Kies ik in Thailand oud en ziek of in Nederland ?
Moderator: Loempia
-
- Expat
- Contacteer:
Re: Kies ik in Thailand oud en ziek of in Nederland ?
Ja, helaas blijkt keer op keer dat de overheid een erg onbetrouwbare partner is.
- RuudThai
- Expat
De overheid is geen partner maar maakt wetten en regels en zolang ze de steun heeft van een meerderheid in het parlement kun je daar als eenling weinig tegen doen.
-
- Volwaardig lid
Ruud, heb je ook restitutie gevraagd van je brandverzekering? Het is toch in alle gevallen een risico verzekering? Zowel de ziektekosten, auto, brand, inboedel, eigen risico, in geval dat je ze nodig hebt.
Wees blij dat je er geen of wenig gebruik van hebt hoeven maken!
Er zijn massa mensen doodgegaan die misschien wel nooit aanspraak gemaakt hebben en toch hun hele leven betaald hebben.
De enige waar je zeker van bent is je overlijdensverzekering.
Er zijn massa mensen doodgegaan die misschien wel nooit aanspraak gemaakt hebben en toch hun hele leven betaald hebben.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!
-
- Volwaardig lid
Twee verschillende meningen gekleurd door de achterban.Gemeenten betalen steeds meer begrafenissen
Geldnood
Ouderenbond ANBO zegt in de krant dat de toename vooral komt door geldnood van veel mensen. ,,Als de overledene schulden heeft en als je zelf ook weinig te makken hebt dan is het voor nabestaanden een noodgedwongen keuze'', zegt Frank van der Aa van de ouderenbond.
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten herkent het beeld dat gemeenten steeds meer moeten opdraaien voor de begrafenis- of crematiekosten. ,,Het komt vooral omdat kinderen weigeren de uitvaart van hun ouders te betalen."

Een uitvaartverzekering is dus ook niet meer nodig in Nederland, maak maar lekker alles op.

Maar de kreet 'begrafenis- of crematiekosten' klopt niet, het gaat dan op z'n goedkoopst en dat is cremeren.
-
- Volwaardig lid
Net als hier, Jeanette. Heb je geen rooie satang dan ga je in de dorpskist en daar zit een klep aan en hoppa ! je schuift zo in het vuur.
-
- Volwaardig lid
Jeanette,ze hadden dan ook geen overlijdensverzekering!
-
- Volwaardig lid
Volgens mij hebben een aantal mensen het hier al over gehad.
Oude mensen en oude paarden die niet te eten waren in een oude LSD movie.
en natuurlijk overlijden.
Overlijdingsverzekering betaal hem nog steeds maar eens bellen wat er gebeurd als ik dat niet meer doet, betalen dus.
Oude mensen en oude paarden die niet te eten waren in een oude LSD movie.

Overlijdingsverzekering betaal hem nog steeds maar eens bellen wat er gebeurd als ik dat niet meer doet, betalen dus.
- RuudThai
- Expat
Elst99, heb ik het woord 'restitutie' ergens gebruikt? Het gaat mij helemaal niet om restitutie maar om de onredelijkheid dat je jarenlang je verzekering betaald hebt met een behoorlijke premie en dan bij emigratie te horen krijgt dat je uit die verzekering moet.elst99 schreef:Ruud, heb je ook restitutie gevraagd van je brandverzekering? Het is toch in alle gevallen een risico verzekering? Zowel de ziektekosten, auto, brand, inboedel, eigen risico, in geval dat je ze nodig hebt.
Statistisch is bewezen dat hoe ouder je wordt hoe meer kans je hebt op het maken van ziektekosten (= een open deur intrappen

Ik vind het ook niet vergelijkbaar met auto's, huizen, inboedel en zo. Een mens is toch wat anders!
Bovendien, als je met een auto de grens overgaat stopt toch ook niet de verzekering? Als ik vanuit Nederland een grote reis wil maken door Europa, Rusland en via China weer terug, dan blijft de auto al die tijd in Nederland verzekerd. Maar een persoon niet zodra hij is uitgeschreven. Raar hè?

