Nederlands rijbewijs omzetten in Thais rijbewijs

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
paknampo
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Nederlands rijbewijs omzetten in Thais rijbewijs

#16 Bericht door paknampo » vrijdag 21 juni 2013, 19:00

[quoteKan zo maar zijn dat ik wat mis paknampo.[/quote]

Inderdaad zou mij niet verbazen, kijk nergens van op :mrgreen: .

Kan ook zomaar zijn dat ik, of jij, een namaak of kopie hebt :Whistle: .
Voor oom agent ziet hij er echt uit, nooit een probleem mee gehad.

Het rijbewijs is inderdaad in twee talen, dus dat bovenste gedeelte
(zie foto rijbewijs van een van de leden die op het internet staat)

Waar MR. NORMAN HERMAN GROENEWEG staat.
Is bij mij toch echt MR. NORMAN HERMAN GROENEWEG in het Thai.

Zeg allen dit nog want we dwalen af, en wordt het welles nietes enz. :D

Dit is de vraag van Michiel

Ik wil mijn Nederlands rijbewijs laten omzetten in een Thais rijbewijs, iemand ervaring daarmee.

Mijn ervaring is dat er in elke plaats andere regels gelden.
Hoe noemt men dit ook alweer TIS

Nog eens Michiel

Ga naar het rijbewijs kantoor van je verblijfplaats.
Vraag daar wat voor papieren je nodig hebt voor aanvraag rijbewijs.
Verzamel de juiste papieren, ga de volgende dag terug voor aanvraag klaar is Michiel.
Echt een fluitje van een satang. :thumbsup:

Succes.
Gr

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#17 Bericht door genesis » zaterdag 22 juni 2013, 07:52

Ghe ghe ghe, we hebben een motorfiets gekocht en ik wil alles officieel regelen, dus verzekering, wegen belasting en ook een rijbewijs voor mijn meisje, want die heeft ze nog niet.

Ze knorde wel wat, want ze wil eigenlijk niet :giggle: , maar ik vind het belangrijk ivm met aansprakelijk bij een eventueel ongeval en bij politie controle.

Kost een dag en ongeveer 50 Thb zei ze, maar.............. Ze heeft geen zin in een hele dag curses en dat theorie gedeelte dat is niet zo moeilijk, maar die speciale verrichtingen is lastig zegt ze.

Maar 'we go cheat' zegt ze :cheesy: , betaal je aan zo'n corrupte ambtenaar 1.500 a 2.000 Thb en dan heb je ook je officieele rijbewijs, nou vooruit dan maar weer :mrgreen: :angel:

Zelf heb ik mijn motor & auto rijbewijs, dus ik hoef dat Thaise papiertje niet ;)

Genesis

printen44
Expat
Expat

#18 Bericht door printen44 » zaterdag 22 juni 2013, 10:29

En omdat er van die corrupte ambtenaren hier zijn, hebben de Thais weinig of geen verstand van verkeersregels, hoe je je in het verkeer moet gedragen en zijn er 12.000 verkeersdoden en een paar honderdduizend gewonden in Thailand op jaarbasis te betreuren. 80% "motosike"-gevallen.

En Genesis vind dat normaal. Even een ambtenaartje wat "stieken" en hup, weer een houder van een rijbewijs, die niet weet hoe en voorwiel of een achterwiel er uitziet. Verkeersregels, ach, waarom zouden we ons druk maken. Crematieovens moeten toch blijven draaien.

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#19 Bericht door stevenl » zaterdag 22 juni 2013, 10:52

Ach, gewoon rijbewijs halen is een stuk eenvoudiger en goedkoper dan een ambtenaar proberen om te kopen.

En Genesis heeft dit draadje niet goed gelezen, anders zou hij beter weten dan dit 'Zelf heb ik mijn motor & auto rijbewijs, dus ik hoef dat Thaise papiertje niet'.

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#20 Bericht door genesis » zaterdag 22 juni 2013, 11:47

Heb ik, dacht ik, hier zelf ergens gelezen, dat een nederlands rijbewijs voldoende is, ik ben er als 'toerist' en nooit langer dan een periode van 4 weken aansluitend :?

