Thaise staatshuishouding tot 2020; quo vadis ?
Moderator: Loempia
-
- Volwaardig lid
- Berichten: 17884
- Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24
Thaise staatshuishouding tot 2020; quo vadis ?
“ Wordt het schrapen, thesaurier-generaal ? “
De Bangkok Post brengt ieder jaar een boekwerk uit met de naam ‘economic review mid-year’. Ik zet dan de plus 4 op mijn neus want ik zie graag cijfertjes.
En dan voor goed begrip: ik neem aan dat de Bangkok Post met ‘billion’ de short scale hanteert.
Thailands GDP (bruto binnenlands product, BBP in Nederland) bedraagt dit jaar 365 billion US dollar. Bron: Bangkok Post Economic Review mid-year 2013. Overigens staat daar ook een GDP van 645 billion maar dat is op PPP basis. Kijk eens hier..
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_co ... _(nominal)
(kolom 2012 nummer 32)
http://en.wikipedia.org/wiki/Thailand#Economy
De internationaal aanvaarde norm voor budgetoverschrijding is 3 procent en dat komt neer op afgerond 11 met negen nullen dollar ofwel 330 met negen nullen baht.
En dan lees ik : Uitgaande van extra uitgaven voor infrastuctuur van 2 trillion baht gedurende 7 jaar en 350 billion voor watermanagement moet Thailand onder die 3% norm blijven, zegt mevrouw Kulaya Tantimetit, senior expert voor macro-economische plannen op het Fiscal Policy Office.
Die 2 trillion baht betreft de aanleg van nieuwe spoorlijnen; het watermanagement is ons wel duidelijk, denk ik.
Zij is van mening dat een deficit lager dan 3 % geen bedreiging zal vormen voor de stabiliteit van de staatshuishouding. En dan vertelt mevrouw dat er budgetbalans zal zijn in 2017.
En omdat de staatsschuld staat op ‘maar’ 48% van het GDP acht mevrouw de zaak solide. Zij haalt Griekenland even aan waar de laatste waarde rond de 160 % is..... Andere cijfers: de Nederlandse staatsschuld is rond 70% van het BBP, bij de Belgen rond de 100%, Duitsland 80%, Luxemburg geen 20%, ik rond de cijfers af.
>>>
De Bangkok Post brengt ieder jaar een boekwerk uit met de naam ‘economic review mid-year’. Ik zet dan de plus 4 op mijn neus want ik zie graag cijfertjes.
En dan voor goed begrip: ik neem aan dat de Bangkok Post met ‘billion’ de short scale hanteert.
Thailands GDP (bruto binnenlands product, BBP in Nederland) bedraagt dit jaar 365 billion US dollar. Bron: Bangkok Post Economic Review mid-year 2013. Overigens staat daar ook een GDP van 645 billion maar dat is op PPP basis. Kijk eens hier..
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_co ... _(nominal)
(kolom 2012 nummer 32)
http://en.wikipedia.org/wiki/Thailand#Economy
De internationaal aanvaarde norm voor budgetoverschrijding is 3 procent en dat komt neer op afgerond 11 met negen nullen dollar ofwel 330 met negen nullen baht.
En dan lees ik : Uitgaande van extra uitgaven voor infrastuctuur van 2 trillion baht gedurende 7 jaar en 350 billion voor watermanagement moet Thailand onder die 3% norm blijven, zegt mevrouw Kulaya Tantimetit, senior expert voor macro-economische plannen op het Fiscal Policy Office.
Die 2 trillion baht betreft de aanleg van nieuwe spoorlijnen; het watermanagement is ons wel duidelijk, denk ik.
Zij is van mening dat een deficit lager dan 3 % geen bedreiging zal vormen voor de stabiliteit van de staatshuishouding. En dan vertelt mevrouw dat er budgetbalans zal zijn in 2017.
En omdat de staatsschuld staat op ‘maar’ 48% van het GDP acht mevrouw de zaak solide. Zij haalt Griekenland even aan waar de laatste waarde rond de 160 % is..... Andere cijfers: de Nederlandse staatsschuld is rond 70% van het BBP, bij de Belgen rond de 100%, Duitsland 80%, Luxemburg geen 20%, ik rond de cijfers af.
>>>
-
- Volwaardig lid
- Berichten: 17884
- Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24
Re: Thaise staatshuishouding tot 2020; quo vadis ?
(2)
En kijk eens: zonder te vragen op mijn wenken bediend:
http://www.bangkokpost.com/news/local/3 ... orm-clouds
...en kijk snel want de Bangkok Post houdt deze informatie maar kort beschikbaar voor niet betalende kijkers. Een ander forumlid plaatste deze link ook al.
Ook ik ben het niet met mevrouw Kulaya eens maar om andere redenen.
Ik denk dat zij een aantal geldverslindende posten vergeet die in de komende zeven jaar geleidelijk moeten worden uitgevoerd. Ik zie geen 2 trillion investeringen komen maar minstens het dubbele. En dan redt het land het niet zonder zwaar te lenen. 4 Trillion in 7 jaar is al bijna 6 billion per jaar.
En van budget balance in 2017 geloof ik helemaal niets. Dit is een politiek zo onrustig land dat je binnen een paar dagen tegen onrust kunt aanlopen en dat doet jouw budget balance geen goed.
