Ook Aeon rekent 150 Baht

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
dutch
Expat
Expat

Re: Ook Aeon rekent 150 Baht

#16 Bericht door dutch » woensdag 12 februari 2014, 09:50

v@go schreef:Russen worden ook niet farang genoemd maar Russian people en de Arabische medemens zijn Arab people.

Bij navraag wat farang zijn is het Europa, Australië en USA.
De Thai onder elkaar noemen de arabs, kek.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

RuudThai
Expat
Expat

#17 Bericht door RuudThai » woensdag 12 februari 2014, 15:10

Henk Korat schreef:
RuudThai schreef:Zijn in mijn ogen ook farang oftewel buitenlanders/allochtonen of hoe je ze ook wilt noemen.
Ik vind het in ieder geval een onvriendelijke actie naar buitenlanders toe, van elke bank.
En ik wil nog steeds graag van Henk Korat weten over die kosten!
Ruud het enige dat ik aan je vraag is na te denken. Als jij pint, zet je een transactie in werking dat gedeeltelijk automatisch wordt uitgevoerd en summier mensenwerk vereist. Ook gebruik je een apparaat dat is aangeschaft en terugverdiend moet worden. En zo zijn er zeker nog meer kosten, zoals het bilaterale verkeer tussen banken en clearing instituten. Laten we de kosten voor het vullen van het apparaat en de verzekering ervan ook niet vergeten. Ik moet ook betalen voor een uittreksel uit het gemeentelijke register, terwijl ik al genoeg gemeentelijke belasting betaal..

Dat is de eerste fout die je maakt. De tweede fout is te denken dat alleen farang kosten betalen. Als een Thaise rekening houder van bijvoorbeeld de Bangkok Bank pint bij de Kasikorn, moet die Thai Bath 25 aan transactiekosten betalen.

Ruud, denk na eerst na voordat je begint te spuwen. Anders vraag het aan mij in een pb.
Ik begrijp ook wel dat bepaalde onkosten doorberekend moeten worden. Vroeger werden al die kosten uit de algemene pot van bedrijfskosten betaald en werden die kosten omgeslagen over alle klanten.
Nu gebeurt dat nog steeds maar wil de bank meer winst maken en gaat dus ook nog eens elke handeling doorberekenen. Kunnen ze weer wat meer bonussen aan de top geven net als Barclays, die misschien niet de tarieven verhoogt maar er wel nog een paar duizend man personeel uitgooit.

Maar waarom moeten de mensen met een Thaise bankrekening maar 10-30 baht betalen voor het pinnen en degenen met een buitenlandse pas 150-180 baht? Kost dat internetlijntje met het buitenland zoveel meer? Ik geloof nooit dat de Thaise banken dit verschil kunnen verklaren.

Trouwens, als ik met mijn Bangkok Bank pas binnen de stad pin bij de Kasikorn hoef ik geen kosten te betalen; enkele banken hebben daar afspraken over gemaakt heb ik begrepen.

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#18 Bericht door Duncan » woensdag 12 februari 2014, 15:31

Prima als je als bank geld wilt verdienen aan pinnen ( nou ja, prima, het zijn private instellingen, dus die kunnen dat doen ) maar verhoog dan het maximum pinbedrag. Van 20K Baht krijgt geen enkele buitenlander een harde plasser...
Of, beter, reken een bepaald percentage wat je aan provisie vraagt...
Maar goed, ik ben van de contanten ( ik gun ze mijn poen als werkkapitaal niet ) , dus het zal mij verder jeuken. Enige wat ik wel grof vind is dat je buiten de eigen regio moet betalen om poen op je ( dus die van Mevrouw Duncan ) rekening te laten storten, dat verdom ik uit principe.
En veel cash op zak vind ik geen enkel probleem, je bent er zelf bij en daarnaast zie ik er ook niet uit als iemand met geld ( draag ook geen goud/zilver/horloge/mobieltje/I-dinges of wat dan ook bij me ), dus de kans dat ik wordt gerold is niet zo groot, zeker niet omdat we ook vrijwel niet in toeristenbuurten komen...
Maar goed, ieder zijn voorkeur.

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#19 Bericht door Henk Korat » woensdag 12 februari 2014, 16:10

Duncan schreef:Prima als je als bank geld wilt verdienen aan pinnen ( nou ja, prima, het zijn private instellingen, dus die kunnen dat doen ) maar verhoog dan het maximum pinbedrag. Van 20K Baht krijgt geen enkele buitenlander een harde plasser...
Of, beter, reken een bepaald percentage wat je aan provisie vraagt...
Maar goed, ik ben van de contanten ( ik gun ze mijn poen als werkkapitaal niet ) , dus het zal mij verder jeuken. Enige wat ik wel grof vind is dat je buiten de eigen regio moet betalen om poen op je ( dus die van Mevrouw Duncan ) rekening te laten storten, dat verdom ik uit principe.
En veel cash op zak vind ik geen enkel probleem, je bent er zelf bij en daarnaast zie ik er ook niet uit als iemand met geld ( draag ook geen goud/zilver/horloge/mobieltje/I-dinges of wat dan ook bij me ), dus de kans dat ik wordt gerold is niet zo groot, zeker niet omdat we ook vrijwel niet in toeristenbuurten komen...
Maar goed, ieder zijn voorkeur.
Duncan, voor je Thaise bankrekening heb je het maximale bedrag zelf in de hand. Gewoon je limiet naar boven bijstellen. Een bezoekje aan de bank en gezellig met de bankbediende praten over de interestpercentages en tussendoor je limiet verhogen.

