Voor een langere tijd naar Thailand (3-12maand)
Moderator: Loempia
-
- komt net kijken
- Contacteer:
Voor een langere tijd naar Thailand (3-12maand)
Mijn situatie:
Ik ben alleenstaand (geen vrouw en kinderen) en ben 29 jaar. Ik heb een huis met een “lichte” lening in België. Ik heb een vaste job in de IT/Telecom sector en ben bovendien zelfstandige in bijberoep (webdesign). Al mijn spaargeld zit in mijn huis.
Ik ben 2 maal voor een maand naar Thailand geweest als vakantie. Nu ik geen verplichtingen heb in België (geen vriendin etc) en nog steeds jong ben, ben ik het in overweging aan het nemen om een bepaalde tijd daar te wonen. Bangkok als uitvalsbasis.
Aangezien ik het risico wil beperken zie ik 2 mogelijkheden:
1)
- Sparen zodat ik zonder inkomen 3 maand kan overleven in Thailand en mijn hypotheek kan betalen.
- Tijdskrediet opnemen van een 3-tal maand (vraag reeds gesteld en 90% zekerheid dat dit ok is voor mijn werkgever)
- Er voor zorgen dat ik enkele klanten in het vooruitzicht heb om websites voor te maken zodat ik een buffer heb.
- In die periode van 3 maand kan ik eventueel kijken voor een job daar (zelfde branche als nu) of zien of het lukt om klanten te winnen om websites voor te maken (Belgische klanten). Evt kan ik een TEFL cursus overwegen.
2)
- 1 jaar naar Thailand.
- 1 jaar tijdskrediet opnemen of ontslag nemen
- Mijn huis verhuren (met de huur kan ik zeker de hypotheek betalen) voor 1 jaar. Ik dien dan wel nog te schilderen, terras te leggen etc...
- Er voor zorgen dat ik enkele klanten in het vooruitzicht heb om websites voor te maken zodat ik een buffer heb.
Ik denk dat de eerste optie het best is met het minste risico.
Enkele vragen hierbij:
- Ik zou mijn BTW nummer in Belgie willen behouden, alsook mijn domicilie. Kan dit? (voor 2-3 maand) Stel dat dit lukt, hoe dan voor later? Btw nr in Thailand zie ik niet zitten, ik wil een eenmanszaak behouden..
- Zullen Belgische bedrijven in zee willen gaan met iemand die in het buitenland verblijft? Ik kan sowieso zonder enig persoonlijk contact met het bedrijf een website maken vanuit eender welke plaats. Tot nu toe was er meestal slechts 1malig een persoonlijk contact (startfase van de website). Ik denk als ik genoeg referenties heb dat dit wel mogelijk moet zijn. Het kan perfect via mail/telefoon/skype. Met een 2-tal websites per maand kan ik zeker een maand overleven in Thailand.
- Is het slim om een TEFL cursus te volgen? Ik denk dat het een beter gevoel zal geven als ik dit achter de hand heb. In noodgeval kan ik een job zoeken als leraar Engels. Ik hoor dat dit nog altijd veel gevraagd is.
- Hoeveel kost een condo/maand? Een guesthouse vind ik voor 6000baht/maand. In noodgeval kan ik bij vrienden terecht.
Ik heb enkele connecties in Thailand die te vertrouwen zijn en die eventueel info kunnen geven of mij helpen in noodgeval. (2 personen die ook vanuit Belgie verhuisd zijn, familie van Thai in België en enkele Thai die ik daar leren kennen heb).
Ik ben hier zo nuchter mogelijk in, ik weet dat Thailand niet het paradijs is voor farangs. Ik wil gewoon zonder teveel risico een langere tijd daar verblijven nu het (nog) mogelijk is voor mij en daarna zie ik wel.
Alle tips en advies zijn welkom! Alvast bedankt!
Ik ben alleenstaand (geen vrouw en kinderen) en ben 29 jaar. Ik heb een huis met een “lichte” lening in België. Ik heb een vaste job in de IT/Telecom sector en ben bovendien zelfstandige in bijberoep (webdesign). Al mijn spaargeld zit in mijn huis.
Ik ben 2 maal voor een maand naar Thailand geweest als vakantie. Nu ik geen verplichtingen heb in België (geen vriendin etc) en nog steeds jong ben, ben ik het in overweging aan het nemen om een bepaalde tijd daar te wonen. Bangkok als uitvalsbasis.
Aangezien ik het risico wil beperken zie ik 2 mogelijkheden:
1)
- Sparen zodat ik zonder inkomen 3 maand kan overleven in Thailand en mijn hypotheek kan betalen.
