Het leven van boeddhistische monniken

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Het leven van boeddhistische monniken

#31 Bericht door ron » dinsdag 18 juni 2013, 05:41

brake034 schreef:Als je echt wilt weten wat er speelt onder vooruitstrevende Thaise monniken, lees dit artikel eens:
http://www.visalo.org/englishArticles/B ... Decade.htm

De schrijver is Phra Paisal Visalo en het artikel is in de BKK post geplaatst februari 2012.
Phra Visalo staat bijvoorbeeld open voor de wijding van vrouwelijke monniken.

Zie eens op http://www.visalo.org/englishArticles/PSStory.htm waarin knalharde bewoordingen voor de oude Shanga gebruikt worden:
"Few monks dare speak up against the clergy's feudal dictatorship that breeds nepotism and corruption."

Ik denk dat Farangs niet in staat zijn om van buitenaf de Thaise monniken en hun orde te beïnvloeden, ons commentaar zal alleen op weerstand stuiten. Wel kunnen we de meer hervormingsgerichte monniken steunen en onze partners helpen in het horen van deze alternatieve geluiden.
Hallo Marcel

Worden de vrouwelijke monniken gelijkwaardig gezien als hun mannelijke "collega,s of is daar een verschil in?
Is de reden van hun intreding meestal om een verleden weg te poetsen of iets dergelijks,of echt een gevoel van roeping om in de tempel hun "belijdenis"te doen.

Is echt een mooi draadje,aangezien ik al heel lang in Thailand kom,maar nog nooit iets heb kunnen begrijpen van dit gebeuren.

Ron. :worshippy:
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

brake034
Expat
Expat

#32 Bericht door brake034 » dinsdag 18 juni 2013, 06:06

Hallo Ron,

Nee, de vrouwelijke monniken worden in Thailand door de Shanga gedoogd als een buitenlandse orde, ze kunnen dus niet intreden in de bestaande orde of tempels.

Er is een vrouwelijk lijn uit Sri Lanka die in Nakhon Pathom een tempel heeft, de abt daar is Bhikkhuni Dhammananda, de eerste Thaise vrouw die in 2003 tot monnik gewijd is in Sri Lanka. Ze draagt dan ook de traditionele pij en is nog steeds omstreden voor de Shanga. Deze vrouw heeft 30 jaar aan de Thammasat universiteit gewerkt en heeft zeer veel werk gepubliceerd voornamelijk over Boeddhisme. Ze is getrouwd geweest en heeft 3 zoons en 3 kleinkinderen, volgens Wiki.

Wat Songdhammakalyani en zijn bewoners is een zeer interessante ontwikkeling in Thailand die in mijn opinie de leer een stuk strenger gaan maken. Ook zijn de witte nonnen veel strenger in de leer als de monniken, ze hebben ook veel meer regels te volgen als monniken.
Omdat nonnen geen ceremonies uitvoeren staan ze veel minder hoog in aanzien bij de tempel-gangers als monniken of zelfs novices.

De website van de vrouwelijke lijn is http://www.thaibhikkhunis.org/old/eng/i ... e&Itemid=1

Het zal nog wel wat generaties duren voor alle vooroordelen zijn uitgestorven, Thailand is een land wat in sommige opzichten langzaam veranderd, misschien is dat maar goed ok.
Marcel

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Intreden als part-time monnik.

#33 Bericht door Hua Thale » dinsdag 18 juni 2013, 07:44

Mijn belevenis met de zoon van mijn vrouw als parttime monnik hier in Korat.
De reden, meest opvallende was mijn vrouw had gekke vervelende dromen over de jongeman en dus was een tijdje bij de monniken en goed plan.

Afbeelding

Voor dat de tondeuse er op los gelaten wordt mogen de kennissen, vrienden en familie een stukje haar afknippen.

Afbeelding

Het tempelhuis met veel Boeddha aan de muur en veel draad om alles met elkaar te verbinden.

