Rijstboeren wachten nog steeds op hun geld?
Moderator: Loempia
-
- Expat
Re: Rijstboeren wachten nog steeds op hun geld?
Men heeft de klok horen luiden, maar kon de klepel niet vinden.
Een aantal maanden geleden zou China rijst kopen van Thailand. Een MOU zou zijn getekend voor een verkoop van Goverment-to Goverment. Maar toen de Anti-Corruptie Commissie de zaak tegen Mevrouw Geluk en anderen openden over misbruik en corruptie in dat rijsthypotheekschema. trok China zich bliksemsnel terug uit die "deal".
Vandaar dat Mevrouw Geluk en haar regering nergens geld kon lenen voor het betalen van die rijstboeren. Het risico voor de banken was te groot.
Een aantal maanden geleden zou China rijst kopen van Thailand. Een MOU zou zijn getekend voor een verkoop van Goverment-to Goverment. Maar toen de Anti-Corruptie Commissie de zaak tegen Mevrouw Geluk en anderen openden over misbruik en corruptie in dat rijsthypotheekschema. trok China zich bliksemsnel terug uit die "deal".
Vandaar dat Mevrouw Geluk en haar regering nergens geld kon lenen voor het betalen van die rijstboeren. Het risico voor de banken was te groot.
-
- Volwaardig lid
Denk toch dat het feest is voor deze mensen.
Of het genoeg is is weer een andere vraag.
http://www.nationmultimedia.com/politic ... 28408.html
Dus wat deze betreft kan je rustig slapen foppo.
Of het genoeg is is weer een andere vraag.
http://www.nationmultimedia.com/politic ... 28408.html
Dus wat deze betreft kan je rustig slapen foppo.

Volgens goed thais gebruik gaan ze het nog niet ontvangen geld al wel vast uitgeven
-
- Volwaardig lid
Over 1 million tonnes of rice to be auctioned off in March
The Commerce Ministry plans to auction off more than one million tonnes of milled rice in Marchy, Deputy Commerce Minister Yanyong Puangrach announced over the weekend.
bron en volledig bericht englishnews
The Commerce Ministry plans to auction off more than one million tonnes of milled rice in Marchy, Deputy Commerce Minister Yanyong Puangrach announced over the weekend.
bron en volledig bericht englishnews
-
- Standaard Lid
Mijn vraag is....
Waarom krijgen de rijst boeren hun geld niet(of nog niet)?..
Als ik mijn rijst verkoopt word ik gelijk uitbetaald....
-
- Expat
- Contacteer:
Omdat de overheid een prijs heeft gegarandeerd die (ver) boven de marktprijs ligt.Pieter1947 schreef:Mijn vraag is....
-
- Expat
Een groot aantal boeren verkoopt zijn rijst aan de overheid, via een zgn. "rijsthypotheek-schema". De staat garandeert een prijs de ruim 4000 baht per ton boven de wereldmarktprijs ligt. De regering dacht dat de wereld op de Thaise rijst zat te wachten, ook als die veel en veel duurder was dan de concurrentie.Pieter1947 schreef:Mijn vraag is....
Het gevolg is dat de Regering de Thaise rijst niet aan de straatstenen kwijt kan en er geen of veel te weinig geld binnen komt om die boeren te betalen. Leningen om geld binnen te halen, lukt ook niet omdat het schema vol corruptie zit en de banken bang zijn om in die corruptie meegezogen te worden.
Dus boeren die aan dat schema deelnemen en dat zijn de grote meerderheid van de rijstboeren, krijgen geen geld en elke keer beloofd de Regering te betalen, maar elke keer kan zij dat niet.
Als Pieter1947 de afgelopen twee jaar het Thaise nieuws goed gevolgd had, dan kon hij weten waarom de boeren niet betaald kon en nog steeds kan worden. De kranten, ook de Engelstalige kranten, stonden er vol van. Zelfs de Nederlandse Pers maakte regelmatig melding hiervan.
- Ben
- Expat
Populisme en aan de macht willen blijven om te rekken en de kas leeg te roven ,Hebzucht!printen44 schreef:Een groot aantal boeren verkoopt zijn rijst aan de overheid, via een zgn. "rijsthypotheek-schema". De staat garandeert een prijs de ruim 4000 baht per ton boven de wereldmarktprijs ligt. De regering dacht dat de wereld op de Thaise rijst zat te wachten, ook als die veel en veel duurder was dan de concurrentie.Pieter1947 schreef:Mijn vraag is....
Het gevolg is dat de Regering de Thaise rijst niet aan de straatstenen kwijt kan en er geen of veel te weinig geld binnen komt om die boeren te betalen. Leningen om geld binnen te halen, lukt ook niet omdat het schema vol corruptie zit en de banken bang zijn om in die corruptie meegezogen te worden.
Dus boeren die aan dat schema deelnemen en dat zijn de grote meerderheid van de rijstboeren, krijgen geen geld en elke keer beloofd de Regering te betalen, maar elke keer kan zij dat niet.
Als Pieter1947 de afgelopen twee jaar het Thaise nieuws goed gevolgd had, dan kon hij weten waarom de boeren niet betaald kon en nog steeds kan worden. De kranten, ook de Engelstalige kranten, stonden er vol van. Zelfs de Nederlandse Pers maakte regelmatig melding hiervan.
- RuudThai
- Expat
Tja, de 'nieuwe' elite, die der roodhemden, heeft nog niet genoeg geroofd, in tegenstelling tot de oude elite die het land al eeuwenlang hebben beroofd en nu misschien wel het verzadigingspunt hebben bereikt.... 

