Hoe regel je dat voor je nabestaande?

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
foppo
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Hoe regel je dat voor je nabestaande?

#16 Bericht door foppo » donderdag 28 november 2013, 18:07

brake034 schreef:Foppo, persoonlijk denk ik dat dit is waar het forum meerwaarde heeft.
Elkaar adviseren uit eigen kennis en ervaring, ieder op zijn eigen niveau.
Niemand zit erop te wachten dat je de les gelezen wordt maar een serieus advies is goud waard!
Veel succes.
Dat denk ik ook.
En ik zie hier ook wel eens dingen voorbij komen waarvan ik denk: tja.... moet dat nou?

Het toeval wil dat ik al zo'n 12 jaar een vrij groot forum beheer (veel groter dan dit) en dat ik dus echt wel wat gewend ben.
Overigens treed ik vrij streng op tegen dingen die ik van mijn visite (zo beschouw ik mijn forum bezoekers) niet tolereer en gooi ze er meteen uit.
Hier kan ik dat uiteraard niet maar wat me niet bevalt negeer ik gewoon.

Voorlopig heb ik hier veel plezier en dat kan in de toekomst alleen maar meer worden na m'n verhuizing.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#17 Bericht door driver » donderdag 28 november 2013, 19:04

Op dit moment is er bij ons, lees Sukanya en mij niks officeel geregeldt.

Suk werkte in Thailand bij Seagate en zou daar moeten stoppen op 55 jarige leeftijd.
Dan kreeg ze een soort pensioen mee wat ze eenmalig zou krijgen en dat was tot haar dood het geld waar ze het mee zou moeten doen.
Bankrek. had ze wel maar stond niet echt veel op omdat het meeste geld naar familie ging.
En dan ontving ze misschien die 500 thb per maand als ze 65 zou zijn ?
Geen eigen huis wel een stukje eigen grond in Khorat van 15x15 meter waar ze later zou kunnen wonen of bij familie maar aangezien ze meer op zich zelf is denk ik dat het eerste de grootste optie zou zijn.

En nu Suk in Nederland is en bij Seagate is gestopt heeft ze van Seagate netjes haar pensioen geld ontvangen waar ze recht op had wat nu staat geparkeerd in Thailand.

Inmiddels werkt ze ( af en toe ) 2 jaar hier en staat er hetzelfde bedrag op haar rekening als in Thailand dus ze is nu net zover als stoppen op 55 jarige leeftijd in Thailand qua financieen.

Kom ik te overlijden hier dan weet ik niet of ze recht heeft op bijv partner geld/uitkering oid daar zal ik me eens in gaan verdiepen.
Wat wel op papier staat is dat er een x bedrag aan geld voor Suk staat gereserveerd wat mijn beide dochters ook weten.
Mocht Suk na mijn overlijden hier terug gaan/moeten naar Thailand is ook daar een regeling voor getroffen via mijn kinderen en een derde onafhankelijke persoon.

Conclusie : geen levens verzekering momenteel maar wel een x bedrag wat voor Suk klaar staat zodat ze zich sowieso de eerste 10 jaar in Thailand kan redden op ongeveer hetzelfde nivo, als haar Seagate periode.
Daarnaast komt er dan uit de verkoop van mijn huis/motoren etc nog wel leuk geld vrij waar ze ook in mee gaat delen .
Dit weet Suk en ze vindt het zo prima en uiteraard wil ik nog wel wat dingen gaan aanpassen maar voorlopig is dit de stand van zaken .

gr driver

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#18 Bericht door Wereldvreemd » vrijdag 29 november 2013, 00:04

De omstandigheden van Foppo komen grofweg overeen met onze omstandigheden, met 1 groot verschil en dat is leeftijd. Ook wij (ik) heb eerst financiële puinhopen geruimd en helaas draagt mijn vrouw als jongste, zorg voor het financiële welzijn van haar ouders. Als gevolg zorgt zij voor geld om de hypotheek te betalen. Het bedrag is te overzien.

