De kleine geldwisselaar

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: De kleine geldwisselaar

#31 Bericht door prajak » zaterdag 05 oktober 2013, 17:48

O jawel, heb ik eens gedaan, Kasikorn naar ING, no problem maar...niet iedere Kasikorn vestiging kan dat doen. Nongkhai is een grensplaats dus hier kan het wel. Duurde 48 uur en het stond op mijn ING, en het ging om meer dan 1 k euro.

Alleen....ING behandelde het als een cheque uit een apenland..... Creditering onder bekend voorbehoud en een brief in de bus hier..... Ja, kostte me wel 40 euro..... :mrgreen: Dus dat nooit meer.

Maar het kan wel.

brake034
Expat
Expat

#32 Bericht door brake034 » zaterdag 05 oktober 2013, 17:51

Wat voor papieren moest je overleggen Prajak?
Marcel

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#33 Bericht door Wereldvreemd » zaterdag 05 oktober 2013, 20:04

prajak schreef:Kijk nou eens naar regel 1 van dit item. En naar het begrip kleine geldwisselaar.

Jullie zien spoken waar die niet zijn. Jullie zien belastingproblemen waar die niet zijn. Jullie zien zwart geld of witwassen waar dat niet is.

Gewoon familiehulp, niks mis mee, toch ?

Niet zo moeilijk doen, mensen.
Ik lees dat meer informatie gewenst is. Op zich heb ik niet zo veel meer informatie. Per keer gaat het inderdaad om kleine bedragen, maar zoals ik het begrepen heb, doen meerdere personen dat maandelijks. Zo'n tussenpersoon duikelen ze op in hun netwerk of via een Thais-Nederlands forum.

Ik weet het voordeel voor de tegenpartij niet en dat zet mij aan het denken. Vandaar mijn reactie, die Brake ergens geciteerd heeft. Dat het kleine bedragen zijn, laat het onschuldig lijken, maar waarom gaat een persoon voor tientallen onbekenden dit doen....?

In de tussentijd heb ik navraag gedaan. Volgens mrs. Wereldvreemd is de tussenpersoon reisleidster en krijgt een goede koers (45 Baht per euro) van de Thai, die Europa bezoeken. Het lijkt me een sterk verhaal, maar mrs Wereldvreemd is er van overtuigd dat er geen criminele vlakken zijn. Daar moet ik het maar mee doen.

Op zich jammer, dat zo weinig in Nederland wonende personen gereageerd hebben, die dit verschijnsel misschien kennen.
- -

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#34 Bericht door Gardensafari » zaterdag 05 oktober 2013, 20:13

prajak schreef:A in NL wil geld overmaken naar familie A1 in TH.
Dat kan via de bank, maar kan ook anders.

A in NL maakt euro over naar B in NL.
B heeft familie B1 in TH.
B1 maakt baht over naar familie A1 in TH.

Dat kan zonder kosten dus heb je meer baht voor de euro.
Hoezo zonder kosten?
Ooit moeten de euro's worden omgezet in Baht en dat betekent altijd kosten.
Stel je wisselt ze contant om, dan krijg je een lagere koers dan bij overmaken van bank naar bank.
Weliswaar berekent de bank ook overboekingskosten, maar, afhankelijk van het bedrag, worden die door de betere koers goedgemaakt.
B kan maximaal 10.000 cash meenemen naar Thailand.
Heeft 'ie meer bij zich en wordt hij betrapt, dan is iedereen alles kwijt.
Plus nog een FIOD-onderzoek er achteraan.
Het lijkt mij, ook om redenen die anderen al hebben genoemd, niet echt goedkoper en wel veel meer risicovol.
Tenzij het geld in Nederland zwart verdiend is, natuurlijk.
Dan moet je dit soort onaanvaardbare risico's wel lopen.
Maar ja, dat heb je over jezelf afgeroepen.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#35 Bericht door Wereldvreemd » zondag 06 oktober 2013, 00:20

Gardensafari schreef: Hoezo zonder kosten?
Stel je wisselt ze contant om, dan krijg je een lagere koers dan bij overmaken van bank naar bank.
Weliswaar berekent de bank ook overboekingskosten, maar, afhankelijk van het bedrag, worden die door de betere koers goedgemaakt.
Het lijkt mij, ook om redenen die anderen al hebben genoemd, niet echt goedkoper en wel veel meer risicovol.
Maar ja, dat heb je over jezelf afgeroepen.
Ho, ho, de koers is vergelijkbaar of beter en er wordt dus niks cash gedaan. Overigens is het ook geen zwart geld, want dat heb ik niet, maar moet ik wel mee beginnen.... Maar dat is weer een andere discussie.
- -

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#36 Bericht door prajak » zondag 06 oktober 2013, 01:05

Brake034, men wilde mijn verblijfstitel zien, dus mijn retirement verlenging. Ik denk dat ik nu het geel huisboek zou geven; dat had ik toen nog niet.

