Klein onderhoud aan woning in Thailand.

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
dutch
Expat
Expat

Klein onderhoud aan woning in Thailand.

#1 Bericht door dutch » woensdag 21 augustus 2013, 04:19

20 km buiten Korat wonende is het niet altijd eenvoudig om kleine reparaties/vervangingen gedaan te krijgen.
Oh.....er is wel een plaatselijke sleutelaar,die met oneindig veel fantasie kleine klusjes ( meent) tot een einde brengt,maar.........??????? ;)

Pomp voor de watervoorziening in huis,begon kuren te vertonen en was inmiddels bijna 7 jaren oud.
Na 2 weken in hoop en vrees ( pomp motor draaide maar gaf geen druk en werd dus uiteindelijk knalheet,waardoor het apparaat af en toe gloeiend heet werd.Vorige week naar Home pro.Nieuwe pomp gekocht,die de volgende dag werd geleverd en de montage ploeg stond daags daarna voor de stoep en na een half uur zoemde het motor dat het een lust was :thumbsup:

Mengkraan,warm en koud water in de keuken begon na 9 jaren gebruik,een half jaar geleden te lekken en de plaatselijke sleutelaar zou een en ander wel regelen.De ( voor mij tijdelijke) oplossing was een koud water kraan,waarvan ik na montage al het vermoeden had,dat het geen lang leven zou zijn beschoren.5 dagen functioneerde het goed en toen begon de kraan te bewegen en helaas kon ik met mijn lichamelijke problemen aan de rechterhand,weinig tot geen soelaas bieden.Na de goede ervaring met de pomp,wederom naar Homepro,alwaar ik een volledige vervanging vond voor het eerste kraan systeem dat zo knullig was vervangen.Afspraak met de montage afdeling die gisteren middag ,volgens afspraak, aan huis kwam.
Na wat problemen met de standaard erbij behorende klem,werd na improvisatie de zaak werkzaam afgeleverd,met de belofte om vandaag terug te komen ten einde de improvisatie te vervangen door degelijk spul. :clap:

Automatische waterstop in de water voorraad tanks had het begeven en alhoewel ik de vervangende afsluiter in zowel 1/2 als 3/4 inch nieuw op voorraad had,kreeg
ik met mijn half functionerende rechterhand een en ander niet voor elkaar en vulde ik de watertanks elke avond handmatig,al hopende dat ik het niet zou vergeten om de kraan te sluiten.
Ik was afgelopen maandag dan toch in Homepro en nam wat nieuwe onderdeeltjes zoals pijp,lijm etc om de nieuwe afsluiter te monteren.Zojuist een en ander gemonteerd en ik zit vol trots TV te kijken terwijl de voorraad tanks zich vullen en de watertoevoer straks automatisch stopt.

Ons oude Thaise mannetje ,zal alleen nog gebruikt worden voor tijdelijke nood oplossingen.
Laatst gewijzigd door dutch op woensdag 21 augustus 2013, 05:36, 1 keer totaal gewijzigd.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

RuudThai
Expat
Expat

Re: Klein onderhoud aan woning in Thailand.

#2 Bericht door RuudThai » woensdag 21 augustus 2013, 05:36

Mooi zo Dutch, goede ervaring met HomePro! :thumbsup:
Ja, ik ken die mannetjes die 'alles' kunnen oplossen. Mijn vrouw had/heeft er ook altijd een handje van om een 'handig' familielid of een andere dorpsgenoot in te schakelen. Je moet tenslotte altijd je familie helpen nietwaar?
Nou, de resultaten zijn er ook naar met al die zogenaamde handigerds.

Ons huis in het dorp, waar we tot 3 jaar geleden woonden, is ook zo in elkaar gefabriekt door diverse dorpse handigerds. Inmiddels is de leiding vanaf de waterpomp die het water vanaf een meter of 40 diep omhoog pompt en naar het huis voert daar ergens ondergronds lek geworden (slecht gelijmd?) dus slaat de pomp niet meer af. Er mankeert van alles aan de electriciteit. Het dak is op diverse punten lek want de dakpannen bovenop (die ronde, ik ben effe de naam kwijt) zijn met cement vastgemetseld en ja, dat gaat los na een tijdje door de temperatuursverschillen. En dan lekt het.
En zo kan ik nog wel even doorgaan!
Allemaal 'handig' gemaakt door techneutische geweldenaren.... :( :evil: [|( Prutsers!

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door Hua Thale » woensdag 21 augustus 2013, 06:10

Dat is bijna niet te voorkomen het lekken van nokvorsten met specie.
Vaak zitten ze gewoon goed vast maar door een combinatie van droogscheuren en de wind uit 'vreemde' richtingen lekkage.
Heb het verleden jaar na tien jaar ook op een paar plekken moeten doen.
Voegspecie gelijk op kleur van de dakpan/ vorst kieren dichtsmeren en we zijn weer klaar.
18 Bath de kilo bij de do-home of elders.
Paar bouwhandschoenen borstel teiltje en natuurlijk iemand zonder hoogtevrees.
Het lijmen van pvc leidingen is bekend ja ( met het vingertje om een kwast uit te sparen)
Veel meer als her en der een gat graven en een afsluiter er tussen lijmen in de hoop dat je de lekkage kan localiceren is er niet.
Mocht het 'ergens' nooit droog worden kan dat ook wel een aardige hint zijn. ;)

sunbird
Expat
Expat

#4 Bericht door sunbird » woensdag 21 augustus 2013, 09:01

dutch schreef:20 km buiten Korat wonende is het niet altijd eenvoudig om kleine reparaties/vervangingen gedaan te krijgen

