Zoals ik al zei,ga lekker in je eentje Thailand ontdekken.genesis schreef:Een medeforumlid zei me eens, om het in Thailand te kunnen rooien: sterk, licht & flexibel als Bamboo.
Ik denk dat dit heel dicht bij de waarheid komt.
Genesis
Mijn indruk van de Thai op de Farang
Moderator: Loempia
- nbreeker
- Standaard Lid
Re: Mijn indruk van de Thai op de Farang
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"
Mahatma Gandhi.
Mahatma Gandhi.
- nbreeker
- Standaard Lid
Ja Erik heel goed van je ik vind het trouwens wel mooi geschreven<"Kwestie van accepteren dat elke cultuur hierin zijn eigen weg op zijn eigen tempo bewandeld verkregen door voortschrijdend inzicht."prajak schreef:Dit kan ook nog...
( 16 april 2014 in het onderdeel songkran... )
genesis schreef:Ander land, cultuur & gebruiken. Kwestie van accepteren dat elke cultuur hierin zijn eigen weg op zijn eigen tempo bewandeld verkregen door voortschrijdend inzicht.
Als dit onverenigbaar is, wegwezen zal het motto wezen.............
Genesis
Ik vond het zo'n mooie zin dat ik hem zelf ook wou schrijven dus bij deze,dus genesis je heb zelf al het antwoord gegeven op je probleem,"als dit onverenigbaar is,WEGWEZEN ZAL HET MOTTO WEZEN"......
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"
Mahatma Gandhi.
Mahatma Gandhi.
-
- Volwaardig lid
kloteklimaat ?..Sukanya vindt het hier prima wat dat betreft.Gardensafari schreef:Heel dicht bij, inderdaad.genesis schreef:Een medeforumlid zei me eens, om het in Thailand te kunnen rooien: sterk, licht & flexibel als Bamboo.
Ik denk dat dit heel dicht bij de waarheid komt.
Genesis
En wat dacht je van een Thai in Nederland?
Kloteklimaat, afstandelijke mensen, geen gastvrijheid, slecht eten, geen vertier in de avonduren, overgereguleerd, enz.
Om te kunnen overleven moet je zijn als een grasspriet: buigzaam in de wind, aangroeiend als een koe je opvreet.
afstandelijke mensen ...heb je in Thailand ook wel vindt ik.
geen gastvrijheid..tis hier geen thailand dat klopt maar Suk heeft nergens moeite mee op dat punt.
slecht eten...Ze heet hier gewoon hollandse pot en met plezier meestal en uiteraard ook veel dingen niet maar dat heb ik in thailand ook daar vindt ik ook veel eten slecht terwijl zij het weer lekker vindt

geen vertier in de ...klopt wel wat onze woonplaats betreft althans ...daar zit zij als ik ook niet echt op te wachten hier en in thailand meestal ook niet.
aangroeiend...die vat ik even niet ..?
kortom: Ik praat nu voor Suk en mij en jij wslijk voor jouw partner en jullie ervaringen en zie ook hier weer totaal verschillende opvattingen en dat geldt m.i voor iedereen hier.
- Jim
- Volwaardig lid
komt dat omdat er geen toko / thaishop in de buurt is of heeft ze echt geen behoefte aan thais eten?driver schreef: slecht eten...Ze heet hier gewoon hollandse pot (..)
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”
-
- Volwaardig lid
Tokoos voldoende en ze eet ook wel rijst met andere dingen maar niet elke dag.Jim schreef:komt dat omdat er geen toko / thaishop in de buurt is of heeft ze echt geen behoefte aan thais eten?driver schreef: slecht eten...Ze heet hier gewoon hollandse pot (..)
We zijn allebei niet echt kookmensen en ik ben heel snel tevreden qua eten ,lees brood en Suk heeft in Thailand ook nooit echt zelf haar eten gemaakt maar haalde dat meestal op de markt .
Wel koopt ze regelmatig Thais/Aziatisch eten voor tussendoor dus bijv. van dat zoete spul wat ik ook niet echt lekker vindt of bepaalde groentes en fruit.
