Groente- en fruit tuintje?

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
foppo
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Groente- en fruit tuintje?

#46 Bericht door foppo » vrijdag 17 januari 2014, 12:25

Wortels eraf, bij elkaar binden en dan in een plastic zak in de diepvries of een hele koude koelkast die tegen vriezen aanstaat.
Na ontdooien pas wassen en snijden.

RuudThai
Expat
Expat

Re: Groente- en fruit tuintje?

#47 Bericht door RuudThai » vrijdag 17 januari 2014, 14:07

Toen ik in april 2006 hier kwam had ik een aantal zakjes met groenten- en bloemzaden bij me. Nadat ons reeds bestaande huis was gefatsoeneerd en ingericht en de tuin aangelegd ben ik in de winter de zaden gaan planten. Ik had o.a. bloemkool, radijs, snijbonen, boerenkool, aardbeien, broccoli, doperwten, pronkbonen, tomaten en nog een paar soorten die ik nu niet meer weet.

Het werkte niet, bijna niets kwam op of ging dood zodra het een paar centimeter boven de grond kwam.
Alleen de radijzen werden een succes: je moest ze tijdig oogsten want anders werden ze zo groot als flinke aardappels.
Later hoorde ik van een kennis die meer verstand heeft van tuinbouw dat je de zaden in Thailand moet kopen, dat zijn rassen die tegen de omstandigheden hier kunnen. De Nederlandse kunnen niet tegen de hitte en de korte dagen. Ze hebben langer dan 12 uur zon nodig en dat is in de zomer van Nederland aanwezig maar niet in Thailand.

Bij de Makro vind ik wel veel 'Westerse' groenten: diepvriesspinazie en soms ook vers, rode kool, bietjes, spruiten (zeer kort seizoen), grote al geschrapte winterwortels voor bijna niks (25 baht kg.), groene asperges, diverse soorten kool (ben ik niet zo'n liefhebber van, dus weet niet precies welke) en ook veel soorten sla. En natuurlijk kouseband, soms spercieboontjes, peultjes en hun dikkere broertjes, de sugarsnaps.
Kortom, keus genoeg!

Verder moet je opletten op opvreters en daar bedoel ik niet Thais bezoek mee maar ongedierte: rupsen, slakken en bepaalde insecten vinden de net boven de grond gekomen scheutjes heerlijk!

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”