Afbeelding

Zo dat geleuter zijn we zat de tondeuse erover en hoppa kaal is die man.

Afbeelding

Inmiddels een nieuw setje kleren gehad en even aan een gebed.

Afbeelding

Deze man was van de algehele verzorging denk ik altijd aanwezig maar geen monnik.

Afbeelding

Leuk hoekje van de tuin trouwens.

Afbeelding

Dit waren de 'vertrekken' van de parttime monniken volgens zeggen.

Afbeelding

Paar rondjes om het pand lopen als onderdeel van het ritueel.

Afbeelding

En weer die vent. 8-)
Later begreep ik dat het de instructie man was.

Afbeelding

Het witte pakje was maar voor even gelukkig was er al bang voor.

Afbeelding

De officiële overdracht van de kleding.

Afbeelding

Zo er kan een lachje af

Afbeelding

Zo lekker aangekleed.

Afbeelding

Weer even terug naar de echte en de al aanwezige parttime 'mannen'.

Afbeelding

Doorlopend buffet doen we niet aan werken voor je prak.
Schaaltje om het in te bewaren kan nog wel.

Afbeelding

Nog even wat drinken met de rest van de club.

Afbeelding

Foto met de vrienden voor later. :)

U kunt hem over 6 weken weer ophalen mevrouw tot die tijd graag met rust laten om weinig tot geen invloed te hebben. :worshippy:

Mochten de ervaringsdeskundige hier nog wat aan willen toelichten graag.
Algemene redenen ritueel et cetera :thumbsup:

brake034
Expat
Expat

#34 Bericht door brake034 » dinsdag 18 juni 2013, 08:12

Neem me niet kwalijk dat ik de hele procedure niet meer uit mijn hoofd ken, het is voor mij 12 jaar geleden :worshippy:

De procedure met Engelse vertaling staat hier: http://www.budsas.org/ebud/ebsut048.htm

De witte kleding en 3 keer rond de tempel is onderdeel van het "puur en rijn" worden voor binnen gaan van de tempel.
Het verwijst naar Naga, een mythologische slang.

Er is een verschil voor de Samanera (novice) wijding en de Bhikkhu (monnik) wijding, de minimum leeftijd hiervoor is 20 jaar!
De jongentjes die je meestal in de tempels aan het vegen ziet en op de tempelschool zitten zijn allemaal novices, geen monnik.
Marcel

Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#35 Bericht door Pieter » dinsdag 18 juni 2013, 08:21

en aan het eind van die 6 weken met een privejet naar huis

http://www.youtube.com/watch?v=sANFgwoJeic

ze zijn wel 1 van die monniken aan het zoeken:

Virood Chaipanna, director of Si Sa Ket's Office of Buddhism, named the monk as Luang Pu Nenkham Chattigo, 34, from Wat Pa Khantitham.

"Yesterday I went to the temple but he was not there. They said he is in France," Virood said.

(ik denk nieuw tasje kopen

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

brake034
Expat
Expat

#36 Bericht door brake034 » dinsdag 18 juni 2013, 08:49

Tsja, een IQ test is geen onderdeel van de procedure :neus: .
Marcel

brake034
Expat
Expat

#37 Bericht door brake034 » dinsdag 18 juni 2013, 13:39

Leuke foto's overigens Willem, de mijne heb ik nog wel maar zou ik in moeten scannen, ik was een pre digitale monnik :asian22:

Weten jullie dat je aankleden 's ochtends het moeilijkst is? Op je bovenlijf draag je een werkhemd met wat zakken.
Je onderlijf, goddank mocht ik me onderbroeken aan, is gehuld in een soort rok met een koord als riem.

