Busongeluk bij Tak, 27 doden
Moderator: Loempia
-
- Expat
- Berichten: 4681
- Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41
Busongeluk bij Tak, 27 doden
Bij Tak is een bus verongelukt. De remmen weigerden en de bus storten 150 meter in een ravijn. Er zijn 27 doden en 20 gewonden, waarvan er een paar ernstige. De zoveelste busongeluk. Kort geleden was er een ongeluk, waarbij 13 kinderen omkwamen.
http://www.thaivisa.com/forum/topic/713 ... paign=news
Thailand staat nummer een op de wereldranglijst wat aantal doden in busongelukken betreft. Wat doden op de weg per 100.000 mensen betreft staat Thailand tweede, na Namibia.
http://www.thaivisa.com/forum/topic/713 ... paign=news
Thailand staat nummer een op de wereldranglijst wat aantal doden in busongelukken betreft. Wat doden op de weg per 100.000 mensen betreft staat Thailand tweede, na Namibia.
-
- Volwaardig lid
- Berichten: 7660
- Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
- Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.
Re: Busongeluk bij Tak, 27 doden
Triets nieuws.printen44 schreef:Bij Tak is een bus verongelukt. De remmen weigerden en de bus storten 150 meter in een ravijn. Er zijn 27 doden en 20 gewonden, waarvan er een paar ernstige. De zoveelste busongeluk. Kort geleden was er een ongeluk, waarbij 13 kinderen omkwamen.
http://www.thaivisa.com/forum/topic/713 ... paign=news
Thailand staat nummer een op de wereldranglijst wat aantal doden in busongelukken betreft. Wat doden op de weg per 100.000 mensen betreft staat Thailand tweede, na Namibia.
Maar ja..zolang de Thaise overheid niks doet wat betreft verkeersveiligheid, keuringen oid zal dit blijven gebeuren ben ik bang voor.
Tel daarbij op dat het een groot land land waar heel veel bussen rijden en ook veel hele oude dus dan zit een ongelijk in een klein hoekje.
De oude stadsbussen maar ook bjv die van khorat nigtmarket ri BKK wordt ook altijd helemaal volgepropt en in het gangpad sta je dan ook echt strak tegen elkaar.
Alles voor de extra bathjes uiteraard en niemand die er wat van zegt het is allemaal heel gewoon.
gr driver
-
- Volwaardig lid
- Berichten: 7521
- Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
- Locatie: Amsterdam
Re: Busongeluk bij Tak, 27 doden
Het is zo gewoon,dat het eigenlijk geen " NIEUWS" meer is.
Zal zeker nog wel een halve eeuw duren,eer men daadwerkelijk de eigenlijke bron zal gaan aanpakken............echte rijscholen en echte examens.
Voor bussen en vrachtwagens natuurlijk " echte" opleidingen als beroepsvervoerder.....
Echte bekeuringen en rijbewijs-inbeslagname zal zeker toedragen op een flinke vermindering van ongevallen.
Dagelijks zie je hier ernstige ongelukken,maar niemand ligt er wakker van.
Zolang de corruptie zegeviert zal alles bij het oude blijven.
Gisteren wilde Kevin achterin de laadbak van de Vigo,maar hij mocht niet van Jeab.
Nichtje Mill ging wel achterin,terwijl we naar het strand van Bang sa-re reden.
Onderweg een politie-controle in Na-jomtien,en aan de kant gezet.
Waarom zit die meid achterin,werd er gevraagd?
Kind is misselijk en spuugd in auto,zegt de moeder van het meisje......
Okee,dan is het goed.
Na mijn rijbewijs bekeken te hebben vervolgden we onze weg,zonder ook maar 1 probleem.
Tja,s,lands wijs.......s,lands eer,zullen we maar zeggen.
Ik ga er de laatste dagen maar niet meer tegen in,en ben eigenlijk wel blij dat zodirekt in NL de veiligheidsgordels en kinderstoelen weer de normaalste zaak van de wereld zijn.
