Jim schreef:dutch schreef:
.
driver schreef:
Suk...Nederlands paspoort zou perfect zijn maar kan voor Suk nog een lange strijd worden gezien haar inburgerings cursus perikelen.
gewoon doorzetten.
hoe moeilijk het nu ook lijkt, je kan er zeker van zijn dat het in de toekomst niet makkelijker wordt.
Suk en inburgeren : Ik heb wat dagen nagedacht om er hier wat over te schrijven omdat ik Suk wat wil beschermen en ook omdat ik geen zin heb in commentaar reacties in negatieve zin maar ik ben ook een open persoon die zelf ook altijd gewoon meldt zoals het zit en dus met de billen bloot dan maar :
Suk heeft sinds haar komst in Nederland heel veel moeite met Nederlands leren en praten mede omdat naar wat later bleek haar gehoor ook verre van goed is bleek uit wat testen.Ze heeft inmiddels ook 2 kleine gehoor apparaten en dat scheelt al 2 slokken
Ze is in overleg met de Gemeente dan ook 1,5 jaar naar een Alfabetiserings cursus geweest waar ze altijd met een lachend gezicht heen ging zo blij dat ze was dat ze mocht leren iets wat ze in Thailand dus blijkbaar amper had gedaan.
Bijna alle lessen en extra lessen gevolgd en de leerkrachten waren blij met haar als persoon maar zeker ook qua leergierigheid.
Echter...na deze 1.5 jaar bleek ook dat ze tot een bepaald nivo mee kon en dan af moest haken.
Gevolg was een test om te zien hoe het vervolg, lees de verplichte IB cursus zou moeten gaan.
Uit deze test is naar voren gekomen dat een IB cursus een haast onmogelijke opgave ging worden en na veel gepraat met de Gemeente heeft Suk nu vrijstelling daarvan gekregen.
Mooi zou je dan zeggen zijn we daar lekker vanaf maar Suk was enorm teleurgesteld, Het bekende gezichtsverlies met name tov de Thai die ze hier kent en uiteraard in Thailand waar men er overigens amper iets van afweet dat IB gedoe en naar mij toe een schuldgevoel wat ze al wat had vanwege haar gehoorproblemen/leerproblemen en moeilijk praten etc.
Ik heb weer duidelijk gemaakt dat het mij totaal niet boeit dat ze deze problemen heeft wat betreft onze relatie omdat ik van haar hou en haar niet heb gekozen omdat ze perfect of goed geschoold moet zijn oid en dat het komt zoals het komt en gaat zoals het gaat heel simpel.
Ze is een lief mens, hondstrouw en altijd vrolijk en ik ben blij met haar dus ?
Problemen ..ja natuurlijk hebben we die soms maar wie niet ?
En nu...heb ik met de Gemeente afgesproken dat Suk weer naar school mag binnenkort om beter Nederlands te leren lezen en ook begrijpend te lezen en krijgt ze wslijk een taalmaatje die haar ook gaat helpen met de Nederlandse taal.
Maar...omdat ze in BKK ook die test heeft gedaan voordat ze hier heen kon komen en daar voldoende punten had gehaald zodat ze hier de Toets Gesproken Nederlands niet hoefde te doen met de IB cursus kan ze nu alsnog gaan voor het Nederlands paspoort tzt omdat deze toets altijd nodig is om überhaupt een Nederlands paspoort te kunnen aanvragen dat had ik al uitgezocht en de Gemeente zei dit ook.
En dus.....is er nog een kans dat Suk toch een Nederlands paspoort kan krijgen maar vlgs de Gemeente zitten daar nog wel wat haken en ogen aan.
We zien het wel als het zover is en lukt het okee lukt het niet jammer dan.
Ned. paspoort is sowieso handig vindt ik met in/uitreizen buiten de schengenlanden de rest heb ik me nog niet in verdiept.
Zo, ben ik ook eens aardig open geweest over wat prive zaken maar eromheen draaien heeft ook weinig zin vindt ik.
gr driver