Huis bouwen met of zonder dakgoten.
Moderator: Loempia
- foppo
- Volwaardig lid
Huis bouwen met of zonder dakgoten.
Wat mij opvalt bij de huizen in Thailand (met of zonder verdieping) is dat ze meestal geen dakgoot hebben.
Nou weet ik dat als het regent het soms zo hard gaat dat een dakgoot van normale afmetingen daarvan overstroomt en daarmee misschien z'n nut verliest.
Is dat zo of denk ik verkeerd?
Ik wil niet dat het hemelwater via de overstek van het dak op het terras klettert, hoe lossen ze dat op in Thailand?
Overigens zie ik hier en daar wel dakgoten met een regenafvoerpijp die halverwege los hangt en die dus niet op een riool of een opvangtank aan gesloten is.
Wordt via de regenafvoer wel eens water opgevangen voor de tuin ofzo.
Beetje veel vragen misschien maar alle info is welkom.
(De beslissing is bij ons voor 95% gevallen om begin 2014 een bungalow te laten bouwen in de Isaan dus ben ik op zoek naar allerlei info over dit onderwerp.)
Nou weet ik dat als het regent het soms zo hard gaat dat een dakgoot van normale afmetingen daarvan overstroomt en daarmee misschien z'n nut verliest.
Ik wil niet dat het hemelwater via de overstek van het dak op het terras klettert, hoe lossen ze dat op in Thailand?
Overigens zie ik hier en daar wel dakgoten met een regenafvoerpijp die halverwege los hangt en die dus niet op een riool of een opvangtank aan gesloten is.
(De beslissing is bij ons voor 95% gevallen om begin 2014 een bungalow te laten bouwen in de Isaan dus ben ik op zoek naar allerlei info over dit onderwerp.)
-
- Volwaardig lid
Re: Huis bouwen met of zonder dakgoten.
Hallo Foppo.
Hier heb ik wel een dakgoot,trouwens alle huizen hier in de moo-baan.
Kan je niet verder helpen met jou vraag,maar ben wel benieuwd naar jou ervaringen wanneer je gestart bent met de bouw.
Hoop dat je ons op de hoogte houdt met wat foto,s.
Blijf je de gehele bouw erbij?
Succes,Ron.
Hier heb ik wel een dakgoot,trouwens alle huizen hier in de moo-baan.
Kan je niet verder helpen met jou vraag,maar ben wel benieuwd naar jou ervaringen wanneer je gestart bent met de bouw.
Hoop dat je ons op de hoogte houdt met wat foto,s.
Blijf je de gehele bouw erbij?
Succes,Ron.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."
door hen
-
- Expat
Met mijn woonervaring in Indonesie waar het water ongekontroleerd het dak afkwam,was het voor mij niet moeilijk om de keus voor een dokgoot te maken,toen ik Thailand begon te bouwen.foppo schreef:Wat mij opvalt bij de huizen in Thailand (met of zonder verdieping) is dat ze meestal geen dakgoot hebben.
Waterafvoer aan de uiterste rand van de lokatie,,tegen de buitenmuur aan.10 te openen deksels en 2 afvoer openingen naar de straat.
Deze waterafvoer wordt gevuld door 10 goot openingen ,waarvan er 7 direct verbonden zijn met de waterafvoer en 3 op de buitenvloer lozen.
De hoosbuien die hier naar beneden kunnen komen zijn instaat om mooie tuinen,bestrating etc etc redelijk te vernietigen.
Laatst gewijzigd door dutch op donderdag 12 september 2013, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan
Ronald Reagan
- foppo
- Volwaardig lid
De definitieve beslissing valt in December.
Dan moet ook bekeken worden of het opgehoogde land groot genoeg is.
Het gaat om iets van 30 rai rijstland waarvan het voorste gedeelte aan de weg hoger ligt en bouwrijp is.
Maar ik weet niet of dat groot genoeg naar m'n zin is.
Misschien moet er dus nog verder grond op en misschien nog wel hoger en dat betekend dat het wellicht eerst een paar maanden moet liggen.
En..nee, ik kan er niet al die tijd bij zijn, mijn vrouw wel.
Maar ik weet waar je naar toe wilt.
We gaan met een gerenommeerde aannemer in zee die door heel Thailand huizen bouwt met een garantie certificaat en een bouw verzekering.
Wel iets duurder maar dan heb ik wel het vertrouwen dat het goed komt.
Bovendien krijg ik (als alles door gaat) een Duitse buurman die, hoe kun je het soms treffen, in Duitsland een groot architecten buro had voor dat tie met pensioen ging.
Aardige vent waar ik goed mee kan praten en die beloofd heeft een oogje in het zeil te houden.
Die aannemer heeft ook zijn huis gebouwd en hij was daar erg tevreden over.
Is een groot 2storyhuis en werd in 3.5 maand kant en klaar opgeleverd.
Zeker ga ik foto's en video's maken en laten zien.
Dan moet ook bekeken worden of het opgehoogde land groot genoeg is.
Het gaat om iets van 30 rai rijstland waarvan het voorste gedeelte aan de weg hoger ligt en bouwrijp is.
Maar ik weet niet of dat groot genoeg naar m'n zin is.
Misschien moet er dus nog verder grond op en misschien nog wel hoger en dat betekend dat het wellicht eerst een paar maanden moet liggen.
En..nee, ik kan er niet al die tijd bij zijn, mijn vrouw wel.
Maar ik weet waar je naar toe wilt.
We gaan met een gerenommeerde aannemer in zee die door heel Thailand huizen bouwt met een garantie certificaat en een bouw verzekering.
Wel iets duurder maar dan heb ik wel het vertrouwen dat het goed komt.
Bovendien krijg ik (als alles door gaat) een Duitse buurman die, hoe kun je het soms treffen, in Duitsland een groot architecten buro had voor dat tie met pensioen ging.
Aardige vent waar ik goed mee kan praten en die beloofd heeft een oogje in het zeil te houden.
Die aannemer heeft ook zijn huis gebouwd en hij was daar erg tevreden over.
Is een groot 2storyhuis en werd in 3.5 maand kant en klaar opgeleverd.
Zeker ga ik foto's en video's maken en laten zien.
-
- Volwaardig lid
foppo schreef:
En..nee, ik kan er niet al die tijd bij zijn, mijn vrouw wel.Maar ik weet waar je naar toe wilt.
.
Mooi Foppo,kan je geen ruzie ook krijgen.