Hier in Nederland werkt ze nu heel af en toe in een Thai massage salon ( laat de opmerkingen maar komen

Die dames koken blijkbaar wel thuis en Suk maakt dan hier bijv wat kip of groente klaar en neemt dat dan mee daar naartoe de andere dames doen dat ook en dan delen ze met elkaar het eten begrijp ik uit Suks verhalen.
We hebben nu een paar Thaise vrouwen leren kennen en 1 daarvan eet alleen maar rijst/Thais elke dag en haar Hollandse man ook.
De anderen mixen vaak wat ik begrijp dus zij vnlijk rijst met andere dingen de man Hollands of ook mix.
gr driver
- nbreeker
- Standaard Lid
Niks geen opmerkingen Arie,teneerste gaat het niemand wat aan,dat is iets tussen jou en Suk en het is ook nog zo dat niet iedere Thaise massage een verkapt bordeel is.En het is heel goed te begrijpen dat ondanks ze zich goed aanpast in Holland het leuk voor haar is om met andere Thaise dames te praten en samen te eten.het leven bestaat niet alleen uit werken je moet ook nog een beetje lol hebben.driver schreef:Tokoos voldoende en ze eet ook wel rijst met andere dingen maar niet elke dag.Jim schreef:komt dat omdat er geen toko / thaishop in de buurt is of heeft ze echt geen behoefte aan thais eten?driver schreef: slecht eten...Ze heet hier gewoon hollandse pot (..)
We zijn allebei niet echt kookmensen en ik ben heel snel tevreden qua eten ,lees brood en Suk heeft in Thailand ook nooit echt zelf haar eten gemaakt maar haalde dat meestal op de markt .
Wel koopt ze regelmatig Thais/Aziatisch eten voor tussendoor dus bijv. van dat zoete spul wat ik ook niet echt lekker vindt of bepaalde groentes en fruit.
Hier in Nederland werkt ze nu heel af en toe in een Thai massage salon ( laat de opmerkingen maar komen) en daar eet ze met de daar aanwezige Thaise dames wel Thais dat vindt ze ook leuk merk ik aan haar.
Die dames koken blijkbaar wel thuis en Suk maakt dan hier bijv wat kip of groente klaar en neemt dat dan mee daar naartoe de andere dames doen dat ook en dan delen ze met elkaar het eten begrijp ik uit Suks verhalen.
We hebben nu een paar Thaise vrouwen leren kennen en 1 daarvan eet alleen maar rijst/Thais elke dag en haar Hollandse man ook.
De anderen mixen vaak wat ik begrijp dus zij vnlijk rijst met andere dingen de man Hollands of ook mix.
gr driver
Mahatma Gandhi.
Mahatma Gandhi.
-
- Volwaardig lid
Jij snapt het Nick dank voor je reactie
En ik weet wel waar ik Suk heen stuur en ken haar ook dat is voor mij voldoende.
gr Arie

En ik weet wel waar ik Suk heen stuur en ken haar ook dat is voor mij voldoende.
gr Arie
-
- Volwaardig lid
Ik zie dat er een aantal berichten zijn verwijderd, dus de oorsprong van dit onderwerp weet ik niet voor 100%. Afgaand op de titel: Mijn indruk van de Thai op de Farang
Mijn indruk van hoe de Thai denkt over de Farang is heel divers. Op de ene plek voel ik me op me gemak, gerust en vertrouwd en sommige momenten ervaar ik het nadeel van een buitenlander te zijn.
Af en toe schaam ik me kapot in de rij bij de Big C als we 6000/8000 bath afrekenen voor de boodschappen. Zit dan wel melk, pampers enz. bij voor de kleine maar daar werkt een supermarktmedewerker zo'n 2/3 weken voor. Of pinnen, dat het af en toe in 2 keer moet. Of op plaatselijke feesten zoals een openlucht concert met kickboksen enz. dan vraag ik me wel eens af, hoe mensen naar mij zouden kijken als ik een Thai was geweest.
