Yep. Cash is het voordeligst. Bij alle banken is die koers hoger dan in wisselkantoortjes, Airport en pinnen (Nederlandse pas). Blijft normaal gesproken het berovingsrisico natuurlijk. TOCH, zit je in een hotel, hebben ze daar (soms ook op de kamer) een kluisje. Als 2e mogelijkheid, wat ik eindelijk als (nog

) 'niet bewoner van Thailand' na 7 afwijzingen voor elkaar heb gekregen, is een eigen bankrekening.
Dat cash storten gaat dan echt gemakkelijk. Net als hier bij een zakenlijke rekening. Pasje in een deposit machine stoppen, luikje gaat open (ZONDER PIN-code, dus iedereen mag mijn pasje lenen voor zoiets

), geld in het bakje gooien, machine vertelt hoeveel het is, druk op de akkoord toets indien akkoord en weg is het. Daarna 'stapje naar links' en je bankboekje in een of andere sleuf duwen. Het saldo/transactie wordt dan bijgewerkt/geprint op dat boekje. Wel grappig toen ik dit voor het eerst meemaakte.
Daarna, en daar ging het om, kun je met het Thaise pasje pinnen en 'ATM'en'. Volgens mij kost het dan per opname 10THB bij eigen bank en 25THB bij 'derde bank' of buiten een bepaalde regio.
Dus de bankrekening moet je proberen te openen in 'je eigen' regio. Ik DACHT dat er ook iets van 10THB per maand automatisch wordt afgeschreven zoals dat hier ook per maand of 3 maanden gaat.
Als ik in september weer ga, (vriendin terug brengen na 3 maanden) probeer ik die rekening ook 'op Internet te krijgen'. Dat was me zo vlug nog niet gelukt.
Dan kunnen we eens testen of bovenstaande allemaal klopt en een keertje testen wat het kost als ik van hier electronisch overmaak naar DIE rekening en vice versa. Zal wel een paar tientjes leergeld kosten maar dan WEET ik het ook.
Qua Creditcards: Volgens mij zijn VISA en Mastercard beide creditcards maar is er WEL een verschil.
Ook bij betalen op internet moet je altijd kiezen tussen Mastercard (Soms Creditcard ? ) en VISA.
Hier in Nederland kun je b.v. bij Computerzaak MyCom en de Ikea WEL betalen met VISA maar NIET met mastercard. De 'bijdrage van de zaak' waar je iets koopt is verschillend. Uit mijn hoofd rekent VISA iets van 3% en Mastercard zelfs tot 7%. Ik DACHT overigens dat ik WEL geld (alvast) kon storten op mijn VISA (ANWB) card maar NIET op mijn ING Mastercard ? En inderdaad vanaf een positief saldo op VISA v.a. 500 Euries krijg je rente.
Groetjes aan eenieder!