Zal jou huis ook in dezelfde tijd (15weken) gebouwd kunnen worden?
Groet,Ron.
"Zij die dansen
door hen
door hen
- brake034
- Expat
Hallo Foppo,
Ons huis heeft geen dakgoten maar een betonnen rand/voetpad waar het water over de tuin inloopt.
Ik ben er niet ontevreden over en in het noorden kan het flink regenen, mijn tuin heeft er niet van te lijden.
In de tuin hebben we een grote garage met slaapkamer en een binnen plus buitenkeuken, daarnaast hebben we in de tuin nog een kleine bungalow, die hebben wel dakgoten. De dakgoten monden uit in tonnen en van die op elkaar gestapelde betonnen ringen.
Daaruit halen we het water om de tuin te bevloeien.
Ons huis heeft geen dakgoten maar een betonnen rand/voetpad waar het water over de tuin inloopt.
Ik ben er niet ontevreden over en in het noorden kan het flink regenen, mijn tuin heeft er niet van te lijden.
In de tuin hebben we een grote garage met slaapkamer en een binnen plus buitenkeuken, daarnaast hebben we in de tuin nog een kleine bungalow, die hebben wel dakgoten. De dakgoten monden uit in tonnen en van die op elkaar gestapelde betonnen ringen.
Daaruit halen we het water om de tuin te bevloeien.
Marcel
- foppo
- Volwaardig lid
In 3 maanden klaar?
Hangt er vanaf, ik heb me laten vertellen dat als ze in februari beginnen het net voor de regentijd klaar kan zijn.
Als het later wordt en er moet toch meer opgehoogd worden dan moet de grond misschien eerst inklinken en dan kan het (ook) vanwege de regentijd langer gaan duren.
Bovendien is de definitieve tekening nog niet gemaakt en ik heb nogal wat noten op m'n zang: warm en koud water leidingen, airco in alle vertrekken, buiten douche en buitenkeuken, solarpanels op een losstaande carport met een berghok en een gasten verblijf en...mijn vrouw wil er niet eerder in voordat er een 2 meter hoge omheining is geplaatst dus...
Maar ik kan vanwege zakelijke verplichtingenpas december 2014 of januari 2015 definitief gaan emigreren dus ik heb wel wat speling.
Hangt er vanaf, ik heb me laten vertellen dat als ze in februari beginnen het net voor de regentijd klaar kan zijn.
Als het later wordt en er moet toch meer opgehoogd worden dan moet de grond misschien eerst inklinken en dan kan het (ook) vanwege de regentijd langer gaan duren.
Bovendien is de definitieve tekening nog niet gemaakt en ik heb nogal wat noten op m'n zang: warm en koud water leidingen, airco in alle vertrekken, buiten douche en buitenkeuken, solarpanels op een losstaande carport met een berghok en een gasten verblijf en...mijn vrouw wil er niet eerder in voordat er een 2 meter hoge omheining is geplaatst dus...
Maar ik kan vanwege zakelijke verplichtingenpas december 2014 of januari 2015 definitief gaan emigreren dus ik heb wel wat speling.
- brake034
- Expat
Foppo, ik heb eens een berekening gedaan voor zonnepanelen in Thailand.
Kost je bij de huidige KWH prijs ongeveer 25 jaar om ze eruit te halen.....
Als je doet om zelfstandig te zijn bij stroomuitval....hou ook rekening met kosten aan onderhoud en vervanging van de accu's!
Kost je bij de huidige KWH prijs ongeveer 25 jaar om ze eruit te halen.....
Als je doet om zelfstandig te zijn bij stroomuitval....hou ook rekening met kosten aan onderhoud en vervanging van de accu's!
Marcel
- foppo
- Volwaardig lid
Het gaat puur om onafhankelijk te zijn.
In het buitengebied van Ang Sila valt bij slecht weer regelmatig de stroom uit, uren en uren lang
Een aggregaat start nooit bij mij als ik dat wil en is altijd kapot of staat zonder brandstof.
Dus als ik de diepvries en waterpomp wil laten doordraaien dan is zonnen energie met een batterij backup voor mij het aantrekkelijkste.
Die accu's worden nu ook steeds goedkoper, (zo groot als een koelkast en tamelijk zwaar) maar schijnen uit China wel goed en duurzaam te zijn.
Maar uit kosten overweging hoef je op dit moment inderdaad geen voordeel te verwachten.
In het buitengebied van Ang Sila valt bij slecht weer regelmatig de stroom uit, uren en uren lang
Een aggregaat start nooit bij mij als ik dat wil en is altijd kapot of staat zonder brandstof.