Goed, daar komt mijn verhaal. En timmer er maar tegenaan hoor, graag zelfs.
Wat staat Thailand onder meer te wachten ?
Vergroting en verbuiking
Modernisering
Digitalisering
Positie van de armen en de vergrijzing
Treinenloop
Restposten
Met een glimlach door mij gepresenteerd zoals altijd.
>>>
En kijk eens: zonder te vragen op mijn wenken bediend:
http://www.bangkokpost.com/news/local/3 ... orm-clouds
...en kijk snel want de Bangkok Post houdt deze informatie maar kort beschikbaar voor niet betalende kijkers. Een ander forumlid plaatste deze link ook al.
Ook ik ben het niet met mevrouw Kulaya eens maar om andere redenen.
Ik denk dat zij een aantal geldverslindende posten vergeet die in de komende zeven jaar geleidelijk moeten worden uitgevoerd. Ik zie geen 2 trillion investeringen komen maar minstens het dubbele. En dan redt het land het niet zonder zwaar te lenen. 4 Trillion in 7 jaar is al bijna 6 billion per jaar.
En van budget balance in 2017 geloof ik helemaal niets. Dit is een politiek zo onrustig land dat je binnen een paar dagen tegen onrust kunt aanlopen en dat doet jouw budget balance geen goed.
Goed, daar komt mijn verhaal. En timmer er maar tegenaan hoor, graag zelfs.
Wat staat Thailand onder meer te wachten ?
Vergroting en verbuiking
Modernisering
Digitalisering
Positie van de armen en de vergrijzing
Treinenloop
Restposten
Met een glimlach door mij gepresenteerd zoals altijd.
>>>
Laatst gewijzigd door prajak op zaterdag 06 juli 2013, 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Volwaardig lid
- Berichten: 17884
- Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24
Re: Thaise staatshuishouding tot 2020; quo vadis ?
(3)
EEN : Vergroting en verbuiking.
De Thai wordt langer, gaat de lucht in. Ik zie het dagelijks, ook in ruraal gebied, zelfs bij gewone mensen die geen verstandige maaltijd genieten, mensen die geen sport doen, mensen die gewoontjes leven van een hap rijst, groente en fruit van de tuin en vis uit het rijstveld.
Schoolkinderen van mathayom 6 spelen hier basketbal en schieten mij in lengte voorbij. De pa van junior is een lang eind; een van de naay chaang hier ook. Schoolkinderen die ik zie als ik junior naar school breng.
Betere medische zorg als oorzaak? Een feit. Uitstekende zet van de overheid. De wijziging in het arbeidspatroon. En mogelijk leest en leert men iets van internet. Alles tezamen geeft dat een betere ontwikkeling van het lijf in de hoogte en in de breedte.
Grappig, een poosje terug las ik dit...
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2690/Opm ... _campaign=
Verbuiking ? Ja. De buik neemt toe in dit land. Politiemensen in Bangkok verplicht op afslank- en fitnescursus. Weet je dat nog ? In Nongkhai lopen ook dienders rond met een Michelinrandje. En wij farang doen er aardig aan mee hoor, ik voorop. En ik ken een farang die zijn buikigheid de ‘10 kilo Thailandbonus’ noemt....
Hoe gaat dat geld kosten en waar ?
Nou simpel: wel eens in een lokale Thaise lijnbus gezeten ? Die bus blijft het transportmiddel voor korte afstanden voor de meerderheid in dit land. Neem die bus en dan weet je wat ik bedoel: je zit als farang maar ook als lange Thai als een haring in een ton en als een kip in een legbatterij.
>>>
EEN : Vergroting en verbuiking.
De Thai wordt langer, gaat de lucht in. Ik zie het dagelijks, ook in ruraal gebied, zelfs bij gewone mensen die geen verstandige maaltijd genieten, mensen die geen sport doen, mensen die gewoontjes leven van een hap rijst, groente en fruit van de tuin en vis uit het rijstveld.
Schoolkinderen van mathayom 6 spelen hier basketbal en schieten mij in lengte voorbij. De pa van junior is een lang eind; een van de naay chaang hier ook. Schoolkinderen die ik zie als ik junior naar school breng.
Betere medische zorg als oorzaak? Een feit. Uitstekende zet van de overheid. De wijziging in het arbeidspatroon. En mogelijk leest en leert men iets van internet. Alles tezamen geeft dat een betere ontwikkeling van het lijf in de hoogte en in de breedte.
Grappig, een poosje terug las ik dit...
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2690/Opm ... _campaign=
Verbuiking ? Ja. De buik neemt toe in dit land. Politiemensen in Bangkok verplicht op afslank- en fitnescursus. Weet je dat nog ? In Nongkhai lopen ook dienders rond met een Michelinrandje. En wij farang doen er aardig aan mee hoor, ik voorop. En ik ken een farang die zijn buikigheid de ‘10 kilo Thailandbonus’ noemt....
Hoe gaat dat geld kosten en waar ?
Nou simpel: wel eens in een lokale Thaise lijnbus gezeten ? Die bus blijft het transportmiddel voor korte afstanden voor de meerderheid in dit land. Neem die bus en dan weet je wat ik bedoel: je zit als farang maar ook als lange Thai als een haring in een ton en als een kip in een legbatterij.