Ik ben nog vrij jong dus merk dat vooral de jeugd er wel af en toe een uitdaging in ziet om 'stoer' te doen maar heb gelukkig tot heden nog geen problemen ondervonden omdat als je de gouden regel, volgens mijzelf, hanteert er je bijna niks kan gebeuren.
Onthoud de volgende tips:
U bent de buitenlander.
Daarmee heb je automatisch de plicht op jou genomen om jou eigen normen en waarden aan de kant te zetten en deze grotendeels te veranderen naar de normen en waarden van het land waar jij op visite bent of al dan niet woonachtig.
Hou er rekening mee dat U als buitenlander wordt bestempeld
U als Nederlander kan het aardig ver*loten voor de Nederlandse bevolking om u heen wanneer u zich misdraagt. Echter onthoud hierbij dat u niet alleen als Nederlander kan worden gezien maar als buitenlander in het algemeen. Door deze automatische gedachtegang kan bv een dronken Ier het verpesten voor de andere buitenlanders om zich heen. Net zoals u dit ook voor anderen zal kunnen doen. Gedraag je daarom en probeer situaties voor te zijn en deze eventueel te vermijden waar mogelijk.
Doe alsof je thuis bent...
Doe alsof je thuis bent... en geef met dezelfde gedachte iets terug aan de lokale bevolking. Koop sommige producten op de markt i.p.v. bij de supermarkt. Hierdoor zal jou naam sneller door het dorp/ de stad gaan maar dat is enkel in het voordeel aangezien u gespot bent op de lokale markt.
Begrijpt iedereen mij tot nu toe?
En dan
De 70/30 gedachte
De 70/30 gedachte is dat u 70% van u normen en waarden inlevert tegen de bestaande normen en waarden van het land waar u verblijft. De overige 30% blijft van uw en deze zult u ten alle tijden moeten eisen omdat het nou eenmaal in u zit.
Of hun het er mee eens zijn of niet, ik blijf een Hollander en zal mij aanpassen aan Thailand en hoop te worden gerespecteerd door de buurt maar zoals iedereen heb ook ik mijn grenzen en probeer mijn gedachte altijd heel simpel uit te leggen en de reacties daarop zijn dan of positief of negatief. Wat ik in ieder geval wel weet is dat de buurt elkaar meer respecteert dan menig buurtje in Nederland.
De 70/30 gedachte is simpel gezegd dat je je grootendeels zal moeten aanpassen zal je willen worden geaccepteerd, echter moet je ook jezelf blijven en daar is je 30% dan voor
Hiermee hoop ik dan ook door een heel simpele beredenering, dat 70% mij respecteert om wie ik ben en niet omdat ik buitenlander ben.
Groetjes,
Ais
Mijn indruk van hoe de Thai denkt over de Farang is heel divers. Op de ene plek voel ik me op me gemak, gerust en vertrouwd en sommige momenten ervaar ik het nadeel van een buitenlander te zijn.
Af en toe schaam ik me kapot in de rij bij de Big C als we 6000/8000 bath afrekenen voor de boodschappen. Zit dan wel melk, pampers enz. bij voor de kleine maar daar werkt een supermarktmedewerker zo'n 2/3 weken voor. Of pinnen, dat het af en toe in 2 keer moet. Of op plaatselijke feesten zoals een openlucht concert met kickboksen enz. dan vraag ik me wel eens af, hoe mensen naar mij zouden kijken als ik een Thai was geweest.
Ik ben nog vrij jong dus merk dat vooral de jeugd er wel af en toe een uitdaging in ziet om 'stoer' te doen maar heb gelukkig tot heden nog geen problemen ondervonden omdat als je de gouden regel, volgens mijzelf, hanteert er je bijna niks kan gebeuren.
U bent de buitenlander.
Daarmee heb je automatisch de plicht op jou genomen om jou eigen normen en waarden aan de kant te zetten en deze grotendeels te veranderen naar de normen en waarden van het land waar jij op visite bent of al dan niet woonachtig.