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#37 Bericht door stevenl » zondag 06 oktober 2013, 03:42

Wereldvreemd schreef:
prajak schreef:Kijk nou eens naar regel 1 van dit item. En naar het begrip kleine geldwisselaar.

Jullie zien spoken waar die niet zijn. Jullie zien belastingproblemen waar die niet zijn. Jullie zien zwart geld of witwassen waar dat niet is.

Gewoon familiehulp, niks mis mee, toch ?

Niet zo moeilijk doen, mensen.
Ik lees dat meer informatie gewenst is. Op zich heb ik niet zo veel meer informatie. Per keer gaat het inderdaad om kleine bedragen, maar zoals ik het begrepen heb, doen meerdere personen dat maandelijks. Zo'n tussenpersoon duikelen ze op in hun netwerk of via een Thais-Nederlands forum.

Ik weet het voordeel voor de tegenpartij niet en dat zet mij aan het denken. Vandaar mijn reactie, die Brake ergens geciteerd heeft. Dat het kleine bedragen zijn, laat het onschuldig lijken, maar waarom gaat een persoon voor tientallen onbekenden dit doen....?

In de tussentijd heb ik navraag gedaan. Volgens mrs. Wereldvreemd is de tussenpersoon reisleidster en krijgt een goede koers (45 Baht per euro) van de Thai, die Europa bezoeken. Het lijkt me een sterk verhaal, maar mrs Wereldvreemd is er van overtuigd dat er geen criminele vlakken zijn. Daar moet ik het maar mee doen.

Op zich jammer, dat zo weinig in Nederland wonende personen gereageerd hebben, die dit verschijnsel misschien kennen.
Witwassen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#38 Bericht door prajak » zondag 06 oktober 2013, 07:50

Bij die 'tientallen' ga ik ook vraagtekens zetten.

Maar toch...ze krijgt 45 van Thaise toeristen en stuurt 44 naar Thailand. Handel is handel hoor ! Een lopend grenswisselkantoor. Leuke bijverdienste en er kraait geen haan naar.

gertkatoen
komt net kijken
komt net kijken

#39 Bericht door gertkatoen » zondag 06 oktober 2013, 10:18

[Ik wilde een maand geleden zeker weten wat beter is cash mee nemen of overmaken van ING naar SCB . Ik heb 2000 € overgemaakt naar SCB en heb 1000 € mee genomen en bij Super Rich gewisseld. Dit was een eenvoudige rekensom en ik kwam uit op een voordeel van 600 Bath per 1000 € als je cash wisselt in Bangkok bij Super Richquote="Gardensafari"]
prajak schreef:A in NL wil geld overmaken naar familie A1 in TH.
Dat kan via de bank, maar kan ook anders.

A in NL maakt euro over naar B in NL.
B heeft familie B1 in TH.
B1 maakt baht over naar familie A1 in TH.

Dat kan zonder kosten dus heb je meer baht voor de euro.
Hoezo zonder kosten?
Maar ja, dat heb je over jezelf afgeroepen.[/quote]

RuudThai
Expat
Expat

#40 Bericht door RuudThai » zondag 06 oktober 2013, 10:48

Als ik dit zo allemaal lees krijg ik toch ook een idee voor wat ik moet doen als we besluiten om te remigreren naar Nederland. Nog steeds niet zeker want zo de wind waait waait ons hoedje, vooral dat van mijn echtgenote..... ;) :giggle:
Idee: we verkopen ons huis hier, lossen hypotheek, autolening en gewone en goudleningen van mijn vrouw af (ojee, hou ik dan nog wat over :?: :Whistle: ) en zetten de rest op de Thaise bankrekening.
Zeg dat je een miljoen baht overhoudt. Als je dat overmaakt naar je Nederlandse bankrekening dan gaat dat vast problemen opleveren en je lijdt een flink koersverlies (valuta uit een (semi-)apenland brengen niet veel op in NL, dacht ik zo) plus hoge bankkosten.

Dan kan ik toch veel beter dat aan bekenden in Thailand doorgeven zodat ze bij mij bahts kunnen kopen?
Iemand met zowel een Nederlandse als een Thaise bankrekening stort van zijn Nederlandse bank een bedrag in euro's op mijn Nederlandse bankrekening waarop ik dan van mijn Thaise bank geld overmaak naar de Thaise bank van de koper.
Scheelt beiden een kapitaal aan kosten en is uiteraard volkomen legaal.
Of vindt de Nederlandse fiscus dit verdacht?