-
- Volwaardig lid
Als je met je auto de grens overgaat, blijf je Ingeschreven in Nederland en je auto ook, is dus totaal iets anders!
Ik bedoelde, je hebt toch ook je andere verzekeringen opgezegd, of op moeten zeggen waar je premies voor betaald hebt?
En nooit gebruik van gemaakt hebt.
Ik blijf ook verzekerd, omdat ik me niet heb uitgeschreven, maar kan voor de verzekering wel 365 dagen in Thailand blijven, als dat zou willen.
Ik bedoelde, je hebt toch ook je andere verzekeringen opgezegd, of op moeten zeggen waar je premies voor betaald hebt?
Ik blijf ook verzekerd, omdat ik me niet heb uitgeschreven, maar kan voor de verzekering wel 365 dagen in Thailand blijven, als dat zou willen.
- RuudThai
- Expat
Je vergeet één ding: het regeringsvoorstel houdt ook in dat vakantiegangers buiten de EU niet meer via hun zorgverzekering zijn verzekerd. Dus het geldt niet alleen voor emigranten maar ook voor kortlopende vakanties.elst99 schreef:Als je met je auto de grens overgaat, blijf je Ingeschreven in Nederland en je auto ook, is dus totaal iets anders!
Dan ga jij dus met je auto op vakantie naar Rusland en is je auto verzekerd maar jij niet....

En er is nog een verschil: de zorgverzekering dekt je slijtage, je aftakeling. De autoverzekering niet.
Als je een kapot hart hebt dan wordt dat op kosten van je zorgverzekering gerepareerd.
Maar als je auto een kapotte zuiger heeft wordt die echt niet op kosten van de autoverzekering gerepareerd!
-
- Volwaardig lid
Maar je kan je wel bij verzekeren, dat moest je vroeger ook al als je naar USA ging!
Je krijgt dan weer een aanvullende, ze kunnen mensen niet verbieden om te reizen, zakenmensen e.d.
Ambtenaren die snoepreisjes maken, daar kan ik me genoeg bij voorstellen
Met je auto heb je ook eigen risico, net zoals met je zorgverzekering.
Van de wieg tot het graf is er niet meer, je hebt ook eigen verantwoordelijkheid.
Je krijgt dan weer een aanvullende, ze kunnen mensen niet verbieden om te reizen, zakenmensen e.d.
Ambtenaren die snoepreisjes maken, daar kan ik me genoeg bij voorstellen

