Huis bouwen met of zonder dakgoten.

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Huis bouwen met of zonder dakgoten.

#46 Bericht door Hua Thale » vrijdag 13 september 2013, 09:27

Ben er vanwege mijn werk toen [tot 2008] veel mee bezig geweest.
Zowel gegalvaniseerde materialen als RVS is te solderen maar enige trekkracht heeft het niet.
Reden men kan de oppervlaktespanning van het materiaal met het soldeer niet op het juiste niveau krijgen.
De gegalvaniseerde goten blijven hier lang goed maar een ieder weet dat er na verloop van tijd altijd wel een naad los ligt.
Als je tenminste dat soort goten aan je huis heb met een redelijke lengte.
Door de warmte wordt de trekkracht te groot en pats dat was je soldering.
RVS zelfde verhaal vroeg en ik hoop voor Pieter wat later begeven een aantal solderingen het.
Maar goed dan hebben we altijd nog de siliconenkit. :giggle:
Wat euromonkey zijn opmerking betreft heb ik ook met verbazing naar gekeken dat de achterkant lager is als de voorkant van een goot zodat dus je huis lekker zeiknat wordt en baggervuil in plaats van dat het aan de voorzijde overstroomt indien de goot het water niet aankan.

sunbird
Expat
Expat

#47 Bericht door sunbird » vrijdag 13 september 2013, 09:46

Hua Thale schreef:Ben tussen de buien eens even actief geweest Loe.
We noemen het plastic maar dat is het niet.
Het is Vinyl ook een kunststof maar van een andere kwaliteit.
Heb zelfs een adres voor je
http://www.windsor.co.th/indexEN.html
Met de beloofde foto. :Whistle:
Tja knap gevonden :mrgreen:
maar wat moet je er mee ?
Waar wij wonen is het probleem wat er bij komt dat de goten vol staan met bladeren van de mango's de eucalyptus en nog veel meer, ieder jaar moeten wij de een aantal punten,
opnieuw laten solderen (werkt goed) het is het gewicht wat het probleempje maakt, maar wij zijn happy en je ziet zelfs een slang door de goot "wandelen" (wauw de natuur),
En zo zal ieder situatie anders zijn, Nog een maandje dan heb je de goot een tijd lang niet nodig ;)

En tussen de 1 billion sites (tot nu toe in 2013 ) zal er vast nog wel een site te vinden zijn die te gebruiken is :Whistle:

dutch
Expat
Expat

#48 Bericht door dutch » vrijdag 13 september 2013, 09:58

Alle afvoergaten hebben een eenvoudig filter dat het ruwe vuil tegen houdt.
Een keer in de ,pak weg, 3 maanden controleer ik of deze eenvoudig met de hand gemaakte filters niet vol zitten.
Ik heb nog nooit enige reparatie aan mijn goot gehad inde 10 jaar dat het in gebruik is.
Alle goten lopen zeer zeer licht af in de richting van de afvoerpijpen.De "huiskant " van de goot is hoger dan de "straat kant". Het water zal dus nooit aan de huiskant over de goot stromen ,mocht hij de hoeveelheid niet aankunnen.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

sunbird
Expat
Expat

#49 Bericht door sunbird » vrijdag 13 september 2013, 10:59

Ik heb net zo als Dutch lang in indonesie
gewoond, en meestal veel meer regen dan hier.
Er is geen goot die deze hoeveelheid aankan, in de toekomst zal hier ook meer regen vallen..
Wij denken er over ons dak te vervangen met een eenzijdige dak constructie, het water kan maar een kant op, (de vrije natuur in) dit is natuurlijk afhankelijk waar je woont.
Ik hoop dat men begrijpt wat ik bedoel , dus geen puntdak,
( het is maar een idee)
En zonpanelen? Dat heeft weinig zin, te duur , om heet water te krijgen is een "boiler" stukken goedkoper.