- Jos Flachs
- Expat
Omdat de rijke rode shirtjes het beschikbare geld allang verdeeld hebben onder hun de armen.Pieter1947 schreef:Waarom krijgen de rijst boeren hun geld niet(of nog niet)?
Natuurlijk, klopt helemaal. Maar dat is ongeveer 40% onder wat de regering heeft beloofd.Als ik mijn rijst verkoopt word ik gelijk uitbetaald....
De arme rode shirtjes hebben twee keuzes:
- Boter bij de vis rijst; da's 40% minder dan ze kunnen krijgen door op Thaksin te stemmen.
- Dromen over 40% meer; want alleen gekken denken dat Thaksin en de rijke rode shirtjes iets uitbetalen.
-
- Volwaardig lid
Alhoewel de denkwijze van een Thai slecht te volgen is voor een Farang en niet soms maar altijd tot vreemde oplossingen leid begint is de zuurgraad onder meerdere farangs toch ook van een niveau dat ik zoiets heb van
Zou een vakantie van een maandje of zes naar het thuisland voor sommmige niet eens fijn zijn.

Zou een vakantie van een maandje of zes naar het thuisland voor sommmige niet eens fijn zijn.

-
- Volwaardig lid
Alweer een paar dagen oud nieuws,maar toch!
De rijstmarkt is geheel verzadigd,mede door de oogsten van India en Pakistan.
Opkopers nemen gewoon even een break,en laten de tijd het werk doen............
Prijzen zullen blijven kelderen en zal de rijst van Thailand voor een dr*l op de markt komen.
Global market awaits cheap Thai rice
http://www.bangkokpost.com/breakingnews ... -thai-rice
De rijstmarkt is geheel verzadigd,mede door de oogsten van India en Pakistan.
Opkopers nemen gewoon even een break,en laten de tijd het werk doen............

Prijzen zullen blijven kelderen en zal de rijst van Thailand voor een dr*l op de markt komen.
Global market awaits cheap Thai rice
http://www.bangkokpost.com/breakingnews ... -thai-rice
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."
door hen
-
- Volwaardig lid
Alhoewel het natuurlijk hevig ontkend zal worden,is deze mogelijkheid voor de meesten niet weggelegd Willem........Hua Thale schreef:Alhoewel de denkwijze van een Thai slecht te volgen is voor een Farang en niet soms maar altijd tot vreemde oplossingen leid begint is de zuurgraad onder meerdere farangs toch ook van een niveau dat ik zoiets heb van![]()
Heeft iets te maken met oude schoenen,schepen verbranden,laatste oortjes en meer van deze wijsheden........
Het gras van de buren bleek trouwens van dichterbij een rijstveld te zijn,dat minder opbracht dan de beloofde prijs,om het maar on-topic te houden.

