De meeste Thaise huizen zijn voorzien van deuren met draaiknopppen en een slot.
Aan 1 kant voorzien van een sleutelgat en aan de andere zijde een drukknopje om de deur op slot te doen. Vaak gebeurt dat onbedoeld en kun je op zoek naar de juiste sleutel aan een enorme sleutelbos. Wij hebben dus in alle deuren een sleutel zitten om deze situaties te voorkomen.
Daarnaast zijn vele deuren voorzien van hangsloten en dat zijn er vaak een heleboel. Meestal allemaal verschillend en je zoekt je een breuk naar de juiste sleutels.
Ik was dat vorig jaar zo zat dat ik bij een Nederlands bedrijf een grote set kwaliteits hangsloten besteld heb met dezelfde sleutel voor alle hekken, schuurdeur, keukendeur etc etc.
Groot voordeel is dat ik in onbeperkte hoeveelheid van dezelfde sleutel kan bijbestellen. Ben er heel blij mee en alle medebewoners ook. Als iemand het adres wil stuur me maar een PBtje.
In Thailand kun je deze hangslotsets (geen kwaliteitsspul) ook vinden maar heb er nooit meer als 5 of 6 in 1 set gezien en als je praat over sloten bijbestellen gaat de blik op wazig
Deur en hangsloten
Moderator: Loempia
- brake034
- Expat
Deur en hangsloten
Marcel
-
- Volwaardig lid
Re: Deur en hangsloten
Geweldig stuk irritatie brake.
Heb tegenwoordig alles onder controle wat dat betreft.
In het verleden wel eens dertig jaar bajes voor op het spel gezet toen alle kinderen van mijn vrouw nog thuis waren.
Een flinke hoeveelheid sleutels in alle maten en vormen.
Van die kleine zwarte kast sleutels tot die van de grote hangsloten.
Dit alles in een la gestort of nog beter over vele potjes verdeeld.
Tijdens het uitproberen van de sleutels zo af en toe kom je er achter dat 80 procent 'oud' is oftewel past nergens op.
Een groot gedeelte van de rest past wel na lang uitproberen maar 'men' heeft het slot al op een andere manier geopend, gesloopt dus.
Heb vrijwel alles de vuilnisbak in gestort draaisloten veranderd hangslot setje van onduidelijk merk gekocht met een centrale sleutel.
Rekje voor de sleutels op een neutrale plek in het huis,reserve setje voor als HET moment weer daar is en ja hoor het gaat aanzienlijk beter.
De Thai heeft (n)iets met sleutels is mijn ervaring ,als er wel eens iets is inbraak bijvoorbeeld en je vraagt of de boel op slot zat krijg je toch veelal de
blik.
Heb tegenwoordig alles onder controle wat dat betreft.
In het verleden wel eens dertig jaar bajes voor op het spel gezet toen alle kinderen van mijn vrouw nog thuis waren.
Een flinke hoeveelheid sleutels in alle maten en vormen.
Van die kleine zwarte kast sleutels tot die van de grote hangsloten.
Dit alles in een la gestort of nog beter over vele potjes verdeeld.
Tijdens het uitproberen van de sleutels zo af en toe kom je er achter dat 80 procent 'oud' is oftewel past nergens op.
Een groot gedeelte van de rest past wel na lang uitproberen maar 'men' heeft het slot al op een andere manier geopend, gesloopt dus.
Heb vrijwel alles de vuilnisbak in gestort draaisloten veranderd hangslot setje van onduidelijk merk gekocht met een centrale sleutel.
Rekje voor de sleutels op een neutrale plek in het huis,reserve setje voor als HET moment weer daar is en ja hoor het gaat aanzienlijk beter.
De Thai heeft (n)iets met sleutels is mijn ervaring ,als er wel eens iets is inbraak bijvoorbeeld en je vraagt of de boel op slot zat krijg je toch veelal de

Laatst gewijzigd door Hua Thale op zondag 16 juni 2013, 04:25, 2 keer totaal gewijzigd.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.
- brake034
- Expat
Er hangen aan de sleutelbos 3 hangslot sleutels, 1 voor alle hekken en deuren (7 sloten) behalve de voordeur, 1 voor alleen de voordeur en 1 voor het tralie werk (10 sloten). Dan 1 sleutel voor de tuinbungalow (5 sloten), 1 sleutel voor de klink van de voordeur (ingebouwd slot), 1 sleutel van de brievenbus en 1 sleutel van het kluisje.
Totaal 7 sleutels dus en door 1 of 2 zaagsneetjes zijn de drie hangslot sleutels (zien er hetzelfde uit) makkelijk van elkaar te onderscheiden, ook in het donker.
Dan natuurlijk de sleutelbos van de pick up, de sleutelbos van de motor, van Pun's Honda en van de scooter.......
Yep, alles onder controle
Totaal 7 sleutels dus en door 1 of 2 zaagsneetjes zijn de drie hangslot sleutels (zien er hetzelfde uit) makkelijk van elkaar te onderscheiden, ook in het donker.
Dan natuurlijk de sleutelbos van de pick up, de sleutelbos van de motor, van Pun's Honda en van de scooter.......
Yep, alles onder controle