>>>
Laatst gewijzigd door prajak op zaterdag 06 juli 2013, 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Volwaardig lid
- Berichten: 17884
- Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24
Re: Thaise staatshuishouding tot 2020; quo vadis ?
(4)
Dat gaat niet blijven. Er komt een tijd dat bussen anders worden ingedeeld, bredere en betere stoelen en meer beenruimte en dat kost een hogere kilometerprijs en wie gaat dat betalen ? De overheid.
De overheid want de concessionaris, heel veel busroutes in dit land zijn gepacht, kan de ritprijs niet zo maar fors verhogen. Of de chauffeurs langer aan het stuur ? Ik moet er niet aan denken. Dat gaat straks dus minder opbrengen voor de regering van mevrouw A of meneer Z.
Hoeveel ? Vele miljoenen voor lijnbussen, buurtbussen, tweebankers en treinen. De hogere exploitatiekosten komen voor rekening van de overheid.
TWEE: Modernisering
Heb je je wel eens ‘sanitair moeten ontspannen’ in een Thais gebouw ook bestemd voor het publiek ?
Dat wordt dan hurken. Daar komt langzaamaan kentering in, er komen ‘zitpotten’. Maar die zijn wel te laag voor lange mensen. En je kunt er je kont niet keren ....en daar is een wc nou net voor.
Busstations, treinstations, luchthavens, kadasters, gebouwen van de thesabaan en van de amphur, politie, immigration, banken, postkantoor, telefoonkantoor, ALLEMAAL hebben ze niet de adequate voorzieningen voor elementair sanitair voor een in lengte groeiende bevolking.
Wat denk je dat zoiets kost ? Miljarden. Billions dus.
>>>
Dat gaat niet blijven. Er komt een tijd dat bussen anders worden ingedeeld, bredere en betere stoelen en meer beenruimte en dat kost een hogere kilometerprijs en wie gaat dat betalen ? De overheid.
De overheid want de concessionaris, heel veel busroutes in dit land zijn gepacht, kan de ritprijs niet zo maar fors verhogen. Of de chauffeurs langer aan het stuur ? Ik moet er niet aan denken. Dat gaat straks dus minder opbrengen voor de regering van mevrouw A of meneer Z.
Hoeveel ? Vele miljoenen voor lijnbussen, buurtbussen, tweebankers en treinen. De hogere exploitatiekosten komen voor rekening van de overheid.
TWEE: Modernisering
Heb je je wel eens ‘sanitair moeten ontspannen’ in een Thais gebouw ook bestemd voor het publiek ?
Dat wordt dan hurken. Daar komt langzaamaan kentering in, er komen ‘zitpotten’. Maar die zijn wel te laag voor lange mensen. En je kunt er je kont niet keren ....en daar is een wc nou net voor.
Busstations, treinstations, luchthavens, kadasters, gebouwen van de thesabaan en van de amphur, politie, immigration, banken, postkantoor, telefoonkantoor, ALLEMAAL hebben ze niet de adequate voorzieningen voor elementair sanitair voor een in lengte groeiende bevolking.
Wat denk je dat zoiets kost ? Miljarden. Billions dus.
>>>
-
- Volwaardig lid
- Berichten: 17884
- Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24
Re: Thaise staatshuishouding tot 2020; quo vadis ?
(5)
DRIE: Digitalisering
In Thailand gebruikt men nog steeds een van A4 afwijkend papierformaat.
Kadasterpapieren. Lang 34 cm en breed 24 cm. Een A4-tje is 30 bij 21. Een kopietje van een chanoot in de eigen printer/scanner/copier betekent minimaal twee keer op de knop drukken.
Dat wijzigen zijn de kosten niet; je wijzigt als iemand dat papier laat bijwerken. Een nieuw papier op A4 uit de printer, een rood stempel ‘vervallen’ op het oude document.
Maar ga het hele kadasterwezen eens digitaal zetten ? De tijd eist dat. De tijd is voorbij dat mijn chanoot met de hand wordt bijgewerkt met de pen, en in zulk schoonschrift dat ik het alleen kan lezen met de plus 4 op mijn neus EN een loep.... En van al die documenten ligt een papieren kopie in Bangkok.... Rompslomp.
Niet alleen het kadasterwezen moet digitaal; op de immigration gaat nog heel veel handmatig, op de amphur en de thesabaan, aan de grensposten en mogelijk ook bij de belastingdienst. Koppelen van gegevens is in dit land nog steeds niet mogelijk.
Arbeidsloon is niet zo duur in dit land (daarover later meer) maar de aankoop van de benodigde computers en het landelijk netwerk, printers en vooral de software en de opleiding van mensen gaat miljarden kosten.
VIER : Positie van de armen en kosten van hun vergrijzing
De bevolking wordt gelukkig mondiger. Men aanvaardt het niet meer dat de boven- en de middenlaag de dienst uitmaakt en de poen opstrijkt.
Hun onderdanige houding gaat een keer ophouden. Politici hebben enkele populistische pogingen gedaan maar verzandden in vriendjespolitiek en vergaten de basis van hun macht. Pluche plakt aan de kont en verteert het geheugen !
>>>
DRIE: Digitalisering
In Thailand gebruikt men nog steeds een van A4 afwijkend papierformaat.