Anderzijds zijn de belachelijk hoge bekeuringen voor een paar kilometer te hard rijden en fout parkeren, e.d.in Nederland weer iets minder.
Maar goed,gelukkig kan je wel binnen korte tijd over een nieuw Thais paspoort beschikken in Thailand (als Thai) ,las ik net in een ander topic,dus niet met alles loopt dit land een " beetje" achter..........
Ron.
Zal zeker nog wel een halve eeuw duren,eer men daadwerkelijk de eigenlijke bron zal gaan aanpakken............echte rijscholen en echte examens.
Voor bussen en vrachtwagens natuurlijk " echte" opleidingen als beroepsvervoerder.....
Echte bekeuringen en rijbewijs-inbeslagname zal zeker toedragen op een flinke vermindering van ongevallen.
Dagelijks zie je hier ernstige ongelukken,maar niemand ligt er wakker van.
Zolang de corruptie zegeviert zal alles bij het oude blijven.
Gisteren wilde Kevin achterin de laadbak van de Vigo,maar hij mocht niet van Jeab.
Nichtje Mill ging wel achterin,terwijl we naar het strand van Bang sa-re reden.
Onderweg een politie-controle in Na-jomtien,en aan de kant gezet.
Waarom zit die meid achterin,werd er gevraagd?
Kind is misselijk en spuugd in auto,zegt de moeder van het meisje......
Okee,dan is het goed.
Na mijn rijbewijs bekeken te hebben vervolgden we onze weg,zonder ook maar 1 probleem.
Tja,s,lands wijs.......s,lands eer,zullen we maar zeggen.
Ik ga er de laatste dagen maar niet meer tegen in,en ben eigenlijk wel blij dat zodirekt in NL de veiligheidsgordels en kinderstoelen weer de normaalste zaak van de wereld zijn.
Anderzijds zijn de belachelijk hoge bekeuringen voor een paar kilometer te hard rijden en fout parkeren, e.d.in Nederland weer iets minder.
Maar goed,gelukkig kan je wel binnen korte tijd over een nieuw Thais paspoort beschikken in Thailand (als Thai) ,las ik net in een ander topic,dus niet met alles loopt dit land een " beetje" achter..........

Ron.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."
-
- Volwaardig lid
- Berichten: 275
- Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 05:37
Re: Busongeluk bij Tak, 27 doden
Het zijn toch heel vaak de remmen die weigeren,dit is volgens mij toch het begin van het einde.
De arme chauffeur die ook maar dure rijst op tafel wil zetten heeft hierin weinig keuze.
Rijden of je baan verliezen(en je leven).
Zolang je zonder probleem met onveilige voertuigen aan het verkeer kunt deelnemen kun je erop wachten dat dit keer op keer gebeurd.
Een kennis van mij was deze week op weg van Bangkok Naar Hua-hin in een zware regenbui,de chauffeur bleef rijden als een gek.
Ongeveer vier mensen begonnen de rit op te nemen met hun smartphone en toen de chauffeur dit bemerkte paste hij zijn rijstijl aan.Het is een begin maar het werkt.
Heel misschien heeft dit ongeval een vervolg omdat er regerings funtionarissen in de bus zaten.
Nu lees ik dat er al 32 mensen zijn overleden.
De arme chauffeur die ook maar dure rijst op tafel wil zetten heeft hierin weinig keuze.
Rijden of je baan verliezen(en je leven).
Zolang je zonder probleem met onveilige voertuigen aan het verkeer kunt deelnemen kun je erop wachten dat dit keer op keer gebeurd.
Een kennis van mij was deze week op weg van Bangkok Naar Hua-hin in een zware regenbui,de chauffeur bleef rijden als een gek.
Ongeveer vier mensen begonnen de rit op te nemen met hun smartphone en toen de chauffeur dit bemerkte paste hij zijn rijstijl aan.Het is een begin maar het werkt.
Heel misschien heeft dit ongeval een vervolg omdat er regerings funtionarissen in de bus zaten.
Nu lees ik dat er al 32 mensen zijn overleden.
