Waarom je geen Condo moet kopen in Thailand
Moderator: Loempia
- Pieter
- Volwaardig lid
Waarom je geen Condo moet kopen in Thailand
Omdat de meeste buitenlanders niet afhankelijk willen zijn kunnen ze kiezen voor het kopen van een Condo
Nu heb ik nog al wat bedenkingen tegen dus daarom de start van deze discussie
Allereerst het simpele feit van de 49% mag in handen zijn van een buitenlander
Ik weet niet of er juristen onder ons zijn maar is het niet zo dat dat een tijdelijke maatregel was die
verlopen is en dus geldt volgens mij weer de oudere 35% o.i.d. regel
(niemand die mij dat met zekerheid kan zeggen)
onderhoud/bewonerskommisie
ga er van uit dat na 10-15 jaar het gebouw op is naar westerse maatstaven en je dus bij lange na niet veel terug krijgt voor je "investering"
zelfs bij alternatieven zoals sansiri heb ik mijn bedenkingen
ik huur via een rijke vriendin van mijn vrouw nu een condotje in BKK voor 7.500 THB per maand met keukentje
slaapkamertje en zitje en badkamertje, inclusief meubilair bestek, micriwave wasmachine ijskast en 2 airco's en parkeerplaats
dat is van 2012 dus met , verder 7 eleven op 20 meter afstand en foodland op 120 meter
zwembad fitness etc
(dit alles voor door de week, scheelt me 2 uur rijden per dag)
dat is in 2012 verkocht voor 1.58 miljoen THB
Nu is Sansiri 1 van de beste en doen ze het onderhoud/bewaking etc in eigen beheer en dat is goed
hoewel
Nu kom ik dus bij mijn punt waarom ik nooit zoiets zou kopen
de lift gaat met pasjes maar nu zit er bij de eerste lift geen pasjeskastje maar hangen er draadjes
al een maand zo ...... als dat het maintanence gevoel na een jaar al is hoe is dat dan na 10 jaar??
alles gaat met pasjes ook het naar buitengaan
lekker veilig voor inbrekers en levensgevaarlijk bij brand (maar je hebt wel het thaise logica gevoel voor veiligheid)
Parkeren
Je hebt een parkeerplaats hoewel???
door een foutje in de berekening en een te optimistische kijk op de niet autobezitters is het elke dag passen en meten
en worden elk hoekje gevuld en moeten de bewakingspetjes soms 's morgen 12 auto's heen ennn weer schuiven om eem auto vrij te krijgen
Nu is alles nog ok maar wat als het nu elke dag in de disco rondhangende kleinkinderen van de familie sansiri
over 15 jaar de toko overnemen of het gaat gewoon even wat minder
dan is het eerste waarop bezuinigd wordt het personeel
en kan ik straks zelf 8 auto's gaan wegduwen?????
maar verder verbazingwekken hoe efficient je 29 m2 kan inrichten
Pieter
Nu heb ik nog al wat bedenkingen tegen dus daarom de start van deze discussie
Allereerst het simpele feit van de 49% mag in handen zijn van een buitenlander
Ik weet niet of er juristen onder ons zijn maar is het niet zo dat dat een tijdelijke maatregel was die
verlopen is en dus geldt volgens mij weer de oudere 35% o.i.d. regel
(niemand die mij dat met zekerheid kan zeggen)
onderhoud/bewonerskommisie
ga er van uit dat na 10-15 jaar het gebouw op is naar westerse maatstaven en je dus bij lange na niet veel terug krijgt voor je "investering"
zelfs bij alternatieven zoals sansiri heb ik mijn bedenkingen
ik huur via een rijke vriendin van mijn vrouw nu een condotje in BKK voor 7.500 THB per maand met keukentje
slaapkamertje en zitje en badkamertje, inclusief meubilair bestek, micriwave wasmachine ijskast en 2 airco's en parkeerplaats
dat is van 2012 dus met , verder 7 eleven op 20 meter afstand en foodland op 120 meter
zwembad fitness etc
(dit alles voor door de week, scheelt me 2 uur rijden per dag)
dat is in 2012 verkocht voor 1.58 miljoen THB
Nu is Sansiri 1 van de beste en doen ze het onderhoud/bewaking etc in eigen beheer en dat is goed
hoewel
Nu kom ik dus bij mijn punt waarom ik nooit zoiets zou kopen
de lift gaat met pasjes maar nu zit er bij de eerste lift geen pasjeskastje maar hangen er draadjes
al een maand zo ...... als dat het maintanence gevoel na een jaar al is hoe is dat dan na 10 jaar??