Hou er rekening mee dat U als buitenlander wordt bestempeld
U als Nederlander kan het aardig ver*loten voor de Nederlandse bevolking om u heen wanneer u zich misdraagt. Echter onthoud hierbij dat u niet alleen als Nederlander kan worden gezien maar als buitenlander in het algemeen. Door deze automatische gedachtegang kan bv een dronken Ier het verpesten voor de andere buitenlanders om zich heen. Net zoals u dit ook voor anderen zal kunnen doen. Gedraag je daarom en probeer situaties voor te zijn en deze eventueel te vermijden waar mogelijk.
Doe alsof je thuis bent...
Doe alsof je thuis bent... en geef met dezelfde gedachte iets terug aan de lokale bevolking. Koop sommige producten op de markt i.p.v. bij de supermarkt. Hierdoor zal jou naam sneller door het dorp/ de stad gaan maar dat is enkel in het voordeel aangezien u gespot bent op de lokale markt.
Begrijpt iedereen mij tot nu toe?
En dan
De 70/30 gedachte
De 70/30 gedachte is dat u 70% van u normen en waarden inlevert tegen de bestaande normen en waarden van het land waar u verblijft. De overige 30% blijft van uw en deze zult u ten alle tijden moeten eisen omdat het nou eenmaal in u zit.
Of hun het er mee eens zijn of niet, ik blijf een Hollander en zal mij aanpassen aan Thailand en hoop te worden gerespecteerd door de buurt maar zoals iedereen heb ook ik mijn grenzen en probeer mijn gedachte altijd heel simpel uit te leggen en de reacties daarop zijn dan of positief of negatief. Wat ik in ieder geval wel weet is dat de buurt elkaar meer respecteert dan menig buurtje in Nederland.
De 70/30 gedachte is simpel gezegd dat je je grootendeels zal moeten aanpassen zal je willen worden geaccepteerd, echter moet je ook jezelf blijven en daar is je 30% dan voor

Hiermee hoop ik dan ook door een heel simpele beredenering, dat 70% mij respecteert om wie ik ben en niet omdat ik buitenlander ben.
Groetjes,
Ais
- Wie z'n billen brand, mag blij zijn dat hij niet andersom stond -
-
- Volwaardig lid
Het is mij ook opgevallen Ais.
Als Genesis de meeste van zijn berichten als opsteller van dit onderwerp verwijderd heeft lijk mij dat de moderatie de rest moet verwijderen.
Deze manier van vraag en antwoord slaat nergens op en neem dat Genesis zeer kwalijk dat die als een kleine jongen van twaalf deze reactie geeft.
De vuilnisbak in dus met dit onderwerp.
Als Genesis de meeste van zijn berichten als opsteller van dit onderwerp verwijderd heeft lijk mij dat de moderatie de rest moet verwijderen.
Deze manier van vraag en antwoord slaat nergens op en neem dat Genesis zeer kwalijk dat die als een kleine jongen van twaalf deze reactie geeft.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.
- KhunSugar
- Volwaardig lid
Hiermee moet ik eens heel hard lachen, ik heb geen enkele plicht omdat ik buitenlander ben.Ais schreef:
U bent de buitenlander.
Het laatste wat ik doe is mijn waarden en normen verloochenen om die van Thai over te nemen 55555
Wederzijds respect betekend dat je naast elkaar leert leven met respect voor ieders gebruiken en niet aanstuurt op een culturele assimilatie zelfs geen gedeeltelijke.
En wees gerust, ik ben niet iemand die aanzien en respect nastreeft, ik ben gewoon wie ik ben, bij de Thaise familie, buren en kennissen geniet ik van een spontane joviale vriendschap. Dit alles zonder deel te nemen aan hun van kinds af opgedrongen boeddhistische rituelen en gebruiken en zeker niet door met mijn 'wallet' uit te pakken ;-)
KS.
- nbreeker
- Standaard Lid
Maak je niet druk die is gauw weer terug op het forum als hij wil weten wat een pond suiker kost in Thailand,hij heeft al heel wat keren gevraagd wat kost dit en wat kost dat dat ik denk dat nu de suiker binnenkort aan de beurt is.Hua Thale schreef:Het is mij ook opgevallen Ais.
Mahatma Gandhi.