dutch
Expat
Expat

#50 Bericht door dutch » vrijdag 13 september 2013, 11:37

sunbird schreef: En zonpanelen? Dat heeft weinig zin, te duur , om heet water te krijgen is een "boiler" stukken goedkoper.
Ik zie het verband niet tussen " te duur" en "weinig zin" ;)
Ik rook en drink niet,ga eenmaal per jaar op vakantie in Thailand,ga nooit naar Nederland,ben zeer veel thuis en zeker nu ik een wat mindere gezondheid heb.
Wat ik wil zeggen is dat eenieder zijn eigen prioriteiten heeft en daar gelukkig mee is. :thumbsup:
Ronald Reagan

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#51 Bericht door Hua Thale » vrijdag 13 september 2013, 12:05

De OP heeft het over een nog te bouwen huis dan zijn ervaringen best wel belangrijk.
Als ik toen wist wat ik nu weet over een aantal zaken had ik zeker een vinyl goot gehad inplaats van gegalvaniseerd.
Warmwater voorziening heb een boiler staat op de klok anders is het niet om te betalen als je zeg 100 liter water met stroom op temperatuur moet houden.
60 graden plus anders gaan er dingen in groeien die niet goed voor je zijn.
Als dat ding over een aantal jaren de geest geeft komt er systeem op het dak.
Solarsysteem werkt trouwens vaak met een boiler zoals die foto die ik geplaatst heb laat zien.
Kosten afschrijfwaarde. ;)
Je zal een doorstroomtoestel bedoelen.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

dutch
Expat
Expat

#52 Bericht door dutch » vrijdag 13 september 2013, 12:13

Hua Thale schreef:De OP heeft het over een nog te bouwen huis dan zijn ervaringen best wel belangrijk.
Als ik toen wist wat ik nu weet over een aantal zaken had ik zeker een vinyl goot gehad inplaats van gegalvaniseerd.
Warmwater voorziening heb een boiler staat op de klok anders is het niet om te betalen als je zeg 100 liter water met stroom op temperatuur moet houden.
60 graden plus anders gaan er dingen in groeien die niet goed voor je zijn.
Als dat ding over een aantal jaren de geest geeft komt er systeem op het dak.
Solarsysteem werkt trouwens vaak met een boiler zoals die foto die ik geplaatst heb laat zien.
Kosten afschrijfwaarde. ;)
Je zal een doorstroomtoestel bedoelen.
De OP is dus gebaad bij zoveel mogelijk meningen en ervaringen en zal al deze gegevens beoordelen op de eventuele haalbaarheid/wenselijkheid van datgene wat hij gaat aanschaffen.
Ik zou zeggen kom maar op met zoveel mogelijk,argumenten,hij pikt er wel uit wat hij op hem van toepassing vindt.
Ronald Reagan

sunbird
Expat
Expat

#53 Bericht door sunbird » vrijdag 13 september 2013, 12:23

dutch schreef:
sunbird schreef: En zonpanelen? Dat heeft weinig zin, te duur , om heet water te krijgen is een "boiler" stukken goedkoper.
Ik rook en drink niet,ga eenmaal per jaar op vakantie in Thailand,ga nooit naar Nederland,ben zeer veel thuis en zeker nu ik een wat mindere gezondheid heb.
Wat ik wil zeggen is dat eenieder zijn eigen prioriteiten heeft en daar gelukkig mee is. :thumbsup:
Sorry Dutch ik bedoelde in mijn geval, en het belangrijkste ! , pas goed op jezelf ik wens je de gezondheid toe die je nodig heb
Ook ik ben gelukkig met wat ik heb, en mijn vakantie is binnenkort in Singapore en volgend jaar "moet"
Holland een bezoek hebben ;) ( daar hebben ze vast wel dakgoten) :Whistle:

dutch
Expat
Expat

#54 Bericht door dutch » vrijdag 13 september 2013, 12:29

sunbird schreef:
dutch schreef:
Sorry Dutch ik bedoelde in mijn geval, en het belangrijkste ! , pas goed op jezelf ik wens je de gezondheid toe die je nodig heb
Ook ik ben gelukkig met wat ik heb, en mijn vakantie is binnenkort in Singapore en volgend jaar "moet"
Holland een bezoek hebben ;) ( daar hebben ze vast wel dakgoten) :Whistle:
Totaal geen reden voor sorry. ;)
Hoop dat de OP een en ander van al de verhalen kan gebruiken om zijn besluit te nemen.
Ronald Reagan