- Tijdskrediet opnemen van een 3-tal maand (vraag reeds gesteld en 90% zekerheid dat dit ok is voor mijn werkgever)
- In die periode van 3 maand kan ik eventueel kijken voor een job daar (zelfde branche als nu) of zien of het lukt om klanten te winnen om websites voor te maken (Belgische klanten). Evt kan ik een TEFL cursus overwegen.
2)
- 1 jaar naar Thailand.
- 1 jaar tijdskrediet opnemen of ontslag nemen
- Mijn huis verhuren (met de huur kan ik zeker de hypotheek betalen) voor 1 jaar. Ik dien dan wel nog te schilderen, terras te leggen etc...
Ik denk dat de eerste optie het best is met het minste risico.
Enkele vragen hierbij:
- Ik zou mijn BTW nummer in Belgie willen behouden, alsook mijn domicilie. Kan dit? (voor 2-3 maand) Stel dat dit lukt, hoe dan voor later? Btw nr in Thailand zie ik niet zitten, ik wil een eenmanszaak behouden..
- Zullen Belgische bedrijven in zee willen gaan met iemand die in het buitenland verblijft? Ik kan sowieso zonder enig persoonlijk contact met het bedrijf een website maken vanuit eender welke plaats. Tot nu toe was er meestal slechts 1malig een persoonlijk contact (startfase van de website). Ik denk als ik genoeg referenties heb dat dit wel mogelijk moet zijn. Het kan perfect via mail/telefoon/skype. Met een 2-tal websites per maand kan ik zeker een maand overleven in Thailand.
- Is het slim om een TEFL cursus te volgen? Ik denk dat het een beter gevoel zal geven als ik dit achter de hand heb. In noodgeval kan ik een job zoeken als leraar Engels. Ik hoor dat dit nog altijd veel gevraagd is.
- Hoeveel kost een condo/maand? Een guesthouse vind ik voor 6000baht/maand. In noodgeval kan ik bij vrienden terecht.
Ik heb enkele connecties in Thailand die te vertrouwen zijn en die eventueel info kunnen geven of mij helpen in noodgeval. (2 personen die ook vanuit Belgie verhuisd zijn, familie van Thai in België en enkele Thai die ik daar leren kennen heb).
Ik ben hier zo nuchter mogelijk in, ik weet dat Thailand niet het paradijs is voor farangs. Ik wil gewoon zonder teveel risico een langere tijd daar verblijven nu het (nog) mogelijk is voor mij en daarna zie ik wel.
http://www.thailandlad.com - Werken en wonen in Thailand
-
- komt net kijken
- Contacteer:
Re: Voor een langere tijd naar Thailand (3-12maand)
Hoogst wsh zal optie de keuze worden. Ik heb 90% zeker akkoord van mijn werkgever voor 3 maand tijdskrediet.
Ik zou 1500€ voorzien om 3 maand te overleven in Thailand. In die 3 maand zal ik:
- Job zoeken als expat in dezelfde branche als mijn huidige job > advies??
- Uitbouwen eigen zaak (webdesign) met Belgisch BTW-Nr.
Ik zou gewoon een 1-way ticket boeken (+-350€) en zien hoelang ik het trek (max. 3 maand dus voorlopig).
Ik zal wsh de eerste dagen een guesthouse boeken of bij vrienden overnachten. Ondertussen zal ik op zoek gaan naar een goedkope kamer/studio (+-5000 baht).
Antwoorden? Advies?
thanks!
Ik zou 1500€ voorzien om 3 maand te overleven in Thailand. In die 3 maand zal ik:
Ik zou gewoon een 1-way ticket boeken (+-350€) en zien hoelang ik het trek (max. 3 maand dus voorlopig).
Ik zal wsh de eerste dagen een guesthouse boeken of bij vrienden overnachten. Ondertussen zal ik op zoek gaan naar een goedkope kamer/studio (+-5000 baht).
Antwoorden? Advies?
thanks!
-
- Volwaardig lid
Misschien een gat in de markt, ---> het verwijderen van mensen van internet die zijn overleden.mrcookie schreef: Mijn situatie:
Ik heb een vaste job in de IT/Telecom sector en ben bovendien zelfstandige in bijberoep (webdesign).
...........----------------------- ..........

Ik kreeg een tijdje geleden een lijstje van 'mensen die u mogelijk kent' om toe te voegen aan de een of andere vriendenlijst en daar stond Mart bij.

En een iets gebruikers vriendelijkere aanspreektitel zou fijn zijn.