Dus ik kon toonbaar verschijnen na het douchen en zo, maar het bovenkleed, das een ander verhaal en ik had altijd iemand nodig die me hielp er op zijn minst fatsoenlijk uit te zien. Lichtelijk infantiel gevoel, na pakweg 6 maanden schijn je het helemaal zelf te kunnen.
Marcel

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#38 Bericht door Hua Thale » dinsdag 18 juni 2013, 14:03

Heb toevallig zo'n werkhemd pas gezien.
Zijn hier in de buurt een klein gebouwtje aan het maken van houten palen en golfplaten dak waar een monnik de boel uitzet zodat alles eenvoudig maar maar correct is uit gevoerd.
De man liep met op het bovenlijf alleen met het werkhemd.
Een soort van borstrok met wat zakken erin aan de voorzijde.

Na 6 maanden :crazy: het zit er uit als drie keer in de rondte en Hoppa soort van stropdas knop met dat aankleden.
Mochten de Thailanders dat niet dan onderbroeken. :?:
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#39 Bericht door ron » dinsdag 18 juni 2013, 14:07

Leuke reportage Hua Willem :thumbsup:
Als ik het dus goed begrijp,als jou vrouw nare dingen droomt over jou,kunnen we een soortgelijke reportage van jou in eigen persoon verwachten. :cheesy: :clap:

Zonder gein,ik zou het mischien ook wel willen,denk dat een weekje op deze manier doorbrengen,wel wat met je doet.
Daarom interesseer ik mij in dit draadje en worden veel dingen in gewone duidelijke taal verteld.

Groet,Ron.
Laatst gewijzigd door ron op dinsdag 18 juni 2013, 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
"Zij die dansen
door hen

brake034
Expat
Expat

#40 Bericht door brake034 » dinsdag 18 juni 2013, 14:10

Ja, dat hoppa in de rondte en over je schouder dacht ik ook, het is echter een soort plooiengordijn met een veelvoud van vouwen die over je rechterschouder wordt geslagen. En WARM dat dat is als je niet aan het Thaise klimaat gewend bent.......

Het gerucht gaat dat de monniken geen onderbroek dragen, net als de Schotten.
Omdat de orde vergeven is van de homo's had ik besloten dit maar niet zelf te gaan controleren :shock:
Marcel

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#41 Bericht door Hua Thale » dinsdag 18 juni 2013, 14:15

Weet het ook niet zo Ron.
Krijg de indruk dat het een breedband excuus is soort van biechtstoel tot ....................
De mannen die stellen dat ze het weten mogen het zeggen.

Heb er in het verleden wel eens op een ander forum over gesproken, kan aangepaste regels voor de farang monnik zijn als vakantie.
Werden wel prijzen genoemd waar het even slikken bij was.
Vraag het eens aan je eigen vrouw Ron zie nog wel eens zwaaiende hakmessen in je reportages. :giggle: Misschien dat het geen kwaad kan. ;)
Misschien dat de ervaringsdeskundige onder ons daar allemaal wel wat meer over weten.
Laatst gewijzigd door Hua Thale op dinsdag 18 juni 2013, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

brake034
Expat
Expat

#42 Bericht door brake034 » dinsdag 18 juni 2013, 14:18

Ron, als je het doet moet je VOL bewust de procedure doorgaan en je voor de volle 100% geven.
Ook als je beslist dit te doen moet je eerst erkennen dat je dit geloof aanhangt, het is geen cabaret met verkleedpartijtje!

Ikzelf zou eerst een weekje met de Khon Wat meelopen, dat zijn de ouderen die je altijd in het wit ziet bij elk tempel festijn.
Je zal door het meelopen met deze mensen veel erkenning verkrijgen en je zal er erg veel van leren, zeker als je wat Thais spreekt.

Als je dan besluit dat je je wil wijden is er een grote valkuil die je moet overwegen:
Het kleed weer afleggen is ERG moeilijk, een zwaardere beslissing dan te wijden!
Marcel

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#43 Bericht door ron » dinsdag 18 juni 2013, 14:31

brake034 schreef:Ron, als je het doet moet je VOL bewust de procedure doorgaan en je voor de volle 100% geven.
Ook als je beslist dit te doen moet je eerst erkennen dat je dit geloof aanhangt, het is geen cabaret met verkleedpartijtje!