Kadasterpapieren. Lang 34 cm en breed 24 cm. Een A4-tje is 30 bij 21. Een kopietje van een chanoot in de eigen printer/scanner/copier betekent minimaal twee keer op de knop drukken.
Dat wijzigen zijn de kosten niet; je wijzigt als iemand dat papier laat bijwerken. Een nieuw papier op A4 uit de printer, een rood stempel ‘vervallen’ op het oude document.
Maar ga het hele kadasterwezen eens digitaal zetten ? De tijd eist dat. De tijd is voorbij dat mijn chanoot met de hand wordt bijgewerkt met de pen, en in zulk schoonschrift dat ik het alleen kan lezen met de plus 4 op mijn neus EN een loep.... En van al die documenten ligt een papieren kopie in Bangkok.... Rompslomp.
Niet alleen het kadasterwezen moet digitaal; op de immigration gaat nog heel veel handmatig, op de amphur en de thesabaan, aan de grensposten en mogelijk ook bij de belastingdienst. Koppelen van gegevens is in dit land nog steeds niet mogelijk.
Arbeidsloon is niet zo duur in dit land (daarover later meer) maar de aankoop van de benodigde computers en het landelijk netwerk, printers en vooral de software en de opleiding van mensen gaat miljarden kosten.
VIER : Positie van de armen en kosten van hun vergrijzing
De bevolking wordt gelukkig mondiger. Men aanvaardt het niet meer dat de boven- en de middenlaag de dienst uitmaakt en de poen opstrijkt.
Hun onderdanige houding gaat een keer ophouden. Politici hebben enkele populistische pogingen gedaan maar verzandden in vriendjespolitiek en vergaten de basis van hun macht. Pluche plakt aan de kont en verteert het geheugen !
>>>
-
- Volwaardig lid
- Berichten: 17884
- Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24
Re: Thaise staatshuishouding tot 2020; quo vadis ?
(6)
Maar uiteindelijk komt er een nationaal pensioen waar iedereen recht op heeft als hij of zij xy jaar wordt.
Reken eens uit wat dat kost ? Een poging ?
6 Miljoen Thais zijn 65+. 80 Procent is arm, van het rurale land, heeft geen pensioen. Dat zijn 4,8 miljoen mensen. Geef ze 500 baht per maand: kosten per jaar ? Dat is 28 billion baht per jaar. En wat is 500 baht ? 1.500, 2000 Baht dan ? Reken maar door......je zit zo op 100 billion.
Deze week op BVN, de pensioenmaterie in China. Er blijkt ook daar te weinig geld te zijn om de vergrijzing te dragen. In China vallen gigantische gaten in de financiering van pensioenen. Dat komt er eens uit en dan ? Maar ook Nederland heeft te lang zitten suffen over de babyboom van de jaren ‘46/’50 en dat krijgen Henk en Ingrid nu van de boterham geschraapt.
Vergeet daarnaast niet de medische paragraaf die bij vergrijzing hoort. Nederland kan het al niet behappen met maar 17 miljoen mensen.
VIJF: Treinenloop, om een voorbeeld te geven.
Er ligt nogal wat aan plannen voor komende 7 jaar:
- In en rond de metropool
- Rayong - Suwannaphoem en Phaya Thai - Don Muang
- Een tak naar Chiang-Rai en naar Phuket
- Containerlijn Myanmar naar China via Laos en Vietnam (als de diepzeehaven in Myanmar doorgaat.)
- Tweede spoor naast bestaande sporen maar dan op normale spoorwijdte van 1435 mm. (Naar Chiang-Mai, Nongkhai, Padang Besar, mogelijk later ook Ubon R.)
- En al dit nieuwe moois elektrisch aangedreven......
De Thaksin regering had in 2006 al plannen voor een deel hiervan en dat werd toen begroot op 500 miljard baht. De bovenstaande plannen gaan kosten, laat ik een gooi doen, 2.500 miljard/billion baht.
O, terzijde, ik lees in een forum dat Thailand wenst dat de hoge snelheidstreinen IN Thailand worden gebouwd. Maar er staat nog geen paal in de grond ! En hebben ze al een keus gemaakt ? Misschien heeft Nederland straks een stel Italiaanse opknappertjes ?
>>>
Maar uiteindelijk komt er een nationaal pensioen waar iedereen recht op heeft als hij of zij xy jaar wordt.
Reken eens uit wat dat kost ? Een poging ?
6 Miljoen Thais zijn 65+. 80 Procent is arm, van het rurale land, heeft geen pensioen. Dat zijn 4,8 miljoen mensen. Geef ze 500 baht per maand: kosten per jaar ? Dat is 28 billion baht per jaar. En wat is 500 baht ? 1.500, 2000 Baht dan ? Reken maar door......je zit zo op 100 billion.
Deze week op BVN, de pensioenmaterie in China. Er blijkt ook daar te weinig geld te zijn om de vergrijzing te dragen. In China vallen gigantische gaten in de financiering van pensioenen. Dat komt er eens uit en dan ? Maar ook Nederland heeft te lang zitten suffen over de babyboom van de jaren ‘46/’50 en dat krijgen Henk en Ingrid nu van de boterham geschraapt.
Vergeet daarnaast niet de medische paragraaf die bij vergrijzing hoort. Nederland kan het al niet behappen met maar 17 miljoen mensen.