Mahatma Gandhi.
- nbreeker
- Standaard Lid
Nu die opgedrongen rituelen vinden overal op de wereld plaats,als ik bij de katholieke kerk al die koorknaapjes zie denk ik ook ga lekker buiten spelen.En respect heeft weinig met je wallet te maken.KhunSugar schreef:Hiermee moet ik eens heel hard lachen, ik heb geen enkele plicht omdat ik buitenlander ben.Ais schreef:
U bent de buitenlander.
Het laatste wat ik doe is mijn waarden en normen verloochenen om die van Thai over te nemen 55555
Wederzijds respect betekend dat je naast elkaar leert leven met respect voor ieders gebruiken en niet aanstuurt op een culturele assimilatie zelfs geen gedeeltelijke.
En wees gerust, ik ben niet iemand die aanzien en respect nastreeft, ik ben gewoon wie ik ben, bij de Thaise familie, buren en kennissen geniet ik van een spontane joviale vriendschap. Dit alles zonder deel te nemen aan hun van kinds af opgedrongen boeddhistische rituelen en gebruiken en zeker niet door met mijn 'wallet' uit te pakken ;-)
KS.
Mahatma Gandhi.
Mahatma Gandhi.
-
- Volwaardig lid
Toch wel hoor. Visumplicht ( of meldingsplicht als je expat bent ), het betalen van buitenlanderprijzen in bepaalde omstandigheden, om maar wat te noemen.KhunSugar schreef: ik heb geen enkele plicht omdat ik buitenlander ben.
En als je je verdiept in Thais zul je merken dat een beetje meedoen met die Buddhistische rituelen en gebruiken zeer gewaardeerd wordt. Joviaal meelachen en zuipen doen ze met iedereen, maar dat wil nog niet zeggen dat je erbij hoort ( dito voor de portemonneetrekkers, daar koop je ook geen respect en waardering voor, dat levert alleen maar scheve gezichten en hebzucht op, op den duur ).
Maar goed, ieder zijn manier om zich in Thailand staande te houden.

- KhunSugar
- Volwaardig lid
En wie zegt dat ik erbij wil horen ? Bij mijn schoonfamilie 'zuipen' en roken ze niet, ik ook niet trouwens...niet te snel veralgemenen zou ik zeggen, ook daarzonder weten ze uw aanwezigheid te appreciëren. Je moet echt niet bij elke tamboon aanwezig zijn met de handjes op elkaar gevouwen en je hoofd naar beneden gebogen terwijl je gretig gaat sponsoren, om uzelf wijs te maken dat je erbij hoort. Bespaar jezelf die illusie en doe gewoon dat weet men ook te respecteren, leef en laat leven.Duncan schreef:Toch wel hoor. Visumplicht ( of meldingsplicht als je expat bent ), het betalen van buitenlanderprijzen in bepaalde omstandigheden, om maar wat te noemen.KhunSugar schreef: ik heb geen enkele plicht omdat ik buitenlander ben.
En als je je verdiept in Thais zul je merken dat een beetje meedoen met die Buddhistische rituelen en gebruiken zeer gewaardeerd wordt. Joviaal meelachen en zuipen doen ze met iedereen, maar dat wil nog niet zeggen dat je erbij hoort ( dito voor de portemonneetrekkers, daar koop je ook geen respect en waardering voor, dat levert alleen maar scheve gezichten en hebzucht op, op den duur ).
Maar goed, ieder zijn manier om zich in Thailand staande te houden.
Van bij aanvang heb ik aan mijn partner duidelijk gemaakt dat ik haar levensbeschouwing respecteer maar er verder niets mee te maken wil hebben.
De manier waarop Thai u weten in te schatten, als ze dat al nodig achten, heeft niets te maken met uw bereidheid hun cultuur na te bootsen maar alles met uw persoonlijkheid. Respect kun je niet afdwingen je moet het verdienen en dat kan best door jezelf te blijven.
KS.
- Jim
- Volwaardig lid
je gekozen naam op dit forumKhunSugar schreef: En wie zegt dat ik erbij wil horen ?

Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”