Leven in Thailand/Nederland of beide ?

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Leven in Thailand/Nederland of beide ?

#31 Bericht door Jeanette » donderdag 21 november 2013, 20:45

Iedere keer in december ben ik alle Thaise woorden weer vergeten maar vorig jaar had ik veel plezier met de Thaise mensen in het vis restaurantje waar bijna geen Engels gesproken wordt.
We gaan daar heen met briefjes van Aèh die de namen opschrijft.
Dan neem ik mijn flesje wijn mee maar bestel een water - was dat niet nahm lih?
Ik zei toen 'no naahm lih' en ik wijs op mijn BH. :D
Toen ze uitgelachen waren zei ik; "no - lih - at all", en ze lagen weer in een deuk.

Nee, ik zal geen Thais gaan leren. [|(

[8)

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#32 Bericht door elst99 » donderdag 21 november 2013, 20:49

Als ik een gesprek aan ga, nou ja, ik die een heel klein beetje Thais spreek en de gene waar ik een 'gesprek' mee aan ga, ja ja! Vraag maar eens de weg, ze sturen je gewoon de verkeerde kant op, al voor ze zeggen dat ze het niet weten, leuk is die ha ha ;).
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#33 Bericht door driver » donderdag 21 november 2013, 21:10

mai mi tang schreef:Arie, je moet wel een beetje Thais kunnen lullen hoor! :lol:

Als ik jou was, zou ik je huis in Ede nog niet verkopen.
Een paar ton is (zelfs in Thailand) snel als sneeuw voor de zon verdwenen.

's Winters lijkt het mij buiten slecht werken voor een zzp'r. :roll:
Probeer eerst eens een paar keer 3 maandjes te overwinteren…
Dan kan de kachel óók op een laag pitje ;)

En vandaag de dag: Géén onroerend goed meer kopen...
Als het je ergens niet meer bevalt, dan kun je makkelijk verkassen [|)
Maar wie ben ik? Succes met met je overpeinzingen :thumbsup:
ging even fout zie ik dus hieronder mijn post.
Laatst gewijzigd door driver op donderdag 21 november 2013, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#34 Bericht door driver » donderdag 21 november 2013, 21:36

driver schreef:
mai mi tang schreef:Arie, je moet wel een beetje Thais kunnen lullen hoor! :lol:

Als ik jou was, zou ik je huis in Ede nog niet verkopen.
Een paar ton is (zelfs in Thailand) snel als sneeuw voor de zon verdwenen.

's Winters lijkt het mij buiten slecht werken voor een zzp'r. :roll:
Probeer eerst eens een paar keer 3 maandjes te overwinteren…
Dan kan de kachel óók op een laag pitje ;)

En vandaag de dag: Géén onroerend goed meer kopen...
Als het je ergens niet meer bevalt, dan kun je makkelijk verkassen [|)
Maar wie ben ik? Succes met met je overpeinzingen :thumbsup:
Ha,ha...ik spreek al wat Thais hoor ...Chang/Leo/Singha...dus drinken lukt al ;) ...eten ga ik nog op oefenen de komende weken :angel:

Huis verkopen doe ik nu zeker niet want ik beur nu te weinig dus mocht ik willen verkopen nog een poosje wachten .
Werk in de winter : buitenwerk niet zo veel verwacht ik meer binnen klusjes
Huis kopen in Thailand verwacht ik voorlopig niet te doen maar ja...arie blijft arie dus het kan alle kanten op .
Huren is natuurlijk een goede optie mochten we besluiten wat langer naar Thailand te gaan dan ben je idd flexibel zeker in ons geval.
Voor hetzelfde geld zitten we nog 10 jaar hier of over 2 jaar elders ik weet het allemaal ook niet wat er gaat gebeuren .
Geen zekerheidjes hier in ieder geval en dat is aan de ene kant heel ongemakkelijk aan de andere kant ook wel weer leuk altijd maar weer bezig zijn, beetje denken en toch vaak onverwachte dingen doen zo zit ik nu eenmaal in elkaar tis niet anders .