Voor je Nederlandse bankpas moet je bij de Nederlandse banken zijn. Je kan met die pas de tegenwaarde van meestal Euro 500 per dag opnemen, maar je kan dat via internet bankieren zelf instellen.

Ruud, je weet kennelijk meer van de kostentoerekening bij banken dan ik. :cheesy: :cheesy: De kosten van het pinnen bij Nederlandse banken zijn nooit uit een algemene kostenpost, die omgeslagen werd over alle klanten (hoe kom je erbij :cheesy: :cheesy: ), bekostigd. De banken rekenen de kosten van het pinnen onderling per transactie af. Zo worden de kosten toch gedekt. De ene bank verdient daaraan (veel transacties van niet klanten op hun ATM's) en de andere bank verliest erop (gaat ten laste van de bonussen :crazy: :crazy: ). Doorberekening aan de klanten vindt in Nederland vooralsnog niet plaats.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#20 Bericht door Jeanette » woensdag 12 februari 2014, 17:01

stevenl schreef:
RuudThai schreef:Dus Oost- en Zuidoost-Aziaten zijn geen farang. Bleekscheten zoals wij wel. Maar waar ligt de grens? Zijn Indiërs al farang? Iran? Turkije? Dubai?
Farang zijn of niet heeft niets met nationaliteit te maken.

Maar waarom gebruik je niet gewoon een duidelijk woord. Je bedoelt 'buitenlander', schrijf dan ook 'buitenlander' en vermijd woorden die tot onduidelijkheden kunnen leiden.
Farang zal wel van het Engelse woord foreigner komen.
Inderdaad, buitenlander. ;)

RuudThai
Expat
Expat

#21 Bericht door RuudThai » woensdag 12 februari 2014, 17:30

Henk Korat schreef: Ruud, je weet kennelijk meer van de kostentoerekening bij banken dan ik. :cheesy: :cheesy: De kosten van het pinnen bij Nederlandse banken zijn nooit uit een algemene kostenpost, die omgeslagen werd over alle klanten (hoe kom je erbij :cheesy: :cheesy: ), bekostigd. De banken rekenen de kosten van het pinnen onderling per transactie af. Zo worden de kosten toch gedekt. De ene bank verdient daaraan (veel transacties van niet klanten op hun ATM's) en de andere bank verliest erop (gaat ten laste van de bonussen :crazy: :crazy: ). Doorberekening aan de klanten vindt in Nederland vooralsnog niet plaats.
Ja, je kunt me wel uitlachen maar ik geef niet zo gauw op! :mrgreen:
Ik heb een betaalrekening bij de ING. Ik krijg daar geen rente over het saldo. De ING heeft over heel Nederland pinautomaten. Dus veel kosten.
Ik heb ook een spaarrekening bij de ASN. Als je daar een betaalrekening hebt krijg je rente over het saldo. De ASN heeft géén pinautomaten. Dus weinig kosten.
De ING verhaalt de kosten van pinnen dus op de klant door geen rente te geven.

Zó simpel kan het zijn.
Maar jij als sluwe bankvos zal wel weer een uitvlucht hebben..... ;) :shock: :giggle:

v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#22 Bericht door v@go » woensdag 12 februari 2014, 21:08

Jeanette schreef:
stevenl schreef:
RuudThai schreef:Dus Oost- en Zuidoost-Aziaten zijn geen farang. Bleekscheten zoals wij wel. Maar waar ligt de grens? Zijn Indiërs al farang? Iran? Turkije? Dubai?
Farang zijn of niet heeft niets met nationaliteit te maken.

Maar waarom gebruik je niet gewoon een duidelijk woord. Je bedoelt 'buitenlander', schrijf dan ook 'buitenlander' en vermijd woorden die tot onduidelijkheden kunnen leiden.
Farang zal wel van het Engelse woord foreigner komen.
Inderdaad, buitenlander. ;)
Nee Jeanette dat is afkomstig van (ik citeer Wiki)

Het woord is zeer waarschijnlijk afkomstig van farangset, wat de Thaise uitspraak is van Français, het Franse woord voor 'Frans' of 'Fransman'. Frankrijk was het eerste land dat culturele banden aanknoopte met Thailand in de 17e eeuw. Voor de Thais uit die tijd waren 'blanke' en 'Fransman' dus hetzelfde.
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#23 Bericht door Loe » donderdag 13 februari 2014, 00:41

Wat die sluwe bankvos vergeet te vertellen, dat elke automaat gratis is in de loop der tijd, want voor iedere automaat zijn er enkele personeelsleden ontslagen, dus tel uit je winst.
Ze willen inderdaad zo veel mogelijk winst maken en dat is de oorzaak dat we moeten betalen, links om of rechtsom.

