De kleine geldwisselaar
Moderator: Loempia
-
- Volwaardig lid
Re: De kleine geldwisselaar
Ja, ik vraag me ook af waarom gelijk gedacht wod aan crimineel geld.
Kan toch gewoon wit geld zijn dat je je batjees goedkoop in eurootjes kan wisselen. Iedereen blij,toch?
Kan toch gewoon wit geld zijn dat je je batjees goedkoop in eurootjes kan wisselen. Iedereen blij,toch?
pluk de dag (carpediem)
-
- Volwaardig lid
het enige wat je er echt mee kan besparen-als het minofmeer legaal gebeurt, is de 25/30€ aan bankkosten. Bij wat kleinere bedragen van 250/300 € is dat dus al zo'n 10%. Maar zonder er precies meer van te weten, kan je de risico's niet inschatten-die zullen er zeker zijn.
IN de USA gebruiken ze die truc vrij legaal: bvb pensionado's in Thailand hebben een rekening bij BKK-bank, die ook een rek. in de USA heeft, voor hun filiaal aldaar. Ze maken het over naar die rek. en intern boekt BKK-bank het dan verder naar de rek.houder wonend in Thailand, zonder de hoge bankkosten voor INTernationaal betalen te hanteren.
IN de USA gebruiken ze die truc vrij legaal: bvb pensionado's in Thailand hebben een rekening bij BKK-bank, die ook een rek. in de USA heeft, voor hun filiaal aldaar. Ze maken het over naar die rek. en intern boekt BKK-bank het dan verder naar de rek.houder wonend in Thailand, zonder de hoge bankkosten voor INTernationaal betalen te hanteren.
-
- Volwaardig lid
Over welke bedragen praten we hier ? Hemeltje, er worden kreten gebruikt als misdaad en witwassen en zo meer maar vermoedelijk hebben we het over een paar honderd euro.
Ik adviseer je het filmpje van Phranee eens te bekijken. Daar staat beschreven hoe je cash geld legaal Thailand binnen brengt. Dan ben je er van af op een nette manier.
En als je de medemens niet vertrouwt dan doe je gewoon een banktransactie.
Ik adviseer je het filmpje van Phranee eens te bekijken. Daar staat beschreven hoe je cash geld legaal Thailand binnen brengt. Dan ben je er van af op een nette manier.
-
- Volwaardig lid
Of kijk onder Emigreren en dan Bankzaken. Nog beter dan het filmpje van Phranee, omdat dat op bepaalde situaties van toepassing was.prajak schreef:Over welke bedragen praten we hier ? Hemeltje, er worden kreten gebruikt als misdaad en witwassen en zo meer maar vermoedelijk hebben we het over een paar honderd euro.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)
- brake034
- Expat
Yep, en we kopen ook spullen die uit een container gevallen zijn, omdat het zo lekker goedkoop is.
Het gaat er niet om of het gaat om tonnen of een paar honderd euro, het gaat erom of het legitieme acties zijn.
Verder moet iedereen voor zichzelf weten wat ie doet, ik geef alleen mijn opinie weer.
Naar mij mening kan het niet legitiem zijn, er zijn teveel schijven betrokken, die willen allemaal verdienen want niemand werkt voor niks. Verder is er risico en ook dat moet afgedekt worden.
Het kan gaan om zogenaamd pikzwart (crimineel) geld wat naar het buitenland moet, in elk land zit er 1 of een paar van deze kleine wissel jongens die dit geld doorsluizen naar offshore bankrekeningen. Vele kleintjes maken 1 grote en daar zitten de zware jongens op te wachten.
Het is 1 van de vele systemen, die hebben ze ook nodig om niet op te vallen en risico te spreiden, valt er 1 kanaal uit omdat het ploft zijn er nog vele reserve kanalen. Het gaat hierbij om zeer veel geld.
Ik heb ooit een ratio gehoord van 2:1, dus 100% pikzwart wordt 50% wit geld.
Met gewoon zwart geld, dus belastingontduiking, is de ratio beter.
Het gaat er niet om of het gaat om tonnen of een paar honderd euro, het gaat erom of het legitieme acties zijn.
Verder moet iedereen voor zichzelf weten wat ie doet, ik geef alleen mijn opinie weer.
Naar mij mening kan het niet legitiem zijn, er zijn teveel schijven betrokken, die willen allemaal verdienen want niemand werkt voor niks. Verder is er risico en ook dat moet afgedekt worden.
Het kan gaan om zogenaamd pikzwart (crimineel) geld wat naar het buitenland moet, in elk land zit er 1 of een paar van deze kleine wissel jongens die dit geld doorsluizen naar offshore bankrekeningen. Vele kleintjes maken 1 grote en daar zitten de zware jongens op te wachten.
Het is 1 van de vele systemen, die hebben ze ook nodig om niet op te vallen en risico te spreiden, valt er 1 kanaal uit omdat het ploft zijn er nog vele reserve kanalen. Het gaat hierbij om zeer veel geld.
Ik heb ooit een ratio gehoord van 2:1, dus 100% pikzwart wordt 50% wit geld.
Met gewoon zwart geld, dus belastingontduiking, is de ratio beter.
Marcel
-
- Volwaardig lid
Kijk nou eens naar regel 1 van dit item. En naar het begrip kleine geldwisselaar.
Jullie zien spoken waar die niet zijn. Jullie zien belastingproblemen waar die niet zijn. Jullie zien zwart geld of witwassen waar dat niet is.
Gewoon familiehulp, niks mis mee, toch ?
