Stroomtergende ‘kwaliteits’rommel ! (Veiligheid in huis ?)

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Stroomtergende ‘kwaliteits’rommel ! (Veiligheid in huis ?)

#1 Bericht door prajak » zondag 17 november 2013, 17:04

Ik heb ooit de oude ‘groepenkast’ thuis vervangen.

Groepenkast ! Een houten doos met daarop een bakelieten hoofdschakelaar en als ‘smeltveiligheid’ een dun, net iets dikker dan een ouderwets scheermesje, plaatje dat je voor 3 baht koopt in de lokale winkel van Sinkel....

Weg er mee !

Een nette groepenkast gebouwd in de Global House homezaak, het merk is CEO, waaronder een 32 amp dubbele hoofdschakelaar, 32 amp dubbele aardlek en 16 amp ‘stotzen’ enkelvoudig uitgevoerd.

Hoera ! De mensen in de winkel feliciteerden met dat mooie spul. Kwaliteitje, meneer ! :clap:

De aardlek gaat twee keer uit omdat de douche in de winter teveel stroom trekt. Dus de hoofdschakelaar vervangen door een 50 amp en daarna is het rustig in huis. Een veilig gevoel.

Nu is mijn broer een techneutoloog op alles wat stroom betreft en stelt voor een KEMA keur groepenkast mee te nemen uit NL. Doen ! Hij neemt ook voor me mee een ampèretang en een Duspol dus ik heb weer iets te leren.

De nieuwe kast hangt er in onder de 50 amp hoofdschakelaar; en heeft een 32 amp dubbele aardlek en 5 dubbele stotzen van 16 amp. Zoals dat in NL is voorgeschreven. Nederlands spul.

Maar eerst test hij de Thaise groepenkast. Wil je het weten ? Maakt kortsluiting en NEEN de CEO aardlek knalt er niet uit. :mrgreen:

Wat wel knalt zijn de ‘National’ lokale aardlekschakelaars; wat wel knalt zijn de aardlekschakelaars ingebouwd in de (Duits-Thaise) warmwaterapparaten Siebel, maar de centrale aardlekschakelaar is na een jaar gebruik kapot.

Nog eens apart testen, nog eens kortsluiting gemaakt, neen dus. Daar heb je dan op vertrouwd !

Ga ik boos naar de Global House ? Nou, vullen jullie maar in hoe zinvol dat is...... Dus die spullen gebruik ik nooit meer.

We zijn (nee, hij is want ik zit in een rolstoel) de aardedraden gaan trekken voor alle zware apparaten. Een van mijn vriezers had niet eens een 3-aderige voedingskabel ! Ik heb dat extra getrokken, 4 kwadraat, vanaf het motorframe.

Ik heb drie putten. Twee beerputten waarin ... dat weet je wel ...en een zinkput voor het keukenwater. In alle drie putten, twee ‘ringen’ diep, heeft hij een koperen pen geslagen van 8 voet, zeg 2,5 meter, door het deksel heen dus door de smurrie heen ruim de verzadigde bodem in.

Ik had eerst een pen in het beton zitten en de weerstand was 27 ohm. Nu, met drie putten doorgelinkt op de 6 kwadraat aardrondleiding, is de weerstand 6 ohm. Nou, broer is daar tevreden mee.

Alles keurig aangesloten met dikke klemmen en getest en ja, de nieuwe aardlek knalt er uit als de fase wordt kortgesloten op de aardleiding.

Nu heb ik de gelegenheid, als straks die poot van me in orde is, om de andere kamers en apparaten op de klemmen aan te sluiten.

Maar ik blijf met de vraag zitten waarom een belangrijk ding als een aardlekschakelaar niet meer werkt na een paar keer ‘in’komen. Zoiets moet toch voor lange termijn zijn ?

En nu begrijp ik waarom de mensen in mijn omgeving geen groepenkast naar westers model hebben. Hebben ze in de gaten dat het twijfelachtige kwaliteit is.....?

Enne...controleren jullie dat Thaise spul van tijd tot tijd ?

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Stroomtergende ‘kwaliteits’rommel ! (Veiligheid in huis

#2 Bericht door ron » maandag 18 november 2013, 01:58

Hallo Prajak.

Heb hier wel eens meer geopperd dat de Thaise produkten van inferieure kwaliteit zijn,maar dat werd snel de grond in geboord door een select groepje.
Komt gewoon omdat de kwaliteits-eisen in Thailand niet hoog liggen voor electronische produkten en trouwens voor alle rommel die hier verkocht wordt.