alles gaat met pasjes ook het naar buitengaan
lekker veilig voor inbrekers en levensgevaarlijk bij brand (maar je hebt wel het thaise logica gevoel voor veiligheid)
Parkeren
Je hebt een parkeerplaats hoewel???
door een foutje in de berekening en een te optimistische kijk op de niet autobezitters is het elke dag passen en meten
en worden elk hoekje gevuld en moeten de bewakingspetjes soms 's morgen 12 auto's heen ennn weer schuiven om eem auto vrij te krijgen
Nu is alles nog ok maar wat als het nu elke dag in de disco rondhangende kleinkinderen van de familie sansiri
over 15 jaar de toko overnemen of het gaat gewoon even wat minder
dan is het eerste waarop bezuinigd wordt het personeel
en kan ik straks zelf 8 auto's gaan wegduwen?????
maar verder verbazingwekken hoe efficient je 29 m2 kan inrichten
Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.
- weten
- Volwaardig lid
Re: Waarom je geen Condo moet kopen in Thailand
Ik durf helemaal niets te kopen straks een andere bewindvoerder die misschien niet zo van buitenlanders houdt en ze kunnen met je doen wat ze willen daar zit je dan met je huis.
Het is en blijft een onstabiel land mij niet gezien en trouwens alle huizen in Thailand zijn knudde na 15 jaar , als je het al haalt, kan je gaan renoveren.
Het is en blijft een onstabiel land mij niet gezien en trouwens alle huizen in Thailand zijn knudde na 15 jaar , als je het al haalt, kan je gaan renoveren.
Het leven is zo simpel dat niemand het begrijpt.
- Ben
- Expat
Dat weten ze in Zimbabwe ookweten schreef:Ik durf helemaal niets te kopen straks een andere bewindvoerder die misschien niet zo van buitenlanders houdt en ze kunnen met je doen wat ze willen daar zit je dan met je huis.

-
- Volwaardig lid
Een condo zou ik sowieso niet kopen, omdat je geen enkele invloed hebt op wat er naast je komt zitten. De verhouding prijs/ruimte is ook al ver te zoeken ( zijn teveel tussenpartijen die de nodige bahtjes tussen planning en oplevering hebben verdiend ) en als het tegenvalt moet je nog maar zien of "de Thai" wel mee wil werken aan een verkoop.
In een stad bij semi-permanent verblijf zou ik gewoon lekker huren, en als het zover is kopen we in de provincie wel een stukje land en laten daar een simpel huisje op zetten.
In een stad bij semi-permanent verblijf zou ik gewoon lekker huren, en als het zover is kopen we in de provincie wel een stukje land en laten daar een simpel huisje op zetten.
-
- Volwaardig lid
Een condo voor 45000 euro,afschrijven over 15 jaar?Waar heb je het over?En na die 15 jaar is er vast nog wel restwaarde, dus 3000 euro per jaar is per maand.......niet zo veel dus.
Een huis is hier na tien jaar of zo aan renovatie toe?Hangt er van af door wie en hoe die gebouwd is,ik denk dat de mijne vele jaren langer zal staan.
Als je alles op zn goedkoopst doet dan kun je verwachten dat er eerder onderhoud nodig is,ik denk dat er in de laatste 10 jaar of zo veel dingen zijn verbeterd,kijk alleen maar naar de bouwmaterialen die nu voorhanden zijn.