Automatische waterstop in de water voorraad tanks had het begeven en alhoewel ik de vervangende afsluiter in zowel 1/2 als 3/4 inch nieuw op voorraad had,kreeg
ik met mijn half functionerende rechterhand een en ander niet voor elkaar en vulde ik de watertanks elke avond handmatig,al hopende dat ik het niet zou vergeten om de kraan te sluiten.
Ik was afgelopen maandag dan toch in Homepro en nam wat nieuwe onderdeeltjes zoals pijp,lijm etc om de nieuwe afsluiter te monteren.Zojuist een en ander gemonteerd en ik zit vol trots TV te kijken terwijl de voorraad tanks zich vullen en de watertoevoer straks automatisch stopt.

Ons oude Thaise mannetje ,zal alleen nog gebruikt worden voor tijdelijke nood oplossingen.
Knap gedaan :thumbsup:
Ja hier hetzelfde meestal zelf, maar tja je wordt een dagje ouder ;)

wij hebben een "jong" Thais mannetje, maar hetzelfde alleen als het niet anders kan

Ben
Expat
Expat

#5 Bericht door Ben » woensdag 21 augustus 2013, 10:25

Hua Thale schreef:Dat is bijna niet te voorkomen het lekken van nokvorsten met specie.
Vaak zitten ze gewoon goed vast maar door een combinatie van droogscheuren en de wind uit 'vreemde' richtingen lekkage.
Heb het verleden jaar na tien jaar ook op een paar plekken moeten doen.
Voegspecie gelijk op kleur van de dakpan/ vorst kieren dichtsmeren en we zijn weer klaar.
18 Bath de kilo bij de do-home of elders.
Paar bouwhandschoenen borstel teiltje en natuurlijk iemand zonder hoogtevrees.
Het lijmen van pvc leidingen is bekend ja ( met het vingertje om een kwast uit te sparen)
Veel meer als her en der een gat graven en een afsluiter er tussen lijmen in de hoop dat je de lekkage kan localiceren is er niet.
Mocht het 'ergens' nooit droog worden kan dat ook wel een aardige hint zijn. ;)
Voor vorsten heb je speciale flexiblele materialen. Nee geen soliconen.mocht je toch een cementgebonden mortel nemen gebruik dan in elk geval een PCI onder de mortel
vroeger gebruikte men afwasmiddel in Nederland :giggle2: zou zo lekker smeuig zijn.
kunstof leidingen altijd ruw maaken aan het te lijmen oppervlak met schuurpapier of linnen. beide componenten voorzien van lijm en met een draaiende beweging vast zetten .

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#6 Bericht door Hua Thale » woensdag 21 augustus 2013, 11:02

Ja klopt Ben bij nieuwbouw in Nederland.
Of als je ze echt wil verwijderen en opnieuw plaatsen denk niet dat dat de bedoeling is ?
Heb dat soort producten hier niet kunnen ontdekken wat jij vermeldt.
Reparatie nokvorsten heb ik Super Champ Tile Grout voor gebruikt.
Kwaliteit badkamer niveau Hydrophobic

PVC lijm heb je hier in verschillende kwaliteit dacht dat ik nummer 10 gebruikt heb.
Iets van TOP Thailand
PVC lijm is een koudlasverbinding dus schoon en vetvrij is voldoende.
Uiteraard beiden zijde insmeren en het even met rust laten.
Verschil in maatvoering door verschillende merken met de zelfde diameter is een groter probleem hier zo.

Ben
Expat
Expat

#7 Bericht door Ben » woensdag 21 augustus 2013, 16:47

Hua Thale schreef:Ja klopt Ben bij nieuwbouw in Nederland.
Of als je ze echt wil verwijderen en opnieuw plaatsen denk niet dat dat de bedoeling is ?
Heb dat soort producten hier niet kunnen ontdekken wat jij vermeldt.
Reparatie nokvorsten heb ik Super Champ Tile Grout voor gebruikt.
Kwaliteit badkamer niveau Hydrophobic
.
Gewoon ff navragen bij Sika Thailand .

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#8 Bericht door prajak » woensdag 21 augustus 2013, 16:55

Dutch, handicaps zijn er om aan te wennen en om mee te leven. En jou lukt dat. Je legt er niet bij neer en dat is een prima ontwikkeling. Doorgaan dus.

We zijn pas semi-oud, denk daar aan !

dutch
Expat
Expat

#9 Bericht door dutch » donderdag 22 augustus 2013, 02:04

dutch schreef: Na wat problemen met de standaard erbij behorende klem,werd na improvisatie de zaak werkzaam afgeleverd,met de belofte om vandaag terug te komen ten einde de improvisatie te vervangen door degelijk spul. :clap:
.
En gisterenmiddag stond de montage,zoals beloofd,voor de deur om e.e.a. echt in orde te brengen.
Bleek dat de eerder bijgeleverde klem om de kraan aan het keukenblad te bevestigen,een foutieve maat was en dat had nogal wat tijdverlies opgeleverd bij de "improvisatie" teneinde het tijdelijk toch bruikbaar te maken.
Kostte nu,met de origineel goede klem,zo'n 15 minuten duurde en alles is nu piekfijn in orde.
:thumbsup:

Terzijde.....de foutieve klem was dus niet apart gekocht ,maar zat in de artikelverpakking,als totaal pakket :cheesy: :crazy:
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”