Enne.... Ik kan wel willen dat zij haar rijbewijs via de officiele weg gaat halen, maar ik denk niet dat ik veel indruk op haar kan maken wat dit betreft, dus ik moet dat dan maar van haar accepteren........ :roll:

Genesis

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#21 Bericht door Henk Korat » zaterdag 22 juni 2013, 11:54

Je hebt gelijk Steven. Een rijbewijs kost niets en je hoeft daar geen ambtenaar voor om te kopen. De theorie leren doe je op de computer. Als je geluk hebt, hangen er buiten de ruimte ook van die kleine flipbordjes. Verkeerstheorie boekjes heb je niet in Thailand. Ik ben er een keer zonder succes naar op zoek geweest. Is eigenlijk ook niet nodig, want zodra een Thai het theorie lokaal uitkomt, zijn de regels al weer vergeten. In het verkeer geldt het recht van de sterkste en de motorrijders zijn hondsbrutaal en onvoorzichtig.

Over het aantal verkeersdoden en Thailand hebben we al heel wat op dit forum neergepend. Het officiele cijfer is tegen de 7.000 per jaar. De hoogste inschatting deed een forumlid op 30.000.

Hoe dan ook. Ik rijdt super voorzichtig, anticiperend en toch resoluut in Thailand. Ik doe dat nu al 5 jaar, zonder ooit in een ongeluk betrokken te zijn. Mijn moto is: "Zorg onder alle omstandigheden dat je geen motorrijder onder je auto krijgt". Arie, die hetzelfde moto heeft, weet echter, dat je dat niet altijd in eigen hand kan houden. Gelukkig is een Thaise autorijder net zo wars van een deuk in zijn auto als ik. :clap: :clap:
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#22 Bericht door stevenl » zaterdag 22 juni 2013, 12:05

genesis schreef:Heb ik, dacht ik, hier zelf ergens gelezen, dat een nederlands rijbewijs voldoende is, ik ben er als 'toerist' en nooit langer dan een periode van 4 weken aansluitend :?

Enne.... Ik kan wel willen dat zij haar rijbewijs via de officiele weg gaat halen, maar ik denk niet dat ik veel indruk op haar kan maken wat dit betreft, dus ik moet dat dan maar van haar accepteren........ :roll:

Genesis
Ja, in dat geval is een Nerderlands rijbewijs afdoende.

Jos Flachs
Expat
Expat

#23 Bericht door Jos Flachs » zondag 23 juni 2013, 01:45

Nee, dan moet je en een Nederlands rijbewijs en een internationaal rijbewijs hebben. Allebei.

Ik ben ooit 1x aangehouden. De agent vroeg mijn rijbewijs, dus ik gaf hem mijn internationale. De man had zoiets nog nooit gezien, en bestudeerde het zeer aandachtig. Ondersteboven. :neus:

Kreeg een boete van 200 Bt., zoiets had ik totaal niet verwacht.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#24 Bericht door Hua Thale » zondag 23 juni 2013, 02:14

Ja een Nederlands rijbewijs zegt ze net zoveel als een ieder ander pasje uit Europa.
Zelfs een international rijbewijs houden ze op de kop. :giggle:
Maar natuurlijk wel geldig.
200 Bath kan je natuurlijk 'afstrepen' tegen de kosten van het internationale rijbewijs maar het punt is natuurlijk wat als je eens echt wat heb'
Is men dan nog steeds zo makkelijk dacht het niet bij de minste of geringste kans dat ze de vinger jou kant uit kunnen wijzen zal men dat doen.

Maar beetje off topic natuurlijk. :Whistle:

http://www.anwb.nl/auto/rijbewijs/het-r ... -rijbewijs
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#25 Bericht door stevenl » zondag 23 juni 2013, 03:24

Hua Thalae schreef:Ja een Nederlands rijbewijs zegt ze net zoveel als een ieder ander pasje uit Europa.
Zelfs een international rijbewijs houden ze op de kop. :giggle:
Maar natuurlijk wel geldig.
200 Bath kan je natuurlijk 'afstrepen' tegen de kosten van het internationale rijbewijs maar het punt is natuurlijk wat als je eens echt wat heb'
Is men dan nog steeds zo makkelijk dacht het niet bij de minste of geringste kans dat ze de vinger jou kant uit kunnen wijzen zal men dat doen.

Maar beetje off topic natuurlijk. :Whistle:

http://www.anwb.nl/auto/rijbewijs/het-r ... -rijbewijs
Internationaal rijbewijs heeft officieel geen meerwaarde ivm Nederlands rijbewijs, en is NIET vereist bij wet. Dus ook als je eens echt wat hebt heb je aan je Nederlands rijbewijs net zoveel als aan je internationaal.

Maar: als je in Thailand woont heeft een Nederlands of internationaal rijbewijs slechts zeer beperkte geldigheid en is een Thais rijbewijs verplicht.