-
- Volwaardig lid
Ik begrijp niet zoveel van Nederfrans, maar als u werkzaamheden in Thailand wil verrichten heeft u een werkvergunning nodig, ook als het webdesign op het internet is. U kunt het risico lopen dat niet te doen, maar je weet maar nooit, zeker niet omdat uw plannen nog aan verandering onderhevig zijn.mrcookie schreef: Ik zou 1500€ voorzien om 3 maand te overleven in Thailand. In die 3 maand zal ik:
Een budget van 1500 euro in Bangkok voor 3 maanden lijkt me niet al te ruim, zeker omdat u onderzoek wilt doen naar werk en u op zeker moment dus ook bepaald en betaald advies zult moeten inwinnen en wellicht wat papieren zult moeten invullen en stempels halen, en als u geen local hebt die de ingangen kent kan het een prijzig en tijdrovend grapje worden. De tijd dat je in Thailand lekker kunt leven voor 1/3e van de kosten in NL - Belgie weet ik niet - ligt helaas al weer een tijdje achter ons.
Maar in ieder geval succes. U bent jong, dus als het misgaat is het niet het einde van de wereld.

-
- Expat
- Contacteer:
1500 Euro voor 3 maanden is krap, en er zijn zeker praktische zaken die je moet regelen, denk aan visa, mogelijk werkvergunning, etc.
Maar het kan zeker wel, ik ken iemand die vanuit Thailand de boekhouding doet voor verschillende bedrijven in Nederland.
Maar het kan zeker wel, ik ken iemand die vanuit Thailand de boekhouding doet voor verschillende bedrijven in Nederland.
-
- komt net kijken
- Contacteer:
Bedankt voor de antwoorden!
Ivm met de 1500€ voor 3 maand: dit is uiteraard het uiterste minimum dat ik zeker zal hebben als ik daar ben. Grote kans dat ik mijn huis kan verhuren (= minstens 1500€) en ik ben momenteel aan enkele websites bezig waarvoor er ook zal betaald worden als ik in Thailand zit. Ik ben 2 maal naar Thailand geweest voor een maand met een budget van max 1000€ en dit was ruim voldoende > telkens guesthouse, nooit langer dan 3 dagen op dezelfde plaats gebleven (transportkosten), veel uit geweest, etc.
Over het feit dat ik niet voor mijn eigen Belgische onderneming kan werken vanuit Thailand baart mij meer zorgen. Ik dacht eigelijk om een TR visa aan te vragen:
Als ik een expat job zou vinden, waar er idd niet zo'n grote kans op is, ik ben hier realistisch in, dan zal mijn werkgever het visum werk op zich nemen veronderstel ik?
Nog eens bedankt voor alle antwoorden!
Ivm met de 1500€ voor 3 maand: dit is uiteraard het uiterste minimum dat ik zeker zal hebben als ik daar ben. Grote kans dat ik mijn huis kan verhuren (= minstens 1500€) en ik ben momenteel aan enkele websites bezig waarvoor er ook zal betaald worden als ik in Thailand zit. Ik ben 2 maal naar Thailand geweest voor een maand met een budget van max 1000€ en dit was ruim voldoende > telkens guesthouse, nooit langer dan 3 dagen op dezelfde plaats gebleven (transportkosten), veel uit geweest, etc.
Over het feit dat ik niet voor mijn eigen Belgische onderneming kan werken vanuit Thailand baart mij meer zorgen. Ik dacht eigelijk om een TR visa aan te vragen:
Er staat idd vermeld dat mijn geen beroepsactiviteiten mag uitoefenen.. Ik zal hier eens verder voor zoeken. Blijkbaar moet je enkele documenten/brieven voorleggen vooraleer men een B visum kan krijgen.Toeristenvisum -> "TR"
Verplicht voor een verblijf vanaf 30 dagen of indien men een "one way ticket" heeft.
Noot: het is ten zeerste aangeraden om een visum aan te vragen voor mensen die meer dan 26 dagen en
minder dan 30 dagen naar Thailand gaan. De reden is mogelijke ziekte op het einde van de reis met onmogelijkheid
te vertrekken op de gestelde datum met als gevolg overschrijding van de termijn van 29 dagen.
Gevolg: administratieve problemen en hoge boetes.
Een toeristenvisum met 1 ingang (one entry) geeft recht op 59 dagen in het land.
U kan in dit geval 59 dagen blijven, het visum gaat in vanaf de dag dat u Thailand binnenkomt. De geldigheidsduur
van de visumstempel verleend door het consulaat bedraagt 3 maanden, m.a.w. moet u binnen de 3 maanden nadat
het visum verleend werd, in Thailand aankomen.
