Luchtvervuiling

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Luchtvervuiling

#1 Bericht door Hua Thale » donderdag 20 februari 2014, 06:59

Ook hier regende het gisteren vannacht en vandaag ziet de wereld er uit alsof ik in Nederland ben.
Temperatuur is niet echt prettig te noemen door afwezigheid van het zonnetje morgen weer beter volgens de informatie.
Iets wat ik na langdurige droogte altijd merk is de zwarte regen die van het dak afkomt en een aanslag op je tegelwerk is.
Heb er al zo iets mee van laat maar zitten kan er toch niks aan veranderen.
Ook gisteren dus weer dat de wereld even schoon spoelt met dit verschil dat er nu eentje bijgekomen was die ik in het verleden nog niet had opgemerkt.
Enkele foto's

Afbeelding

Afbeelding

Fijnstof industrie vervuiling wie het weet mag het zeggen.
Vermoed dat het erg veel met Auto's te maken heeft.
Gezien de zeer grote frequentie van verkouden griep en onduidelijke ongemakken vraag ik mij toch met regelmaat af hoe ongezond zijn dit soort zaken ?
Ik wacht de vele reacties van andere ervaringsdeskundige met spanning af. :worshippy:
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

jvs
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Luchtvervuiling

#2 Bericht door jvs » donderdag 20 februari 2014, 07:43

Het kan natuurlijk van alles zijn,ook gewoon stof dat op het dak belandt.
Meestal na de eerste zware regen is het water weer te gebruiken voor consumptie

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door elst99 » donderdag 20 februari 2014, 08:07

Denk zeker dat het met het verkeer te maken heeft, bekijk de gevels maar is, in Hua Hin op het balkon kon je niet op blote voeten lopen van de neerslag.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door v@go » donderdag 20 februari 2014, 08:31

Roet zo te zien.
Zal wel komen door het ontbreken van roetfilters op diesel auto's.
Vaak zie je een zwarte wolk uit bus/vrachtwagen komen en dat de relatief grote deeltjes makkelijk neerslaan als het regent.
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5 Bericht door Hua Thale » donderdag 20 februari 2014, 09:10

:worshippy: :worshippy: voor de reacties.

Gewoon stof is het zeker niet jvs veeg het tegelwerk buiten zeer regelmatig waar stof opligt.
Grijs tot bruin vuil van de straat en droge grond rommel van plantjes soms eens droge vogelpoep et cetera.
Ik gebruik zeker geen hemelwater als consumptie water de fysieke schade op de langere termijn kan ik zeer zeker niet overzien.
Hoewel je van eenmalig tot enkele keren ook echt niks zal krijgen maar men verkoopt niet voor niks consumptie water.

Ga ook van fijnstof uit en industrie vervuiling iets wat in korat voldoende aanwezig is.
Het samenkomen van meerdere snelwegen de vele 4x4 dieselwagens de frequentie komt steeds hoger te liggen.
Gezondheidsrisico's snuif je dit op zolang je niet op je brommer achter een grote bus aan het rijden bent ?
Breekt je lichaam dit weer af na inname. ?

Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#6 Bericht door Herbergier » donderdag 20 februari 2014, 09:40

Het kan in deze tijd van het jaar ook roet zijn, in de Isan worden nu veel rijstvelden schoongebrand.
Alles van waarde is weerloos.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#7 Bericht door elst99 » donderdag 20 februari 2014, 10:10

Een APK op auto's zou al wat zijn! In Hua Hin geen rijstvelden en geen grote industrie, maar wel zwarte gevels (vuile) en ondanks het moppen iedere dag van de balkons en omg. Zwembad, plastic meubilair en tafels vuil.
En dan zit je nog aan zee!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

printen44
Expat
Expat

#8 Bericht door printen44 » donderdag 20 februari 2014, 10:21

In Thailand bestaat een APK. Als ik een nieuw vignet wil halen, ten teken dat ik de wegenbelasting heb betaald, word er een soort APK keuring toegepast. De auto gaat op rollen, er wordt een remproef gedaan en de uitlaatgassen worden gemeten.

Maar als ik die dienstdoende technicus 100 baht geef, wordt de APK keuringsbriefje afgestempeld, zonder dat er maar ook iets van een keuring gebeurt.

Zover ik weet worden voertuigen ouder dan zeven jaar gekeurd. Als ze uiteraard gekeurd worden.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#9 Bericht door Hua Thale » donderdag 20 februari 2014, 10:45

Zeker in December en begin Januari willen veel Thailanders nog wel eens fikkie stoken om de barre winternachten door te komen aangezien de gematigde behuizing en de vreselijke temperaturen tot groot fysiek ongenoegen wil lijden.
Afgelopen 'winter' was dit helaas voor vele tientallen mensen ook te veel van het kwade.
De neerslag van deze vuurtjes is toch anders de hitte is te laag om er stof van te maken.
Of dat voor de rijstvelden afbranden opgaat geen flauw idee de smog in regio Chiang Rai is een jaarlijks probleem heb ik begrepen.