- vleespet
- Volwaardig lid
- Berichten: 1295
- Lid geworden op: maandag 03 augustus 2009, 16:28
- Locatie: nijmegen/khorat
Re: Busongeluk bij Tak, 27 doden
Weer een triest voorbeeld van een van de mindere kanten van Thailand.
Sommige dingen zijn ook na 35 jaar Thailand ervaring nog steeds moeilijk te begrijpen.
Zo sociaal als de Thais zijn in de dagelijkse omgang met elkaar,zo asociaal worden ze als ze plaats nemen achter het stuur.
In ons dorp gaan s`avonds pannetjes met eten over en weer,en de buurvrouw die een operatie heeft ondergaan wordt dagelijks bezocht door collega`s met fruit,ook na 3 weken nog,(als je je in Nederland ziek meld krijg je alleen een telefoontje van je manager met de vraag hoe snel je weer kunt beginnen).
Maar dan nemen ze plaats achter het stuur,en veranderen in asoos eerste klas,als jij toevallig in een ambulance ligt en elke minuut telt,dan is de kans in Thailand dat je het haalt nihil,geen enkele Thai gaat aan de kant voor een ambulance,al zitten er honderd sirenes en zwaailichten op.
Probeer eens in te voegen in Thailand dan weet je gelijk waar je aan toe bent,of als tourist gebruik maken van een zebrapad met een Nederlandse instelling,dan kun je gelijk kennis maken met de ambulance en te laat aankomen in het ziekenhuis.
Er zijn wel plannen om het verkeer te verbeteren,zoals de hoge snelheidstrein die op den duur heel Thailand zal doorkruisen en het wegennet zal ontlasten,maar deze plannen worden telkens weer gedwarsboomd door de "hou jij ze dom,dan houd ik ze arm groep"herkenbaar aan de gele shirtjes en een plastic fluitje om de nek.
Om het verkeers probleem te verbeteren is zoveel meer nodig als alleen opleidingen,er moet gewoon een knop om.
Dezelfde beleefdheid waar de Thais om bekend staan moet in het verkeer net zo`n vanzelfsprekendheid worden als in de omgang met elkaar.
Sommige dingen zijn ook na 35 jaar Thailand ervaring nog steeds moeilijk te begrijpen.
Zo sociaal als de Thais zijn in de dagelijkse omgang met elkaar,zo asociaal worden ze als ze plaats nemen achter het stuur.
In ons dorp gaan s`avonds pannetjes met eten over en weer,en de buurvrouw die een operatie heeft ondergaan wordt dagelijks bezocht door collega`s met fruit,ook na 3 weken nog,(als je je in Nederland ziek meld krijg je alleen een telefoontje van je manager met de vraag hoe snel je weer kunt beginnen).
Maar dan nemen ze plaats achter het stuur,en veranderen in asoos eerste klas,als jij toevallig in een ambulance ligt en elke minuut telt,dan is de kans in Thailand dat je het haalt nihil,geen enkele Thai gaat aan de kant voor een ambulance,al zitten er honderd sirenes en zwaailichten op.
Probeer eens in te voegen in Thailand dan weet je gelijk waar je aan toe bent,of als tourist gebruik maken van een zebrapad met een Nederlandse instelling,dan kun je gelijk kennis maken met de ambulance en te laat aankomen in het ziekenhuis.
Er zijn wel plannen om het verkeer te verbeteren,zoals de hoge snelheidstrein die op den duur heel Thailand zal doorkruisen en het wegennet zal ontlasten,maar deze plannen worden telkens weer gedwarsboomd door de "hou jij ze dom,dan houd ik ze arm groep"herkenbaar aan de gele shirtjes en een plastic fluitje om de nek.
Om het verkeers probleem te verbeteren is zoveel meer nodig als alleen opleidingen,er moet gewoon een knop om.
Dezelfde beleefdheid waar de Thais om bekend staan moet in het verkeer net zo`n vanzelfsprekendheid worden als in de omgang met elkaar.
iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.Thé Lau
-
- Volwaardig lid
- Berichten: 3851
- Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22
Re: Busongeluk bij Tak, 27 doden
Dit stukje mag je van mij echt wel weg halen vleespet.
