Vragen over het opstarten van een weeshuis in Thailand

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
NathalieV
komt net kijken
komt net kijken

Vragen over het opstarten van een weeshuis in Thailand

#1 Bericht door NathalieV » maandag 05 augustus 2013, 13:12

Goedemiddag allemaal, :asian22:

Zoals hierboven genoemd wil ik ik een weeshuis opstarten in Zuid Thailand.

Het is lastig om concrete informatie te vinden over het opzetten van een weeshuis en ik hoop dat jullie mij hier wat informatie over zouden kunnen / willen verstrekken. Ik weet dat het erg lastig is om als buitenlander een (non profit) organisatie te starten in Thailand en er zijn verschillende vergunningen/regelementen waar je als buitenlander rekening mee moet houden.

Graag wil ik weten met welke kostenposten ik rekening moet houden en wat een gemiddelde begroting zou zijn voor het eerste jaar.

Alvast hartstikke bedankt voor de reacties en ik hoop dat iemand mij hierbij over kan informeren.

Groetjes,

Nathalie

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Vragen over het opstarten van een weeshuis in Thailand

#2 Bericht door Jeanette » maandag 05 augustus 2013, 13:37

Met je vraag kan ik je niet helpen.

Maar wij hebben een jaar of 5 geleden een weeshuis bezocht.
Met deze foto .....
Afbeelding

..... krijg je misschien een idee van de bestuurlijke hiërarchie.

[|)

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door ron » maandag 05 augustus 2013, 14:21

De "dames" op bovenstaande foto van Jeanette,zouden niet misstaan als bewakers in een vrouwen-gevangenis........... :(

Ron
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

BKK_Bert
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#4 Bericht door BKK_Bert » maandag 05 augustus 2013, 14:57

Ik denk dat je eerst moet denken aan een werkvergunning, een passende lokatie, visa, eventueel een thaise partner, de inkomsten/uitgaven (non-profit), (bank)garanties. Kosten weet ik niet precies, Denk dat ander forumleden dat mss wel kunnen inschatten.
Het diepe zuiden van Thailand, is ook niet het veiligste., lees Bangkokpost/The nation. Daar moet je ook rekening mee houden.

iig succes toegewenst.
Home is not where you live, but where they accept you.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5 Bericht door prajak » maandag 05 augustus 2013, 15:51

Ga juridisch advies halen.

Misschien mag je als natuurlijk persoon niet eens een weeshuis runnen maar moet je een NGO oprichten. De internationale kerken hebben weeshuizen en die zijn NGO.

Dit land barst van regels en bureaucratie en kontzakken vullen en haat en nijd. In dit land mag je als buitenlander lang niet alles maar moet veel in Thaise handen blijven. En niemand werkt voor lege handen.

Dus voordat je begint en tegen een grote teleurstelling aanloopt: haal juridisch advies.

Je hebt een goed initiatief dus probeer dat goed te houden en regel jouw zaakjes pico bello.

Nog iets, niet om je bang te maken hoor. Een weeshuis waar ik wel eens kom heeft een reglement MOETEN maken om de (internationale) vrijwillgers er van te doordringen dat bij ongewenste intimiteiten altijd de politie wordt ingeschakeld. Je kunt nog zo je best doen, zelfs tegen die zaken moet je je indekken.

Zoek juridisch advies.
Laatst gewijzigd door prajak op maandag 05 augustus 2013, 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#6 Bericht door prajak » maandag 05 augustus 2013, 15:56

Kijk eens hier....

http://www.thailandforum.nl/viewtopic.php?f=8&t=821757

Dat is een bestaand weeshuis (een verzameling tehuizen, kliniek, school, kapel, kerk etc) van de katholieke kerk nabij Nongkhai. Die hebben sponsors; sponsors voor geld, sponsors voor goederen, sponsors voor gebouwen. Die hebben know how, ervaring, contacten, spreken de taal vloeiend.

Misschien is dit een optie ? Een weeshuis actief sponsoren in de regio die je noemt ? Dan hoef je niet het wiel uit te vinden.

Veel succes gewenst met jouw mooie initiatief !

Jos Flachs
Expat
Expat

#7 Bericht door Jos Flachs » dinsdag 06 augustus 2013, 01:32

Even over die foto: ik denk dat de dame aan de top een tanphuying is, en de 5 er onder kunying.
Is niet verplicht, maar het is erg handig om dit soort ouwe wrakken belangrijke ondersteuning zien te krijgen.
Allerlei problemen verdwijnen dan als sneeuw voor de zon.

Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#8 Bericht door Pieter » dinsdag 06 augustus 2013, 03:45

Ik denk dat je Thaise goeddoenerij aan thais over moet laten
Dat gaat natuurlijk veel minder snel dan je zou hopen maar toch is het beste
de inomens verschillen zijn hier voor westerse begrippen tegen het misselijk makend aan zo hoog
en het liefdadig doen is ook iets voor HIJ en de ZIJNDE
kom je op dat pad dan ga je de strijd aan met de "god onder de thais"
en zuiden ... diepe zuiden ???

(harde) advies ga eens eerst wat vrijwillegers werk bij nl gehandicapten instellingen doen of de leefomstandigheden daar verbeteren

of ga zoiets doen in de USA of Albanie

zolang er meer BMW's 7 serie in Bangkok rondrijden dan in heel duitsland ???????

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#9 Bericht door prajak » dinsdag 06 augustus 2013, 04:35

Pieter, er zitten heel veel ngo's die hulp verlenen en daaronder veel kerken. Maar je hebt de know how nodig en een 'circuitje' en dat opbouwen kost jaren.

