Pinnen of euro's mee

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
ireen123
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Pinnen of euro's mee

#16 Bericht door ireen123 » woensdag 05 februari 2014, 12:09

Wij hebben Visa (ICS)en wij kunnen ook een positief saldo erop hebben met een beter rente dan onze gebruikelijke bank ( ABN). Visa heeft bankgarantie las ik laatst, omdat ze onder de Fortisbank vallen.
Als je positief saldo hebt op de creditcard en je dus niet aan je oorspronkelijke creditcardlimiet zit te snoepen, zijn de kosten automatisch lager.
Je hele limiet word opgeteld..oorspronkelijke limiet + positief saldo= nieuwe limiet..is wat meer shoppen :D

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#17 Bericht door carpediem » woensdag 05 februari 2014, 13:25

Ik heb in wat loze uren eens uitgerekend wat het goedkoopste was.
Meer dan ongeveer twee duizend euro overmaken op een thaise bankrekening bleek dan goedkoper dan al het andere.
En ook makkelijk want je kunt dan overal keine bedragen opnemen en kunt in alle grotere winkels met je kaart betalen.
Mijn kluis heb ik toen maar weggedaan.
pluk de dag (carpediem)

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#18 Bericht door driver » woensdag 05 februari 2014, 14:19

ireen123 schreef:Wij hebben Visa (ICS)en wij kunnen ook een positief saldo erop hebben met een beter rente dan onze gebruikelijke bank ( ABN). Visa heeft bankgarantie las ik laatst, omdat ze onder de Fortisbank vallen.
Als je positief saldo hebt op de creditcard en je dus niet aan je oorspronkelijke creditcardlimiet zit te snoepen, zijn de kosten automatisch lager.
Je hele limiet word opgeteld..oorspronkelijke limiet + positief saldo= nieuwe limiet..is wat meer shoppen :D
Dat heb ik dus ook alleen via de Anwb.
rente...die 1.75 tot 1.9 momenteel op vrij opneembare rekeningen worden we niet echt vet van helaas :cry:

gr driver

RuudThai
Expat
Expat

#19 Bericht door RuudThai » woensdag 05 februari 2014, 16:03

Jos Flachs schreef:
RuudThai schreef:Creditcards geven een slechtere koers dan de gewone pinpas, dus die gebruik ik niet zoveel.
Bovendien moet je bij sommige bedrijven nog eens 2 à 3 % kosten betalen die ze bovenop de verkoopprijs gooien.
Laat dat "sommige" er gerust vanaf. In Thailand betaald je vrijwel altijd 3% extra als je met een card wilt betalen. Behalve in 7-11, Tops en een paar andere heel grote bedrijven.
Ik heb de creditcard redelijk veel gebruikt, meestal uit pure gemakzucht of omdat ik vergeten was genoeg geld op m'n Thaise bankrekening te zetten of te weinig cash bij me had.
Driver, die opslag van 3 % zie je niet pas op je creditcardrekening, maar die wordt in de winkel al berekend. Dus: je koopt iets van 10.000 baht, zegt dat je wilt betalen met je creditcard en de verkoper zegt dan dat er 300 baht bijkomt en rekent dus 10.300 met je creditcard af. Je hebt dan in die winkel nog de keuze om alsnog cash 10.000 baht te betalen. Volgens mij mag dit eigenlijk niet maar sommige winkeliers rekenen die kosten wel.

Grote bedrijven doen dit meestal niet zoals de supers als Tesco, BigC en Tops, de benzinestations, de doe-het-zelvers, maar wel bijv. de goudchinezen, de meubelhandel en wat ander klein spul.

