Ogen 26 tot 35

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Ogen 26 tot 35

#1 Bericht door prajak » woensdag 28 augustus 2013, 17:41

Pats ! In een oogwenk had ik het door, maandagmorgen. De Amersfoortse kei is losgekomen en zit in mijn linker oog !

Dat is een bepaald niet oogstrelend gevoel. Ik nam ook direct oogcontact via de spiegel maar naast mijn oogverblindend uiterlijk (ik weet het, ik zie het in de morgen niet zo scherp; ik zie de oogwallen vaak pas uren later) zag ik geen vervelende zaken in dat oog en ik zag ook geen ooglap of oogklep om de oogkas zitten. Wat had ik dan ?

Weet ik niet; mogelijk een lodderig oog ? Een lodderoog ? Ik zag zwarte dingen bewegen en wist het al: er zit iets op het hoornvlies en mogelijk ook iets op andere delen van de oogbol. Wat dan ? Een ooghaar die loskwam ? Pluis van een dekentje dat op bed ligt ?

Kai de lamp maar eens gegeven maar die is in de morgen net zo oogalert als ik en ziet niks.

De koelkast in: daar liggen onschuldige oogwateren, humane middelen die ik gebruik als een van de katten een soepoog heeft. Je kunt dat spul gerust veterinair aanwenden. Ik heb wattenstokjes waarmee ik de soep uit de ooghoeken haal, dat vindt Mauw nog wel goed, maar daarna dat koude spul in het kattenoog.....het leidt tot protest en een boze kat.

“Gaat wel over” zegt Kai en meestal gaat dat ook wel over. Ik besluit het een dag aan te zien. Al is het een gespook hoor, een groepje op haren lijkende stofjes in het oog. Bij iedere oogopslag zie je die dingen bewegen.

Dinsdagmorgen zit het er nog en ik besluit hardere maatregelen te nemen. Ik zet een dvd op, een lachfilm waarvan je moet huilen van het lachen. Dat zal toch wel leiden tot oogopruiming ? Nee, want ik heb alle films al gezien. Een tranentrekker dan; Rieu in Afrika bevat emotionele momenten maar die oogtranen konden het oogvuil niet ogenblikkelijk wegwerken.

Naar de oogkliniek, ergens in een straat. Nee meneer, de kliniek behandelt geen farang. Gaat u morgen maar naar het staatsziekenhuis.

Meer mogelijkheden zijn er hier niet. De particuliere ziekenhuizen hebben geen oogarts. Dus tot morgen wachten, of naar Udon Thani. Ik kies voor morgen.

>>>
Laatst gewijzigd door prajak op woensdag 28 augustus 2013, 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Ogen 25 tot 35

#2 Bericht door prajak » woensdag 28 augustus 2013, 17:42

Om 07 uur zitten Kai en ik op de Honda en gaan naar het ziekenhuis.

Buiten staat een desk en daar krijgen we nummer 20 voor de afdeling oogheelkunde. Nummer 20, pas om 20 na 7 ? Dat springt me direct in het oog. Kai meldt zich aan de balie voor de OPD kaart (de polikliniekkaart waarop mijn toestand....) en we gaan naar boven waar de oogdeskundigen huizen.

Aan de tafel krijgt Kai nummer 35 van de dag. Pardon ? Ja, er blijken meer incheckmogelijkheden te zijn zoals mensen die op een zekere dag voor controle terug moeten komen en dus gaan we van 20 naar 35. En of ik wil plaatsnemen.

En dan begint weer het oogstrelend genieten van de gang van zaken in een gewoon Thais ziekenhuis. Ik heb al vaker als ooggetuige verslag gedaan.

Hoe het allemaal werkt begrijp ik niet maar het werkt en men houdt mensen aan het werk. Efficiency, hou toch op, het hobbelt allemaal langs elkaar heen. Ook aan de werktafels. Met een paperclipje worden pakken papier aan elkaar gebonden en dan nog een paperclipje voor een briefje met een nummer en een blanko papiertje in een ander paperclipje en dan worden we geroepen voor de meting.