In de meeste westerse landen ben je beschermd voor aankopen die niet voldoen aan de eisen en krijg je je geld terug.
Een stofzuiger/laptop/ijskast/televisie,,,,etc. die je hier koopt in Thailand is volgens velen hier exact hetzelfde produkt als dat je in Nederland koopt.
Ik ben het daar niet mee eens,en zal wel weer de wind van voren krijgen,maar ja........ :giggle:
I-phone 5 hier ( 25.000thb) en I-phone 5 in Nederland,daar zit geheel geen verschil in?
Wij hebben er twee in huis,een Nederlandse en een Thaise.

Kreeg in Nederland te horen bij een mankement van de Thaise I-phone dat zij daar niets aan konden verhelpen en werd geadviseerd het in Thailand te laten repareren,en pas geleden andersom met de Nederlandse I-phone welke men hier in Thailand niet kon repareren en het advies kreeg om het in Nederland te laten doen.........
Gewoon een voorbeeld,en ben er van overtuigd dat dit met alle electrische rommel hier zo is.

Zal met jou groepenkast en aardlek ook wel zo wezen Prajak.........
Banden die om de haverklap gewoon zacht worden,plastic wat door de zon na korte tijd verbleekt en afbreekt,speelgoed wat na een aantal keer spelen stuk is en nog veel meer van dit soort dingen wat je in Nederland echt niet zou accepteren.
Over het onveilige speelgoed kan ik trouwens nog heel wat schrijven,maar is hier niet echt van toepassing,maar de meeste expats zullen wel weten wat ik bedoel als zij kleine kinderen hebben.

Groet,Ron.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

joepattaya
Expat
Expat

#3 Bericht door joepattaya » maandag 18 november 2013, 02:33

ron schreef:Hallo Prajak.

Heb hier wel eens meer geopperd dat de Thaise produkten van inferieure kwaliteit zijn,maar dat werd snel de grond in geboord door een select groepje.
Komt gewoon omdat de kwaliteits-eisen in Thailand niet hoog liggen voor electronische produkten en trouwens voor alle rommel die hier verkocht wordt.

In de meeste westerse landen ben je beschermd voor aankopen die niet voldoen aan de eisen en krijg je je geld terug.
Een stofzuiger/laptop/ijskast/televisie,,,,etc. die je hier koopt in Thailand is volgens velen hier exact hetzelfde produkt als dat je in Nederland koopt.
Ik ben het daar niet mee eens,en zal wel weer de wind van voren krijgen,maar ja........ :giggle:
I-phone 5 hier ( 25.000thb) en I-phone 5 in Nederland,daar zit geheel geen verschil in?

Kreeg in Nederland te horen bij een mankement van de Thaise I-phone dat zij daar niets aan konden verhelpen en werd geadviseerd het in Thailand te laten repareren,en pas geleden andersom met de Nederlandse I-phone welke men hier in Thailand niet kon repareren en het advies kreeg om het in Nederland te laten doen.........
Gewoon een voorbeeld,en ben er van overtuigd dat dit met alle electrische rommel hier zo is.

Banden die om de haverklap gewoon zacht worden,plastic wat door de zon na korte tijd verbleekt en afbreekt,speelgoed wat na een aantal keer spelen stuk is en nog veel meer van dit soort dingen wat je in Nederland echt niet zou accepteren.
Over het onveilige speelgoed kan ik trouwens nog heel wat schrijven,maar is hier niet echt van toepassing,maar de meeste expats zullen wel weten wat ik bedoel als zij kleine kinderen hebben.

Groet,Ron.
Net zoals jij een probleem hebt met een iPhone, had ik een probleem met een in Nederland gekochte Samsung Galaxy S Advance.
In Nederland gekocht, in Thailand de software ge-update. Na de update werkte de telefoon niet meer naar behoren en was verschrikkelijk traag. Ik probeerde bij Samsung in Kuala Lumpur het probleem te laten verhelpen, maar deze zeiden dat daardoor de telefoon waarschijnlijk helemaal onbruikbaar zou worden. Geadviseerd werd om het probleem op te laten lossen in Nederland.

Heb van ellende de telefoon maar teruggezet in de fabrieksinstelling en zal binnenkort de update nog maar eens uitvoeren in Nederland.
Zover de "Wereldwijde" garantie!

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door ron » maandag 18 november 2013, 02:38

Mischien hoort het niet in dit topic?,dan verplaats ik het wel.
Bij de site van de KvK is er trouwens een apart hoofdstuk aan besteed over importeren van producten uit Azie.
Dat dit niet voor niets apart beschreven staat,zal toch wel een belletje moeten doen rinkelen,dat het veel Mickey Mouse-rommel betreft wat er zoal geproduceerd wordt......