Marcel
-
- Volwaardig lid
Heb je mijn stukje nooit gelezen over die sloten,Marcel?
Groet,Ron.
Groet,Ron.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."
door hen
- brake034
- Expat
-
- Volwaardig lid
Heb het even opgezocht in Mijn kijk op Thailand.
Gebeurde precies eem jaar geleden.
Verhaaltjes uit Thailand 3.
"De mysterieuze sleutel........"
De moo-baan waar we wonen is een mooi gebeuren,waar wij ons echt wel thuis voelen.
Een klein zwembadje voor Kevin in de tuin,en het grote zwembad nog op geen honderd meter afstand van ons huis.
Twee kleine supermarktjes om de hoek,24 uur-bewaking aan de twee toegangspoorten en een streng anti- hondenpoep-beleid (fine 2000 Tb) completeren onze woonwensen.
Echter zullen alle ramen,hekken en deuren afgesloten moeten wezen,om ongewenst volk uit je huis te houden,zoals natuurlijk overal elders ter wereld.
Wij hebben dan ook gelijk bij betrekking van het huis een inbraakalarm laten instaleren door een firma.(expat Canada!)
Diverse hangsloten zouden wij vorige week gaan aanschaffen om de boel te kunnen afsluiten.
Dus op naar het warenhuis..........
Ik kocht een set van 4 grote sloten met 5 aparte bosjes sleutels in de verpakking.
Eenmaal thuis aangekomen zag ik dat de sleutels en de sloten genummerd waren van 1 t/m 4.
Het vijfde bosje had het * teken.(tja,waar zou die dan nou voor wezen
)
Jeab en haar broer Joe (architect) zaten in de woonkamer,onderwijl ik de sloten op hun plaats hing gebruikmakend van de * sleutel.
De sloten kan je alleen maar met de sleutel op slot/open draaien,dus niet klikken.
Jeab maakte 4 bosjes van de 4 verschillende sleutels (1t/m4) en gaf mij zo,n bosje sleutels.
Nee Jeab,leg die sleutelbossen nou maar in de kluis want we hebben maar 1 sleutel nodig,degeen die op alles past.
Met een eigenwijs gezicht vertelde zij mij,dat ieder slot genummerd is,alsook de sleutel!
Dus: sleutel 1 past op slot 1.sleutel 2 past op slot 2............etc.
Of ik dat dan niet begreep?!
De architect moest ook wel een beetje lachen om die gekke ferang................en probeerde mij in het Thenglish hetzelfde te vertellen als zijn zus al deed...........sleutel 1 hoort nou eenmaal bij slot 1!
Nogmaals probeerde ik uit te leggen dat het vijfde bosje met een * teken op alles past,dus een soort master-key was.
Nee felang,er ontbreekt gewoon een slot in de verpakking,lachte de architect.
Weer voelde ik me misselijk worden door de stommigheid van dit volk,en vroeg of Jeab en Joe even met mij een rondje door het huis wilden lopen langs alle sloten.........
Vermoeid de schouders ophalend liep het tweetal een ietwat tegen hun zin in,achter de felang aan naar het grote hek in de tuin.
Jeab haalde ondertussen sleutel 1 te voorschijn,om aanstalten te doen om het slot open te maken.
Even wachten Jeab,vroeg ik haar.
Met een betweterig zuchtje zei,en minachtende blik, zei ze:nou ga je gang dan maar......
Ik had de * sleutel in mijn hand en opende het slot,tot grote verbazing van het tweetal,welke dacht dat Jeab alle bosjes had.......
Ik opende het slot en deed het weer dicht.
Let op zei ik,geen truc......let op mijn hand en loop met mij mee!
De ogen gericht op het sleuteltje in mijn hand liep ik naar slot 2 en deed dezelfde handeling als bij slot 1.
Ongeloof in de ogen van het duo,toen ook sloten 3 en 4 open en dicht konden met DEZELFDE sleutel.
Beschamend als je jezelf architect kan noemen (grote letters in de linkerhoek op het voorruit van zijn auto) lijkt mij.
Ook de grote foto,s van deze studiekoppen compleet met bull en hoedje

