Thai rijbewijs in Nederland

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Ben
Expat
Expat

Re: Thai rijbewijs in Nederland

#16 Bericht door Ben » dinsdag 26 november 2013, 19:12

ron schreef:
Ben schreef:Fout !!

Ze mag niet rijden met dat rijbewijs verkregen in Thailand alleen.
het mag alleen als je op basis van het Nederlandse Rijbewijs een Thais rijbewijs in bezit hebt gekregen .Want dat kan wel.
Als je als Nederlander lang weg bent uit Nederland ben je niet verplicht het rijbewijs te verlengen ,maar bij terugkeer kan je het wel weer aanvragen eenmaal geslaagd altijd geslaagd.
Die 185 dagen regeling is voor de tijd om weer een geldig nieuw rijbewijs aan te vragen.

Zo heeft de RDW het mij toendertijd medegedeeld in een mail die ik helaas niet meer heb .

Als het is verandert dan is dat sedert een 4 jaar .
"Fout !!"

Oeffffffffffff......ik schrik er bijna van Ben............. :Whistle:
Zou toch maar eens de link bekijken Ben,welke erbij staat......... :thumbsup:
Ik hou een ieder wel op de hoogte tzt,dan weten we hoe het daadwerkelijk in elkaar zit.

Ron.
Je mag in Thailand ook niet alleen maar met het Nederlandse rijbewijs rijden
je kan wel in Nederland een Internationaal rijbewijs vragen op basis van je geldige Ned rijbewijs En dat mag je wel gebruiken in Thailand .

Probeer in Thailand maar eens een internationaal rijbewijs te krijgen met een Thais rijbewijs voor Nederland !

Die 185 dagen gelden voor een in Nederland erkent rijbewijs en op basis verkregen van en daar hoort het Thaise niet bij.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#17 Bericht door ron » dinsdag 26 november 2013, 19:16

Even rustig lezen Ben,kom je er vanzelf wel achter wat er geschreven staat,door mensen die er waarschijnlijk meer verstand van hebben dan jij en ik bij elkaar.

Ron. :worshippy:
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Ben
Expat
Expat

#18 Bericht door Ben » dinsdag 26 november 2013, 19:21

ron schreef:Even rustig lezen Ben,kom je er vanzelf wel achter wat er geschreven staat,door mensen die er waarschijnlijk meer verstand van hebben dan jij en ik bij elkaar.

ff een mailtje naar de RDW antwoordt kan een paar dagen duren .

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#19 Bericht door ron » dinsdag 26 november 2013, 19:22

Ben schreef:
ron schreef:Even rustig lezen Ben,kom je er vanzelf wel achter wat er geschreven staat,door mensen die er waarschijnlijk meer verstand van hebben dan jij en ik bij elkaar.

Ben benieuwd Ben.......... :thumbsup:
"Zij die dansen
door hen

Ben
Expat
Expat

#20 Bericht door Ben » dinsdag 26 november 2013, 19:50

ron schreef:
Ben schreef:

Ben benieuwd Ben.......... :thumbsup:

In elk geval moet je op het land en transport ministerie een Internationaal rijbewijs aanvragen, het thaise rijbewijs is alleen geldig in zijn creditcard vorm in de aangelsoten ASEAN landen .
Mogelijk dat je het met de nieuwe vorm van de Thaise RDW nu wel kan krijgen .

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#21 Bericht door ron » dinsdag 26 november 2013, 19:53

Wordt niets van ge-opperd op de site van het RDW.
"Zij die dansen
door hen

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#22 Bericht door Gardensafari » dinsdag 26 november 2013, 22:12

Ik begrijp de discussie niet erg.
De RDW-site is glashelder: een Thai die zich in Nederland vestigt, mag na vestiging nog 185 dagen rijden met zijn Thaise rijbewijs, daarna moet hij het Nederlandse rijbewijs hebben, lees geslaagd zijn voor het Nederlands rij-examen, want een Thais rijbewijs wordt niet omgewisseld.
Simpel toch?
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#23 Bericht door Wereldvreemd » dinsdag 26 november 2013, 22:16

Ben schreef:Probeer in Thailand maar eens een internationaal rijbewijs te krijgen met een Thais rijbewijs voor Nederland !