Productveiligheid bij import uit Azië

Overweegt u non-food consumentenproducten te importeren uit Azië? Dan is TradeRoute Asia een hulpmiddel met aandachtspunten om veiligheidsrisico's tot een minimum te beperken. TradeRoute Asia is een initiatief van de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Het doel is dat er uitsluitend veilige producten op de markt worden gebracht en verhandeld.

http://www.traderouteasia.nl/
"Zij die dansen
door hen

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5 Bericht door ron » maandag 18 november 2013, 03:49

joepattaya schreef:
ron schreef:Hallo Prajak.

Groet,Ron.
Net zoals jij een probleem hebt met een iPhone, had ik een probleem met een in Nederland gekochte Samsung Galaxy S Advance.
In Nederland gekocht, in Thailand de software ge-update. Na de update werkte de telefoon niet meer naar behoren en was verschrikkelijk traag. Ik probeerde bij Samsung in Kuala Lumpur het probleem te laten verhelpen, maar deze zeiden dat daardoor de telefoon waarschijnlijk helemaal onbruikbaar zou worden. Geadviseerd werd om het probleem op te laten lossen in Nederland.

Heb van ellende de telefoon maar teruggezet in de fabrieksinstelling en zal binnenkort de update nog maar eens uitvoeren in Nederland.
Zo is het met veel electrisch spul.
De "verpakkingen " van televisie,s,ijskasten,en alle andere electrische huishoudelijke artikelen kunnen er op het oog wel als eender uitzien als de spullen die je in Europa koopt,maar de inhoud verschilt van kwaliteit.
Heb hier dezelfde televisie gekocht als ik in Nederland heb (Sony Bravia) maar ben er van overtuigd dat de inhoud zeker zal verschillen.

Ron.
"Zij die dansen
door hen

brake034
Expat
Expat

#6 Bericht door brake034 » maandag 18 november 2013, 07:45

Heb je de testjes gedaan?? :giggle2:
Marcel

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#7 Bericht door Duncan » maandag 18 november 2013, 11:33

Ach ja, het aarden van ijskasten bijvoorbeeld, hoefde bij ons niet. Op de folder stond dat je de aardedraad ( een los draadje van zo'n 70 cms lang ) of in een emmer zand moest stoppen of 30 cms diep in de grond, eventueel nog om een stuk koperdraad gewikkeld.
"Nee, dat was niet nodig want de vorige hadden we ook niet geaard en...". Owwww Keeee.

En bij ons knalt de stoppenkast er eens per maand uit, en dan mag zwagerlief erbij komen en die schroeft wat en dan werkt het weer. Ondergetekende vertikt dat, ben niet te beroerd om te helpen, ook niet met electronica, maar aan Thaise huisstroom komt deze jongen niet [|( .

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#8 Bericht door Jim » maandag 18 november 2013, 11:54

joepattaya schreef: Heb van ellende de telefoon maar teruggezet in de fabrieksinstelling en zal binnenkort de update nog maar eens uitvoeren in Nederland.
helaas, maar er is niet zoiets al wereldwijde garantie.
buiten de regio ben je afhankelijk van de goedheid van de fabrikant.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Jos Flachs
Expat
Expat

#9 Bericht door Jos Flachs » maandag 18 november 2013, 13:33

Ik hoop dat we Prajak zo niet aan de telefoon zien tijdens het klussen:

Afbeelding

brake034
Expat
Expat

#10 Bericht door brake034 » maandag 18 november 2013, 13:59

Jos Flachs schreef:Ik hoop dat we Prajak zo niet aan de telefoon zien tijdens het klussen
Zeker niet de komende 3 dagen want dan worden de zusters vast boos.
Marcel

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#11 Bericht door Wereldvreemd » maandag 18 november 2013, 22:44

ron schreef: Ik ben het daar niet mee eens,en zal wel weer de wind van voren krijgen,maar ja........ :giggle:

De wind van voren zal ik je niet geven. Er worden inderdaad verschillende modellen iPhones geproduceerd en dat is ook gewoon bij Apple te controleren. Ik betwijfel dat er een groot verschil in kwaliteit zal zijn, want ik vermoed dat Thailand op de hoop Australie, Nieuw Zeeland, Hongkong en Singapore terecht komt. Je kunt het natuurlijk even checken.
- -

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#12 Bericht door ron » dinsdag 19 november 2013, 00:25

"De wind van voren zal ik je niet geven."

