Pinnen of euro's mee
Moderator: Loempia
- Farang Baa
- Volwaardig lid
Pinnen of euro's mee
Hoewel ik al bijna twee weken weer thuis ben, is het toch handig voor mij om te weten (met het oog op toekomstige reizen):
Ben ik goedkoper uit als ik euro's van huis meeneem en daar omwissel of als ik daar baht uit de flappentap trek?
Tijdens mijn vakantie heb ik vier keer gepind en elke keer werd er 180 baht in rekening gebracht. Dat komt toch neer op 720 baht pinkosten en da's, volgens de wisselkoers van nu, toch ruim 16 euro. Had ik dus niet beter gewoon een flink bedrag mee kunnen nemen?
Ben ik goedkoper uit als ik euro's van huis meeneem en daar omwissel of als ik daar baht uit de flappentap trek?
Tijdens mijn vakantie heb ik vier keer gepind en elke keer werd er 180 baht in rekening gebracht. Dat komt toch neer op 720 baht pinkosten en da's, volgens de wisselkoers van nu, toch ruim 16 euro. Had ik dus niet beter gewoon een flink bedrag mee kunnen nemen?
- Jim
- Volwaardig lid
Re: Pinnen of euro's mee
kan, en wisselen bij de goudhandeltjes is het voordeligst.
wel oppassen dat je al je vakantie geld niet verliest of dat je niet beroofd wordt.
wel oppassen dat je al je vakantie geld niet verliest of dat je niet beroofd wordt.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”
-
- Volwaardig lid
Er zijn valutaregels die bepalen wat je maximaal cash uit NL mag meenemen naar een land buiten de EU. Daar is in dit forum over geschreven dus daar verwijs ik gemakshalve naar.
- RuudThai
- Expat
Pinnen bij de AEON bank kost je geen 180 baht. Maar die ATM's zie je niet zoveel, meestal alleen in winkelcentra of een grote super.
-
- Volwaardig lid
Ja dat kost je dus elke keer dat je hier naar de atm gaat een lady drink,kan je dus beter aan je gogo speeltje geven.
-
- Volwaardig lid
Cash geld mee is m.i het voordeligst.
Dat stomme pinnen kost toch iedere keer geld waar dan ook.
Maar ja, teveel cash op zak is ook niet echt handig natuurlijk dus misschien wat verdelen .
Mocht ik as Zaterdag gaan neem ik ook cash geld mee en stort dan een deel op de Thaise bankrek. van mijn vriendin.
Daarna kosteloos pinnen met haar bankpas overal in Thailand.
Verder heb ik een Visa card waar ik bijv een huur auto of motor mee betaal indien mogelijk of andere aankopen .
En dan nog mijn 2 bankpassen indien nodig.
gr driver
Dat stomme pinnen kost toch iedere keer geld waar dan ook.
Maar ja, teveel cash op zak is ook niet echt handig natuurlijk dus misschien wat verdelen .
Mocht ik as Zaterdag gaan neem ik ook cash geld mee en stort dan een deel op de Thaise bankrek. van mijn vriendin.
Daarna kosteloos pinnen met haar bankpas overal in Thailand.
Verder heb ik een Visa card waar ik bijv een huur auto of motor mee betaal indien mogelijk of andere aankopen .
En dan nog mijn 2 bankpassen indien nodig.
gr driver
- RuudThai
- Expat
Creditcards geven een slechtere koers dan de gewone pinpas, dus die gebruik ik niet zoveel.
Bovendien moet je bij sommige bedrijven nog eens 2 à 3 % kosten betalen die ze bovenop de verkoopprijs gooien.
Bovendien moet je bij sommige bedrijven nog eens 2 à 3 % kosten betalen die ze bovenop de verkoopprijs gooien.
- Ben
- Expat
Wat is goedkoop als de bath op 25 staat en de pad thai 100 bath kostFarang Baa schreef:Hoewel ik al bijna twee weken weer thuis ben, is het toch handig voor mij om te weten (met het oog op toekomstige reizen):

-
- Volwaardig lid
ik heb de ANWB visa card al heel wat jaartjes en voor zover ik het weet tegen nette koers en lage kosten maar laat iemand me corrigeren als ik nu fout denk.Kaart kost overigens nu 12,00 per jaar.RuudThai schreef:Creditcards geven een slechtere koers dan de gewone pinpas, dus die gebruik ik niet zoveel.
gr driver
- Jos Flachs
- Expat
Laat dat "sommige" er gerust vanaf. In Thailand betaald je vrijwel altijd 3% extra als je met een card wilt betalen. Behalve in 7-11, Tops en een paar andere heel grote bedrijven.RuudThai schreef:Creditcards geven een slechtere koers dan de gewone pinpas, dus die gebruik ik niet zoveel.
-
- Volwaardig lid
Het MAX dat je cash mag meenemen is onbeperkt-maar niet UIT TH, maar boven 10.000 eur moet je aangeven-en wordt je als verdachte zwartspaarder gezien.