Een muur kun je hier op vele verschillende manieren laten zetten en het is, up to you , waar je tevreden mee bent.
Ik ben meer dan tevreden met de manier waarop mijn huis gebouwd is en zelfs al zou het over 15 jaar in elkaar storten dan nog heb ik heel goedkoop gewoond.
Daar komt nog bij dat het land waar het huis op staat over die periode vast wel in waarde gaat stijgen maar zeker niet dalen.
Ik geloof voor geen seconde dat Thailand net als Zimbabwe dat heeft gedaan alle blanken eruit gaat gooien,dat is hier zeker niet aan de orde.
Een huis is hier na tien jaar of zo aan renovatie toe?Hangt er van af door wie en hoe die gebouwd is,ik denk dat de mijne vele jaren langer zal staan.
Als je alles op zn goedkoopst doet dan kun je verwachten dat er eerder onderhoud nodig is,ik denk dat er in de laatste 10 jaar of zo veel dingen zijn verbeterd,kijk alleen maar naar de bouwmaterialen die nu voorhanden zijn.
Een muur kun je hier op vele verschillende manieren laten zetten en het is, up to you , waar je tevreden mee bent.
Ik ben meer dan tevreden met de manier waarop mijn huis gebouwd is en zelfs al zou het over 15 jaar in elkaar storten dan nog heb ik heel goedkoop gewoond.
Daar komt nog bij dat het land waar het huis op staat over die periode vast wel in waarde gaat stijgen maar zeker niet dalen.
Ik geloof voor geen seconde dat Thailand net als Zimbabwe dat heeft gedaan alle blanken eruit gaat gooien,dat is hier zeker niet aan de orde.
-
- Volwaardig lid
Heb je dit in een resort dan wel Duncan of een locatie waar 'de buren' redelijk dichtbij zitten.Een condo zou ik sowieso niet kopen, omdat je geen enkele invloed hebt op wat er naast je komt zitten.
Niet dus hoe gek het ook klinkt dat heb je op heel weinig plekken in Thailand.
Een Condominium is JUIST een van de weinige opties waar je niks maar dan ook niks met 'de Thai' te maken heb wat koop betreft.
Voor de rest zijn jou laatste opties wel zeer logische maar passen meestal niet zo in de Thaise cultuur (Denkwijze)
-
- Volwaardig lid
Als ik er ben zitten we vnl. in ( haar ) familiehuis, dus met pa en moe inwonend, en op ( haar ) land staat ook het huis van haar broer en haar zus + kids. Lieve mensen hoor, maar je bent nooit alleen, en daar wij van rust houden en soms ook wat privacy willen hebben wij ( wij samen, niet alleen ik, zij heeft ondertussen ook de remmende factor van familie wel in de gaten ) voor de optie "stukje land + klein huisje" gekozen, als het zover is.Hua Thalae schreef: Heb je dit in een resort dan wel Duncan of een locatie waar 'de buren' redelijk dichtbij zitten.
Niet dus hoe gek het ook klinkt dat heb je op heel weinig plekken in Thailand.
Een Condominium is JUIST een van de weinige opties waar je niks maar dan ook niks met 'de Thai' te maken heb wat koop betreft.
Voor de rest zijn jou laatste opties wel zeer logische maar passen meestal niet zo in de Thaise cultuur (Denkwijze)
Maar wij zijn sowieso geen stads- en resortmensen.
-
- komt net kijken
Waarom je een Condo moet kopen in Thailand
condos mag je legaal kopen onder voorwaarden, slechts 49% van gebouw in handen van buitenlanders en het geld moet van buiten Thailand komen
ik denk wel een goede investering: grondprijzen zijn vorig jaar verdubbeld in sukhumvit en groeien ook snel in andere plaatsen(bv Hua Hin). De constructiekosten stijgen a rato van 15% per jaar. Thailand heeft ong 5% groei per jaar, dwz dat in 10 jaar normaal iedereen dubbel zo rijk is. Vergeet ook niet dat een groot deel van de economie niet officieel is, dus het echte BNP ligt zeker 50% hoger.