gr Arie

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#35 Bericht door driver » donderdag 21 november 2013, 21:42

elst99 schreef:Als ik een gesprek aan ga, nou ja, ik die een heel klein beetje Thais spreek en de gene waar ik een 'gesprek' mee aan ga, ja ja! Vraag maar eens de weg, ze sturen je gewoon de verkeerde kant op, al voor ze zeggen dat ze het niet weten, leuk is die ha ha ;).
Jeanette/Elst...ik probeer het ook wel hoor en met handen erbij, beetje lachen en mijn wat drukke gedrag redt ik het ook wel aardig om dingen uit te leggen/vragen als Suk er niet bij is maar dan op de markt of bijv bij de motorzaak oid .
Wordt het serieus vragen stellen of bijv vragen hoe laat en waar de bus vertrekt... :happyno:

gr driver

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#36 Bericht door driver » donderdag 21 november 2013, 22:34

Jim schreef:
dutch schreef: .
driver schreef: Suk...Nederlands paspoort zou perfect zijn maar kan voor Suk nog een lange strijd worden gezien haar inburgerings cursus perikelen.
gewoon doorzetten.
hoe moeilijk het nu ook lijkt, je kan er zeker van zijn dat het in de toekomst niet makkelijker wordt.
Suk en inburgeren : Ik heb wat dagen nagedacht om er hier wat over te schrijven omdat ik Suk wat wil beschermen en ook omdat ik geen zin heb in commentaar reacties in negatieve zin maar ik ben ook een open persoon die zelf ook altijd gewoon meldt zoals het zit en dus met de billen bloot dan maar :

Suk heeft sinds haar komst in Nederland heel veel moeite met Nederlands leren en praten mede omdat naar wat later bleek haar gehoor ook verre van goed is bleek uit wat testen.Ze heeft inmiddels ook 2 kleine gehoor apparaten en dat scheelt al 2 slokken ;)
Ze is in overleg met de Gemeente dan ook 1,5 jaar naar een Alfabetiserings cursus geweest waar ze altijd met een lachend gezicht heen ging zo blij dat ze was dat ze mocht leren iets wat ze in Thailand dus blijkbaar amper had gedaan.
Bijna alle lessen en extra lessen gevolgd en de leerkrachten waren blij met haar als persoon maar zeker ook qua leergierigheid.
Echter...na deze 1.5 jaar bleek ook dat ze tot een bepaald nivo mee kon en dan af moest haken.
Gevolg was een test om te zien hoe het vervolg, lees de verplichte IB cursus zou moeten gaan.
Uit deze test is naar voren gekomen dat een IB cursus een haast onmogelijke opgave ging worden en na veel gepraat met de Gemeente heeft Suk nu vrijstelling daarvan gekregen.
Mooi zou je dan zeggen zijn we daar lekker vanaf maar Suk was enorm teleurgesteld, Het bekende gezichtsverlies met name tov de Thai die ze hier kent en uiteraard in Thailand waar men er overigens amper iets van afweet dat IB gedoe en naar mij toe een schuldgevoel wat ze al wat had vanwege haar gehoorproblemen/leerproblemen en moeilijk praten etc.

Ik heb weer duidelijk gemaakt dat het mij totaal niet boeit dat ze deze problemen heeft wat betreft onze relatie omdat ik van haar hou en haar niet heb gekozen omdat ze perfect of goed geschoold moet zijn oid en dat het komt zoals het komt en gaat zoals het gaat heel simpel.
Ze is een lief mens, hondstrouw en altijd vrolijk en ik ben blij met haar dus ?
Problemen ..ja natuurlijk hebben we die soms maar wie niet ?

En nu...heb ik met de Gemeente afgesproken dat Suk weer naar school mag binnenkort om beter Nederlands te leren lezen en ook begrijpend te lezen en krijgt ze wslijk een taalmaatje die haar ook gaat helpen met de Nederlandse taal.

Maar...omdat ze in BKK ook die test heeft gedaan voordat ze hier heen kon komen en daar voldoende punten had gehaald zodat ze hier de Toets Gesproken Nederlands niet hoefde te doen met de IB cursus kan ze nu alsnog gaan voor het Nederlands paspoort tzt omdat deze toets altijd nodig is om überhaupt een Nederlands paspoort te kunnen aanvragen dat had ik al uitgezocht en de Gemeente zei dit ook.
En dus.....is er nog een kans dat Suk toch een Nederlands paspoort kan krijgen maar vlgs de Gemeente zitten daar nog wel wat haken en ogen aan.
We zien het wel als het zover is en lukt het okee lukt het niet jammer dan.
Ned. paspoort is sowieso handig vindt ik met in/uitreizen buiten de schengenlanden de rest heb ik me nog niet in verdiept.
Zo, ben ik ook eens aardig open geweest over wat prive zaken maar eromheen draaien heeft ook weinig zin vindt ik.