Die 185 dagen gelden voor een in Nederland erkent rijbewijs en op basis verkregen van en daar hoort het Thaise niet bij.
Dat internationale rijbewijs is geen enkel probleem. Volgens kenners is het ministerie, het meest flexibele in Thailand. Dus je gaat er heen, (met verlopen Thais rijbewijs en wat flappen Baht) en komt terug met nieuw Thais rijbewijs en internationaal rijbewijs.
- -

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#24 Bericht door Gardensafari » woensdag 27 november 2013, 00:19

Een "internationaal rijbewijs" bestaat niet.
Bedoeld wordt een vertaling volgens bepaalde standaardnormen van het nationale rijbewijs.
Meer is het niet.
De term "internationaal" doet vermoeden dat het overal geldig is.
Kul, eigenlijk is het slechts geldig in combinatie met je nationale rijbewijs.
Maar ja, in veel landen kunnen ze dat toch niet lezen.
In Nederland haal je een "internationaal rijbewijs" bij de ANWB.
Die geeft helemaal geen rijbewijzen uit, dat mag UITSLUITEND de RDW.
Wat je haalt is een vertaling van je NL-rijbewijs. In sommige landen vereist om te mogen rijden.
Maar overigens is het een kuldocument.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#25 Bericht door Loe » woensdag 27 november 2013, 01:29

Gardensafari schreef:Ik begrijp de discussie niet erg.
De RDW-site is glashelder: een Thai die zich in Nederland vestigt, mag na vestiging nog 185 dagen rijden met zijn Thaise rijbewijs, daarna moet hij het Nederlandse rijbewijs hebben, lees geslaagd zijn voor het Nederlands rij-examen, want een Thais rijbewijs wordt niet omgewisseld.
Simpel toch?
Wat ze schrijven lijkt glashelder, maar bel maar eens drie dagen achtereen met drie verschillende personen en het zou zo maar kunnen dat je minstens 2 verschillende antwoorden krijgt bij het cbr. Dit heb ik zelf meegemaakt.

Het is ook niet zo verwonderlijk dat het cbr moeilijk doet met een Thais rijbewijs, ze weten ook dat velen gekocht zijn en niet kunnen rijden. Het zou erg gevaarlijk zijn deze mensen zomaar een ned. Rijbewijs te geven.

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#26 Bericht door Gardensafari » woensdag 27 november 2013, 01:38

Loe schreef:
Simpel toch?
Wat ze schrijven lijkt glashelder, maar bel maar eens drie dagen achtereen met drie verschillende personen en het zou zo maar kunnen dat je minstens 2 verschillende antwoorden krijgt bij het cbr. Dit heb ik zelf meegemaakt.

Het is ook niet zo verwonderlijk dat het cbr moeilijk doet met een Thais rijbewijs, ze weten ook dat velen gekocht zijn en niet kunnen rijden. Het zou erg gevaarlijk zijn deze mensen zomaar een ned. Rijbewijs te geven.
Waarom bellen?
Een Thai die zich in Nederland vestigt heeft 185 dagen. Daar hoef je toch niet voor te bellen?
Dat het rijbewijs niets voorstelt, bewijst het feit dat je het niet kunt omruilen.
De tekst is duidelijk, niet klagen dus. Het is 185 dagen.
Jezus, er wordt steeds meer gezwamd op dit forum. LEZEN aub.
Knor, knor,

Hans

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#27 Bericht door ron » woensdag 27 november 2013, 03:40

Welliswaar een brief van 3 jaar geleden,maar m,i, zijn er geen veranderingen geweest in die tijd.Antwoord van RDW gedateerd 9 oktober 2010,dis

In reactie op uw e-mail waarin u schrijft dat uw tweede vraag niet is beantwoord, bericht ik u het volgende.

Onze excuses voor het niet beantwoorden van uw tweede vraag. Hieronder vindt u alsnog een antwoord op uw vraag hoe lang u met uw Thais rijbewijs in Nederland mag rijden.