Dank Wereldvreemd........ :worshippy: :worshippy:

Ron.
"Zij die dansen
door hen

nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid

#13 Bericht door nbreeker » vrijdag 22 november 2013, 09:20

Duncan schreef:Ach ja, het aarden van ijskasten bijvoorbeeld, hoefde bij ons niet. Op de folder stond dat je de aardedraad ( een los draadje van zo'n 70 cms lang ) of in een emmer zand moest stoppen of 30 cms diep in de grond, eventueel nog om een stuk koperdraad gewikkeld.
"Nee, dat was niet nodig want de vorige hadden we ook niet geaard en...". Owwww Keeee.

En bij ons knalt de stoppenkast er eens per maand uit, en dan mag zwagerlief erbij komen en die schroeft wat en dan werkt het weer. Ondergetekende vertikt dat, ben niet te beroerd om te helpen, ook niet met electronica, maar aan Thaise huisstroom komt deze jongen niet [|( .
Je bedoelt dat je er geen verstand van heb,dan is het verstandig om er af te blijven maar als je loop te knoeien krijg je en in Thailand en in Holland gewoon een opdonder,je zwager loopt ook te knoeien want jij hebt ergens kortsluiting daarom knalt die stoppenkast er iedere maand uit,en je zwager knoeit dan dan weer om het aan de gang te krijgen maar probeert niet de fout te vinden,misschien moet je zelf ook eens meedenken raar verhaal een keer per maand zohaast denken dat de boel overbelast is maar een keer in de maand of was dat zomaar een loze kreet van je.
En trouwens Thaise huisstroom bestaat niet wel elektriciteit en die bijt je in je kont als je er mee knoeit,waar ook ter wereld.
Toen ik mijn huis kocht heb ik alle kabels en draden laten vervangen en alles door elektriciteit pijp,lasdozen en afgelast met las doppen en aardleiding laten aanleggen,ik heb er een patio aan laten bouwen,een storeroom annex hobbyruimte een afdak boven m'n watertank en filters maar daar heb ik alle elektriciteit zelf aangelegd in pijp en lasdozen en doppen.Als ik een probleem heb met stroom gebruik ik m'n test lamp die vertelt me of het wel of niet werkt,en ik heb alle schakelaars in de groepen kast op een lijstje staan welke is welke dus schakel het uit en fix het probleem ik ben geen elektricien maar ik heb eens een half jaar voor een elektricien gewerkt en een hoop geleerd.Die man had ook van die grapjes ik was een jonge jongen en dan wilde hij dat ik z'n oor greep want hij had daar jeuk en kon er zelf niet bij,als ik dan z'n oor aanraakte kreeg ik een opdonder want hij had de plus en de min beet en een lol dat ze dan hadden.Maar terug te komen op jou verhaal ik zou er toch na laten kijken door iemand die er verstand van heeft en die zijn er zat in Thailand want de meeste branden hier gebeuren door kortsluiting.
Succes.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#14 Bericht door Duncan » vrijdag 22 november 2013, 13:17

nbreeker schreef: ... verhaal ...
Ja.

Podoloog
heeft ervaring
heeft ervaring
Contacteer:

#15 Bericht door Podoloog » vrijdag 22 november 2013, 14:52

prajak schreef:Ik heb ooit de oude ‘groepenkast’ thuis vervangen.

Groepenkast ! Een houten doos met daarop een bakelieten hoofdschakelaar en als ‘smeltveiligheid’ een dun, net iets dikker dan een ouderwets scheermesje, plaatje dat je voor 3 baht koopt in de lokale winkel van Sinkel....

Weg er mee !

Een nette groepenkast gebouwd in de Global House homezaak, het merk is CEO, waaronder een 32 amp dubbele hoofdschakelaar, 32 amp dubbele aardlek en 16 amp ‘stotzen’ enkelvoudig uitgevoerd.

Hoera ! De mensen in de winkel feliciteerden met dat mooie spul. Kwaliteitje, meneer ! :clap:

De aardlek gaat twee keer uit omdat de douche in de winter teveel stroom trekt. Dus de hoofdschakelaar vervangen door een 50 amp en daarna is het rustig in huis. Een veilig gevoel.

Nu is mijn broer een techneutoloog op alles wat stroom betreft en stelt voor een KEMA keur groepenkast mee te nemen uit NL. Doen ! Hij neemt ook voor me mee een ampèretang en een Duspol dus ik heb weer iets te leren.

De nieuwe kast hangt er in onder de 50 amp hoofdschakelaar; en heeft een 32 amp dubbele aardlek en 5 dubbele stotzen van 16 amp. Zoals dat in NL is voorgeschreven. Nederlands spul.