gr driver

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#37 Bericht door Gardensafari » donderdag 21 november 2013, 23:44

Ik kan je geen raad geven.
Ja, een Nederlands paspoort is heel handig.
Maar er zitten veel haken en ogen aan.
Jaag haar niet over de kop, zou ik zeggen.
Misschien heeft ze een probleem: leesblindheid of een cognitieve stoornis: er zijn er vele.
Vraag is dan of je het per se wilt uitzoeken.
Een heel circus van psychologen en -iaters komt op je af.
Praat eens met een vreemdelingenadvocaat.
Die weten vaak meer dan je denkt.
En lukt het niet? So what.
Met een geldige verblijfsvergunning kan ze toch ook alle Schengen landen in en uit.
Andere landen is lastig, da's waar.
Dan moet je je ijzeren ros maar minder de sporen geven.

Uit jouw verhalen en jouw foto's komt naar voren dat het een lieve vrouw is.
Kies daar dan maar voor en laat het paspoort voor wat het is.
Maar kijk eerst nog eens om je heen, misschien is er wel een oplossing.

Sterkte in ieder geval.
En zeg Suk maar dat gezichtsverlies in Nederland niet bestaat.
Dat noemen we "shit happens".
Bovendien, dat gezichtsverlies duurt meestal niet zo lang hoor.

In ieder geval: maak er wat van en laat je niet kisten.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#38 Bericht door Wereldvreemd » vrijdag 22 november 2013, 00:46

Gardensafari schreef:Bovendien, dat gezichtsverlies duurt meestal niet zo lang hoor.
Dat kan nog wel eens tegenvallen. Mrs. Wereldvreemd had Engels gestudeerd aan Bangkok University en kwam in aanmerking voor de nodige beurzen. Dat heeft haar op het verkeerde been gezet en het gezichtsverlies was groot toen anderen met een slechtere basis in één keer slaagden voor NT2. Dit gezichtsverlies achtervolgt haar tot op de dag van vandaag.

Om terug te komen op het topic: voor ons is het voorlopig Nederland. Oorspronkelijk was ons idee ook om in Europa te blijven, zeker met de kinderen. Ondertussen gaat het hart van mrs. Wereldvreemd meer en meer terugverlangen naar Thailand. Dit is voor ons nog geen optie. Zelf ben ik bijna 39 en heb de schaapjes nog lang niet op het droge. Mrs. Wereldvreemd is wel geneigd om te investeren in Thailand, maar dat is niet realistisch (3 opgroeiende kinderen en verplichtingen in NL). Ook de investering an sich is niet verstandig, namelijk een condo hartje BKK, waar de kinderen niks te zoeken hebben.
In het verleden is wonen en werken in Thailand wel eens ter sprake gekomen, maar werken in Thailand als buitenlander is niet eenvoudig, ook niet voor mij (technische achtergrond, aardgas-ervaring). Mrs. Wereldvreemd zou nog een salaris van 30k per maand kunnen verdienen, maar dat is onvoldoende.

Mogelijk dat na de pensionering Thailand een optie zou zijn, maar daar zitten de nodige haken en ogen aan:
- allereerst heb je als buitenlander onvoldoende rechtszekerheid. Tot op heden is er geen teken van verbetering wat dit betreft.
- het niet mogen werken is voor mij een straf. Ik kan niet de hele dag niks doen. Mogelijk dat dit met de jaren verandert.
- daarnaast bestaat er de mythe omtrent Rama IX, waarbij de Thai alles doen om de mythe werkelijkheid te laten worden. Voor mijn definitieve plannen moet dat eerst duidelijk zijn.
- verder verwacht ik tot mijn 70ste te moeten werken en mogelijk zelfs langer (door veranderende regels vanuit de overheid). Gezien mijn lichamelijke beperkingen bestaat er een kans dat ik dat niet haal.
- de kinderen, waar wonen die te zijner tijd. Als het enigszins kan, wil ik in hun nabijheid wonen

Kortom, voor mij staat niks vast, maar onze tijdslijn is ook nog lang. Ik kan me voorstellen dat mrs. Wereldvreemd in de toekomst gaat pendelen.
- -

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#39 Bericht door Hua Thale » vrijdag 22 november 2013, 00:54

- daarnaast bestaat er de mythe omtrent Rama IX, waarbij de Thai alles doen om de mythe werkelijkheid te laten worden. Voor mijn definitieve plannen moet dat eerst duidelijk zijn.

