De positivoos 2

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
RuudThai
Expat
Expat

Re: De positivoos 2

#46 Bericht door RuudThai » woensdag 25 december 2013, 17:14

Weet je wel wat olijfolie kost? Ik vind het nogal prijzig en ik vind echt roomboter een veel lekkerder smaak aan het vlees geven. En voor die paar maal per maand zal ik er niet veel vetter van worden..... :crazy:

En appelstroop voor de pannekoeken is lekker, maar ik zoek hier eigenlijk al heel lang naar de potjes met bolletjes Chinese stemgember, die vind ik zo lekker op die dingen. Je zou zeggen, zo vlakbij China moet het hier toch zijn, want de Thai houden van gember, ze houden van zoet maar toch is het er niet. :(

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#47 Bericht door prajak » donderdag 26 december 2013, 00:42

Gember ?

Zal ik eens voor je kijken op de Tha Sadeth markt hier ? Er zit een grote winkel tegenover de koffiebar van Carsten en zover ik weet hebben ze potjes met gember. Hoe groot die potjes zijn ? Nou, zet twee jampotten naast elkaar en dan in die richting denken. Kan goed verpakt met EMS hoor, desnoods in een tupperware.

Het Thaise woord voor gember/ginger even opgezocht. Blijkt ขิง te heten, KHING. Dus ge hoort van me.

brake034
Expat
Expat

#48 Bericht door brake034 » donderdag 26 december 2013, 05:39

Nou ik vind echte boter erg duur in Thailand, althans in Chiang Rai. En ik heb nog nooit bakboter/margarine hier gezien.
Ik vind het bakken van kip in olie minder lekker, het is dan meer gefrituurde kip.
Dus wilde wat anders proberen, als het niet goed gaat gooi ik de kippen op de BBQ.

De buitenkeuken staat klaar, straks lekker kokkerellen.
Marcel

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#49 Bericht door prajak » donderdag 26 december 2013, 06:23

Omdat een aantal forumleden, om nu ook jullie eens een zeer been te bezorgen, 'gewichtig' is kan een heteluchtovern beter zijn dan bakken in vetspul.

En dit zegt google....

Een heteluchtoven is bij uitstek geschikt voor het bereiden van:

•vlees, kip en groot gebraad;
•vis;
•ovenschotels;
•taarten, gebak en cakes;
•ovenfrites en –snacks;
•en veel meer.

Slow cooking op lage temperaturen in een heteluchtoven is heel goed mogelijk als u beschikt over een kerntemperatuurmeter. Ook bij groot gebraad hebt u die kerntemperatuurmeter nodig. U moet namelijk weten wat de temperatuur in de kern is en hoe lang u die moet aanhouden. De kerntemperatuur is bepalend voor de gaarheid (rare/bleu, saignant of rood, rosé of roze, medium of half doorbakken, well done of doorbakken).

Dus heren.........!

RuudThai
Expat
Expat

#50 Bericht door RuudThai » donderdag 26 december 2013, 08:32

brake034 schreef:Nou ik vind echte boter erg duur in Thailand, althans in Chiang Rai. En ik heb nog nooit bakboter/margarine hier gezien.
Ik vind het bakken van kip in olie minder lekker, het is dan meer gefrituurde kip.
Dus wilde wat anders proberen, als het niet goed gaat gooi ik de kippen op de BBQ.

De buitenkeuken staat klaar, straks lekker kokkerellen.
Echte boter erg duur? Nee, margarine is hier duurder dan roomboter!
Die merken die ik eerder noemde, Allowrie en Imperial, zitten in pakjes van 227 gram (Amerikaanse maat, half pound oftewel 1/2 lb) en die kosten rond de 80 baht. Prima te gebruiken als bakboter!
Dezelfde maat margarine kost meer dan 100 baht.
Gisteren heb ik voor die rollade van een kilo bijna een half pakje gebruikt, dus zeg 40 baht. Dat is toch niet teveel voor een goed stuk vlees? En je hebt tenminste lekkere jus!