In het geval ik, nu overlijd, dan kan Oh een permanent verhuurde hypotheekvrije chalet tegemoet zien, alsmede een aantal kleinere uitkeringen. Onvoldoende om van te leven en dit valt inderdaad nog te verbeteren. Gezien de leeftijd van onze kinderen zou ze nog wat andere gelden tegemoet kunnen zien, zolang ze in Nederland verblijft. Dat laatste zal bij mijn overlijden niet lang duren, want ik weet vrij zeker dat ze dan terug naar Thailand gaat. Gevolgen van beslissingen overzien, kan Oh niet. Wat dat betreft een echte Thai. Zelf ben ik dan ook nog niet eens echt bang voor de financiën, maar meer bang voor het niet overzien van de gevolgen van beslissingen. Feitelijk mag ik gewoon de komende 20 jaar nog niet dood.

Op de langere termijn bezit Oh een huis en landbouwgrond rondom Songkhla. Ook bouwt Oh ook een aardige aanspraak op AOW op en zou bij mijn overlijden recht hebben op diverse pensioenpotten. Helaas zijn het er meerdere, want je mag opgebouwde pensioenen wel storten in het pensioenfonds van je nieuwe werkgever, maar je werkgever stort niet in reeds bestaande pensioenpot. Helaas voor mij (en Oh), want mijn eerste werkgever liet alle werknemers een individueel pensioen opbouwen en dat is goed gegroeid. Daarna waren het allemaal bedrijfstak gebonden pensioenen, welke structureel slecht presteren. Ondertussen heb ik wel een diverse portefeuille: ABP, PME, Delta Lloyd, Amersfoortse, STIP, etc. Samenvoegen? Nee, de voorwaarden zijn (nog) niet gunstig.

Op de lange termijn kan Oh zich goed redden, de korte termijn moet ik gaan verbeteren.
- -

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#19 Bericht door Gardensafari » vrijdag 29 november 2013, 00:16

foppo schreef: Het toeval wil dat ik al zo'n 12 jaar een vrij groot forum beheer (veel groter dan dit) en dat ik dus echt wel wat gewend ben.
Overigens treed ik vrij streng op tegen dingen die ik van mijn visite (zo beschouw ik mijn forum bezoekers) niet tolereer en gooi ze er meteen uit.
Ik beheer een kleiner forum dan dit.
Ingrijpen doe ik nauwelijks.
Bovendien is mijn insteek geheel anders dan de jouwe: het forum wordt gemaakt door de leden, niet door de beheerder.
Die moet zich nmm erg terughoudend opstellen en alleen ingrijpen wanneer het echt niet anders kan.
Een forum is er door en voor de leden, niet voor de beheerder of moderatie.
Ik vind dat op dit forum al te vaak wordt ingegrepen.
Mensen zijn mensen.
En de tekortkomingen horen erbij.

Wel weet ik dat hoe specifieker een forum is, des te minder problemen zijn er.
Dit is een vrij algemeen forum, waarin bijvoorbeeld over de Thaise en Nederlandse politiek wordt gesproken.
En ja, dan heb je natuurlijk al gauw de poppen aan het dansen.
Maar wat mij betreft schelden de leden elkaar politiek de huid vol.
Zal wel. Van alle kanten oninteressant.
Want ik heb toch weer een andere mening. En het volgende lid ook.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#20 Bericht door stevenl » vrijdag 29 november 2013, 05:24

brake034 schreef:Dus even samenvattend, inventariseer wat er nu op de rit staat, bepaal wat aanvullend nodig is en stuur daarop bij.

Mocht de eis privé ziekenhuis en eigen kamer zijn, dan ben je meer kwijt aan de zorg kosten als bij een basis zorg.
Voor ons Nederlanders ligt dat vaak anders als voor de Thais zelf?
Ja, en doe dat zo vroeg mogelijk. Als je wacht tot je 65+ bent om dit uit te zoeken zijn de mogelijkheden ineens erg beperkt, doe het op je 30e en je hebt keuzemogelijkheden te over.

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”