Mijn ervaring met de koers is dat je ongeveer 1 baht minder per euro krijgt dan bij overmaken. En pinnen ongeveer een halve baht.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#20 Bericht door driver » woensdag 05 februari 2014, 16:07

Ruud, opslag : Okee duidelijk. Heb ik vlgs mij nog nooit gehad maar in Thailand heb ik ook niet echt veel gekocht met mijn visa card meestal cash of via Suks thaise bankpas.

gr driver

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#21 Bericht door Duncan » woensdag 05 februari 2014, 17:38

Ik zou gewoon euro's cash meenemen ( deed ik ook voordat ik Mevrouw Duncan leerde kennen, en nu dus na aankomst bij een gunstige koers de hele meuk wissel en op haar rekening stort ) en dan gewoon in de stad zelf wisselen ( niet op Swampie! ).
Heb een enorme hekel aan tussenpersonen/instanties die tussen bank en mij nog aan mijn geld zitten...
Pinnen kun je altijd nog doen als je tekort komt of bij onvoorziene uitgaven.

pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#22 Bericht door pjotter » dinsdag 11 maart 2014, 13:10

Yep. Cash is het voordeligst. Bij alle banken is die koers hoger dan in wisselkantoortjes, Airport en pinnen (Nederlandse pas). Blijft normaal gesproken het berovingsrisico natuurlijk. TOCH, zit je in een hotel, hebben ze daar (soms ook op de kamer) een kluisje. Als 2e mogelijkheid, wat ik eindelijk als (nog :) ) 'niet bewoner van Thailand' na 7 afwijzingen voor elkaar heb gekregen, is een eigen bankrekening.

Dat cash storten gaat dan echt gemakkelijk. Net als hier bij een zakenlijke rekening. Pasje in een deposit machine stoppen, luikje gaat open (ZONDER PIN-code, dus iedereen mag mijn pasje lenen voor zoiets :) ), geld in het bakje gooien, machine vertelt hoeveel het is, druk op de akkoord toets indien akkoord en weg is het. Daarna 'stapje naar links' en je bankboekje in een of andere sleuf duwen. Het saldo/transactie wordt dan bijgewerkt/geprint op dat boekje. Wel grappig toen ik dit voor het eerst meemaakte.

Daarna, en daar ging het om, kun je met het Thaise pasje pinnen en 'ATM'en'. Volgens mij kost het dan per opname 10THB bij eigen bank en 25THB bij 'derde bank' of buiten een bepaalde regio.
Dus de bankrekening moet je proberen te openen in 'je eigen' regio. Ik DACHT dat er ook iets van 10THB per maand automatisch wordt afgeschreven zoals dat hier ook per maand of 3 maanden gaat.

Als ik in september weer ga, (vriendin terug brengen na 3 maanden) probeer ik die rekening ook 'op Internet te krijgen'. Dat was me zo vlug nog niet gelukt.
Dan kunnen we eens testen of bovenstaande allemaal klopt en een keertje testen wat het kost als ik van hier electronisch overmaak naar DIE rekening en vice versa. Zal wel een paar tientjes leergeld kosten maar dan WEET ik het ook.

Qua Creditcards: Volgens mij zijn VISA en Mastercard beide creditcards maar is er WEL een verschil.
Ook bij betalen op internet moet je altijd kiezen tussen Mastercard (Soms Creditcard ? ) en VISA.
Hier in Nederland kun je b.v. bij Computerzaak MyCom en de Ikea WEL betalen met VISA maar NIET met mastercard. De 'bijdrage van de zaak' waar je iets koopt is verschillend. Uit mijn hoofd rekent VISA iets van 3% en Mastercard zelfs tot 7%. Ik DACHT overigens dat ik WEL geld (alvast) kon storten op mijn VISA (ANWB) card maar NIET op mijn ING Mastercard ? En inderdaad vanaf een positief saldo op VISA v.a. 500 Euries krijg je rente.

Groetjes aan eenieder!