CASH biedt de beste koers ALS je het risico aandurft om er lang mee rond te lopen (of het nu in eur of THB is) en ALS je weet waar je moet wisselen. Ik heb nog nooit goudwinkels gezien die cash doen-al kan er hier en daar 1 zijn die toevallig ook een apart wiselkantoor heeft. IN BKK is het SuperRich (in 3 als rasechte Sjinese familie elkaar beconcurrend met hetzelfde), al geven Thaise banken ook meest een aardige koers-behalve op de airport. Dat haal je er alleen maar uit als je weet waar ze zitten en niet dure taxi's moet nemen om er te geraken. In plaatsen als Pattaya en Chiang Mai zijn ook wel niet-bank private wissels met betere koersen. Op bvb 1000 eur-dat betekent meest tenminste 3x geldopnemen (max 20.000/keer) krijg je zodoende ca. 6-700 THB extra, dus rond de 15 eur-hangt af wat je NL-bank extra aanrekent, en dat hangt vaak weer af van type rekening dat je hebt. Verlies je dus 1x bvb 100 eur-dan moet je alweer ca. 7000 eur wisselen om dat goed te maken.
AEON heeft aangekondigd in de loop van dit jaar ook 150/180 Bt extra te rekenen-ze zijn druk bezig nieuwe ATMs te installeren. Het is 150-nog steeds, voor VISA en 180 voor Master-dat elke NLer heeft als vervang van PIN. Is buiten BKK nogal spaarzaam aanwezig.
Alternatief dat veiliger is, maar inmiddels nogal ouwerwets, zijn Travel-cheques- kosten 33 bt per sjek/wisselen, maar in NL kost je dat meest 1-2% extra.
CASH biedt de beste koers ALS je het risico aandurft om er lang mee rond te lopen (of het nu in eur of THB is) en ALS je weet waar je moet wisselen. Ik heb nog nooit goudwinkels gezien die cash doen-al kan er hier en daar 1 zijn die toevallig ook een apart wiselkantoor heeft. IN BKK is het SuperRich (in 3 als rasechte Sjinese familie elkaar beconcurrend met hetzelfde), al geven Thaise banken ook meest een aardige koers-behalve op de airport. Dat haal je er alleen maar uit als je weet waar ze zitten en niet dure taxi's moet nemen om er te geraken. In plaatsen als Pattaya en Chiang Mai zijn ook wel niet-bank private wissels met betere koersen. Op bvb 1000 eur-dat betekent meest tenminste 3x geldopnemen (max 20.000/keer) krijg je zodoende ca. 6-700 THB extra, dus rond de 15 eur-hangt af wat je NL-bank extra aanrekent, en dat hangt vaak weer af van type rekening dat je hebt. Verlies je dus 1x bvb 100 eur-dan moet je alweer ca. 7000 eur wisselen om dat goed te maken.
AEON heeft aangekondigd in de loop van dit jaar ook 150/180 Bt extra te rekenen-ze zijn druk bezig nieuwe ATMs te installeren. Het is 150-nog steeds, voor VISA en 180 voor Master-dat elke NLer heeft als vervang van PIN. Is buiten BKK nogal spaarzaam aanwezig.
Alternatief dat veiliger is, maar inmiddels nogal ouwerwets, zijn Travel-cheques- kosten 33 bt per sjek/wisselen, maar in NL kost je dat meest 1-2% extra.
-
- Volwaardig lid
visa card is ook een credit card toch ? voor zover ik het weet althans ik heb in Thailand ook wat dingen betaald met de visa card en niks op mijn afschriften gezien dat ik extra betaalde en ook niet in de des betreffende winkels en onlangs bijv ook niet bij Air Asia en Agoda via internet boekingen .Je betaalt wel fiks rente op de in mijn geval ANWB visa card als je negatief staat qua saldo maar dat sta ik nooit en sinds enige tijd ontvang je boven een x bedrag nu 1.75 % rente over je saldo.Jos Flachs schreef:Laat dat "sommige" er gerust vanaf. In Thailand betaald je vrijwel altijd 3% extra als je met een card wilt betalen. Behalve in 7-11, Tops en een paar andere heel grote bedrijven.RuudThai schreef:Creditcards geven een slechtere koers dan de gewone pinpas, dus die gebruik ik niet zoveel.
gr driver
-
- Volwaardig lid
ING, waarvan ik een credit card heb, heeft me gewaarschuwd dat als ik op de cardrekening een tegoed opbouw, dat tegoed NIET valt in het depositogarantiestelsel. Nu zie ik de ING niet zomaar omvallen.....
Hoe dat bij Visa zit weet ik niet.
Hoe dat bij Visa zit weet ik niet.
- Jim
- Volwaardig lid
is het dan geen debit card als je er tegoed op kunt zetten?
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”
-
- Volwaardig lid
Nee, een echte creditcard. Hij is er alleen om internetaankopen te doen die ik niet met Ideal kan afrekenen. En dus nog niet gebruikt....