Ha, de oogmeting, denk ik dan. Nee, de bloeddrukmeting en het gewicht. Er is geen ontkomen aan en ik moet er weer eens doorheen....

We leveren het spul in en ik mag plaatsnemen tegen de glazen wand waarachter ik een meetkamer vermoed. Dat klopt. En binnen staan 10 stoelen en een ijzeren bankje en die zijn bezet dus zitten we buiten op stoeltjes en iedere keer als iemand uit die meetkamer komt mogen we een stoelendans doen en schuiven we een stoel op en ... hou op, wat een gedoe.

Ik moet plassen en leg de spullen maar even neer en ... niemand pikt die plaats in, de discipline is hoog. En terug van de WC zie ik een bord hangen.

Nummers 01 - 15 tussen 08 en 09 uur
Nummers 16 - 25 tussen 09 en 10 uur
Nummers 26 - 35 tussen 10 en 11 uur
Nummers 36 - 45 tussen 11 en 12 uur
Nummer hoger dan 45 na 13 uur. De maag moet ook gevuld !

Nou, ik heb 35 en ben dus tegen 11 uur aan de beurt. En gij geleuft da ? Ik zou beter moeten weten....

>>>
Laatst gewijzigd door prajak op woensdag 28 augustus 2013, 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door prajak » woensdag 28 augustus 2013, 17:43

Hoera, ik mag van de buitenstoelen naar de binnenstoelen verhuizen en zie het bekende bord waar nummers op staan om aan te geven hoe scherp je kunt zien. Vroeger stonden daar letters, toch ? Een tweede bord hangt er naast en geeft letters E aan op alle manieren gedraaid.

Er staat een apparaat waarmee men de oogdruk kan meten en daarachter zit een pronte jonge dame die de oogdrukmeting doet en als ooggetuige de resultaten op een nieuw kladje schrijft dat met een extra paperclip aan het pak papier wordt gehecht....

Maar ook dan mag ik nog niet weg. Ik moet naar dat bord kijken en zeggen wat ik zie. Zonder bril nota bene. Ik haal rechts rij 7 en links rij 6 en dan ziet de verpleegster mijn bril en vraagt wat ik eigenlijk kom doen.

“Heb een vuiltje op de cornea”. Nee, dat woord heb ik opgezocht, cornea is hoornvlies. Retina is netvlies. Patella is knieschijf; daar heb ik er ook twee van maar daar is (nog) niks mee mis.

Ik gebruik het Thaise woord voor stof: foen, spreek je uit. Foreign body, zegt zij en schrijft dat op.

Het pak papier is me ontnomen en ik ga naast Kai zitten die koffie heeft gehaald bij de ‘seven’. Het ziekenhuis heeft een coffee corner waar je van alles kunt kopen, van frisdrank tot zoetigheden, alles ruim voorzien, maar geen ... koffie. Dit is Nongkhai, mensen ! Maar de ‘seven’ zit aan de overkant.

Het is 11 uur en ik word geroepen en mag weer ergens anders aanschuiven. In de onderzoeksruimte van de oogarts waar 15 stoelen staan...

Daar wordt een vader binnengebracht met een krijsend jochie dat druppels in zijn oog moet hebben en ik zie dat pa moeite heeft zijn oogappel in bedwang te houden maar tenslotte, met het kind in een medische dwangbuis gewikkeld, gaan de druppels er in.

Een stokoude monnik komt binnen en direct gaan alle dames staan, vouwen de handjes en beginnen een gesprek. De monnik en zijn begeleidende collega krijgen een eigen plekkie tussen de mannen in, of we even willen opschuiven, en dan begint het gemier als die oude monnik een druppel spul in zijn oog moet krijgen van de verpleegster. Ze mag hem niet aanraken !

Maar bij dringende medische noodzaak mag dat wel ! Een oogdruppel is mogelijk geen dwingende noodzaak ?

