nogmaals rijbewijs maar toch anders
Moderator: Loempia
-
- Volwaardig lid
Re: nogmaals rijbewijs maar toch anders
Zonder fles hong thong ,en geen vragen!
Geen omkoperij of "wie kent wie" ........gewoon legaal.
Ron.
Geen omkoperij of "wie kent wie" ........gewoon legaal.
Ron.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."
door hen
-
- Expat
- Contacteer:
Is niet eens nodig, gewoon Nederlands rijbewijs volstaat (max. 90 dagen).brake034 schreef:Jim, voor drie maanden neem je toch gewoon een Internationaal rijbewijs mee?
-
- Volwaardig lid
"...Is niet eens nodig, gewoon Nederlands rijbewijs volstaat (max. 90 dagen)..."
Vindt de verzekeraar van het voertuig dat ook ?
-
- Expat
- Contacteer:
Ja. Samen met een collega heb ik nu ongeveer 2 jaar geleden verschillende instanties hierover aangeschreven. Alle verzekeringsmaastchappijen zeggen: gedekt, want legaal. De ANWB's van deze wereld zeggen: IDP vereist, wij nemen dat over van de website van de consulaten/ambassed, consulaten/ambassades zeggen: IDP vereist, wij nemen dat over van de websites van de ANWB's. Ook verhuurbedrijven zeggen unaniem: gedekt.prajak schreef:"...Is niet eens nodig, gewoon Nederlands rijbewijs volstaat (max. 90 dagen)..."
Er is geen wet hier die IDP verplicht stelt, mits rijbewijs geldig is voor de categorie (dus rijbewijs B met toestemming voor brommers is niet voldoende voor rijden van motor hier), mits foto op rijbewijs, mits in het Enegls de geldige categorieen zijn aangegeven. Nederlands rijbewijs voldoet.
-
- heeft ervaring
Dus als ik je goed begrijp, heb je om hier te rijden geen thais rijbewijs nodig?
Je bent dan gewoon 100 % gedekt?
OF..is het toch beter om thais rijbewijs te hebben.
[ ik heb gezien hoe dat gaat..Lol en dan snap je ook meteen waarom hier Zo, veel pannekoeken op de weg zijn]
Mrrumbo
[ ik heb gezien hoe dat gaat..Lol en dan snap je ook meteen waarom hier Zo, veel pannekoeken op de weg zijn]
Mrrumbo
-
- Expat
- Contacteer:
Als toerist, klopt. IDP kan toch wel handig zijn overigens. Maar als expat: Thais rijbewijs is verplicht.mrrumbo schreef:Dus als ik je goed begrijp, heb je om hier te rijden geen thais rijbewijs nodig?
Mrrumbo
- brake034
- Expat
3 maanden is vaak langer als 90 dagen maar dit geheel terzijde.
Zelfs de website rijksoverheid.nl is erg onduidelijk over de geldigheid van een Nederlands rijbewijs buiten de EU.
De ANWB en diverse reis websites vermelden ook de noodzaak van een Internationaal Rijbewijs.
Het enige Engels wat op mijn Nederlandse rijbewijs vermeld staat is "Driving License".
Het Internationaal Rijbewijs uitgegeven door de ANWB spelt daarentegen wel het hele rijbewijs uit in het Engels.
Het feit dat de verzekeraars en verhuurbedrijven geen probleem hebben of iemand een Internationaal Rijbewijs of buitenlands rijbewijs gebruikt wil nog niet zeggen dat het wettelijk is toegestaan. Zou me niks verbazen als de verzekeringsmaatschappij de keutel vliegensvlug weer intrekt als ze mogelijke uitkering kunnen voorkomen.
Overigens ben ik tussen mijn huis en de dichtstbijzijnde Tesco Lotus vaak aangehouden, op de grenspassage tussen de provincies Chiang Rai en Phayao staat een permanente wegblokkade. Als je dan aan zo een Tahaan Praan je paspoort en internationaal rijbewijs plus NL rijbewijs toont dan zie je het gezicht op zwaar bedenkelijk schieten en na even nadenken het spul teruggeeft en me door laat, duidelijk nooooooooit eerder gezien en niet wetend wat ermee te doen, maar wil het ook niet gaan vragen.
