordt geïnterpreteerd en in tijden van politieke strijd ook als wapen tegen opponenten wordt ingezet. RCO, dat op Facebook al meer dan 113.000 volgers heeft, ziet overal tegenstanders van de monarchie opduiken en vraagt gelijkgestemden om melding te maken van de boosdoeners en aangifte te doen.

Bron volkskrant.nl
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Jos Flachs
Expat
Expat

Re: Thaise generaal wil af van antimonarchisten

#2 Bericht door Jos Flachs » dinsdag 22 april 2014, 02:33

Oh, dat kan leuk worden. Vooral als de eikel de eik gaat vervangen.
De generaal draag onder zijn groene shirtje een rood of een geel shirtje? :Whistle:

RuudThai
Expat
Expat

#3 Bericht door RuudThai » dinsdag 22 april 2014, 02:45

De anti-monarchisten zitten alleen maar bij de rooihempies dus is het een 'gele' generaal.
Ach, je hebt overal wel excentriekelingen die van bepaalde groeperingen minder minder minder willen.... ;)

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door Hua Thale » dinsdag 22 april 2014, 03:10

Nog een link voor diegene die......................

major-general-rientong-nan-nah

Ruud ruud leer je nou nooit. :giggle:

RuudThai
Expat
Expat

#5 Bericht door RuudThai » dinsdag 22 april 2014, 03:40

Wat nou, het is toch gewoon een hele neutrale algemene opmerking die je overal ter wereld kunt gebruiken? :mrgreen:

joepattaya
Expat
Expat

#6 Bericht door joepattaya » dinsdag 22 april 2014, 06:45

Als je de generaal nu heel letterlijk gaat nemen, dan gaan wij buitenlanders er ook aan geloven.
Wij mogen immers geen mening hebben over het Koningshuis, laat staan er over discussieren.
Dat "stilzwijgen" zou gezien kunnen worden als "anti" en hopsakee..........daar gaan we.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#7 Bericht door Hua Thale » dinsdag 22 april 2014, 11:17

Ach, je hebt overal wel excentriekelingen mensen die van bepaalde groeperingen minder minder minder willen
Op een kleine correctie na heeft Ruud eigenlijk wel gelijk hoewel zijn opmerking ergens anders over gaat natuurlijk.
Denk dat deze wens er al heel lang is om geen negatieven mening toe te laten of zelfs maar iets ter discussie stellen door de burgerij laat staan door buitenlanders.
Ben zelf een monargist in Nederland en hier dus ook.
Een mening heb ik dus wel degelijk.
Denk dat je als buitenlander ook geen 'spoken' moet gaan zoeken.

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#8 Bericht door Duncan » dinsdag 22 april 2014, 11:54

joepattaya schreef:Als je de generaal nu heel letterlijk gaat nemen, dan gaan wij buitenlanders er ook aan geloven.
Wij mogen immers geen mening hebben over het Koningshuis, laat staan er over discussieren.
Ik vind het ook niet onze plaats om in Thailand tegen Thais te gaan lopen roeptoeteren wat er in onze ogen mis is / zou zijn met de familia inter pares. Pikken wij toch ook niet als Ruuds vleesgeworden natte mediterrane dromen onze kinnegin voor ongewassen concubine uitmaken enzovoorts?

Mijn advies, speel het safe, als wildvreemde Thais je vragen wat je vind van Thai nummer 1 en zeg gewoon dat je alleen maar positieve verhalen over hem hoort en dat je zijn dochter regelmatig druk bezig ziet op TV. Is geen woord van gelogen, en binnenshuis is mijn schoonfamilie ook helemaal weg van die 2. Over de rest hoor je ze weinig...

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#9 Bericht door Wereldvreemd » dinsdag 22 april 2014, 19:09

Hua Thale schreef:Nog een link voor diegene die......................

Naar mijn mening een eng verhaal. Dit riekt naar de methodes waarop de nazi's hun eigen volk controleerden. Als dit inderdaad veel navolging krijgt, dan kan dit nare gevolgen voor menigeen hebben.
- -

vleespet
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#10 Bericht door vleespet » dinsdag 22 april 2014, 22:33

Wereldvreemd schreef:
Hua Thale schreef:Nog een link voor diegene die......................

Naar mijn mening een eng verhaal. Dit riekt naar de methodes waarop de nazi's hun eigen volk controleerden. Als dit inderdaad veel navolging krijgt, dan kan dit nare gevolgen voor menigeen hebben.
Hèhè eindelijk worden er een paar wakker,laat Ruud maar door slapen die is niet meer te redden.
Ik heb al eerder aangegeven dat de gele beweging enkele extreem gevaarlijke en fascistische groeperingen onder hun dak hebben die het liefst alle buitenlanders over de kling willen jagen.
En vergis je niet,heel veel van deze ultra-nationalisten gebruiken hun zogenaamde liefde voor het koningshuis alleen om de aandacht af te leiden en/of zich onbeschoft te verrijken.
iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.Thé Lau

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#11 Bericht door prajak » woensdag 23 april 2014, 01:02

"...die het liefst alle buitenlanders over de kling willen jagen...."

