Naamsverandering omdat ja waarom eigenlijk ?

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Naamsverandering omdat ja waarom eigenlijk ?

#1 Bericht door Hua Thale » vrijdag 10 januari 2014, 04:19

Toch eens even opgezocht na een opmerking van Jim.
Ik heb niet van die grote drama's in mijn leven of het idee dat het geluk mij meer toegaat lachen. :angel:
Maar hier in Thailand zien ze het anders zo te lezen.
Het is weer een stukje verbazing erbij.
Ken geen mensen in mijn omgeving wie kent ze wel ??
In Nederland kan zoiets volgens mij alleen nadat je wel zeer maar dan ook zeer duidelijk gemaakt heb waarom je die naam niet meer wil hebben.

BANGKOK 's Executive Chairman Eric Schmidt once predicted that in the future people around the world will change their names to escape all the embarrassing things they did online in the past. In Thailand, people already are doing it—for good luck.

Baramee T, 46 years old, had a run of misfortune a decade ago when he was still known as Teerapol L. His business trading garments in Bangkok's mazelike markets slumped, his eyesight began to fail and he could no longer properly manage his affairs. Worse, he says his former wife left him.

So, Mr. Baramee did what many Thais do when faced with a patch of bad luck: He changed his name. "I wanted to become a new person," says the slim, clean-shaven Mr. Baramee, whose new name means "Charisma" and which he chose to bring him wealth and fame.

It seems to have worked.
bron en vervolg interview.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Naamsverandering omdat ja waarom eigenlijk ?

#2 Bericht door prajak » vrijdag 10 januari 2014, 04:26

Op intenet heb je snel een andere naam hoor !

Trouwens, wie gebruikt hier zijn eigen naam ? Kijk maar in de ledenlijst, er staan veel verzonnen namen zoals de mijne (maar Erik was al ruim bezet toen ik lid werd....). En er staan hier onvolledige namen, stukje van voor- en achternaam, alleen voornaam, alleen achternaam, verzonnen namen, het mag allemaal.

Dus als je wat uitspookt op internet en zorgvuldig de eigen naam geheim houdt is er niks aan het handje.

Hee ! Dit is bericht 11.000. Het gaat hard..... :clap:

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door Hua Thale » vrijdag 10 januari 2014, 04:33

'We' hebben het hier niet over een nieuwe nickname prajak.
Iets wat erg makkelijk is of een dubbele naam iets wat veel mensen schijnbaar leuk vinden om tegen zichzelf te praten nee gewoon in het echt.
The process is quick and straightforward. Thais simply register their new names at local government offices and can get new identification cards printed on the spot. In the U.S., name changes often involve court procedures to be fully recognized, while many European countries require government approval for proposed name changes.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door prajak » vrijdag 10 januari 2014, 04:38

Zal Kai eens vragen of dat zo maar kan. Want je zou met een totaal nieuwe identiteit een vette banklening kunnen sluiten en daarna 'verdwijnen' onder een andere naam.

Of aan boetes ontsnappen ! Hum, eigenlijk wel interessant voor Jim..... :giggle2:

dutch
Expat
Expat

#5 Bericht door dutch » vrijdag 10 januari 2014, 08:00

Voornaam veranderen was mij bekend.Mijn partner heeft het zelf gedaan in mijn bijzijn.
Achternaam dat is iets nieuws voor mij en lijkt mij voor een bevolkingsregister toch wel erg ingewikkeld tot onmogelijk,maar ik lees graag verder en leer graag bij.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#6 Bericht door Hua Thale » vrijdag 10 januari 2014, 08:18

Denk dat daar net de drempel ligt Dutch.
In het interview spreek men over het verstrekken van een ID cart met nieuwe naam als je daar ook een nieuw paspoort mee kan verkrijgen ben je in feite een nieuw mens lijk mij.
Schulden kan je zo kwijt raken maar vele grote schulden zijn net als overal ter wereld niet alleen maar een kruisje op papier.
Als men nieuwe schulden aan wil gaan zal je met uittreksels van het Amphur moeten komen vermoed ik en of dat gaat lukken met je nieuwe naam ?
Niet te vergeten onderpand in verschillende vormen.
Als je geest maar bedorven genoeg is bied het vele mogelijkheden. :Whistle:

RuudThai
Expat
Expat

#7 Bericht door RuudThai » vrijdag 10 januari 2014, 08:22

In Nederland is geslachtsnaamswijziging nauwelijks mogelijk. Je kunt het aanvragen bij onwelvoeglijke namen (Poepjes) of beladen namen (Mussert) en bij naturalisatie een moeilijke buitenlandse naam.
Er zijn behoorlijk wat kosten aan de hele procedure verbonden.
En in de overheidsadministratie blijven altijd de oude en de nieuwe gegevens gekoppeld zodat je niet uit beeld kunt verdwijnen met een nieuwe naam.

Ik denk dat een achternaam in Thailand toch ook moeilijker gewijzigd kan worden dan een voornaam. Maar in Thailand word je meestal met de voornaam aangeduid en als je die wijzigt heet je dus ineens anders.