VIJF: Treinenloop, om een voorbeeld te geven.
Er ligt nogal wat aan plannen voor komende 7 jaar:
- In en rond de metropool
- Rayong - Suwannaphoem en Phaya Thai - Don Muang
- Een tak naar Chiang-Rai en naar Phuket
- Containerlijn Myanmar naar China via Laos en Vietnam (als de diepzeehaven in Myanmar doorgaat.)
- Tweede spoor naast bestaande sporen maar dan op normale spoorwijdte van 1435 mm. (Naar Chiang-Mai, Nongkhai, Padang Besar, mogelijk later ook Ubon R.)
- En al dit nieuwe moois elektrisch aangedreven......
De Thaksin regering had in 2006 al plannen voor een deel hiervan en dat werd toen begroot op 500 miljard baht. De bovenstaande plannen gaan kosten, laat ik een gooi doen, 2.500 miljard/billion baht.
O, terzijde, ik lees in een forum dat Thailand wenst dat de hoge snelheidstreinen IN Thailand worden gebouwd. Maar er staat nog geen paal in de grond ! En hebben ze al een keus gemaakt ? Misschien heeft Nederland straks een stel Italiaanse opknappertjes ?
>>>
-
- Volwaardig lid
- Berichten: 17884
- Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24
Re: Thaise staatshuishouding tot 2020; quo vadis ?
(7)
RESTPOSTJES....
Vervanging van verouderd legerspul. Nieuwe helikopters komen er al aan. Straaljagers ? Duikboten ?
Modernisering van het gevangeniswezen.
En dan is er nog dat kanaal....zoek maar eens naar Isthmus of Kra. Of vervalt dit met de plannen voor de diepzeehaven in Myanmar ?
En er is vast nog veel meer...
ZIJSPRONG
Ik gun iedere Thai 300 baht minimumloon maar in de praktijk lopen de feitelijk betaalde bedragen nog sterk uiteen. In de ‘armste’ provincies als Phayao, Sisaket, Nan, Tak, Surin ligt dat rond de 220 baht.
Ik lees wel eens dat Thailand zich met deze lonen uit de markt prijst.
Kijk naar directe rijstconcurrent Vietnam. Daar ligt het minimumloon tussen 120 en 170 baht per dag. Dat is nogal een verschil maar wel een verschil dat niet aan Thaise kant kan worden opgelost. Geen enkele politieke partij pleegt graag zelfmoord. Een goede concurrentiepositie is van belang voor het staatsbudget en loonkosten wegen daarin zwaar mee.
De link naar minimumlonen:
http://www.mazars.co.th/Home/Doing-Busi ... April-2012
http://www.wageindicator.org/main/minimum-wages/vietnam
>>>
RESTPOSTJES....
Vervanging van verouderd legerspul. Nieuwe helikopters komen er al aan. Straaljagers ? Duikboten ?
Modernisering van het gevangeniswezen.
En dan is er nog dat kanaal....zoek maar eens naar Isthmus of Kra. Of vervalt dit met de plannen voor de diepzeehaven in Myanmar ?
En er is vast nog veel meer...
ZIJSPRONG
Ik gun iedere Thai 300 baht minimumloon maar in de praktijk lopen de feitelijk betaalde bedragen nog sterk uiteen. In de ‘armste’ provincies als Phayao, Sisaket, Nan, Tak, Surin ligt dat rond de 220 baht.
Ik lees wel eens dat Thailand zich met deze lonen uit de markt prijst.
Kijk naar directe rijstconcurrent Vietnam. Daar ligt het minimumloon tussen 120 en 170 baht per dag. Dat is nogal een verschil maar wel een verschil dat niet aan Thaise kant kan worden opgelost. Geen enkele politieke partij pleegt graag zelfmoord. Een goede concurrentiepositie is van belang voor het staatsbudget en loonkosten wegen daarin zwaar mee.
De link naar minimumlonen:
http://www.mazars.co.th/Home/Doing-Busi ... April-2012
http://www.wageindicator.org/main/minimum-wages/vietnam
>>>
-
- Volwaardig lid
- Berichten: 17884
- Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24
Re: Thaise staatshuishouding tot 2020; quo vadis ?
(8)
MIJN CONCLUSIE
In 2020 kan nimmer gerealiseerd zijn wat hard nodig is in dit land. Ik heb een eenvoudige voorzet gegeven, ik ben zeker niet volledig.
En hoe houdt de overheid daar rekening mee ? Niet. Een rekenkundig ‘niet’ of een politiek geïnstigeerd ‘niet’.
Zelfs de begroting van de investering in treinen wordt hoger dan nu aangekondigd. Het zal me niet verbazen als de kosten van watermanagement ook de pan uit vliegen en een bijdrage ophalen bij de burgers van de het stroomgebied rond de metropool (het nieuwste plan) is tot mislukken gedoemd. Dat is politiek niet te verkopen.
De investeringen zelf van minstens 4 trillion en de rente- en exploitatielasten daarvan plus het normale deficit plus de pensioenproblematiek plus de noodzakelijke vernieuwingen zijn zo hoog dat de beoogde 3 procent ruim wordt overschreden en Thailand tot op de bodem van zijn kunnen moet lenen. En dan vliegt daarnaast de rente omhoog.
Dus, thesaurier-generaal, dat wordt schrapen over de bodem van de schatkist.