Taal is een elementair vereiste. In het katholiek weeshuis waar ik van schreef zit een USA pater al meer dan 40 jaar en de man is vloeiend in Thais en Isan.

Je zag dat tableau met foto's.... ik denk dat het de board is, de opperhoofden en dat zijn hotemetoten uit stad en streek. Het werktableau heeft ook een opperhoofd doch maar twee subhoofden en dan een paar afdelingshoofden en ziet er dus anders uit. Trouwens, in het katholiek weeshuis waar ik wel kom hangt helemaal geen tableau....daar werkt men gewoon.

Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#10 Bericht door Pieter » dinsdag 06 augustus 2013, 05:07

prajak schreef:Pieter, er zitten heel veel ngo's die hulp verlenen en daaronder veel kerken. Maar je hebt de know how nodig en een 'circuitje' en dat opbouwen kost jaren.

Taal is een elementair vereiste. In het katholiek weeshuis waar ik van schreef zit een USA pater al meer dan 40 jaar en de man is vloeiend in Thais en Isan.

Je zag dat tableau met foto's.... ik denk dat het de board is, de opperhoofden en dat zijn hotemetoten uit stad en streek. Het werktableau heeft ook een opperhoofd doch maar twee subhoofden en dan een paar afdelingshoofden en ziet er dus anders uit. Trouwens, in het katholiek weeshuis waar ik wel kom hangt helemaal geen tableau....daar werkt men gewoon.
Als je echt bij de bron wil beginnen begin je bij het heropvoeden van vooral de thaise man
(maar ook vrouw) het inzien van een beetje eigen verantwoordelijkheid en niet zomaar met je zatte kop gaan rijden of
door je levensstijl 8 kinderen produceren van vrouw naar vrouw hoppen en op 48 jarige leeftijd door alcohol/tabak en .. te vroeg sterven
zonder helm rijden omdat anders je haar niet goed zit.
Aanleren om regels gewoon te accepteren en rekening gaan houden met andere mensen.
Verder kijken dan de dag van morgen.ipv pluk de dag

het meeste zit in de genen en het niet afhankelijk zijn van seizoenen
toch is er heel wat aan te leren

scheelt zomaar 50% minder wezen over 25 jaar

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#11 Bericht door Jeanette » dinsdag 06 augustus 2013, 06:59

Wat is nou precies een 'hoax'?

Nee, ik ben niet off toppic maar al die eerste berichten van onbekenden die meteen de knuppel in het hoenderhok gooien, zelf niet meer posten, of pas als de discussie een beetje doodbloed heeft voor mij een mogelijk hoog hoax-gehalte.
Graag wil ik weten met welke kostenposten ik rekening moet houden en wat een gemiddelde begroting zou zijn voor het eerste jaar.
Kijk, dit is nou die knuppel. :mrgreen:
Het werpt veel meer vragen op dan antwoorden.
Gaat het over 10 kinderen of over 300?

En waarom hebben alle Farang die al een weeshuis hebben in Zuid-Thailand nou nog niet gereageerd naar Nathalie? :giggle3:

RuudThai
Expat
Expat

#12 Bericht door RuudThai » dinsdag 06 augustus 2013, 07:12

Kijk eens aan Jeanette, ik ben het zomaar een keertje volledig eens met je!
Toen ik het bericht las kreeg ik meteen al een kriebelig gevoel. Prachtig hoor, zo'n idealistisch initiatief, maar waarom moet een buitenlander dit gaan oplossen? Ja, tenzij je Bill Gates bent en er gelijk een miljoen dollar inpompt.
Misschien is Nathalie wel iemand die namens Shell/Unilever/Philips enz. een dergelijk project wil opzetten want waar haal je in Boeddha's (of in het zuiden: Allah's) naam het geld vandaan om dit te financieren?
Laat ze dat dan zeggen want als dat niet zo is geef ik het project 0,0 % kans van slagen.

En wat is het Zuiden? Bedoelt ze de 3 opstandige provincies of Phuket? Een wereld van verschil.
Ik zou het maar lekker aan de Thaise NGO's overlaten om hierop in te spelen.

Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#13 Bericht door Pieter » dinsdag 06 augustus 2013, 07:20

http://en.wikipedia.org/wiki/Hoax

Ik denk dat het wel goed bedoeld is

er zijn ook heel veel honden in Thailand die nog een goed huis zoeken
ook veel gok en alcohol en anders verslaafde vrouwlijke prostituees zoeken nog een goed onderdak
en wat te denken van die arme olifantjes en tijgertjes

valt allemaal in het niet bij hoe de bergstammen en birmezen en vissersvolken en moslims in het zuiden als tweede hands mensen /slaafjes worden behandeld

En opzettelijk verminkte kinderen omdat dat meer oplevert bij het bedelen

en tot slot natuurlijk veel oudere buitenlandse mannen die geestelijk van het padje zijn en veel begeleiding nodig hebben

Pieter

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#14 Bericht door prajak » dinsdag 06 augustus 2013, 07:52

Jeanette en Ruudthai, als we niet reageren dan horen we weer "nieuwkomers worden niet....." enfin je kent het verhaal en als we wel reageren worden we wel eens, niet altijd, in de maling genomen. Het voordeel van de twijfel.

En ik ben in staat het weeshuis hier weer eens onder de aandacht te brengen, en Michaleo ook een. Wie zei ooit "alle foordeel hep ze nadeel........" Nou, komt in de buurt, toch ?

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#15 Bericht door prajak » woensdag 07 augustus 2013, 01:23

Ik denk dat NathalieV geschrokken is van de vele beren op de weg. Hopelijk krijgen we nog een reactie.

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”