Niet zo moeilijk doen, mensen.
Jullie zien spoken waar die niet zijn. Jullie zien belastingproblemen waar die niet zijn. Jullie zien zwart geld of witwassen waar dat niet is.
Gewoon familiehulp, niks mis mee, toch ?
Niet zo moeilijk doen, mensen.
- brake034
- Expat
Prajak, zelfs de OP bevestigd mijn vermoeden, wie ziet er spoken en doet moeilijk?Wereldvreemd schreef: Wat Brake schrijft, is volgens mij gaande. Het is een manier om van het verdachte geld in Thailand af te komen.
Marcel
-
- Volwaardig lid
Als de topicstarter meer weet dan ie hier vertelde dan had ie zijn mond moeten houden. Want hij is traceerbaar.
Nogmaals: over hoeveel geld praten we hier ? 300 Euro familiebetaling, of tonnen euro ? Ik denk het eerste.
Nogmaals: over hoeveel geld praten we hier ? 300 Euro familiebetaling, of tonnen euro ? Ik denk het eerste.
- brake034
- Expat
-
- Volwaardig lid
Het bedrag waarom het gaat is niet belangrijk. De gebruikte methode van omwisseling wel. Een pakje sigaretten stelen is net zo verwerpelijk als het stelen van een vrachtwagen vol met sigaretten.brake034 schreef:Tipje van een ijsberg?
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)
- brake034
- Expat
Henk, stel je voor dat je rookt en dat je in een bar komt.
In de bar biedt iemand je een slof peuken aan, je weet dat het illegaal is want dik onder de normale prijs.
Koop je (of iemand ander) die slof om goedkoper uit te zijn? Dat moet wel want anders zou niemand sigaretten stelen.....
Er is een verschil tussen diefstal en heling, ze liggen wel in elkaars verlengde.
In de bar biedt iemand je een slof peuken aan, je weet dat het illegaal is want dik onder de normale prijs.
Koop je (of iemand ander) die slof om goedkoper uit te zijn? Dat moet wel want anders zou niemand sigaretten stelen.....
Er is een verschil tussen diefstal en heling, ze liggen wel in elkaars verlengde.
Marcel
-
- Volwaardig lid
Wat is er dan mis met dat omwisselen ? Leg me dat eens uit als je wilt.
Piet woont in NL en heeft een vriendin hier. Hij wil haar een paar duizend baht geven. Zeg 4.200 baht, 100 euro. Zijn vriendin woont in Nongkhai.
Piet vraagt mij of hij 100 euro op mijn ING bank in NL mag zetten en of ik dat geld in baht aan zijn vriendin wil geven. Als de 100 euro binnen zijn haal ik 4.200 baht van mijn Thaise bank hier en geef die aan zijn vriendin.
Vertel me eens wat daar mis aan is svp.
Nee, als Piet me vraagt 1 k euro te regelen dan weiger ik. Niet dat ik die niet heb maar ik zou me beperken tot gangbare familiehulp in kleine bedragen. En zo las ik de eerste regel van de topicstarter: familiehulp in bescheiden bedragen.
Piet woont in NL en heeft een vriendin hier. Hij wil haar een paar duizend baht geven. Zeg 4.200 baht, 100 euro. Zijn vriendin woont in Nongkhai.
Piet vraagt mij of hij 100 euro op mijn ING bank in NL mag zetten en of ik dat geld in baht aan zijn vriendin wil geven. Als de 100 euro binnen zijn haal ik 4.200 baht van mijn Thaise bank hier en geef die aan zijn vriendin.
Vertel me eens wat daar mis aan is svp.
Nee, als Piet me vraagt 1 k euro te regelen dan weiger ik. Niet dat ik die niet heb maar ik zou me beperken tot gangbare familiehulp in kleine bedragen. En zo las ik de eerste regel van de topicstarter: familiehulp in bescheiden bedragen.
- brake034
- Expat
Prajak, had je de eerste post dan wel gelezen?Wereldvreemd schreef:Sinds kort maakt mrs. Wereldvreemd op een andere wijze geld naar haar ouders over, of eigenlijk maakt zij het niet over, maar iemand anders. Vreemd genoeg is het gunstiger om het naar een Thai in Nederland over te maken en deze maakt (of laat maken) een zelfde bedrag over, maar dan in Thai baht voor een gunstigere koers dan bij de banken. Het lijkt te mooi om waar te zijn, geen kosten voor bankieren en een betere koers.
Maar wat is nu het voordeel voor deze tussenpersoon? Ik snap hem niet en zie meer problemen met bijvoorbeeld de Nederlandse belastingdienst. Wie legt het me uit?
"iemand anders", "een Thai in Nederland".......dit is veel schimmiger als jij je vriendendienst schetst (waar overigens niks mis mee is).
Marcel
-
- Volwaardig lid
Dus ik mag aannemen dat Wereldvreemd niet eens weet wie dat is ? Dat is wel erg wereldvreemd hoor...... 

- brake034
- Expat
Probeer eens pakweg 40.000 baht van een Thaise bank naar een bank in NL te storten, ik DENK dat het niet makkelijk is.
Mijn vrouw is ooit verteld dat alle inkomende buitenlandse transacties op Thaise privé rekeningen boven, ik geloof, 1 miljoen baht nageplozen worden.
Mijn vrouw is ooit verteld dat alle inkomende buitenlandse transacties op Thaise privé rekeningen boven, ik geloof, 1 miljoen baht nageplozen worden.
Marcel