Thaien hebben politiek de laatste jaren al zeer veel meegemaakt maar de rust is weer gekeerd, end of the day gaan ze voor het nationaal belang en reconciliatie kiezen, ze gaan hun eigen land en toekomst niet in brand steken. Er is ook geen klasse van mensen die echt niets hebben(zoals bv Egypte of Africa), iedereen gaat er op zijn minst een beetje op vooruit.
Dat allemaal samen zorgt voor een verhoging van de vastgoedprijs van 5-10% per jaar. Nu geeft een condo ook gemiddeld 4-6% huurrendement in Thailand. Dus al bij al een prima investering met rendement van 10-15% voor die het durven.
de gans procedure staat te lezen op internet, via winvasia(moet je maar eens googlen) bv. De Land Department is een sterk controle orgaan, die je zekerheid geeft van je bezit. Ik heb al een condo gekocht en verkocht obv dit advies, en geen enkel probleem.
Good luck!
ik denk wel een goede investering: grondprijzen zijn vorig jaar verdubbeld in sukhumvit en groeien ook snel in andere plaatsen(bv Hua Hin). De constructiekosten stijgen a rato van 15% per jaar. Thailand heeft ong 5% groei per jaar, dwz dat in 10 jaar normaal iedereen dubbel zo rijk is. Vergeet ook niet dat een groot deel van de economie niet officieel is, dus het echte BNP ligt zeker 50% hoger.
Thaien hebben politiek de laatste jaren al zeer veel meegemaakt maar de rust is weer gekeerd, end of the day gaan ze voor het nationaal belang en reconciliatie kiezen, ze gaan hun eigen land en toekomst niet in brand steken. Er is ook geen klasse van mensen die echt niets hebben(zoals bv Egypte of Africa), iedereen gaat er op zijn minst een beetje op vooruit.
Dat allemaal samen zorgt voor een verhoging van de vastgoedprijs van 5-10% per jaar. Nu geeft een condo ook gemiddeld 4-6% huurrendement in Thailand. Dus al bij al een prima investering met rendement van 10-15% voor die het durven.
de gans procedure staat te lezen op internet, via winvasia(moet je maar eens googlen) bv. De Land Department is een sterk controle orgaan, die je zekerheid geeft van je bezit. Ik heb al een condo gekocht en verkocht obv dit advies, en geen enkel probleem.
Good luck!
-
- Volwaardig lid
Pieter, de vorige 'regel' was max 39 procent farangkapitaal bij stichten, en is nog steeds 49 procent voor verwerving van eigendom. Dat wijzigen zou betekenen dat de eigendomspapieren van farang ineens waardeloos zijn maar dat risico loop je ook bij vruchtgebruik, opstal en langlopende geregistreerde huur. Geen enkele overheid is wat dat betreft volstrekt betrouwbaar; wijziging van parlement kan wijziging van wetten geven. Dat is niet condogebonden.
Ik heb niks met condo's dus woon vrij buiten. En toch kan ook daar ineens een disco
verschijnen, leerlooierij
, zeepziederij
, varkensstal
, een 'hollander'
of een huis van plezier.......
En de kamnan kan er een speaker hangen........
Ik heb niks met condo's dus woon vrij buiten. En toch kan ook daar ineens een disco

En de kamnan kan er een speaker hangen........

-
- Volwaardig lid
Re: Waarom je een Condo moet kopen in Thailand
Dream the dream, prijzen stijgen tot in het oneindige en iedereen kan rijk worden!markbel schreef:condos mag je legaal kopen onder voorwaarden, slechts 49% van gebouw in handen van buitenlanders en het geld moet van buiten Thailand komen
Good luck!
-
- Volwaardig lid
Heb 4 jaar een condor gehad in BKK . na 4 jaar met winst verkocht dus helemaal geen slechte ervaring. 

