Reisschema eerste keer Thailand, juli/aug

Vragen en ervaringen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
JorisVE
komt net kijken
komt net kijken

Reisschema eerste keer Thailand, juli/aug

#1 Bericht door JorisVE » zaterdag 22 februari 2014, 00:01

Hallo allemaal,

Aankomende zomer (eind juli t/m eind augustus) ga ik met mijn vriend een maand door Thailand reizen.
Ik heb al vrij veel gelezen, handige tips opgedaan en inmiddels een idee gekregen van hoe onze reis eruit zou kunnen gaan zien, heel fijn!
Sowieso ben ik benieuwd of jullie tips of aanmerkingen hebben wb ons schema en heb daarnaast nog een paar vragen.

Opzetje voor ons eventuele reisschema:
22-7 Aankomst Bangkok (1 nacht overnachten om even uit te kunnen rusten van de vlucht)
23-7 Bangkok - Ayuthaya (zo snel mogelijk weg uit Bangkok)
24-7 Ayuthaya
25-7 Ayuthaya - Lopburi
Lopburi - Ayuthaya (of direct door naar Sukhothai als dat mogelijk is) - Sukhothai
26-7 Sukhothai
27-7 Sukhothai - Chiang Mai
28-7 Chiang Mai
29-7 Chiang Mai
30-7 Chiang Mai- Pai
31-7 Pai - Mae Hong Son
1-8 Mae Hong Son
2-8 Mae Hong Son - Chiang Mai - Bangkok
3-8 Bangkok - Ko Tao (ik onderschat de reistijd misschien, dus wellicht komt de aankomst neer op nog een dagje later)
4-8 Ko Tao
5-8 Ko Tao
6-8 Ko Tao
7-8 Ko Tao
8-8 Ko Pha-Ngan
9-8 Ko Pha-Ngan
10-8 Ko Pha-Ngan
11-8 Ko Pha-Ngan
12-8 Ko Pha-Ngan
13-8 Ko Samui
14-8 Ko Samui
15-8 Ko Samui
16-8 Ko Samui - Khao Sok
17-8 Khao Sok
18-8 Khao Sok - Phuket (of Krabi) - Bangkok
19-8 Bangkok
20-8 Bangkok - Nederland

De dag van Ayuthaya naar Lopburi en vervolgens naar Sukhothai wordt misschien wat krap. Ik dacht als we vroeg vanuit Ayuthaya vertrekken hebben we genoeg tijd om Lopburi even te zien en vervolgens dezelfde dag nog verder naar Sukhothai te reizen. Dit wordt echter misschien een beetje lastig qua tijdsplanning, aangezien de reis naar Suk ongeveer 6 uur zal duren. Dus dat we dan midden in de nacht aan zouden komen, wat me niet heel handig lijkt... Misschien beter een extra dag tussen?
Is het schema wat het noorden betreft denken jullie realistisch of is het aan te raden meer dagen tussen het reizen door te nemen (we hebben geen zin om heel erg te moeten rennen en vliegen, maar willen natuurlijk wel veel zien!)?

Verdeling tussen de eilanden qua tijd die we er willen doorbrengen staat niet vast, we zien wel of we ergens langer willen blijven of niet.

Wat nog een twijfelpunt is: we slaan de provincie Kanchanaburi nu helemaal over, terwijl me dat op zich ook wel gaaf lijkt.. Het ligt alleen een beetje uit de route en weet niet of het het waard is gezien de tijd.. Echt zonde om over te slaan of kunnen we het ons wel 'veroorloven' dit gedeelte te skippen?

Jungletrekkingen/excursies zijn natuurlijk overal mogelijk. Ik neig er zelf naar dit in Khao Sok National Park te ondernemen en heb dit daarom ook zo opgenomen in het schema. Ik lees echter dat het vanuit Chiang Mai ook heel vet is. Wat raden jullie aan?

Zijn er ook nog niet uit of we inderdaad (zoals in het schema staat) eerst een reis met stoppen langs steden naar het noorden gaan maken en dan in 1 streep terug naar Bangkok, of juist andersom. Dus eerst vanuit Bangkok gelijk door naar Chiang Mai en vanuit daar de route naar beneden afleggen..

Verder willen wij op (een van) de eilanden best wat luxere accommodatie (mooi resort, luxe kamer, blabla). Is het verstandig om dit van tevoren te boeken? Het gaat natuurlijk ten koste van de flexibiliteit wat niet onze voorkeur heeft, maar als het veel geld scheelt...?

Een heel verhaal maar ik hoop dat jullie er wat zinnigs over kunnen zeggen! Ben benieuwd naar de reacties :)

Groeten,
Joris

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Reisschema eerste keer Thailand, juli/aug

#2 Bericht door prajak » zaterdag 22 februari 2014, 02:15

Ik zie 14 dagen reizen en 14 dagen strandrust. Goeie verdeling.

Bangkok-Ayutthaya is de afstand niet, ga er vroeg weg en je kunt A zien in die dag.

De volgende dag kun je naar Lopburi als je dat perse wilt zien. En anders stap je in A vroeg op de trein naar Phitsanulok, die doet er zes uur over, en daar neem je een taxi naar Sukhothai. Maar misschien vind je wel een bus van A naar S.

Je verdient een dag en die kun je gebruiken als je een trektocht gaat maken regio C-mai of Mae Hong Son. Duurt de trektocht langer dan verlies je een dag eiland.

In jullie schema komt de trektocht achter de steden. Dat lijkt me een goed idee want dan kun je daarvan bijkomen in de trein terug naar Bangkok. Je komt in de regentijd dus de trektocht zal zwaarder zijn maar de 'raft' spannender op de gezwollen wateren.....

Goeie reis gewenst !

Plaats reactie

Terug naar “Reizen door Thailand”