RuudThai
Expat
Expat

#23 Bericht door RuudThai » dinsdag 11 maart 2014, 17:21

't Is allemaal wel gemiereneuk in de marge, dat hele gedoe rond pinnen/cash en zo.
Als je nou een miljoen euro om te zetten had in Thaise baht, dan is het lucratief om wat uit te zoeken. Maar momenteel met al die snel wisselende koersen is er geen peil op te trekken wanneer je nou iets beter uit bent.
Bijv. vorige week vrijdag ging de baht een half procent omlaag t.o.v. de euro. Maandag kwam er weer 1 procent bij en vandaag weer een half procent eraf. Moet je maar eens kijken op de ECB hoe het dit jaar op en neer gaat: http://www.ecb.europa.eu/stats/exchange ... hb.en.html
Een woeste golfbeweging, dit hele jaar al!
Dus denk je de ene dag dat je goed uit bent met je 1000 eurootjes contant om te wisselen in bath, zie je de andere dag de euro een procent stijgen en heb je alweer spijt dat je gisteren hebt omgewisseld... :giggle: .
Nee, die paar honderd bathjes verschil met cash omwisselen is te min om je druk over te maken.
Gewoon pinnen is veiliger, helaas rekenen nu alle banken die farangopslag van 150/180 baht. :evil:

pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#24 Bericht door pjotter » woensdag 12 maart 2014, 08:38

Mmm, daar heb je eigenlijk wel gelijk in Ruud. Die KOERSverschillen tellen WEL lekker aan (of af !).
Januari 2013 kreeg ik amper 90000THB voor 2500 euries en afgelopen januari maar liefst ruim 110000THB.

Maar 1 bahtje meer of minder is TOCH weer 2500THB verschil op dat bedrag. We gaan er inderdaad niet dood van maar de taxi naar Korat is dan TOCH weer betaald, ha ha ha.

Groetjes !

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#25 Bericht door Henk Korat » woensdag 12 maart 2014, 12:48

Over het algemeen is pinnen met een Nederlandse betaalpas ietsje duurder dan contant geld meenemen. Maar zoals Ben al schreef, alles is relatief.

Ik gebruik mijn credit cards nooit in het Nederland of het buitenland, behalve in USofA en zoals Prajak schreef, als het werken met IDEAL niet kan, zoals bij luchtvaart maatschappijen. Bij credit cards lijkt het wel of je altijd de jackpot (slechtste koers) betaalt.

Het klopt slechts ten dele Prajak, dat tegoeden op je credit card onder de garantie regeling vallen. De meeste Master en alle Visa Cards worden beheerd door ICS (International Card Services), nu een dochteronderneming van de ABN Amro Bank.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Internatio ... d_Services

ICS heeft een bankvergunning en valt daarmede onder de garantie regeling. Ik weet niet of ING de card services ook heeft ondergebracht bij ICS. In ieder geval worden de Bijenkorf Card en de ANWB Card van Driver ook behandeld door ICS.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

robin33
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#26 Bericht door robin33 » maandag 17 maart 2014, 05:55

pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#27 Bericht door pong » woensdag 19 maart 2014, 09:43

pjotter schreef:Yep. Cash is het voordeligst. Bij alle banken is die koers hoger dan in wisselkantoortjes,
Groetjes aan eenieder!
NEE dus-als je goed oplet en weet waar je gaat-het is al zoooooooooooooveel ettelijke keren hier verteld, dan zijn SOMMIGE wisselkanroen veel voordleiger als de banken.
Zoals Superrich, Power change in Rajprasong, VASU op Sukhumvit en Linda/JRT (of zoiets) in Sapan kwai.
Voor 1 eur krijg je bvb-
airport: 43,20, bank in stad: 44,xx (op airport alle banken zelfde-in stad verschillend, ook naar locatie). SRIch: 44,60 of zelfs 44,70 (grote waardes). Wisselt uiteraard per dag, maar onderlinge verschillen vrijwel gelijk, ook voor bvb USD of GBP.
Die pag. van kasa is veel te algemeen-dit verschilt echt per land en hier gaat het enkel over TH
Terzijde: sinds kort bereken de meeste banken ook 150 bt extra per Traveller Checque-dat was 33 bt.

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”