Geld trouwens niet alleen voor jouw bij het minste of geringste alles maar de politiek in trekken.
Er zijn wel plannen om het verkeer te verbeteren,zoals de hoge snelheidstrein die op den duur heel Thailand zal doorkruisen en het wegennet zal ontlasten,maar deze plannen worden telkens weer gedwarsboomd door de "hou jij ze dom,dan houd ik ze arm groep"herkenbaar aan de gele shirtjes en een plastic fluitje om de nek.
Dat men eens een andere mentaliteit aan moet leren tussen de strepen is duidelijk.
In een Engelstalige site had men het trouwens over een inhaalactie die niet helemaal goed gegaan is.
busongeluk
Geld trouwens niet alleen voor jouw bij het minste of geringste alles maar de politiek in trekken.

Er zijn wel plannen om het verkeer te verbeteren,zoals de hoge snelheidstrein die op den duur heel Thailand zal doorkruisen en het wegennet zal ontlasten,maar deze plannen worden telkens weer gedwarsboomd door de "hou jij ze dom,dan houd ik ze arm groep"herkenbaar aan de gele shirtjes en een plastic fluitje om de nek.
Dat men eens een andere mentaliteit aan moet leren tussen de strepen is duidelijk.
In een Engelstalige site had men het trouwens over een inhaalactie die niet helemaal goed gegaan is.
busongeluk
-
- Volwaardig lid
- Berichten: 17884
- Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24
Re: Busongeluk bij Tak, 27 doden
Nou, of Vleespet het in het politieke trekt of Ruudthai, dat maakt niks uit behalve het kleurtje dan.
Ik schreef elders al, pas als een bus met dikke hotemetoten in een ravijn rijdt is er een kleine kans dat de overheid met wetgeving ingrijpt. Maar dan nog heb je aan de controlerende kant onderbetaalde uniformpjes met lege kontzakken.
Verkeersveiligheid leeft niet bij Thais. Die mentaliteit krijg je alleen gewijzigd met een keiharde aanpak maar ja, na zoveel jaar wil men wel worden herkozen......
Keiharde aanpak ? In NL zitten na tig jaar hard beleid nog steeds mensen bezopen achter het stuur, mensen zonder gordel of helm, en onder drugs of pillen.
O, en schaf dan gelijk songkraan af. Maar ja, dan krijgen we direct songkhraam......
Oproer en volksopstand.
Nee, songkraan en als gekken rijden hoort hier bij brood en spelen.
Ik schreef elders al, pas als een bus met dikke hotemetoten in een ravijn rijdt is er een kleine kans dat de overheid met wetgeving ingrijpt. Maar dan nog heb je aan de controlerende kant onderbetaalde uniformpjes met lege kontzakken.
Verkeersveiligheid leeft niet bij Thais. Die mentaliteit krijg je alleen gewijzigd met een keiharde aanpak maar ja, na zoveel jaar wil men wel worden herkozen......
Keiharde aanpak ? In NL zitten na tig jaar hard beleid nog steeds mensen bezopen achter het stuur, mensen zonder gordel of helm, en onder drugs of pillen.
O, en schaf dan gelijk songkraan af. Maar ja, dan krijgen we direct songkhraam......

Nee, songkraan en als gekken rijden hoort hier bij brood en spelen.
-
- Volwaardig lid
- Berichten: 1387
- Lid geworden op: woensdag 07 januari 2009, 14:30
Re: Busongeluk bij Tak, 27 doden
Namibia (ben er ooit ook geweest-nog heel erg Duits op vele plekken) heeft lang neit zoveel doden op de weg als TH-dat kan ook niet, want dan zou dat land al lang zijn uitgestorven. het %=PERCENTage van mensen die een ongeval op de road krijgen is daar hoog-nog hoger als TH, omdat je vrijwel overal zo ver van elke bechaving met dokters etc bent en wilde dieren op de smalle wegen ronddolen.
