Dat in Thailand voor wat geld de regeltjes iets soepeler worden,is niet echt een Thais fenomeen maar wordt wereldwijd toegepast.
Dat in de hogere regionen het echte "zware jongens"-spel wordt gespeeld zullen wij als gewone stervelingen niet van kunnen zien,of er moet weer eens een klokkenluider opstaan,om wat onthullingen te doen........
Deze klokkenluiders worden voor hun onthullingen eerder gestraft dan beloond,aangezien de corruptie en vriendjespolitiek zover is gemixd in bedrijfsleven en politiek dat het vechten tegen de welbekende bierkaai is......
Wat maken we ons nu hier druk over een politieagent die een paar honderd bath in z,n zak stopt?
Ik heb heel wat speeding-tickets gehad in Thailand gedurende mijn reizen,welke snel tegen de 100.000 kilometer zullen bedragen.
Alle aanhoudingen waren gerechtvaardigd,en heb geen moeite gehad bij de bekeuringen,waar je eigenlijk in Amsterdam nog net geen uur voor kan parkeren.....
Meestal 200thb aan de agent op de weg,maar ook diezelfde 200thb bij zo,n officier met zijn buro langs de weg die een officiele bon uitschrijft waar zelfs nog de familienaam van mijn moeder nog wordt gevraagd.
Soms tref ik een brutaal agentje langs de weg die zeker van collega,s de droomverhalen over de ferang heeft gehoord dat je hen wel 1000thb bekeuring kan geven,en mij dan wil bekeuren voor dat bedrag.
DE 200 thb heb ik altijd al achter mijn zonneklep zitten,en geef hem dit dan......
Bij aandringen op die 1000thb zegt mijn vrouw dan dat we dan maar naar het buro moeten gaan om het uit te zoeken.......
Altijd kiezen dit soort agenten waar voor hun geld en wensen ons een fijne reis toe,ondertussen de 200 thb in z,n zak stoppend.
Corruptie/Omkoping/Smeergeld in het Nederlandse bedrijfsleven.......
"Smeren" is in Nederland een "normaal" gebruik in het bedrijfsleven van Nederland.
Niet alleen in de hogere regionen worden prijsafspraken gemaakt om voor een bepaalde klus eigenlijk te veel geld te offreren.
Toezichthouders/projectbegeleiders willen graag nog wel eens overwerk-uren aanbieden die nooit in het echt gemaakt zijn,voor een 30% percentage voor hen zelf in de broekzak........
Weiger je dit resoluut,en pijns je er niet over om te rommelen en chantabel te worden,kan je de volgende klus op je buik schrijven en zal je bij deze firma niet meer aan de bak komen.
Is echt geen uitzondering wat ik hierboven schrijf,maar eerder een "normaal" gebeuren.
Veel bedrijven werken tegenwoordig met uitzendpersoneel of zzp-ers,en maken een bepaalde afspraak over het uurloon of de aanneemsom van een klus.
Neem als voorbeeld een klus van 50.000 euro welke uitgevoerd moet worden.
U kunt 55.000 rekenen op factuur,maar zouden wel graag een creditnota van U willen ontvangen van 10.000 euro............

Ga je hiermee akkoord,dan ben je voorlopig van werk verzekerd bij dit bedrijf en pas je precies in het pulletje........
Ben zelf helemaal niet vies van een beetje "flexibel" zijn,maar werk niet mee aan dit soort activiteiten en merk dit wel aan de reactie van voormalige opdrachtgevers,welke geen zaken meer met ons doen.
Kwam in Udonthani een paar maanden geleden een vaste medewerker van zo,n bedrijf tegen waar ik jaren werkzaamheden voor had verricht.
Een uitvoerder waar ik heel goed mee kon samenwerken,en niet voor 1 euro de boel ooit heeft besodemieterd.
Op zijn vraag waarom wij geen werkzaamheden meer voor "zijn" bedrijf meer deden,heb ik maar gezegd dat we in een andere regio zaten en zodoende eigenlijk de samenwerking is afgelopen destijds.
Als ik hem verteld zou hebben dat er "gesmeerd" moest worden bij zijn baas,zou er mischien wel eens een beerput open kunnen gaan bij zijn terugkomst in Nederland.
Ron.
Zal later nog wat voorbeelden geven die dagelijkse kost zijn in de BV-Nederland.
Ook onze zeer gewaardeerde politie ontkomt niet aan dit soort misstappen,aangezien het ook maar mensen zijn.........