"Zij die dansen
door hen
door hen
-
- Volwaardig lid
Kan allemaal zomaar waar zijn Ron.
Veel mensen komen wel eens terug op datgene wat jaren terug als het zaligmakende gebracht is ja zelfs ik heb wel eens last van dat 'probleem' en wie niet dat je na jaren ziet zegt ja het behaalde resultaat was niet helemaal de bedoeling.
Daarna zijn er echt meerdere opties om niet volledig verzuurd met oogkleppen op een forum hoekje te eindigen echt waar.
Kritisch zijn is wat anders als blijven zagen.
Veel mensen komen wel eens terug op datgene wat jaren terug als het zaligmakende gebracht is ja zelfs ik heb wel eens last van dat 'probleem' en wie niet dat je na jaren ziet zegt ja het behaalde resultaat was niet helemaal de bedoeling.
Daarna zijn er echt meerdere opties om niet volledig verzuurd met oogkleppen op een forum hoekje te eindigen echt waar.

Kritisch zijn is wat anders als blijven zagen.

- Jos Flachs
- Expat
Ik zie twee puntjes waar de overheid (volgens mijn in deze beperkte kennis) geen rekening mee houdt:
- rijst is beperkt houdbaar
- de markt is verzadigd, de kopers wachten op extra korting voor ouwe rijst
- Gardensafari
- Volwaardig lid
- Contacteer:
Hoewel dit meespeelt, is er in de basis iets anders aan de hand.Jos Flachs schreef:Ik zie twee puntjes waar de overheid (volgens mijn in deze beperkte kennis) geen rekening mee houdt:
- rijst is beperkt houdbaar
- de markt is verzadigd, de kopers wachten op extra korting voor ouwe rijst
De Thaise overheid is aan het speculeren geslagen.
Ze hebben gegokt.
Toen het programma werd geïntroduceerd was de rijstprijs hoog.
En de regering gokte erop dat die alleen maar nog hoger zou worden.
Nog voordat de speculatiewinst kon worden geïncasseerd, werd deze al verdeeld: onder de boeren.
Maar ook in de rest van de wereld waren de rijstoogsten goed.
En dus steeg de prijs niet, maar daalde.
Daarnaast kwamen er natuurlijk de nodige kontzakvullers opdraven, waardoor de feitelijke inkoopprijs nog verder opliep.
Banken gingen moeilijk doen.
Òf omdat ze de ellende wel zagen aankomen, òf omdat ze onder de invloed staan van geelhemden, zoals Suthep.
Het speculeren door de overheid (altijd dom) was de basisfout.
En toen tijdens de oogst bleek dat de prijs was gezakt, maakte de regering een tweede fout.
In plaats van de rijst meteen, dan maar tegen een lagere prijs, af te zetten, zijn ze gaan opslaan.
Gevoegd bij de goede oogsten in andere landen, werd de ellende dus nog veel groter.
De handel wacht nu dus gelaten af.
De prijs is voor dit jaar laag en blijft dat ook met die grote voorraad die boven de markt hangt.
En de Thaise regering is de klos.
En met hen de boertjes, als ze niet oppassen.
De schade is in geld uitgedrukt vrij groot, maar bepaald niet fataal.
Het geld gaat bovendien rechtstreeks de economie in.
Je ziet de Thaise baht er ook niet onder lijden.
In die zin wordt er zwaar overdreven op dit forum.
Maar als de regering niet uitbetaald, worden de boeren boos.
Dat is voor de roodhemden slecht nieuws, dus moeten ze wel uitkeren.
Maar misschien hebben ze een lesje geleerd?
Een lesje leren? TiT.
Knor, knor,
Hans
Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.
Hans
Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.