Joep
Expat
Expat

#8 Bericht door Joep » vrijdag 10 januari 2014, 09:10

Mijn (stief) dochter en haar vader hebben hun naam ook gewijzigd.
Was om religieuze reden en eigenlijk helemaal niet zo moeilijk.
Alles nieuw, paspoort, ID-card en natuurlijk bij de bank alles veranderen.
Voor hen belangrijk, ik zie het nut er niet zo van in want ze gebruiken nog steeds hun "Nickname" en bijna nooit de officiële naam.
Was niet eens zo duur, hoeveel precies weet ik niet, maar geen Thb 10.000

Ashley
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#9 Bericht door Ashley » vrijdag 10 januari 2014, 09:55

Mijn vrouw heeft 2x haar naam verandert zonder problemen en volgens mij was dat zonder kosten.
Paspoort had ze toen niet. Wel moest ik bij de aanvraag MVV haar naamsverandering meesturen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#10 Bericht door prajak » vrijdag 10 januari 2014, 10:24

"...In Nederland is geslachtsnaamswijziging nauwelijks mogelijk. Je kunt het aanvragen bij onwelvoeglijke namen (Poepjes) of beladen namen (Mussert) en bij naturalisatie een moeilijke buitenlandse naam..."

Inderdaad, de NL politicus afkomstig uit Iran heeft nu een NL naam: Terphuis. En een kennis van me heeft op zijn 20e de adoptiefnaam (zijn ouders waren jong gescheiden) mogen wijzigen in de naam van zijn natuurlijke pa. En dat waren alle letters.....en liep via de Officier van Justitie.

Maar het gaat niet 'zomaar'. Maar goed ook.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#11 Bericht door Hua Thale » vrijdag 10 januari 2014, 10:37

Kijk met de mededelingen van Joep en Ashley is er toch een bevestiging gekomen dat het mogelijk is zonder al te veel problemen.
Voor Ashley heb ik deze nog gevonden in de bronvermelding.

http://www.fortunename.com

299 Bath en we weten alles (mocht een derde keer nog wenselijk zijn) ;)
Kan geen Thais lezen dus prajak mag hem even doornemen.
Ik zie wat bekende gezichten die schijnbaar hoog op de lijst staan voor een andere naam.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#12 Bericht door prajak » vrijdag 10 januari 2014, 10:45

Nou, ik heb wel een idee voor een meneer op die site....

ซันด์บัก ... :giggle2:

nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid

#13 Bericht door nbreeker » vrijdag 10 januari 2014, 10:54

Het is hier in Thailand heel gemakkelijk om je naam te veranderen,maar op je geboortebewijs blijft je originele naam staan en dat wordt bijna overal bij gevraagd,dus vragen ze je geboorte bewijs en document naamsverandering,ze zijn niet helemaal achterlijk hier,een vette bankrekening die doe je dicht verander je naam en ga onder een andere naam verder nu zo werkt het niet.Dat is alleen in sprookjes.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#14 Bericht door Hua Thale » vrijdag 10 januari 2014, 11:33

Niemand heeft het woord achterlijk hier ook gebruikt nbreeker.
Vraag mij alleen af wie hier ervaring mee heeft en of je geboorte bewijs ook veranderingen ondergaat.
Denk zoals ik al vermeld eerder dat daar de drempel ligt maar het hebben van een id en eventueel paspoort met nieuwe naam (als dat laatste zo is) dekt een groot deel van de lading.

Of sprookjes gesproken een stukje uit het interview.
Ze zijn er dus wel eens geweest sprookjes. :Whistle:
How often all this is happening isn't known, but there is enough name-switching to give the police fits tracking criminals. In one case, police say they have launched a manhunt for a 35-year-old man originally named Sahachat Kasemthang, who allegedly changed his name several times as he opened new bank accounts and used bounced checks to buy $167,000 worth of gold from jewelry stores across the nation. Partly because of problems like this, the authorities now fingerprint not only to identify criminal suspects but also to handle all sorts of routine processes, including visa extensions.

nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid

#15 Bericht door nbreeker » vrijdag 10 januari 2014, 12:31

Hua Thale schreef:Niemand heeft het woord achterlijk hier ook gebruikt nbreeker.
Vraag mij alleen af wie hier ervaring mee heeft en of je geboorte bewijs ook veranderingen ondergaat.
Denk zoals ik al vermeld eerder dat daar de drempel ligt maar het hebben van een id en eventueel paspoort met nieuwe naam (als dat laatste zo is) dekt een groot deel van de lading.

Of sprookjes gesproken een stukje uit het interview.
Ze zijn er dus wel eens geweest sprookjes. :Whistle:
How often all this is happening isn't known, but there is enough name-switching to give the police fits tracking criminals. In one case, police say they have launched a manhunt for a 35-year-old man originally named Sahachat Kasemthang, who allegedly changed his name several times as he opened new bank accounts and used bounced checks to buy $167,000 worth of gold from jewelry stores across the nation. Partly because of problems like this, the authorities now fingerprint not only to identify criminal suspects but also to handle all sorts of routine processes, including visa extensions.
Nee niemand heeft het woord achterlijk gebruikt Hua Thale,maar tussen de regels door lees je regelmatig dat Thailand maar een achterlijk land is niet alleen in dit artikel maar regelmatig ook in andere artikels.
En voor je informatie ik heb regelmatig mensen geholpen met visa's voor Amerika en Zweden en je geboorte bewijs wordt niet veranderd vandaar dat je je geboortebewijs opstuur en naamsveranderingen.
En voor de duidelijkheid het originele geboortebewijs met gecertificeerde vertaling en een copy die ze houden en het origineel naderhand teruggeven.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”