“Zal ik het effe doen” wordt als hoogst ongepast beschouwd terwijl ik best die druppel in zijn oog wil laten vallen hoor. Maar met een wattenstaafje wordt het ooglid opgetild en krijgt meneer zijn druppeltje toegediend terwijl angstvallig ieder contact met persoon en kleding wordt vermeden.

>>>
Laatst gewijzigd door prajak op woensdag 28 augustus 2013, 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door prajak » woensdag 28 augustus 2013, 17:44

Het is 10 voor 12 en men vertelt alle mensen die achter me zitten dat ze na 13 uur moeten terugkomen. Ik ben de laatste van die morgen. En mag binnen in de kamer bij mevrouw de oogarts.

Von Bork ! Wat een apparaat staat daar op die tafel. Daar zou de inquisitie van destijds wat van kunnen leren ! Daar word je bang van.

De oogarts is een pittige dame van iets in de 30 en bekijkt direct het foreign body. Dust, zegt ze, stof. De verpleegster komt met een druppel die wordt aangeduid als ‘verdovend’ en na een minuut moet ik de kin op een ding leggen en hoofd noch onderdelen bewegen en wordt het ooglid opgetild en gedrukt tegen de oogbol die ze draait waardoor het ooglid als het ware de oogbol schoonveegt.

Het resultaat laat ze me zien: een wattenstaafje met zwarte rommel. Dat is het dus. Dank u wel, ik geef een nette ‘waai’, wacht op het briefje met het recept voor twee oogwateren en de rekening van 250 hele baht, zes euro, voor behandeling en medicijnen.

Doch onderweg naar huis merk ik dat niet alles is weggehaald. Maar het is wel losgekomen, ik zie dat het beweeglijker is dan vanmorgen, en ik hoop dat de nieuwe oogwateren, die ik 4 keer per dag moet aanbrengen (dat doet Kai voor me...), de zaak tenslotte zo regelen dat ik op een mooie ochtend de resten uit de ooghoeken kan vegen.

Een van die oogwateren is tegen ‘droge ogen’. Het heet ook nog lubricant en dat betekent toch een mate van vettigheid. Zit lubricant niet in en op condooms ? Vooruit, met wat fantasie zou je die ook voor een bruin oog kunnen gebruiken. We houden het in het oog, mensen !

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Ogen 26 tot 35

#5 Bericht door Jeanette » woensdag 28 augustus 2013, 20:05

Ik duim voor je dat het op het oog zit en niet in het oog.
Is je netvlies bekeken?

:?: [|) :?:

brake034
Expat
Expat

#6 Bericht door brake034 » woensdag 28 augustus 2013, 20:51

Hebben ze oogdruk gemeten met iets OP of IN je oog???
Normaal eerst de/het "foreign body" eruit en dan pas oogdruk bepalen.
Zowel met contact- als met non contact tonometry bestaat namelijk het risico dat de/het "foreign body" vaster in de cornea gedrukt wordt!
Marcel

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#7 Bericht door prajak » donderdag 29 augustus 2013, 01:01

Het ding, ik denk dat het een paar haartjes zijn of een pluisje, beweegt. Ik zie het even aan en gaat het niet weg met die 8 druppels per dag dan ga ik terug, of naar AEK Udon. Ja, de binnenkant van het oog is nagezien. Het zit echt op de oppervlakte anders had ze het niet met een wattenstaafje kunnen weghalen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#8 Bericht door prajak » vrijdag 30 augustus 2013, 10:46

Vandaag maar een second opinion gehaald in Udon AEK.

http://www.illinoisretinainstitute.com/ ... d-Floaters

Vitreous degeneration; nooit van gehoord.

Operatie wordt afgeraden. Kan vanzelf weggaan. Leeftijdsprobleem. Kan iedereen krijgen, zegt ze.

"Senile cataract" staat er ook. Dat eerste woord bevalt me niet.... :giggle: Er staat nog iets dat begint met 'ping'. Nee, er staat niet 'pong' achter....

Vanavond iets op te zoeken op internet.