- serpay
- Volwaardig lid
condo kopen kan ligt er natuurlijk aan waar.
in bangkok op goede locaties bij bts stations en goede buurten ja anders nee.
in hua-hin nooit, 3kwart staat al leeg en wie wil er tussen de russen wonen
dit geld ook voor pattaya te veel russen hier word je aan de straatstenen je huis niet kwijt.
wij hebben zelf een huis in bangkok in bang-na vlak bij het nieuwe bts station is op het moment veel meer waard dan toen we dit kochten
6 jaar geleden.
en ook een huis in nong-kai maar dat is alleen maar in waarde gedaald, geen hond wil er wonen in het buitengebied helaas.
en toch als ik mag kiezen verblijf ik liever in nong-kai dan in bangkok.
maar ja het is natuurlijk ieder voor zich kopen of huren
in bangkok op goede locaties bij bts stations en goede buurten ja anders nee.
in hua-hin nooit, 3kwart staat al leeg en wie wil er tussen de russen wonen
dit geld ook voor pattaya te veel russen hier word je aan de straatstenen je huis niet kwijt.
wij hebben zelf een huis in bangkok in bang-na vlak bij het nieuwe bts station is op het moment veel meer waard dan toen we dit kochten
6 jaar geleden.
en ook een huis in nong-kai maar dat is alleen maar in waarde gedaald, geen hond wil er wonen in het buitengebied helaas.
en toch als ik mag kiezen verblijf ik liever in nong-kai dan in bangkok.
maar ja het is natuurlijk ieder voor zich kopen of huren
Alfisti rebeli
- joepattaya
- Expat
Een buitenlander kan in Thailand een condo kopen en die voor 100% op zijn naam krijgen.
Voorwaarde is alleen dat in het complex slechts 49% van de units in buitenlandse handen mag zijn en de rest (51%) in Thaise handen.
Dat is iets waar je op moet letten bij de aankoop van een condo.........
De staat van onderhoud hangt in grote mate af van het management; ik ken complexen waarbij alles aan je condo voor eigen rekening is en alleen de communale voorzieningen door het management onderhouden worden. Zo zie ja vaak dat de condo's/units al na korte tijd in erbarmelijke staat komen te verkeren.
Er zijn ook complexen waarbij het onderhoud volledig door het management gedaan worden......alles klusjes, reparaties en renovaties worden centraal geregeld.......
Voorwaarde is alleen dat in het complex slechts 49% van de units in buitenlandse handen mag zijn en de rest (51%) in Thaise handen.
Dat is iets waar je op moet letten bij de aankoop van een condo.........
De staat van onderhoud hangt in grote mate af van het management; ik ken complexen waarbij alles aan je condo voor eigen rekening is en alleen de communale voorzieningen door het management onderhouden worden. Zo zie ja vaak dat de condo's/units al na korte tijd in erbarmelijke staat komen te verkeren.
Er zijn ook complexen waarbij het onderhoud volledig door het management gedaan worden......alles klusjes, reparaties en renovaties worden centraal geregeld.......
-
- Expat
- Contacteer:
Het is maximaal 49% van de totale aantal beschikbare vierkante meters in het gebouw. Niet het aantal units indien units een verschillende size hebben.joepattaya schreef:Een buitenlander kan in Thailand een condo kopen en die voor 100% op zijn naam krijgen.
Voorwaarde is alleen dat in het complex slechts 49% van de units in buitenlandse handen mag zijn en de rest (51%) in Thaise handen..
-
- Volwaardig lid
Eigendom van 'stenen' is in dit land niet aan nationaliteit geonden.
Het zal dus gaan om procenten in de eigendom van de grond en rechten op die grond. En daarvoor moet je het plan van verdeling inzien om te kunnen beoordelen hoe de stand van zaken is.
Het zal dus gaan om procenten in de eigendom van de grond en rechten op die grond. En daarvoor moet je het plan van verdeling inzien om te kunnen beoordelen hoe de stand van zaken is.