Filters verplicht vanuit de fabriek inbouwen lijk mij maar met het tempo wat men daar mee heeft denk ik dat de elektrische auto er wereldwijd eerder is.
Heb mij wel eens laten vertellen dat er airco is die ook gelijk dat soort ongenoegen filteren.
Doekje voor het bloeden natuurlijk aangezien ik zeker het grootste gedeelte van de dag buiten ben.
Verhuizen naar Hua Hin heeft ook al geen zin is allemaal wat. :|

Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#10 Bericht door Pieter » donderdag 20 februari 2014, 10:50

Het hardnekkiste is eigenlijk gek genoeg een natuurprodukt. Tijdens regen wordt er ook een soort kleine alg mee genomen en die zorgen eigenlijk voor de smerigste resultaten.

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#11 Bericht door Loe » donderdag 20 februari 2014, 15:20

Pieter,

Is dat ook de alg die zorgt dat ongeschilderd beton zwart wordt binnen de korste tijd?

RuudThai
Expat
Expat

#12 Bericht door RuudThai » donderdag 20 februari 2014, 18:28

In deze provincie is weinig industrie dus daar is ook weinig vervuiling.
De meeste luchtvervuiling zal komen van het verkeer en van verbranding van vuil en rijstvelden.
Zoals Printen al schreef is er een APK-keuring vanaf 7 jaar, vorig jaar moest mijn auto voor het eerst worden gekeurd. Geen probleem, de auto krijgt z'n onderhoudsbeurten op tijd dus dan moet het goed zijn.
Maar hoe de vele oude wrakjes door die keuring komen is mij een raadsel want daar zie je toch een uitstoot.... Ik denk dat daar inderdaad wat onder de tafel wordt geschoven om een keuringsbewijs te krijgen.

Rijstvelden mogen formeel niet meer in brand worden gestoken maar het gebeurt toch. En niet alleen de rijstvelden maar ook maisvelden enz. worden platgebrand.
In de steden en in veel dorpen is een vuilophaaldienst en wordt het vuil op redelijk aanvaardbare manier verbrand maar er zijn ook dorpen waar het vuil niet wordt opgehaald en moeten de mensen er toch van af. Zoals in het geboortedorp van mijn vrouw waar men de paar baht die betaald moeten worden om het vuil op te laten halen niet wil betalen en dus staan daar geen kliko's. Ze gooien daar het vuil gewoon naast hun huis en verbranden dat regelmatig. Smerig!

De laatste dagen zag je het resultaat in de lucht, een echte smog die de zon rood kleurde bij zonsop- en ondergang. Het lijkt me voor mensen met luchtwegaandoeningen geen pretje.
Tja, het milieu staat hier laag op de prioriteitenlijst, er is ook geen milieupartij die dit aankaart en de regering houdt zich liever bezig met populistische zaken als rijstsubsidie, gratis tablets voor schoolkinderen en andere mislukte projecten. [|( :(

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#13 Bericht door Hua Thale » vrijdag 21 februari 2014, 01:55

Tja, het milieu staat hier laag op de prioriteitenlijst, er is ook geen milieupartij die dit aankaart en de regering houdt zich liever bezig met populistische zaken als rijstsubsidie, gratis tablets voor schoolkinderen en andere mislukte projecten.
Vandaar dat ik pas eens aankaarten dat een nieuwe partij onder de 'onzichtbare' leiding van een geoefend politiek mens ja zelf misschien iemand met die kwaliteiten misschien wel eens het verschil kan maken in de toekomst zeg tussen nu en een tien jaar. :neus:
Tenslotte is bij meerdere mensen wel eens de vraag opgeworpen hoeveel Thai ze nu eigenlijk zijn de lieden die hier leiding gaven .
Uiteraard zouden de populistische de vele hasip hasip projecten dan eens afgemhaakt moeten worden.

Vallen de vele bussen en vrachtwagens ook onder die keuring heren.
Zie hier regelmatig gewicht en papieren controle op vast ingerichte plekken maar geloof niet dat juist die controle erbij zit.
Misschien vandaag nog een regenbuitje dan voor het fijn stof en de plantjes. :thumbsup:

Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#14 Bericht door Pieter » vrijdag 21 februari 2014, 04:27

Loe schreef:Pieter,

Is dat ook de alg die zorgt dat ongeschilderd beton zwart wordt binnen de korste tijd?
Ja
Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

gjastip
Veel ervaring
Veel ervaring

#15 Bericht door gjastip » vrijdag 21 februari 2014, 12:59

Het verbranden van huisvuil (waaronder veelal plastic) en het platbranden van de rijstvelden zal een zeer grote boosdoener zijn, want niet alleen in Chiang Mai maar ook in central thailand kan je de bergen overdag niet eens meer zien.
Bovendien het gros van de bevolking dat hier in het dorp komt te overlijden sterft aan kanker !

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”