En omdat het meestal AOW betreft, in dit hoofdstuk.
Vandaag kreeg ik het formulier van de SVB waarmee ik moet aantonen nog in leven te zijn zodat ik AOW van hen kan blijven ontvangen.
Het heet nu "Officieel Levensbewijs".
En de OLB-procedure is gewijzigd en ziet er nu als volgt uit.
Vanaf nu zijn de Thaise Social Security Office (SSO) en de Nederlandse Ambassade in Bangkok de enige instanties die het OLB geldig mogen verklaren. Dus niet meer de gemeente, immigratiedienst, toeristenpolitie e.d.
Je moet zelf naar de SSO of de NL ambassade gaan. Als je met iemand je huishouden deelt moet die zich ook persoonlijk daar melden.
De SSO maakt een kopie van het NL paspoort en eventueel van de ID van de partner.
Daarna moet de SSO het formulier geldig verklaren en afstempelen. Zelf moet je dan vraag 1 t/m 4 hebben ingevuld, vraag 5 moeten zij doen.
Is alles gebeurd dan moet de SSO in tegenstelling tot voorheen het formulier aan je teruggeven en dan moet je het zelf naar de SVB in Roermond opsturen.
Dus: minder instanties dan voorheen waar je terecht kunt en zelf opsturen i.p.v. de SSO.
En je partner/huisgenoot moet mee naar SSO of ambassade, maar misschien was dat voorheen ook al zo, dat weet ik niet meer.
Oja, ter verdere verwarring: op het formulier staat het weer anders vermeld dan in de begeleidende brief, waarschijnlijk oud model formulier. Volgens dat formulier kun je nog terecht bij gemeente, notaris enz.
Maar je moet echt de begeleidende brief volgen.
Nou, ik heb 2 maanden de tijd om het terug te sturen. Zal wel lukken!