Dus als ik de diepvries en waterpomp wil laten doordraaien dan is zonnen energie met een batterij backup voor mij het aantrekkelijkste.
Die accu's worden nu ook steeds goedkoper, (zo groot als een koelkast en tamelijk zwaar) maar schijnen uit China wel goed en duurzaam te zijn.
Maar uit kosten overweging hoef je op dit moment inderdaad geen voordeel te verwachten.
-
- Volwaardig lid
Veelal met een dakgootIk wil niet dat het hemelwater via de overstek van het dak op het terras klettert, hoe lossen ze dat op in Thailand?

Heb er in een later stadium ook dakgoten laten monteren.
Muren blijven schoner en droger.
Het water is sneller afgevoerd
En het staat leuk.

Het is toch verreweg de beste en makkelijkste oplossing.Een aggregaat start nooit bij mij als ik dat wil en is altijd kapot of staat zonder brandstof
Regelmatig [eens per maand minimaal.] even uurtje laten draaien en klaar is foppe.
Hoe bedoel je met warm water.
Per ruimte een warmwatertoestel of een ringleiding met een toestel ?
De revolutie eet haar eigen kinderen op.
-
- Volwaardig lid
"Zij die dansen
door hen
door hen
- foppo
- Volwaardig lid
On-ge-loof-e-lijk!
Ben ik net 10 kilo afgevallen....waar doe ik het voor?
Ben ik net 10 kilo afgevallen....waar doe ik het voor?
- foppo
- Volwaardig lid
Omdat de badkamers en keuken op dezelfde kant komen en dicht bij elkaar zitten wil ik gewoon een geiser op gasfles en een warmwater leiding naar de tappunten.Per ruimte een warmwatertoestel of een ringleiding met een toestel ?
Zoals we dat in Nederland ook hebben zeg maar, alleen zal het op flessengas moeten.
En warmwater leidingen in de muur inbouwen stelt bepaalde eisen aan de pijpleiding en isolatie daarvan.
-
- Volwaardig lid
Tja Foppo,haha.....elk nadeel........
Mooi filmpje he?
Waarschijnlijk vers gestorte grond wat niet ingeklonken is en ingeregend.
Noodzakelijk lijkt mij,wil je het fundament goed voor elkaar hebben,maar mischien is het hier "anders" door de grondsoort......

Mooi filmpje he?
Waarschijnlijk vers gestorte grond wat niet ingeklonken is en ingeregend.
Noodzakelijk lijkt mij,wil je het fundament goed voor elkaar hebben,maar mischien is het hier "anders" door de grondsoort......

"Zij die dansen
door hen
door hen
- foppo
- Volwaardig lid
Nouja, ...dat is dus precies de reden dat ik heel ruim van te voren ...( volgens goede vrienden TE ruim) me heel goed wil oriënteren en de tijd wil nemen om dingen uit te zoeken.
Ik HOEF niet te bouwen in februari, het mag ook in November.
En als de grond waar we willen bouwen nog niet geschikt is dan wacht ik gewoon tot die wel geschikt is.
En we alle vergunningen, voorzover nodig... in de zak hebben.
Tenslotte, zoals ik al zei, ga ik pas eind volgend jaar.
En, last but not least.....ik heb ALLE afleveringen van "Ik vertrek" gezien.
En ik wil niet voor verrassingen komen te staan hoewel dat toch wel zal gebeuren, het is tenslotte Thailand nietwaar.
Ik HOEF niet te bouwen in februari, het mag ook in November.
En als de grond waar we willen bouwen nog niet geschikt is dan wacht ik gewoon tot die wel geschikt is.
En we alle vergunningen, voorzover nodig... in de zak hebben.
Tenslotte, zoals ik al zei, ga ik pas eind volgend jaar.
En, last but not least.....ik heb ALLE afleveringen van "Ik vertrek" gezien.
En ik wil niet voor verrassingen komen te staan hoewel dat toch wel zal gebeuren, het is tenslotte Thailand nietwaar.