welke in de meeste huizen van de familie van Jeab hangen,doen mij steeds meer belachelijker lijken......
Groetjes Ron.
Gebeurde precies eem jaar geleden.
Verhaaltjes uit Thailand 3.
"De mysterieuze sleutel........"
De moo-baan waar we wonen is een mooi gebeuren,waar wij ons echt wel thuis voelen.
Een klein zwembadje voor Kevin in de tuin,en het grote zwembad nog op geen honderd meter afstand van ons huis.
Twee kleine supermarktjes om de hoek,24 uur-bewaking aan de twee toegangspoorten en een streng anti- hondenpoep-beleid (fine 2000 Tb) completeren onze woonwensen.
Echter zullen alle ramen,hekken en deuren afgesloten moeten wezen,om ongewenst volk uit je huis te houden,zoals natuurlijk overal elders ter wereld.
Wij hebben dan ook gelijk bij betrekking van het huis een inbraakalarm laten instaleren door een firma.(expat Canada!)
Diverse hangsloten zouden wij vorige week gaan aanschaffen om de boel te kunnen afsluiten.
Dus op naar het warenhuis..........
Ik kocht een set van 4 grote sloten met 5 aparte bosjes sleutels in de verpakking.
Eenmaal thuis aangekomen zag ik dat de sleutels en de sloten genummerd waren van 1 t/m 4.
Het vijfde bosje had het * teken.(tja,waar zou die dan nou voor wezen

Jeab en haar broer Joe (architect) zaten in de woonkamer,onderwijl ik de sloten op hun plaats hing gebruikmakend van de * sleutel.
De sloten kan je alleen maar met de sleutel op slot/open draaien,dus niet klikken.
Jeab maakte 4 bosjes van de 4 verschillende sleutels (1t/m4) en gaf mij zo,n bosje sleutels.
Nee Jeab,leg die sleutelbossen nou maar in de kluis want we hebben maar 1 sleutel nodig,degeen die op alles past.
Met een eigenwijs gezicht vertelde zij mij,dat ieder slot genummerd is,alsook de sleutel!
Dus: sleutel 1 past op slot 1.sleutel 2 past op slot 2............etc.
Of ik dat dan niet begreep?!
De architect moest ook wel een beetje lachen om die gekke ferang................en probeerde mij in het Thenglish hetzelfde te vertellen als zijn zus al deed...........sleutel 1 hoort nou eenmaal bij slot 1!
Nogmaals probeerde ik uit te leggen dat het vijfde bosje met een * teken op alles past,dus een soort master-key was.
Nee felang,er ontbreekt gewoon een slot in de verpakking,lachte de architect.
Weer voelde ik me misselijk worden door de stommigheid van dit volk,en vroeg of Jeab en Joe even met mij een rondje door het huis wilden lopen langs alle sloten.........
Vermoeid de schouders ophalend liep het tweetal een ietwat tegen hun zin in,achter de felang aan naar het grote hek in de tuin.
Jeab haalde ondertussen sleutel 1 te voorschijn,om aanstalten te doen om het slot open te maken.
Even wachten Jeab,vroeg ik haar.
Met een betweterig zuchtje zei,en minachtende blik, zei ze:nou ga je gang dan maar......
Ik had de * sleutel in mijn hand en opende het slot,tot grote verbazing van het tweetal,welke dacht dat Jeab alle bosjes had.......
Ik opende het slot en deed het weer dicht.
Let op zei ik,geen truc......let op mijn hand en loop met mij mee!
De ogen gericht op het sleuteltje in mijn hand liep ik naar slot 2 en deed dezelfde handeling als bij slot 1.
Ongeloof in de ogen van het duo,toen ook sloten 3 en 4 open en dicht konden met DEZELFDE sleutel.
Beschamend als je jezelf architect kan noemen (grote letters in de linkerhoek op het voorruit van zijn auto) lijkt mij.
Ook de grote foto,s van deze studiekoppen compleet met bull en hoedje

welke in de meeste huizen van de familie van Jeab hangen,doen mij steeds meer belachelijker lijken......
Groetjes Ron.
"Zij die dansen
door hen
door hen
- brake034
- Expat
Zo een setje, merk IsOn, hangt op de bungalow in de tuin, tis even uitleggen of als een haas sleutels 1 tot 5 achterover drukken en alleen de sleutels met een M (in mijn geval, Masterkey?) uitdelen.
De sloten op de poorten en deuren is echt een uitkomst, kost wat maar de heb je ook wat, merk is Master Lock.
http://www.masterlock.com/cms/keying/keying_terms
De sloten op de poorten en deuren is echt een uitkomst, kost wat maar de heb je ook wat, merk is Master Lock.
http://www.masterlock.com/cms/keying/keying_terms
Marcel