>>>
MIJN CONCLUSIE
In 2020 kan nimmer gerealiseerd zijn wat hard nodig is in dit land. Ik heb een eenvoudige voorzet gegeven, ik ben zeker niet volledig.
En hoe houdt de overheid daar rekening mee ? Niet. Een rekenkundig ‘niet’ of een politiek geïnstigeerd ‘niet’.
Zelfs de begroting van de investering in treinen wordt hoger dan nu aangekondigd. Het zal me niet verbazen als de kosten van watermanagement ook de pan uit vliegen en een bijdrage ophalen bij de burgers van de het stroomgebied rond de metropool (het nieuwste plan) is tot mislukken gedoemd. Dat is politiek niet te verkopen.
De investeringen zelf van minstens 4 trillion en de rente- en exploitatielasten daarvan plus het normale deficit plus de pensioenproblematiek plus de noodzakelijke vernieuwingen zijn zo hoog dat de beoogde 3 procent ruim wordt overschreden en Thailand tot op de bodem van zijn kunnen moet lenen. En dan vliegt daarnaast de rente omhoog.
Dus, thesaurier-generaal, dat wordt schrapen over de bodem van de schatkist.
>>>
-
- Volwaardig lid
- Berichten: 17884
- Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24
Re: Thaise staatshuishouding tot 2020; quo vadis ?
(9)
OF.......
Marten Toonder liet Olivier B. Bommel tegen Tom Poes zeggen “Verzin een list, Tom Poes”.
Ik denk dat ik die list al ken....
Dan doen ze hier nummers EEN, TWEE, DRIE en VIER toch tig jaar later ?
Het zal de rijke Thai een worst zijn of de arme Thai zijn lijf op een kleine busstoel moet vouwen, dat hij niet lekker op de plee kan zitten en dat hij opa en oma van armoe in huis moet nemen omdat ze geen pensioen hebben ! Samen armoe, ja gezellig ?
Ja, zo gaat het straks. Zul je zien, die mevrouw Kulaya krijgt nog gelijk ook. Maar over de ruggen van ...
Ach, wat is er nieuw onder de Thaise zon ?
OF.......
Marten Toonder liet Olivier B. Bommel tegen Tom Poes zeggen “Verzin een list, Tom Poes”.
Ik denk dat ik die list al ken....
Dan doen ze hier nummers EEN, TWEE, DRIE en VIER toch tig jaar later ?
Het zal de rijke Thai een worst zijn of de arme Thai zijn lijf op een kleine busstoel moet vouwen, dat hij niet lekker op de plee kan zitten en dat hij opa en oma van armoe in huis moet nemen omdat ze geen pensioen hebben ! Samen armoe, ja gezellig ?
Ja, zo gaat het straks. Zul je zien, die mevrouw Kulaya krijgt nog gelijk ook. Maar over de ruggen van ...
Ach, wat is er nieuw onder de Thaise zon ?
- RuudThai
- Expat
- Berichten: 10318
- Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
- Locatie: Sakon Nakhon
Re: Thaise staatshuishouding tot 2020; quo vadis ?
Je hebt het keurig uitgezocht Prajak, veel beter dan ik zou kunnen want ik ben niet zo'n cijferaar.
Bij het onderwerp 'Thaise economie' heb ik ook al mijn wantrouwen t.a.v. de mooie regeringscijfertjes en de optimistische geluiden uitgesproken, maar Henk Korat is het daar niet mee eens en schrijft eigenlijk dat Thailand en in feite heel Zuid-Oost Azië booming is en het land van melk en honing voor de toekomst.
Jouw verhaal geeft een heel ander beeld, een beeld wat ik ook al die tijd voor ogen had.
Ik ben benieuwd hoe Henk Korat en andere deskundigen (of deskundologen?
) hierop reageren. 
Bij het onderwerp 'Thaise economie' heb ik ook al mijn wantrouwen t.a.v. de mooie regeringscijfertjes en de optimistische geluiden uitgesproken, maar Henk Korat is het daar niet mee eens en schrijft eigenlijk dat Thailand en in feite heel Zuid-Oost Azië booming is en het land van melk en honing voor de toekomst.
Jouw verhaal geeft een heel ander beeld, een beeld wat ik ook al die tijd voor ogen had.
Ik ben benieuwd hoe Henk Korat en andere deskundigen (of deskundologen?


-
- Volwaardig lid
- Berichten: 17884
- Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24
Re: Thaise staatshuishouding tot 2020; quo vadis ?
Wel Ruud, eerst dank want er zit heel veel werk in. Het eerste stuk was 750 woorden groter maar dat roept mogelijk weerstand op.
Ik geef een ander beeld in die zin dat ik vind, mijn mening, dat er in dit land meer moet gebeuren dan treinen en water alleen. Ik hamer daar al jaren op.
Mensen verrekken van de armoede en alles wat je van de pluchezitters ziet is dat ze in verkiezingstijd in een pickupbak kruipen met hun glimmende pakken en zedige jurken en een fles bakolie afgeven aan de mensen die staan te kijken naar die pracht en praal. En heeft Mali de moed zijn ellende te vertellen, zijn armoe, zijn verdriet dan krijgt hij met gulle lach een tweede fles bakolie en misschien een bon voor de buurtsuper.