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#41 Bericht door elst99 » zondag 06 oktober 2013, 12:17

Denk al zou je een miljoen Bht overhouden, je er Nederland bij binnenkomst op de bank ook belasting over moet betalen.
Dan nog iets jouw woorden 'semi Apenland' , breng je dan twee 'semi apen' mee?
Zul je geen leuke opmerking vinden, zo heb je wel vaker van die denigrerende opmerkingen, die mensen kunnen kwetsen,toch eens over nadenken Ruud.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#42 Bericht door prajak » zondag 06 oktober 2013, 15:45

Ruudthai, jouw voorstel is niet zo slecht. Ik kan daar aan meedoen want ik heb steeds baht nodig om van te leven; een tonnetje of 6 of 7 per jaar. Dan is een miljoen ook een optie. Ik betaal jou dan euro op jouw NL bankrekening.

Fiscus lastig doen ? Je kunt aantonen dat je huis en auto hebt verkocht hier en je was volledig uit NL geëmigreerd. Voor die zeg 25 k euro floept in 's Rijks computer echt geen rood lampje aan. Als ze je al volgen; je bent al jaren weg.

Maar ik zie je nog lang niet weggaan. Weet je wat in NL een beetje wintertrui merk "Thialf" kost (wordt straks een merk uit Almere.....) ? Winterschoenen voor jouw maat kano ? Een warme hoed want denk er aan, die temperaturen daar voel je hard op jouw koppetje hoor ! :giggle:

Nee, jij blijft lekker hier. zeker weten.

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#43 Bericht door Gardensafari » zondag 06 oktober 2013, 19:48

RuudThai schreef: Of vindt de Nederlandse fiscus dit verdacht?
Al kom je met één miljoen terug -euri, natuurlijk-, de fiscus maakt het niet uit.
Ze hebben en willen ook geen zicht hebben op jouw buitenlandse periode, zeker nu die lang geduurd heeft (en volgens Prajak nog lang gaat duren :Whistle: ).
Uitkeringsinstanties vinden het wellicht wel interessant, maar dat is een ander verhaal.
En daar weet ik niets van af.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#44 Bericht door Gardensafari » zondag 06 oktober 2013, 19:51

GertKatoen schreef:[Ik wilde een maand geleden zeker weten wat beter is cash mee nemen of overmaken van ING naar SCB . Ik heb 2000 € overgemaakt naar SCB en heb 1000 € mee genomen en bij Super Rich gewisseld. Dit was een eenvoudige rekensom en ik kwam uit op een voordeel van 600 Bath per 1000 € als je cash wisselt in Bangkok bij Super Rich.
Dat zegt niks, want je kunt nooit gewisseld hebben precies op hetzelfde moment als de bank dat deed. De koers aan het loket verandert veel minder vaak dan de interbancaire koers. En zeker de laatste tijd schommelt de koers soms wel een halve baht per dag. Dus een verschil van + 600 had net zo gemakkelijk -600 kunnen zijn, of meer of minder.

Bij het wisselen van contant geld zijn de koersen in de regel minder gunstig dan de girale koersen. Dit zijn koersen die gehanteerd worden bij elektronische betalingen (pinpas of creditcard), bij geldopnames via de geldautomaat en overschrijvingen via de bankrekening.
Bron

En dat is logisch want contant geld is voor een bank vreselijk duur: tellen, bewaken, bewaakt vervoeren, bewaakt opslaan.
Kassa's kennen de Nederlandse banken dan ook al lang niet meer.

Kijk ook maar hier: http://www.oanda.com/currency/converter/ en klik dan op "interbank +-".
Op de middenkoers komt een opslag (een bank moet immers ook aan de transactie verdienen.
Die is bij ATM-transacties ongeveer 2%. En de ATM-koers is meestal ook de interbancaire koers.
Voor "kiosk-transacties" 5%. En dat is contanten wisselen.

Het door jou aangehaalde voorbeeld is niet zuiver genoeg om te kunnen meewegen in deze discussie.

@RuudThai en @Prajak; In het door jullie genoemde geval kun je exact de middenkoers nemen, zonder toeslag.
En ja, dan zijn beide partijen het beste af.
Zolang vraag en aanbod in evenwicht zijn, natuurlijk... :crazy:
Knor, knor,

Hans

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#45 Bericht door stevenl » maandag 07 oktober 2013, 04:27

elst99 schreef:Denk al zou je een miljoen Bht overhouden, je er Nederland bij binnenkomst op de bank ook belasting over moet betalen.<snip>
En waarom zou hij er in Nederland belasting over moeten betalen?

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”