Maar eerst test hij de Thaise groepenkast. Wil je het weten ? Maakt kortsluiting en NEEN de CEO aardlek knalt er niet uit. :mrgreen:

Wat wel knalt zijn de ‘National’ lokale aardlekschakelaars; wat wel knalt zijn de aardlekschakelaars ingebouwd in de (Duits-Thaise) warmwaterapparaten Siebel, maar de centrale aardlekschakelaar is na een jaar gebruik kapot.

Nog eens apart testen, nog eens kortsluiting gemaakt, neen dus. Daar heb je dan op vertrouwd !

Ga ik boos naar de Global House ? Nou, vullen jullie maar in hoe zinvol dat is...... Dus die spullen gebruik ik nooit meer.

We zijn (nee, hij is want ik zit in een rolstoel) de aardedraden gaan trekken voor alle zware apparaten. Een van mijn vriezers had niet eens een 3-aderige voedingskabel ! Ik heb dat extra getrokken, 4 kwadraat, vanaf het motorframe.

Ik heb drie putten. Twee beerputten waarin ... dat weet je wel ...en een zinkput voor het keukenwater. In alle drie putten, twee ‘ringen’ diep, heeft hij een koperen pen geslagen van 8 voet, zeg 2,5 meter, door het deksel heen dus door de smurrie heen ruim de verzadigde bodem in.

Ik had eerst een pen in het beton zitten en de weerstand was 27 ohm. Nu, met drie putten doorgelinkt op de 6 kwadraat aardrondleiding, is de weerstand 6 ohm. Nou, broer is daar tevreden mee.

Alles keurig aangesloten met dikke klemmen en getest en ja, de nieuwe aardlek knalt er uit als de fase wordt kortgesloten op de aardleiding.

Nu heb ik de gelegenheid, als straks die poot van me in orde is, om de andere kamers en apparaten op de klemmen aan te sluiten.

Maar ik blijf met de vraag zitten waarom een belangrijk ding als een aardlekschakelaar niet meer werkt na een paar keer ‘in’komen. Zoiets moet toch voor lange termijn zijn ?

En nu begrijp ik waarom de mensen in mijn omgeving geen groepenkast naar westers model hebben. Hebben ze in de gaten dat het twijfelachtige kwaliteit is.....?

Enne...controleren jullie dat Thaise spul van tijd tot tijd ?

Toch begrijp je het niet helemaal.
Ten eerste werkt een aardlekschakelaar alleen over de groep waarin hij geplaatst is ( vaak de natte groepen - keuken - douche e.d.) dus stel een toestel heeft lekstroom of kortsluiting en er lekt stroom naar de aarde - dan slaat de aardlekschakelaar uit - dus alleen over de groepen die geaard zijn -

Wat veel mensen niet weten is als je per ongeluk de + en - aanraak in een groep waar geen aardlekschakelaar zit dan heb je kans dat de zekering (smeltpatroon ) of hoe je het ook wilt noemen, niet altijd de spanning onderbreekt.

Nu lees ik dat jij een hoofdzekering heb van 50 amp ( thailand soms 62 amp ) data wil dus zeggen (wet van Ohm) 50 maal 230 volt = 11500,- je kan in deze installatie 11500 watt afnemen zonder dat de zekering er uit gaat. ( per groep dus)

Dan kan het ook nog zijn dat je 3 groepen van 50 amp heb of twee of maar 1. (de R de S de T )

Normaal gaat je aardlekschakelaar eruit bij lekstroom en niet bij overbelasting dan hoort je normale zekering eruit te vliegen.
Dus iets klopt er niet in je douche, aardlek vlieg er uit bij lekstroom, dus kan je de hoofdzekering wel vervangen maar er blijft dan een onzichtbaar probleem.

Dus als je onderstroom (spanning) staat op je normale groepen die zijn 32 amp is dus 7360 watt afname mogelijk als jou weerstand lager is dan 7360 watt dan blijf je gewoon onder spanning staan tot je de draadjes los laat.

Je heb nog een probleem in je installatie - stel de stroom kom je huis binnen met 1 kabel en die zeker je met 50 amp.
dan verdeel je die kabel over 2 groepen van 32 amp.
Probleem: stel 1 van die twee groepen gebruikt 25 amp en de 32 amp zekering slaat niet uit : de andere groep gebruikt 26 amp en de ook deze 32 amp zekering slaat niet uit: maar de hoofzekering kan maar 50 amp hebben dus zonder kortsluiting gaat deze zekering er toch uit want 25+26 = 51 (koekkoek) dat is meer dan 50.

Hehehe...ben blij dat ik meer verstand van steunzolen heb.

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”