RuudThai
Expat
Expat

#9 Bericht door RuudThai » vrijdag 30 augustus 2013, 11:02

Het lijkt wel of het niet zomaar een vuiltje op je oog is maar iets interns.
Toen ik bijna 3 jaar geleden naar Nederland ging kreeg ik in het vliegtuig plotseling een lichtflitsje in mijn linkeroog en daarna is er steeds een soort van ruitenwissertje heen en weer aan het zwaaien. En dat is nog steeds zo.
Volgens 2 oogartsen, eentje hier in de stad en eentje in Khon Kaen is het mogelijk veroorzaakt door luchtdrukverschil in de cabine van het vliegtuig. Maar zou het anders ook wel opgetreden kunnen zijn.
Beiden zeiden dat het bij ouderen veel voorkomt, dat er niets aan te doen is en dat ik er dus maar moest mee leren leven. Het is wat vervelend, een onrustig beeld met dat zwieberende ding.

Senile cataract heeft niet te maken met je geestelijke gesteldheid (tenminste, niet méér dan ik al vermoedde ;) :giggle: ) maar met een aankomende vorm van staar.
Daar ben ik bijna een jaar geleden aan geopereerd in het Khon Kaen Ram Hospital bij een arts die ik je kan aanbevelen. De lens is eruit gesneden en vervangen door een kunststof exemplaar zodat ik niet blind zou worden op den duur.
Ik had overigens eerst aan dat oog een 'retinal detachment' oftewel een scheuring van het netvlies waar ik eerst voor ben geopereerd.
Ik zeg niet dat jij precies hetzelfde zal hebben maar dit is mijn ervaring.

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#10 Bericht door Jeanette » vrijdag 30 augustus 2013, 11:28

seniel - WikiWoordenboek

nl.wiktionary.org/wiki/seniel‎
Bijvoeglijk naamwoord. seniel. aan de ouderdom eigen, door de ouderdom afgetakeld.
Niet schrikken dus van een woord hè. [|(

Je hebt dus ook seniele heupen. :roll:

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#11 Bericht door Hua Thale » vrijdag 30 augustus 2013, 11:55

Het is een makkie volgens het internet het repareren tot die tijd.

Afbeelding

http://www.twenga.nl/piraten-ooglapje.html
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#12 Bericht door prajak » vrijdag 30 augustus 2013, 14:45

Ruudthai brengt me op een idee. Zaterdag de 7e zijn we in Rama KK, ik voor mijn seniele heupen en Kai voor haar verwijderde seniele schildklier en mogelijk maak ik een afspraak met de oogarts voor mijn seniel cataract. Dus als je me die naam wilt geven......

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#13 Bericht door prajak » vrijdag 30 augustus 2013, 15:26

Zwevers.....

Ik denk dat Ruudthai en ik het beeld zien uit filmpje 1.

http://www.oogartsen.nl/oogartsen/glasv ... n_flitsen/

RuudThai
Expat
Expat

#14 Bericht door RuudThai » vrijdag 30 augustus 2013, 17:45

prajak schreef:Ruudthai brengt me op een idee. Zaterdag de 7e zijn we in Rama KK, ik voor mijn seniele heupen en Kai voor haar verwijderde seniele schildklier en mogelijk maak ik een afspraak met de oogarts voor mijn seniel cataract. Dus als je me die naam wilt geven......
Ik moet 'm even opzoeken, het is in ieder geval de directeur van de afdeling oogheelkunde, tevens één der algemene ziekenhuisdirecteuren. Hij zal wel aandelen in dat hospitaal hebben, zulke slimme jongens zijn dat wel!

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#15 Bericht door prajak » zaterdag 31 augustus 2013, 04:44

De man die mijn heup deed is hoofd van de ortho afdeling. En aandelen ? De Ram-zoveel-groep, is dat niet een familiebedrijf ? Indien beursgenoteerd kun jij ook aandelen hebben.... :giggle2: Potverdrie, vul ik straks jouw zakken ? :giggle:

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”