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#26 Bericht door stevenl » zondag 23 juni 2013, 03:35

Jos Flachs schreef:Nee, dan moet je en een Nederlands rijbewijs en een internationaal rijbewijs hebben. Allebei.
Onjuist Jos, internationaal rijbewijs is niet vereist in Thailand.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#27 Bericht door Hua Thale » zondag 23 juni 2013, 04:12

Beste steven

Ik zou een bevestiging dan wel leuk vinden van een officiële instantie.
Ik kom in mijn zoektocht niet verder als ' de meeste landen' in dit deel van de wereld.
Op een ander Nederlandstalig forum een discussie uit 2011waar met het WEL heeft over dikke problemen zonder maar op geen enkel moment over het niet verplicht zijn.
Ja grappen en grollen om de Thaise politie in de maling te nemen.
Zoals ik al aangaf ALS je het ECHT nodig heb en het is niet aanwezig zijn de rapen gaar.
Op het internet kom ik niet verder als ' Vraag het aan de Ambassade'

En ja dacht 6 maanden als bewoner ben je verplicht om een Thais rijbewijs te hebben.
Laten we zeggen beperkte geldigheid. ;)
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#28 Bericht door stevenl » zondag 23 juni 2013, 04:27

Forumproblemen.
Laatst gewijzigd door stevenl op zondag 23 juni 2013, 04:30, 1 keer totaal gewijzigd.

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#29 Bericht door stevenl » zondag 23 juni 2013, 04:29

Die bevestiging krijg je nooit van een officiele instantie hier.

Wat ik je wel kan geven is deze post van mij van pas geleden op een ander forum, Engelstalig. Ik heb dit echt aan alle kanten uitgezocht, en zelfs consulaten, verzekeringsmaatschappijen etc. aangeschreven.

the Land Traffic Act of 1979, Title 3 Section 42. It clearly states that if there is mutual acceptance of licenses through treaty then "an alien who doesn't have an immigrant visa may drive a motor vehicle with a driver's license issued by such a foreign government".

The best example of such a treaty is the 1949 Geneva convention on Road Trafiic, to which Thailand became a contracting state in 1962. This treaty says:

"1. Each Contracting State* shall allow any driver admitted to its territory who fulfills the conditions which are set out in Annex 8** and who holds a valid driving permit issued to him, after he has given proof of his competence, by the competent authority of another Contracting State or subdivision thereof, or by an Association duly empowered by such authority, to drive on its roads without further examination motor vehicles of the category or categories defined in Annexes 9 and 10 for which the permit has been issued.

2. A Contracting State may however require that any driver admitted to its territory shall carry an international driving permit conforming to the model contained in Annex 10, especially in the case of a driver coming from a country where a domestic driving permit is not required or where the domestic permit issued to him does not conform to the model contained in Annex 9***."

This means you can drive on your home license if:

1) You are a toursit/visitor.
2) It is in English.
3) It has a photo.
4) It is current
5) It is for the class of vehicle you are diving.
6) Your home country and Thailand have a mutual agreement on licenses (like the 1949 agreement)

Kan het kwaad om er een te hebben? Nee, zeker niet, kan handig zijn voor een onwetende politieagent of om achter te laten als je een verkeersboete krijgt.

printen44
Expat
Expat

#30 Bericht door printen44 » zondag 23 juni 2013, 05:00

Voor het huren van een voertuig is een IRB wel van belang. De meeste Thais weten niet eens wat een IRB is. Toen ik mijn IRB liet zien om een Thais rijbewijs te halen, begreep niemand wat het was.

Ik ga over vijf weken naar Namibia en Zuid-Afrika. Om daar te rijden is mijn Nederlands of Thais rijbewijs voldoende. Maar omdat ik een auto huur, ben ik verplicht een IRB te halen. Die bracht een vriend van me mee uit Nederland. Je kunt met je Nederlands rijbewijs in Nederland een IRB bij de ANWB halen, zonder in Nederland woonachtig te zijn, of zelfs persoonlijk aanwezig te zijn. Ik ben in geen vier jaar in Nederland geweest, heb er in die tijd mijn Nederlands rijbewijs laten verlengen en verleden maand een IRB van de ANWB gekregen. Plus dat ik nog een Thais rijbewijs heb.

Officieel heb je geen IRB nodig om hier in Thailand te rijden. Uiteraard wel een geldig Nederlands rijbewijs. Je mag drie maanden rijden met je Nederlands rijbewijs in Thailand, maar ook in de veel andere landen in de wereld.

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”