Tegenwoordig trek ik me Thaise rijbewijs, presenteer met een glimlach en een vriendelijk woord in het Thais, gelijk glimlach terug en onmiddellijk door.
Zelfs de website rijksoverheid.nl is erg onduidelijk over de geldigheid van een Nederlands rijbewijs buiten de EU.
De ANWB en diverse reis websites vermelden ook de noodzaak van een Internationaal Rijbewijs.
Het enige Engels wat op mijn Nederlandse rijbewijs vermeld staat is "Driving License".
Het Internationaal Rijbewijs uitgegeven door de ANWB spelt daarentegen wel het hele rijbewijs uit in het Engels.
Het feit dat de verzekeraars en verhuurbedrijven geen probleem hebben of iemand een Internationaal Rijbewijs of buitenlands rijbewijs gebruikt wil nog niet zeggen dat het wettelijk is toegestaan. Zou me niks verbazen als de verzekeringsmaatschappij de keutel vliegensvlug weer intrekt als ze mogelijke uitkering kunnen voorkomen.
Overigens ben ik tussen mijn huis en de dichtstbijzijnde Tesco Lotus vaak aangehouden, op de grenspassage tussen de provincies Chiang Rai en Phayao staat een permanente wegblokkade. Als je dan aan zo een Tahaan Praan je paspoort en internationaal rijbewijs plus NL rijbewijs toont dan zie je het gezicht op zwaar bedenkelijk schieten en na even nadenken het spul teruggeeft en me door laat, duidelijk nooooooooit eerder gezien en niet wetend wat ermee te doen, maar wil het ook niet gaan vragen.
Tegenwoordig trek ik me Thaise rijbewijs, presenteer met een glimlach en een vriendelijk woord in het Thais, gelijk glimlach terug en onmiddellijk door.
Marcel
-
- Expat
- Contacteer:
Waarom altijd de noodzaak om gegeven informatie tegen te spreken/te wantrouwen. Heb je hier onjderzoek naar gedaan, consulaten, verzekeringsmaatschappijen, verhuurbedrijven, ANWB's etc. aangeschreven?brake034 schreef:3 maanden is vaak langer als 90 dagen maar dit geheel terzijde.
Er is geen verplichting in Thailand tot het hebben van een IDP. En natuurlijk is de Nederlandse overheid onduidelijk over de geldigheid van het Nederlandse rijbewijs buiten de EU, daar hebben ze namelijk geen drol over te zeggen en het varieert van land tot land.
Op jouw Nederlands rijbewijs staat naast de categorie een teken wat deze categorie betekent, en dat is voldoende.
-
- Volwaardig lid
greenwoodtravel:
"In Thailand is een internationaal rijbewijs verplicht als u hier wilt auto- of motorrijden. Een internationaal rijbewijs kunt u direct verkrijgen bij elk kantoor van de ANWB. U dient daarvoor uw geldig rijbewijs en een goedgelijkende pasfoto mee te brengen."
http://www.greenwoodtravel.nl/informati ... r-ur-reis/
"In Thailand is een internationaal rijbewijs verplicht als u hier wilt auto- of motorrijden. Een internationaal rijbewijs kunt u direct verkrijgen bij elk kantoor van de ANWB. U dient daarvoor uw geldig rijbewijs en een goedgelijkende pasfoto mee te brengen."
http://www.greenwoodtravel.nl/informati ... r-ur-reis/
"Zij die dansen
door hen
door hen
- brake034
- Expat
Omdat die instellingen niet de wet in Thailand maken, dat doet de Thaise overheid.
Dus op welke wettelijke regelgeving stoel je je?
Dus op welke wettelijke regelgeving stoel je je?
Marcel
-
- Volwaardig lid
http://www.thailandforum.nl/viewtopic.p ... s&start=15
Is hier al eens toegelicht door steven.
Ik nam altijd maar het zekere voor het onzekere.
Is hier al eens toegelicht door steven.
Ik nam altijd maar het zekere voor het onzekere.