Als u niet staat ingeschreven in de GBA in Nederland, mag u onbeperkt in Nederland met uw buitenlands rijbewijs rijden. Voor het rijden in een auto moet u wel 18 jaar of ouder zijn. Wel bestaat na 3 maanden een meldingsplicht (Visum).

Meldingsplicht bij verblijf langer dan 3 maanden
Bij een verblijf langer dan 3 maanden, moet u zich melden bij gemeente of de vreemdelingendienst. Meer informatie hierover kunt u krijgen bij de Belastingdienst Douane.

- lang/ verblijf (ingeschreven in GBA als inwoner): 185 dagen na inschrijving in gemeentelijke basis administratie.

Als het rijbewijs in een niet westerse taal is opgesteld, heeft u een internationaal rijbewijs (afgegeven in het land van rijbewijsafgifte) nodig. Meer informatie hierover kunt u krijgen bij de ANWB

Ik hoop dat hiermee uw tweede vraag alsnog beantwoord is en bied u onze excuses aan voor het ongemak.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW
==========================================================================

bron:thailandforum

Internationaal Rijbewijs van Thailand kan je verkrijgen in het Landoffice van jou Gemeente/woonplaats.
Kan een paar weken in beslag nemen,en de aanvrager/ster moet langere tijd in het bezit zijn van het rijbewijs.
"Zij die dansen
door hen

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#28 Bericht door stevenl » woensdag 27 november 2013, 04:24

Sorry Ben, maar je schrijft hier onzin.

Je mag in Nederland rijden met een Thais rijbewijs (max 185 dagen) en in Thailand met een Nederlands rijbewijs (max 90 dagen). Moet het Thaise rijbewijs wel 5 jaar zijn, dus niet het tijdelijke 1 jaar, en de nieuwe variant, dus in het Engels, IDP is daarvoor niet vereist.

Maar ik kan me inderdaad voorstellen dat het feit dat ze een Nederlandse is de zaken anders maakt. Maar denk het eigenlijk niet, zou gewoon hetzelfde moeten zijn.

Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#29 Bericht door Loe » woensdag 27 november 2013, 05:35

Gardensafari schreef:
Loe schreef:
Simpel toch?

Waarom bellen?
Een Thai die zich in Nederland vestigt heeft 185 dagen. Daar hoef je toch niet voor te bellen?
Dat het rijbewijs niets voorstelt, bewijst het feit dat je het niet kunt omruilen.
De tekst is duidelijk, niet klagen dus. Het is 185 dagen.
Jezus, er wordt steeds meer gezwamd op dit forum. LEZEN aub.
Wij zwammen niet als het je niet bevalt lees het dan niet.
Wat wij proberen op de uitzonderingen tw wijzen die er zijn. Ron zijn vrouw is niet alleen Thai maar heeft ook een Nederlands paspoort en daar kan nu net de angel zitten.

RuudThai
Expat
Expat

#30 Bericht door RuudThai » woensdag 27 november 2013, 10:38

Simpel toch?
Dit is geheel juist. Het is ook niet van belang of iemand de Nederlandse nationaliteit bezit of niet. Je hebt een rijbewijs in het buitenland behaald en dat is het enige dat telt.
Maximum 185 dagen rondrijden in NL en daarna niet meer of je moet ondertussen geslaagd zijn voor je Nederlandse rijexamen. Het theorie-examen kan nog wel eens lastig zijn voor niet-westerse personen want dat moet je kunnen lezen plus interpreteren.

Een Thais internationaal rijbewijs is niet nodig in Nederland want de huidige modellen zijn zowel in het Thais als in het Engels gesteld en dus leesbaar in een westerse taal, zoals in de regelgeving staat.

Het internationaal rijbewijs is gewoon een kopie van je Nederlandse rijbewijs met uitleg in verschillende talen. Ik herinner mij dat er o.a. Arabisch, Turks, Grieks, Chinees en Engels instaan. Geen Thais, dus ik begrijp de meerwaarde van dit document voor Thailand niet omdat je Nederlandse rijbewijs ook tweetalig is, Nederlands en Engels.
Toen ik mijn Thaise rijbewijs ophaalde hoefde ik dan ook alleen maar het Nederlandse rijbewijs te laten zien en het internationale werd met een bevreemde blik opzijgeschoven.

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”