Ikzelf zou eerst een weekje met de Khon Wat meelopen, dat zijn de ouderen die je altijd in het wit ziet bij elk tempel festijn.
Je zal door het meelopen met deze mensen veel erkenning verkrijgen en je zal er erg veel van leren, zeker als je wat Thais spreekt.

Als je dan besluit dat je je wil wijden is er een grote valkuil die je moet overwegen:
Het kleed weer afleggen is ERG moeilijk, een zwaardere beslissing dan te wijden!

Dat het een serieuze bedoening is,begrijp ik,maar zal door de verhalen hier ,het begrip van monnik zijn moeten leren.
Wist voor de start van dit schrijven geheel niets,maar dan ook niets van het hele gebeuren in de tempel en zijn bewoners.
Heeft mij nog nooit aangetrokken om mij hier in te gaan verdiepen,maar wordt wel door dit draadje nieuwsgierig gemaakt.

Ron.
"Zij die dansen
door hen

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#44 Bericht door Henk Korat » dinsdag 18 juni 2013, 14:39

Goed te lezen Ron, dat dit onderwerp je nieuwsgierig maakt voor het monikkenleven. Bij mij werd die nieuwsgierigheid gewekt, toen ik mijn huis liet inwijden. Als gevolg daarvan en de aanstekelijke consevatief boeddhistische inslag van de familie, organiseer mijnschoonmoeder namens mij ieder begin van het jaar een tam boen ter nagedachtenis en mijn vrouw en de overleden zus van Tong. Dat is een waardevolle belevenis voor mij en de familie.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

brake034
Expat
Expat

#45 Bericht door brake034 » dinsdag 18 juni 2013, 15:10

Ron, vandaar dat je er veel meer over moet weten voordat je de stap tot monnikswijding kan maken.
Eerst zelf een Thamboen Baan (huiswijding) organiseren is leuk en laat je kennis maken met deze wereld zoals Henk zegt.

Belangrijk is te begrijpen dat er een verschil is tussen het Animisme wat het geloof was van de originele "Thais" en het Boeddhisme wat ingevoerd is in Siam vanuit Sri Lanka. De zendelingen uit Sri Lanka hebben het lokale vermengd met hun eigen leer en de smeltkroes zie je vandaag de dag. Dit is niet anders in landen waar de Katholieken hun zendelingen uitzonden, ook die mengde lokaal met origineel.
Noem het een fusion geloof met een modern woord :thumbsup:

De meeste "rituelen" die Thaise monniken uitvoeren zijn Animistisch van aard met een vleugje Boeddhisme.
Vermoed dat vele buitenstaanders dit Animistische aspect afwijzen, ben benieuwd naar hun diepere redenatie.

Het wijden tot monnik echter, nadat de kandidaat in het wit de tempel is ingegaan, is een origineel Boeddhistisch evenement.

Mijn beste ervaring is het werken met de ouderen, de mensen in het wit. Deze "ouderlingen", hoewel ze de leer (Dhamma) niet uitdragen zijn een grote bron van informatie over gang van zaken en het hoe en waarom.

Zo een ouderling, meestal een gewezen monnik gaat de lekengroep voor in de procedure voor Thamboen Baan.
In het noorden is het dus een Nan (ex monnik) die op grond van zijn Dhamma kennis, voorganger ouderling wordt en meestal Ajarn (leraar) wordt genoemd.

In eerdere reacties op dit draad gebruik ik het woord Shanga en heb dat niet uitgelegd realiseer ik me, de Shanga is de (Thaise) orde van monniken.

De Dhamma is de leer, in het Boeddisme is de "heilige" drie-eenheid (in de goede volgorde!) de Boeddha (Phutang in Pali), de Dhamma (Dhammang in Pali) en de Shanga (Shangkham in Pali). Deze Pali woorden komen in bijna elk gebed voor.

Beetje van de hak op de tak uitleg, weet ik veel, ben ook maar een amateur.......
Marcel

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”