Ik vermoed dat je met een minder leuke uitleg aan komt zetten maar zou je enige toelichting kunnen geven op deze uitspraak. :worshippy:
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#40 Bericht door Gardensafari » vrijdag 22 november 2013, 01:23

Hua Thale schreef:- daarnaast bestaat er de mythe omtrent Rama IX, waarbij de Thai alles doen om de mythe werkelijkheid te laten worden. Voor mijn definitieve plannen moet dat eerst duidelijk zijn.

Ik vermoed dat je met een minder leuke uitleg aan komt zetten maar zou je enige toelichting kunnen geven op deze uitspraak. :worshippy:
Ja, dat zou ik ook graag willen. Koning 9?
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#41 Bericht door Wereldvreemd » vrijdag 22 november 2013, 01:43

Ik weet niet of de censuur ingrijpt, maar het zou de laatste zijn..... Dit ligt zo gevoelig dat ik het niet zo snel met bronnen hard kan maken. Zelf heb ik het ook uit mondelinge overlevering.
- -

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#42 Bericht door Hua Thale » vrijdag 22 november 2013, 01:46

Ach ja je bedoelt deze.

Is the Thai Monarchy in Danger?

King Rama IX’s passing will open a period of severe uncertainty in Thailand.

http://www.iar-gwu.org/node/505

weten
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#43 Bericht door weten » vrijdag 22 november 2013, 01:59

Iedereen weet dat tussen nu en pakweg 5 jaar hele grote ver.kunnen komen het is allemaal heel erg wazig.

En om daar nu je zuurverdiende geld in te steken, doe je alleen maar als je je kan permiteren om het weg te geven.

Dat ze niet echt hun best doen om het buitenlanders naar de zin te maken is een feit we komen hier nu 6 jaar in hetzelfde huis we zijn niet onbemiddeld maar toch wordt het elk jaar moeilijker en duurder of hoe je het noemen wild om je visum te krijgen.

Is ons zelfs een keer in Den Haag botweg geweigerd.

Dus als het zo blijt dan huren we lekker door zelfs onze scooters , geen angst voor wat er evt. Gaat gebeuren lekker vrij 5 mnd. Thailand en de rest in Nederland.

En mocht er wat gebeuren zijn we goed verzekerd zelfs voor de huisarts.

Heerlijk genieten van het mooie weer km.vrten op de scooter en als het te warm of te nat wordt terug naar Nederland voor mij id dit echte rijkdom in de toekomst misschien wel langer in Thailand verblijven.

M,n ophangen aan Thailand met al z,n onzekerheden!! Nee een pennestreek en je bent alles kwijt en moet dan met wat er overgebleven is je in Nederland zien te redden daar gaat je oude dag
Laatst gewijzigd door weten op vrijdag 22 november 2013, 02:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Het leven is zo simpel dat niemand het begrijpt.

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#44 Bericht door Wereldvreemd » vrijdag 22 november 2013, 02:01

Hua Thale schreef:Ach ja je bedoelt deze.

Is the Thai Monarchy in Danger?

King Rama IX’s passing will open a period of severe uncertainty in Thailand.

http://www.iar-gwu.org/node/505
Niet helemaal, dit is een analyse. Maar onder de Thai is er een mythe dat de dynastie eindigt bij Rama IX. In deze analyse is dat ook een optie, maar de mythe is iets algemener en laat open hoe Rama IX eindigt en waarom er geen opvolger is. Voor hetzelfde geld wordt een prinses als opvolger gezien als het einde van de Rama's.

Maar het is al laat voor mij, het bed roept, ook al wil de geest nog niet..
- -

weten
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#45 Bericht door weten » vrijdag 22 november 2013, 02:08

Kortom alleen maar onzekerheden en vermoedens in Nederland zouden we het lef niet hebben om daar in te investeren.

Waarom in Thailand wel???
Het leven is zo simpel dat niemand het begrijpt.

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”