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#24 Bericht door stevenl » donderdag 13 februari 2014, 04:51

Henk Korat schreef:Duncan, voor je Thaise bankrekening heb je het maximale bedrag zelf in de hand. Gewoon je limiet naar boven bijstellen. Een bezoekje aan de bank en gezellig met de bankbediende praten over de interestpercentages en tussendoor je limiet verhogen.

Voor je Nederlandse bankpas moet je bij de Nederlandse banken zijn. Je kan met die pas de tegenwaarde van meestal Euro 500 per dag opnemen, maar je kan dat via internet bankieren zelf instellen.
Voor allebei: nee dus. Bij de meeste automaten is de limiet 20 biljetten per transactie, en de kosten worden per transactiew in rekening gebracht. Banklimieten spelen daarbij geen rol.

Kees
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#25 Bericht door Kees » donderdag 13 februari 2014, 05:40

stevenl schreef:
Henk Korat schreef:Duncan, voor je Thaise bankrekening heb je het maximale bedrag zelf in de hand. Gewoon je limiet naar boven bijstellen. Een bezoekje aan de bank en gezellig met de bankbediende praten over de interestpercentages en tussendoor je limiet verhogen.

Voor allebei: nee dus. Bij de meeste automaten is de limiet 20 biljetten per transactie, en de kosten worden per transactiew in rekening gebracht. Banklimieten spelen daarbij geen rol.
Gaat toch niet helemaal op, banklimieten zijn zeker van toepassing, want anders zou je 2 X 20000 kunnen pinnen.
Niet klagen, maar dragen.

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#26 Bericht door stevenl » donderdag 13 februari 2014, 05:44

Kees schreef:
stevenl schreef:

Gaat toch niet helemaal op, banklimieten zijn zeker van toepassing, want anders zou je 2 X 20000 kunnen pinnen.
Kees, nbet gaat hier over toeslagen. En die toeslagen zijn van toepassing iedere keer dat je pint. Dus ja, als je bank je toestaat om 2x 20,000 Baht te pinnen kun je dat doen, maar krijg je ook 2x de toeslag aan je broek.

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#27 Bericht door Henk Korat » donderdag 13 februari 2014, 06:46

Nee Steven, je had het over banklimieten en niet over toeslagen. Je kunt de banklimieten in Thailand en Nederland vaststellen zoals je wilt. Die 20 biljetten van jou gelden zeker alleen in Phuket.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#28 Bericht door Henk Korat » donderdag 13 februari 2014, 06:49

Loe schreef:Wat die sluwe bankvos vergeet te vertellen, dat elke automaat gratis is in de loop der tijd, want voor iedere automaat zijn er enkele personeelsleden ontslagen, dus tel uit je winst.
Ze willen inderdaad zo veel mogelijk winst maken en dat is de oorzaak dat we moeten betalen, links om of rechtsom.
Je hebt gelijk Loe. In mijn tijd kostte zo'n ATM Euro 150.000, dat is exclusief de kosten van de ruimte, de beveiliging en aankleding. Dat zijn toch 3 jaarsalarissen. Levensduur 10 jaar, dus een aardige besparing. Denken die bankmensen toch ook aan 1 van de oogmerken van een bedrijf, namelijk winst maken, waar ze dan weer vpb over betalen.

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#29 Bericht door stevenl » donderdag 13 februari 2014, 06:57

Henk Korat schreef:Nee Steven, je had het over banklimieten en niet over toeslagen. Je kunt de banklimieten in Thailand en Nederland vaststellen zoals je wilt. Die 20 biljetten van jou gelden zeker alleen in Phuket.
Nee Henk, het gaat hier over maximaal op te nemen bedragen per transactie. In heel Thailand is bij de meeste ATM's een limiet van toepassing van maximaal 20 biljetten.

Jij begon over banklimieten, niet ik, en die banklimieten zijn niet van belang aangezien de opnamekosten worden berekend per transactie.

Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#30 Bericht door Loe » donderdag 13 februari 2014, 07:13

Eerst kon ik bij de kasikorn 20000 opnemen en zonder dat ik had veranderd kon ik nog maar max 10000 opnemen, dus 2x kassa voor kasikorn. Het heeft dus niets met het instellen van jouw buitenlandse pas te maken, de kasikorn stelt hier de limiet.

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”