Met je auto heb je ook eigen risico, net zoals met je zorgverzekering.
Van de wieg tot het graf is er niet meer, je hebt ook eigen verantwoordelijkheid.
- Gardensafari
- Volwaardig lid
- Contacteer:
Ruud, ik wil je nog wel wijzen op een verschil tussen jou en mij en bijvoorbeeld Prajak (is zeker niet persoonlijk tegen hem bedoeld!)
Jij en ik krijgen een overheidspensioen.
Dat is altijd in Nederland belast, ook al woon je er niet.
En ook al is het onterecht, ik kan mij goed voorstellen dat je daaraan rechten wenst te ontlenen.
Prajak betaalt in Nederland geen stuiver belasting over zijn pensioen.
Maar hij heeft wel zijn hele arbeidsverleden lang de premie kunnen aftrekken.
En daarom heb ik er moreel moeite mee als zo'n persoon gauw weer even in Nederland gaat wonen om van de gezondheidszorg alhier te profiteren.
Dat zou niet zo moeten zijn>
Ik voeg er aan toe dat het wel zo is.
Dus juridisch heeft hij groot gelijk.
Ik heb hem ook niet willen opvoeren als fraudeur, want dat is hij niet.
Die indruk heb ik wellicht gewekt, en dat spijt me.
Het is de situatie waar ik moeite mee heb.
En ik heb hem alleen maar als voorbeeld willen gebruiken.
Jij en ik krijgen een overheidspensioen.
Dat is altijd in Nederland belast, ook al woon je er niet.
En ook al is het onterecht, ik kan mij goed voorstellen dat je daaraan rechten wenst te ontlenen.
Prajak betaalt in Nederland geen stuiver belasting over zijn pensioen.
Maar hij heeft wel zijn hele arbeidsverleden lang de premie kunnen aftrekken.
En daarom heb ik er moreel moeite mee als zo'n persoon gauw weer even in Nederland gaat wonen om van de gezondheidszorg alhier te profiteren.
Dat zou niet zo moeten zijn>
Ik voeg er aan toe dat het wel zo is.
Dus juridisch heeft hij groot gelijk.
Ik heb hem ook niet willen opvoeren als fraudeur, want dat is hij niet.
Die indruk heb ik wellicht gewekt, en dat spijt me.
Het is de situatie waar ik moeite mee heb.
En ik heb hem alleen maar als voorbeeld willen gebruiken.
Knor, knor,
Hans
Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.
Hans
Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.
-
- Volwaardig lid
Ruud, dit is een beetje de boel verdraaien in je eigen voordeel. De verzekeringspremie wordt gebruikt om de kosten van alle verzekerden in dat jaar te betalen. Het is zeker geen spaarpot. De staat heeft dan ook niet jaarlijks een deel van de premie gereserveerd. Gezien de vergrijzing had dan die premie vele malen hoger moeten zijn (tijdens jullie werkzame leven). Ik realiseer me dat ik hier Gardensafari een extra argument voor zijn standpunt geef.RuudThai schreef:Statistisch is bewezen dat hoe ouder je wordt hoe meer kans je hebt op het maken van ziektekosten (= een open deur intrappen) en dat je in feite dus betaalt voor die kosten gedurende je 'jongere' periode. Daarom vind ik het onredelijk dat je je zorgverzekering niet mag aanhouden als je op je 60e o.i.d. naar het buitenland vertrekt. Je hebt immers al zoveel premie betaald dat daarmee je toekomstige ziektekosten al zijn gedekt. En je blijft premie betalen dus wat is nou eigenlijk het probleem? Waarom mag je niet verzekerd blijven?
Persoonlijk ben ik van mening dat de Nederlandse gezondheidszorg structureel verkeerd in elkaar steekt. Het is van de zotte dat we allemaal bij verschillende verzekeringsmaatschappijen zitten om vervolgens allemaal bij dezelfde zorginstellingen naar binnen te wandelen voor onze behandelingen. Daarnaast betaalt de staat nog een aanzienlijk deel. Beter is om de staat alles te laten betalen vanuit belastinginkomsten. Die inkomsten kunnen weer wat hoger worden, want iedere Nederlander kan zijn basisverzekering dan opzeggen.
Meer woorden wil ik er niet aan kwijt, want dan ga ik al snel geheel off topic.
- -
-
- Volwaardig lid
Gardensafari ik snap je punt niet.
We zijn nederlander en hebben alle rechten en plichten als we in nederland zijn ingeschreven.
Het is ieders vrijheid Waar en hoe lang te wonen waar hij wil en gebruik te maken van alle wetten en regels ter plekke.
Dat ik hier in Thailand nog geen belasting betaal is mijn schuld niet. Ook niet dat er in Thailand er geen goede algemene basisverzekering is.
We moeten roeien met de riemen die we hebben.
De discussie waar het over moet gaan is dat nederlanders waar ook ter wereld gewoon in nederland verzekerd kunnen zijn voor een redelijke premie.
Dus samengevat je hebt gewoon recht als nederlands staatsburger op een goede gezondheidszorg.
We zijn nederlander en hebben alle rechten en plichten als we in nederland zijn ingeschreven.
Het is ieders vrijheid Waar en hoe lang te wonen waar hij wil en gebruik te maken van alle wetten en regels ter plekke.
Dat ik hier in Thailand nog geen belasting betaal is mijn schuld niet. Ook niet dat er in Thailand er geen goede algemene basisverzekering is.
We moeten roeien met de riemen die we hebben.
De discussie waar het over moet gaan is dat nederlanders waar ook ter wereld gewoon in nederland verzekerd kunnen zijn voor een redelijke premie.
Dus samengevat je hebt gewoon recht als nederlands staatsburger op een goede gezondheidszorg.
pluk de dag (carpediem)
-
- Volwaardig lid
Gardensafari, ik heb dat verdrag niet gemaakt.... Dat doen twee overheden aan de hand van een internationaal model. En het is van de zotte dat ik mijn pensioen- en lijfrentepremie in mindering van mijn belastbaar inkomen heb mogen brengen en er daarna geen cent belasting van betaal (nou ja, lijfrentes tegenwoordig wel). Maar ik heb in de premie volksverzekering wel steeds betaald voor een weduwe- en wezenrisico dat er bij mij nooit is geweest.
Het gaat twee kanten op. Tenslotte: mijn AOW is belast in NL. Dat men niet HEFT komt door drempels in de Wet op de inkomstenbelasting. Ook die wet heb ik niet gemaakt.
Jouw standpunt had ik tien jaar terug ook en ik werd op mijn vingers getikt door een forumlid.
Het gaat twee kanten op. Tenslotte: mijn AOW is belast in NL. Dat men niet HEFT komt door drempels in de Wet op de inkomstenbelasting. Ook die wet heb ik niet gemaakt.
Jouw standpunt had ik tien jaar terug ook en ik werd op mijn vingers getikt door een forumlid.