Van pogroms lees ik niets in die link. Het zou het land ook ernstig verarmen en internationaal isoleren en je kunt dan je zakken met lucht vullen. Zakken vullen is trouwens een gewoonte van alle politieke partijen hier dus daar vertel je niets nieuws mee.

De zaak opstoken is nergens voor nodig, vleespet, en als je er zo bang voor bent blijf dan maar in NL wonen of zoek een ander land dan Thailand. Er is nog zon genoeg te verdelen.

Pieter was laatst ook al zo lekker bezig met 'huizen in de fik'. Maar Pieter neem ik met een flink pak zout.. :giggle2:

DeDe
Erelid
Erelid

#12 Bericht door DeDe » woensdag 23 april 2014, 01:41

Ben het helemaal met je eens Prajak, neem al dat gezever maar met een kilootje zout.
Men is te gast in dit land en moet zich niet met het bestuur bemoeien en dat men het op buitenlanders heeft voorzien, eerst meemaken en dan geloven.
Succes met je operatie vandaag Erik, je weet voor vervoer hoef je alleen maar even te bellen.

printen44
Expat
Expat

#13 Bericht door printen44 » woensdag 23 april 2014, 03:52

DeDe, ik ben geen gast in dit land. Ik woon er, geef er mijn geld uit en haal geen baht uit het land naar een ander land.

Elk jaar krijg ik, omdat ik genoeg inkomsten heb, toestemming om hier te wonen. Als ik gast was in dit land zou ik wel als gast behandeld willen worden. En dat gebeurt niet. Wij worden getolereerd, hebben niets in de melk te brokkelen en zijn afhankelijk van de luimen van de overheid. Men laat ons hier wonen ons om dat wij een financiele factor van betekenis zijn, niets meer en niets minder. Heeft niets te maken met gastvrijheid.

Overigens woon ik hier wel met plezier, maar sluit niet de ogen voor de werkelijkheid.

En DeDE, een gast vertrekt op gegeven moment, soms met opluchting van de gastheer en soms met verdriet van de gastheer. Ik vertrek niet.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#14 Bericht door prajak » woensdag 23 april 2014, 07:24

DeDe Dirk, weet ik, wordt zeer gewaardeerd maar om jou te vragen een dikke 100 km te karren om mij naar het lokale ziekenhuis te brengen....dat doe ik niet. Maar een rondje 'Loei' houden we samen vast voor betere tijden zeg maar !

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#15 Bericht door Hua Thale » woensdag 23 april 2014, 13:20

Ben bewoner van dit land zonder de nationaliteit op basis van een visum waar men flink wat eisen aan vast heeft geplakt.
Een gast voel ik mij niet, meer iemand die een kamer huurt bij een huiseigenaar je voelt je thuis maar de huisregels worden door een ander gemaakt. ;)
Net als bij de huiseigenaar gaat het veelal om het financiële voordeel en de rest is meegenomen.
Woon hier net als printen met plezier meestal en realiseer mij goed dat ik wel veelal een terughoudende mening mag hebben maar die in gradatie toch meestal voor mij moet houden.
Grommen over de waan van de dag kan zonder meer iets wat vele Thailanders ook best wel doen.
Maar hoe hoger het volk op de sociale ladder hoe meer je tot tien moet tellen en in dit onderwerp zeker de komende dertig jaar door moet blijven tellen dat is natuurlijk een hele tijd dus kan je beter niet doen en deze :thumbsup: houding maken als men er vragen over heeft en de kritiek elders vandaan laten komen mocht je bedenkingen hebben.

Dat er bepaalde stromingen in dit land zijn die veel zo niet alle buitenlanders liever zien gaan als komen is al vele jaren duidelijk.
Maar net als in Nederland zal dit proces niet te keren zijn en door de massa ook niet gewenst.
De maatregelen zullen navenant zijn vanuit het 'buitenland' mocht men in het collectief buitenlanders de deur wijzen individueel kan zoiets natuurlijk een lang en ontkennend proces zijn.
Persoonlijk merk ik wel eens hier in de 'big city' korat dat mensen een minder positieven mening over je hebben door hun houding.
Maar daar staan ook vele positieven houdingen tegenover of eigenlijk vaak meer de grote ongeïnteresseerdheid voor hun medemens in de vorm van een farang.
Denk dat er niet veel meer verschil is met Europese mentaliteit wat dat betreft.
Vermoed als er stuivertje gewisseld moet worden dat de Thai zijn mening ietsje duidelijker gaat maken maar deze mensen kennende zal de monarchie zonder meer een feit zijn voor vele jaren.
Voor de Thai die in het vizier komt van dit soort 'politiek' en daar een prijs voor moet betalen is het natuurlijk zeer droevig.

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”