Wat TH betreft:
-veel van die bus-ongelukken zijn niet lijnbussen ,maar bussen die als uitje worden afgehuurd-1 nacht heen naar de beach, dag 2 terug. Zaosl recent dat scholreisje uit Buriram of zo iets. Worden ter drukking van de kosten vaak door sjofeurs gereden, die niet slapen of het als extraatje bijpakken.
-de reden is overigens niet altijd de bus of de technische staat, maar aanrijdingen met vooral siplors=10 wheeltrucks, die snachts alle wegen onveilig maken
-dan is er het enornme tekort een goed personeel, waardoor veel te veel jonge branierijders de kans krijgen achter zo'n stuur te kruipen. bvb in BKK-stad kunnen 7-8 buslijnen niet rijden, door sjofeurgebrek-die zijn overgestapt naar de toeristenbussen met Sjinezen etc.
-personeel gebrek speelt ook een rol bij falend onderhoud-+ gebrek aan basiskennis
Dat bussen erg vol zijn, is meer een 3e wereld kwestie-anders zouden de kaarjes niet betaalbaar zijn voor de arme bevolking. Dat staat op zich los van veiligheid, maar heeft wel veel meer doden en gewonden als resultaat als er wat gebeurt.
Dit neemt natuurlijk allemaal net weg dat het vreselijk is en er wat zou moeten worden geregeld, zoals 2-3 jaar terug na dito series ongelukken in Maleisie is gebeurd. Zoals jullie allemaal weten is regelen en die regels uitvoeren iets heel aparts in TH-met de bruine jongens met huin grijpgrage handen ertussen.
Wat TH betreft:
-veel van die bus-ongelukken zijn niet lijnbussen ,maar bussen die als uitje worden afgehuurd-1 nacht heen naar de beach, dag 2 terug. Zaosl recent dat scholreisje uit Buriram of zo iets. Worden ter drukking van de kosten vaak door sjofeurs gereden, die niet slapen of het als extraatje bijpakken.
-de reden is overigens niet altijd de bus of de technische staat, maar aanrijdingen met vooral siplors=10 wheeltrucks, die snachts alle wegen onveilig maken
-dan is er het enornme tekort een goed personeel, waardoor veel te veel jonge branierijders de kans krijgen achter zo'n stuur te kruipen. bvb in BKK-stad kunnen 7-8 buslijnen niet rijden, door sjofeurgebrek-die zijn overgestapt naar de toeristenbussen met Sjinezen etc.
-personeel gebrek speelt ook een rol bij falend onderhoud-+ gebrek aan basiskennis
Dat bussen erg vol zijn, is meer een 3e wereld kwestie-anders zouden de kaarjes niet betaalbaar zijn voor de arme bevolking. Dat staat op zich los van veiligheid, maar heeft wel veel meer doden en gewonden als resultaat als er wat gebeurt.
Dit neemt natuurlijk allemaal net weg dat het vreselijk is en er wat zou moeten worden geregeld, zoals 2-3 jaar terug na dito series ongelukken in Maleisie is gebeurd. Zoals jullie allemaal weten is regelen en die regels uitvoeren iets heel aparts in TH-met de bruine jongens met huin grijpgrage handen ertussen.
-
- Expat
- Berichten: 4681
- Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41
Re: Busongeluk bij Tak, 27 doden
Cijfers zijn erg bedriegelijk in deze. Namibia heeft 2.4 miljoen inwoners en het land is zo groot als Frankrijk en Duitsland tesamen. Ik heb er veel gereden en soms zie je in een uur vrijwel geen enekele tegenligger. De wegen zijn soms kaarsrecht en als je ene ongeluk krijgt in de "rimboe" is hulp vaak lang onderweg. Ook ongelukken met wilde dieren vormen een behoorlijk aantal doden. Toen ik verleden jaar in Namibia was, staken vier struisvogels vlak voor mij over de weg in de Namib, gelukkig voor mij, reed ik niet hard, om mijn mede vakantieganger, voor het eerst in een woestijn, genoeg te laten zien.