- brake034
- Expat
Waarin Stevenl schrijft: "the Land Traffic Act of 1979, Title 3 Section 42. It clearly states that if there is mutual acceptance of licenses through treaty then "an alien who doesn't have an immigrant visa may drive a motor vehicle with a driver's license issued by such a foreign government".
Met andere woorden, ingeval van een Non O is een Internationaal rijbewijs of Thais rijbewijs nodig.
Even nadenken Marcel......Non O is een Non Immigrant......sukkel die ik ben
Met andere woorden, ingeval van een Non O is een Internationaal rijbewijs of Thais rijbewijs nodig.
Even nadenken Marcel......Non O is een Non Immigrant......sukkel die ik ben
Laatst gewijzigd door brake034 op dinsdag 26 november 2013, 09:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Marcel
-
- Expat
- Contacteer:
Zie deze, recente, post.
Wat ik je wel kan geven is deze post van mij van pas geleden op een ander forum, Engelstalig. Ik heb dit echt aan alle kanten uitgezocht, en zelfs consulaten, verzekeringsmaatschappijen etc. aangeschreven.
the Land Traffic Act of 1979, Title 3 Section 42. It clearly states that if there is mutual acceptance of licenses through treaty then "an alien who doesn't have an immigrant visa may drive a motor vehicle with a driver's license issued by such a foreign government".
The best example of such a treaty is the 1949 Geneva convention on Road Trafiic, to which Thailand became a contracting state in 1962. This treaty says:
"1. Each Contracting State* shall allow any driver admitted to its territory who fulfills the conditions which are set out in Annex 8** and who holds a valid driving permit issued to him, after he has given proof of his competence, by the competent authority of another Contracting State or subdivision thereof, or by an Association duly empowered by such authority, to drive on its roads without further examination motor vehicles of the category or categories defined in Annexes 9 and 10 for which the permit has been issued.
2. A Contracting State may however require that any driver admitted to its territory shall carry an international driving permit conforming to the model contained in Annex 10, especially in the case of a driver coming from a country where a domestic driving permit is not required or where the domestic permit issued to him does not conform to the model contained in Annex 9***."
This means you can drive on your home license if:
1) You are a toursit/visitor.
2) It is in English.
3) It has a photo.
4) It is current
5) It is for the class of vehicle you are diving.
6) Your home country and Thailand have a mutual agreement on licenses (like the 1949 agreement)
Kan het kwaad om er een te hebben? Nee, zeker niet, kan handig zijn voor een onwetende politieagent of om achter te laten als je een verkeersboete krijgt.
-
- Expat
- Contacteer:
Klopt, deze regelgeving is bedoeld voor toeristen, met non-O is Thais rijbewijs nodig.brake034 schreef:Waarin Stevenl schrijft: "the Land Traffic Act of 1979, Title 3 Section 42. It clearly states that if there is mutual acceptance of licenses through treaty then "an alien who doesn't have an immigrant visa may drive a motor vehicle with a driver's license issued by such a foreign government".
Er is een grijs gebied, 'toeristen' die keer op keer hun toeristenvisum verlengen of een nieuw visum aanvragen.
De eerder genoemde 90 dagen zijn daarbij een goede richtlijn, maar als immigrant, ook al blijf je per keer korter, zou ik geen risico lopen en een Thais rijbewijs halen, en als immigrant op toeristenvisum ook. Als je al aan de letter van de wet voldoet voldoe je zeker niet aan de geest als je gewoon met Nederlands rijbewijs, al dan niet met IDP, hier rondrijdt, en vraag je om problemen.
- brake034
- Expat
Steven, denk niet dat ik je voetenwerk niet waardeer of zo, alle respect en ik zou zeggen verspreid het woord aan de ANWB en reisorganisaties.
Maar ik ben gewoon een ervaringsdeskundige met een gezonde wantrouwen tegen alles wat verzekeringsmaatschappijen ZEGGEN dat ze doen ten opzichte van WAT ze werkelijk doen.
Maar ik ben gewoon een ervaringsdeskundige met een gezonde wantrouwen tegen alles wat verzekeringsmaatschappijen ZEGGEN dat ze doen ten opzichte van WAT ze werkelijk doen.
Marcel