En de pickup rijdt verder en het pluchegezelschap zucht "hoeveel van dat volk nog...? Het is tijd voor onze borrel...." .
Ik heb mijn mening gegeven en dan is het simpel doorrekenen.
Misschien had ik dit onder 'cultuur' moeten plaatsen. Maar cultuur zit al zo vol met mijn bijdragen......
Maar...laat de rekenmeesters maar komen. Ik ben benieuwd naar hun mening. En ik geef mijn mening voor een betere als dat nodig is want ik kan goed tegen gefundeerd commentaar en paternalisme is me helemaal vreemd. Ik las die vreemde kreet net ergens.
Ik geef een ander beeld in die zin dat ik vind, mijn mening, dat er in dit land meer moet gebeuren dan treinen en water alleen. Ik hamer daar al jaren op.
Mensen verrekken van de armoede en alles wat je van de pluchezitters ziet is dat ze in verkiezingstijd in een pickupbak kruipen met hun glimmende pakken en zedige jurken en een fles bakolie afgeven aan de mensen die staan te kijken naar die pracht en praal. En heeft Mali de moed zijn ellende te vertellen, zijn armoe, zijn verdriet dan krijgt hij met gulle lach een tweede fles bakolie en misschien een bon voor de buurtsuper.
En de pickup rijdt verder en het pluchegezelschap zucht "hoeveel van dat volk nog...? Het is tijd voor onze borrel...." .
Ik heb mijn mening gegeven en dan is het simpel doorrekenen.
Misschien had ik dit onder 'cultuur' moeten plaatsen. Maar cultuur zit al zo vol met mijn bijdragen......
Maar...laat de rekenmeesters maar komen. Ik ben benieuwd naar hun mening. En ik geef mijn mening voor een betere als dat nodig is want ik kan goed tegen gefundeerd commentaar en paternalisme is me helemaal vreemd. Ik las die vreemde kreet net ergens.
-
- Expat
- Berichten: 4681
- Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41
Re: Thaise staatshuishouding tot 2020; quo vadis ?
Prajak is een veel betere cijferaar dan ik. Van economie heb ik niet zoveel verstand. Maar ik denk, een aantal mensen zijn het niet met mij eens, dat ik toch wat gezond verstand heb.
Wat ik in de afgelopen anderhalf jaar zag, wat die huidige Thaise regering aan het doen is, is het tafelzilver, lees: de rijstbouw, verkopen. Men wil opgaan in de vaart der volkeren en een hoge snelheidstrein aanleggen. Ze kunnen niet eens een normaal smalspoorlijntje goed beheren.
40% van de tablets die met veel poeha en vertraging aan kinderen van 6 en 7 jaar zijn gegeven, zijn of verdwenen of zijn kapot.
De lijst van mislukte populaire weggeefzaken is lang. Koop een eerste auto en je krijg 100.000 baht subsidie. 70% van die auto's zijn in Bangkok verkocht. Had Bangkok een verkeersprobleem, die is nu veel groter.
300 baht minimumdagloon, hier in Chiang Mai lachen ze zich gek. Weg met de Thais, we nemen goedkope Burmezen en andere bergvolken in dienst. Ga maar een op een willekeurige dag naar Immigration. Ze kunnen de stroom Burmezen niet aan.
En Mevrouw Geluk maar praten dat ze het zo goed met de arme rijstboeren voor heeft. Nou, hier in dat gehucht waar ik woon, dromen ze van die 15.000 baht minimumprijs voor hun rijst. Als ze die rijst aanbieden aan de "Mills", loopt bij wijze van spreken het water uit de rijst, volgens de "mills", dus heeft de rijst teveel vocht en kan het rijstboertje fluiten naar die 15.000 baht. Hij mag blij wezen als ie er 9.000 baht voor een ton rijst krijgt.
Komt de dikbuikige grootgrondbezitter met zijn rijst naar de "mill", krijgt hij die 15.000 baht wel, al drijft zijn rijst in het water.
En maar beweren dat Thailand een economische "boom" heeft. Ja, voor "the happy few", maar vertel het niet aan Klaas, de rijstboer of aan Mina, de soeptentuitbaatster. Die zien die "boom" aan hun neus voorbij gaan.
Lees het voorblad van de Bangkok Post gisteren maar. En lees wat die hoofdambtenares aan een Senaatscommissie aan getuigenis geeft. Corruptie van hoog tot laag. In alle vormen. En wie betaald het gelag. Niet Meneer Zandbak of Mevrouw Geluk, maar die mensen die hier op het platteland met moeite hun rijst verdienen.
Wat ik in de afgelopen anderhalf jaar zag, wat die huidige Thaise regering aan het doen is, is het tafelzilver, lees: de rijstbouw, verkopen. Men wil opgaan in de vaart der volkeren en een hoge snelheidstrein aanleggen. Ze kunnen niet eens een normaal smalspoorlijntje goed beheren.
40% van de tablets die met veel poeha en vertraging aan kinderen van 6 en 7 jaar zijn gegeven, zijn of verdwenen of zijn kapot.
De lijst van mislukte populaire weggeefzaken is lang. Koop een eerste auto en je krijg 100.000 baht subsidie. 70% van die auto's zijn in Bangkok verkocht. Had Bangkok een verkeersprobleem, die is nu veel groter.