Edje
Expat
Expat

#55 Bericht door Edje » vrijdag 13 september 2013, 14:04

Hua Thale schreef:Ben er vanwege mijn werk toen [tot 2008] veel mee bezig geweest.
Zowel gegalvaniseerde materialen als RVS is te solderen maar enige trekkracht heeft het niet.
Reden men kan de oppervlaktespanning van het materiaal met het soldeer niet op het juiste niveau krijgen.
De gegalvaniseerde goten blijven hier lang goed maar een ieder weet dat er na verloop van tijd altijd wel een naad los ligt.
Als je tenminste dat soort goten aan je huis heb met een redelijke lengte.
Door de warmte wordt de trekkracht te groot en pats dat was je soldering.
RVS zelfde verhaal vroeg en ik hoop voor Pieter wat later begeven een aantal solderingen het.
Maar goed dan hebben we altijd nog de siliconenkit. :giggle:
Wat euromonkey zijn opmerking betreft heb ik ook met verbazing naar gekeken dat de achterkant lager is als de voorkant van een goot zodat dus je huis lekker zeiknat wordt en baggervuil in plaats van dat het aan de voorzijde overstroomt indien de goot het water niet aankan.
Mooi verhaal, maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaar;
De gegalvaniseerde goten zijn van slechte kwaliteit, veel te dun. Als je na een tijdje kijkt hoe de goten er bij hangen weet je genoeg.
Vakmanschap!!!!!!!!!!!, daar komt het op aan en dat is in Th. niet voorhanden. Solderen met een half hete bout, te weinig beugels ( die ook van papier zijn gemaakt ) en ga zo maar door.
Als je RVS met hardsoleer bewerkt (isyflo) gaat de soldering never nooit niet los en bij de gegalv.goot de juiste tin/lood verhouding en een moderne bout met brander.
Groetjes; Edje

Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#56 Bericht door Loe » vrijdag 13 september 2013, 16:12

Als je tuin geheel ommuurd is zul je in ieder geval moeten zorgen dat het water weg kan anders heb je een groot modderbad voor de deur en mijn oplossing met een riolering in de grond is goed en goedkoop. Wel wat metsel en graafwerk maar dan heb je ook jaren plezier ervan.
Trouwens het ophogen van de grond en dan een paar maandjes wachten heeft niet zo veel zin beter is heipalen of de voet diep genoeg maken.

brake034
Expat
Expat

#57 Bericht door brake034 » vrijdag 13 september 2013, 19:12

Wij hebben langs de muren open goten die al het water afvoeren. Van de heuvel af naar de openbare goot langs de weg.

Gemaakt van beton blokken net als de muur zelf, pakweg 30cm breed en 30-50 cm diep.
Waar (voet)paden zijn gebruiken we ingegraven buizen, anders breek je een enkel.
Marcel

v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#58 Bericht door v@go » zaterdag 14 september 2013, 00:06

http://www.dedakgootwinkel.nl/algemeen/pagina/207
deze goten zijn polyester met glasvezel versterkt 40 jaar houdbaar
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#59 Bericht door Pieter » zaterdag 14 september 2013, 01:48

v@go schreef:http://www.dedakgootwinkel.nl/algemeen/pagina/207
deze goten zijn polyester met glasvezel versterkt 40 jaar houdbaar
Dat is langer dan het gemiddelde huis hier ... Hoewel 40 jaar met zoveel zon op hun bolletje

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

foppo
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#60 Bericht door foppo » zondag 28 september 2014, 15:10

Heel veel gebeurd inmiddels.
In oktober moet het klaar zijn:
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”