En Prajak, ik heb een heteluchtoven maar ik gebruik hem zelden voor vleesgerechten omdat je hier meestal kleingesneden vlees eet door de rijst. Ik had die rollade aan het draaispit in die oven kunnen rijgen maar ik wou gewoon een stevig Hollands stukje vlees in de roomboter gebraden.
Maar de cake die ik gisteren ook gebakken heb in de oven smaakt best!

En graag zie ik eventueel verkrijgbare gember tegemoet! Maar het mag wachten totdat je weer op de been bent want ik wil je niet ontrieven via allerlei onmogelijke toeren.
Ik zag trouwens bij de Robinson buiten een standje met diverse electrische brommers plus een eveneens electrische scootmobiel à 41.000 baht. Ik had ze nog niet eerder gezien in dit deel van Thailand.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#51 Bericht door prajak » donderdag 26 december 2013, 09:06

Misschien morgen en als 't smaakt hoor je. Je weet maar nooit of het de stemgember is die je in NL kunt kopen en die ook in gemberkoek zit. Misschien is het hier wel veel scherper van smaak. Desnoods stuur ik je een klein plastic potje.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#52 Bericht door ron » donderdag 26 december 2013, 09:13

"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#53 Bericht door prajak » donderdag 26 december 2013, 10:22

Een kanjer vol kennis, die Sjon Hauser ! Ik heb eerder al wat van hem gelezen en altijd to the point en interessant.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#54 Bericht door prajak » donderdag 26 december 2013, 10:26

Over stemgember gesproken, dit is een leuke site.

http://www.indonesisch-culinair.nl/ingr ... ember.html

En ik denk dat je in Thailand wel jonge gemberknollen kunt kopen zodat je mogelijk zelf stemgember kunt maken. Toch morgen eerst maar eens in de winkel kijken.....

brake034
Expat
Expat

#55 Bericht door brake034 » donderdag 26 december 2013, 14:43

Ik ga nog eens goed kijken in de Makro, Central/Tops en Big C in CR voor de bakboter.

Culinaire stand:
1) appelmoes, gaat er moeilijk in bij de lokale dorpelingen, de andere gasten die we hadden vonden hem lekker.

2) patat, prima, een Amerikaanse gaste vond het de lekkerste French Fries die ze ooit gegeten had :oops:

3) kip, hmmmmmm eerst eens gaan kijken naar echte boter, met kokosolie gaat het wel goed maar de kokos smaak is erg aanwezig.
Bijkomend nadeel dat het spettert als een kreng! Echter de dorpelingen vonden um prima.
Marcel

De Beweerder
Expat
Expat

#56 Bericht door De Beweerder » donderdag 26 december 2013, 15:34

Probeer deze eens, lijkt sprekend op "croma" als dat nog bestaat. :oops:

Afbeelding
A millionaire in free time, can not save time only use ;)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#57 Bericht door prajak » donderdag 26 december 2013, 15:44

Wij nemen bij voorkeur de ongezouten roomboter maar de naam komt me bekend voor. Lotus heeft ze zeker hier.

Zit vanwege Xmas aan een Jacob's Creek Shiraz 2009. Uit down under. Kai lust geen rood wijntje. Da's nou jammer zeg !
Laatst gewijzigd door prajak op donderdag 26 december 2013, 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.

brake034
Expat
Expat

#58 Bericht door brake034 » donderdag 26 december 2013, 15:45

De productie van de Fiat Croma is na 10 jaar in 1996 gestopt.
Het lijkt erop dat dit roomboter is Beheerder, waar wordt deze boter verkocht?
Marcel

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#59 Bericht door prajak » donderdag 26 december 2013, 15:47

De Beweerder
Expat
Expat

#60 Bericht door De Beweerder » donderdag 26 december 2013, 15:49

Tesco Lotus, Makro en Afbeelding
A millionaire in free time, can not save time only use ;)

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”