300 baht minimumdagloon, hier in Chiang Mai lachen ze zich gek. Weg met de Thais, we nemen goedkope Burmezen en andere bergvolken in dienst. Ga maar een op een willekeurige dag naar Immigration. Ze kunnen de stroom Burmezen niet aan.
En Mevrouw Geluk maar praten dat ze het zo goed met de arme rijstboeren voor heeft. Nou, hier in dat gehucht waar ik woon, dromen ze van die 15.000 baht minimumprijs voor hun rijst. Als ze die rijst aanbieden aan de "Mills", loopt bij wijze van spreken het water uit de rijst, volgens de "mills", dus heeft de rijst teveel vocht en kan het rijstboertje fluiten naar die 15.000 baht. Hij mag blij wezen als ie er 9.000 baht voor een ton rijst krijgt.
Komt de dikbuikige grootgrondbezitter met zijn rijst naar de "mill", krijgt hij die 15.000 baht wel, al drijft zijn rijst in het water.
En maar beweren dat Thailand een economische "boom" heeft. Ja, voor "the happy few", maar vertel het niet aan Klaas, de rijstboer of aan Mina, de soeptentuitbaatster. Die zien die "boom" aan hun neus voorbij gaan.
Lees het voorblad van de Bangkok Post gisteren maar. En lees wat die hoofdambtenares aan een Senaatscommissie aan getuigenis geeft. Corruptie van hoog tot laag. In alle vormen. En wie betaald het gelag. Niet Meneer Zandbak of Mevrouw Geluk, maar die mensen die hier op het platteland met moeite hun rijst verdienen.
-
- Volwaardig lid
- Berichten: 2948
- Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
- Locatie: Nakhon Ratchasima
Re: Thaise staatshuishouding tot 2020; quo vadis ?
Prajak, goed verhaal, maar sommige zijpaden zijn wel heel kort door de bocht.
Ik ben het wel eens met de eindconclusie. Over tig jaren zal de Thaise staatshuishouding er nog steeds goed uitzien.
Het is echter wel een halve conclusie, want de inkomstenzijde wordt niet door je belicht en juist daar zitten goede en positieve ontwikkelingen.
Het vooruitzicht voor Thailand ziet er in ieder geval beter uit dan dat voor Nederland. Vervang jouw punten maar eens met een zelfde aantal Nederlandse punten. Niet moeilijk te bedenken.
Ik ben het wel eens met de eindconclusie. Over tig jaren zal de Thaise staatshuishouding er nog steeds goed uitzien.
Het is echter wel een halve conclusie, want de inkomstenzijde wordt niet door je belicht en juist daar zitten goede en positieve ontwikkelingen.
Het vooruitzicht voor Thailand ziet er in ieder geval beter uit dan dat voor Nederland. Vervang jouw punten maar eens met een zelfde aantal Nederlandse punten. Niet moeilijk te bedenken.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)
-
- Volwaardig lid
- Berichten: 17884
- Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24
Re: Thaise staatshuishouding tot 2020; quo vadis ?
Of, Henk Korat, heeft Nederland een minder goed vooruitzicht omdat in het Nederlandse uitgavenpatroon zaken zitten als AOW (een diepe put), goed onderwijs voor iedereen, kwalitatief vervoer voor iedereen op de Fyra na, bijdragen voor mensen die buiten hun schuld geen boterham kunnen verdienen (WAO, WW, Bijstandsregelingen) ?
Als Thailand werkt maakt van wat ik noemde EEN tot en met VIER dan komt de bodem van de schatkist in zicht en later het topje van de leencapaciteit.
Op ontwikkeling van de inkomstenkant heb ik geen zicht kunnen krijgen. Ik heb wel de indruk dat een en ander door welke regering dan ook door een roze bril wordt bekeken maar we zullen dat in het voorjaar wel zien.
Het pensioengat in de socialistische heilstaat China is een voorbeeld van het verstoppertje spelen met hun staatshuishouding. 'Laat dat gat maar bestaan, we maskeren de problemen en spelen mooi weer'. Dat gaat een keer mis. De BVN reportage sprak duidelijke taal.
Als Thailand werkt maakt van wat ik noemde EEN tot en met VIER dan komt de bodem van de schatkist in zicht en later het topje van de leencapaciteit.
Op ontwikkeling van de inkomstenkant heb ik geen zicht kunnen krijgen. Ik heb wel de indruk dat een en ander door welke regering dan ook door een roze bril wordt bekeken maar we zullen dat in het voorjaar wel zien.
Het pensioengat in de socialistische heilstaat China is een voorbeeld van het verstoppertje spelen met hun staatshuishouding. 'Laat dat gat maar bestaan, we maskeren de problemen en spelen mooi weer'. Dat gaat een keer mis. De BVN reportage sprak duidelijke taal.
-
- Volwaardig lid
- Berichten: 17884
- Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24
Re: Thaise staatshuishouding tot 2020; quo vadis ?
Ja, ik heb het geschreven, mensen, echt, het is waar die vergroting, en nu lees ik dit.....
http://www.bangkokpost.com/news/local/3 ... h-ministry
De pielemuis groeit gewoon mee. Thailand gaat failliet .......
http://www.bangkokpost.com/news/local/3 ... h-ministry
De pielemuis groeit gewoon mee. Thailand gaat failliet .......