Het verblijf ter plaatse "kan" met 30 dagen worden verlengd bij de Immigratiedienst.
Uitoefenen van beroepsactiviteiten is NIET toegestaan.
Een toeristenvisum met 2 ingangen (2 entries) geeft recht op 2 x 59 dagen in het land.
U blijft max. 59 dagen aan één stuk in het land, gaat dan de grens over bvb. Cambodja en kan dezelfde dag
nog Thailand terug binnengaan. Er bestaan bussen die enkel deze dienst bieden aan de landgrenzen.
Hierna kan u wederom voor max 59 dagen in Thailand verblijven.
Uitoefenen van beroepsactiviteiten is NIET toegestaan.
Als ik een expat job zou vinden, waar er idd niet zo'n grote kans op is, ik ben hier realistisch in, dan zal mijn werkgever het visum werk op zich nemen veronderstel ik?
Nog eens bedankt voor alle antwoorden!
-
- Volwaardig lid
Mr Cookie, ik vraag me trouwens af of het mogelijk is om een enkele reis naar Thailand te boeken, ivm verkrijgen van een visum. Kan geen kwaad om daarover contact met de ambassade op te nemen voordat u heeft geboekt.
Wat betreft het visum, dat zult u zelf moeten regelen. De rol van de - eventuele - werkgever beperkt zich tot het verstrekken van de benodigde papieren ( arbeidscontract etc. ), maar daar kunnen anderen u beter over inlichten.
Maak budgettair gezien niet de fout een zoektocht naar werk te vergelijken met een backpacktoer. Bangkok is duur vergeleken met de provincie, zeker als je niet de tijd hebt om op zoek te gaan naar goedkope overnachtingen en eetadresjes.
En regel iets met de ziektekostenverzekering, want u zult als toerist eventuele ziekenhuiskosten cash moeten afrekenen, en ook in Thailand is dat tegenwoordig aan de prijs. Sommige bedrijven vragen trouwens een medisch onderzoek - gezondheidsverklaring - voordat ze u aannemen, en dat is ook niet gratis.
In uw geval zou ik naast de vlucht en eventuele opbrengsten van de verhuur van uw huis in ieder geval 1000 euro per maand meenemen. Heb je in ieder geval een buffertje voor het geval dat...
Wat betreft het visum, dat zult u zelf moeten regelen. De rol van de - eventuele - werkgever beperkt zich tot het verstrekken van de benodigde papieren ( arbeidscontract etc. ), maar daar kunnen anderen u beter over inlichten.
Maak budgettair gezien niet de fout een zoektocht naar werk te vergelijken met een backpacktoer. Bangkok is duur vergeleken met de provincie, zeker als je niet de tijd hebt om op zoek te gaan naar goedkope overnachtingen en eetadresjes.
En regel iets met de ziektekostenverzekering, want u zult als toerist eventuele ziekenhuiskosten cash moeten afrekenen, en ook in Thailand is dat tegenwoordig aan de prijs. Sommige bedrijven vragen trouwens een medisch onderzoek - gezondheidsverklaring - voordat ze u aannemen, en dat is ook niet gratis.
In uw geval zou ik naast de vlucht en eventuele opbrengsten van de verhuur van uw huis in ieder geval 1000 euro per maand meenemen. Heb je in ieder geval een buffertje voor het geval dat...
-
- komt net kijken
Wij vertrekken in september voor +- 5 maanden naar Udon Thani en willen dus ook one way tickets kopen....
Jij zegt +- 350 euro .... Kan je misschien vertellen bij welke maatschappij, want het goedkoopste wat ik kan vinden is 520
met Etihad
Wij vertrekken in september voor +- 5 maanden naar Udon Thani en willen dus ook one way tickets kopen....
Jij zegt +- 350 euro .... Kan je misschien vertellen bij welke maatschappij, want het goedkoopste wat ik kan vinden is 520
met Etihad
-
- Volwaardig lid
Ik weet niet of je wat aan hebt maar ik heb RETOUR gekocht bij Ethihad voor 460 Euro.robtach schreef:Ik zou gewoon een 1-way ticket boeken (+-350€) en zien hoelang ik het trek (max. 3 maand dus voorlopig).
met Etihad

Heen van af Amsterdam
Terug naar Düsseldorf.
Heenreis 6 december, terug 29 maart.
One way is bijna altijd onevenredig duur.

Bangkok diedeldiedeldie.
Bangkok is the place for me.
You can go ........
Bangkok is the place for me.
You can go ........