Thaise humor

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Thaise humor

#1 Bericht door v@go » vrijdag 07 juni 2013, 01:20

Puur uit nieuwsgierigheid ... wat maakt de gewone Thai aan lachen? Wat voor soort grappen, gebaren, situaties, enz. kietelt de lachspieren van de Thai?

Corrigeer me als ik het verkeerd heb, maar in vergelijking met de westerse humor, heb ik opgemerkt dat de Thai zich meer visueel vermaakt (dan door stand-up grappen of droge humor?). Wat ze willen zien is slapstick, grappige of overdreven gebaren en zelfs bij enkele kleine fysieke misvorming vinden ze dat er moet worden uitgelachen? Soms gewoon een grappig of een "lelijk" gezicht kan een paspoort zijn naar een carrière als komiek.

Sarcasme is ook niet gemakkelijk te begrijpen. (Ook voor Nederlanders niet :giggle: :giggle: :cheesy: )
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Thaise humor

#2 Bericht door Hua Thale » vrijdag 07 juni 2013, 01:31

wat maakt de gewone Thai aan lachen?
Veelal dit v@go

Afbeelding

Maar goed grapje natuurlijk hoewel het niet zo ver van de waarheid af ligt.
Het is mij ook nog niet duidelijk zo in het normale levenspatroon.
Niet ieder is het zelfde natuurlijk dus humor is bij een ieder verschillend maar de rode draad ?
Laatst gewijzigd door Hua Thale op vrijdag 07 juni 2013, 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door ron » vrijdag 07 juni 2013, 01:38

Hallo v@go

Een interessant topic.
Ook ik ben benieuwd wat hier uit de bus gaat komen.
Nee,moppen begrijpen ze helemaal geen snars van,heb dit natuurlijk al jaren uitgeprobeerd door Jeab deelgenoot te laten maken als er in de kroeg een mop werd verteld.
Ten eerste moet je de mop al gaan uitleggen,wat eigenlijk al meteen de clou verpest.

https://www.youtube.com/watch?v=FXSAstiueKo

Thaise relame kan wel humor bevatten die ook wij begrijpen,soms.
Om de dagelijkse soaps kunnen ze wel lachen af en toe,waar wij dan weer niks aan vinden.Nogmaals...ik ben zeer benieuwd wat voor antwoorden je hier op krijgt.

Groet,Ron.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door ron » vrijdag 07 juni 2013, 01:47

Mischien even uittesten bij je partner.
Laat haar deze foto zien,en kijk of ze moet lachen,of gewoon haar schouders op haalt en bij haar zelf denk dat jij gek bent.

Afbeelding

Dus NU heb ik Jeab geroepen en haar de foto laten zien.......
Resultaat:Jeab kijkt naar de foto,en vraagt aan mij:wie is dat?.......gaat dan lezen wat er staat.......Golgate....the world........
Ik wist genoeg,en zei dat ze met haar eigen dingen kon verdergaan.
Met een soort schouderophalen,en de gedachte:wat moet ie nou...........loopt ze weg en vervolgt haar ochtendritueel.......... :clap:

Ron.
"Zij die dansen
door hen

Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5 Bericht door Pieter » vrijdag 07 juni 2013, 02:28

Gisteren heb in Na ( mijn Thaise vrouw) dit laten zien als voorbeeld van Nederlandse humor

http://www.youtube.com/watch?v=hU_d0cHB3vw

Ze moest wel lachen maar vond het ook zielig voor die man

ook little britain kan ze wel en zeker mijn dochter wel waarderen

Mijn dochter had zelfs op haar rapport van de internationale school staan :

She has a great sence of humour

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#6 Bericht door Gardensafari » vrijdag 07 juni 2013, 09:03

Moppen vertellen aan een buitenlander is erg moeilijk.
Heel veel moppen zijn gebaseerd op woordspelingen.
En al die moppen vallen af.
Dat geldt dus niet alleen voor de Thai, maar voor alle buitenlanders.
Soms werken ze wel in het Engels of Duits, omdat een woord ook in die talen twee betekenissen heeft.
Maar aangezien Thai en Nederlands geen enkele verwantschap met elkaar hebben werken de moppen niet.
Daarnaast zijn er taboe moppen.
In het Nederlands (ook in het Engels) zijn we verzot op moppen die taboe's aanpakken.
Thai kunnen er niet tegen.
Vooral niet als het Boeddha of het koningshuis betreft.

Toch houden Thai wel van moppen.
Deze vinden ze prachtig: http://www.thailandforum.nl/viewtopic.p ... l#p8112310

Wel is me opgevallen dat je moet aankondigen een mop te gaan vertellen, anders nemen ze hem serieus.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#7 Bericht door ron » vrijdag 07 juni 2013, 11:04

Zou het mogelijk wezen dat die "Thaise (anti) humor" ook bij mensen overslaat die hier dan ook al een tijdje wonen......... :giggle:
Het zou veel verklaren,mijn inziens.....

Ron.
"Zij die dansen
door hen

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#8 Bericht door driver » vrijdag 07 juni 2013, 12:03

Humor in Thailand of Thaise die hier in Nederland humor ervaren is ook weer een verschil misschien.
Suk lacht om veel dingen die ze hier ziet of hoort .
Of daar ook humor bij zit ?
Wat is humor eigenlijk ?

gr driver

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#9 Bericht door ron » vrijdag 07 juni 2013, 12:13

driver schreef:Humor in Thailand of Thaise die hier in Nederland humor ervaren is ook weer een verschil misschien.
Wat is humor eigenlijk ?

gr driver

http://nl.wikipedia.org/wiki/Humor

Leesvoer Arie. :cheesy: :clap:

Ron.
"Zij die dansen
door hen

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#10 Bericht door ron » vrijdag 07 juni 2013, 12:51

Understanding Thai Humor

Posted by Peter on Apr 8, 2012 in Around Bangkok,

Every culture claims to have a passionate family structure with grandmas firmly in the kitchen cooking grand meal, aunties gossiping, and kids chasing each other around the dinner table. The Americans celebrate the family with holidays like Thanksgiving and many groups throughout the world have similar festivities, though drunken jokes around a turkey varies slightly in content depending on your location.

Thailand, too, is proud of its devotion to the family. It is a country that sees nothing wrong with grown men living with their parents, sometimes sleeping in the same room with them, until he is old enough to know better. Some stay home their whole lives, bringing a newly acquired wife into the house to share the space with mom and dad. With enough means and a large enough plot of land, some families can afford to build junior a smaller house right next to the folks, but not too far, as being physically close implies a greater care and devotion to the clan.

Perhaps it is this close quarters that give rise to Thai humor. As an American who’s lived in Thailand for almost a decade, here are my thoughts on what makes the Thais laugh.

First, things need to appear funny. So much of the humor is on how things look. The loudness of the joke, not the subtly of the message, is what the Thais find humorous. For example, the obsession with making fun of dark-skinned Thais is relentless on every level: From crude exchanges on the playground to more sophisticated cat fights on the evening soaps. Recently, a big-name ad agency got a lot of attention (but fascinatingly not in much trouble) for covering subway seats with stickers saying: “These seats are for light-skinned people only” onto subway seats. The product that they were trying to sell was a face lotion that promises to blanch the typically bronzed Thai complexion.

Most things that get recorded are from a privileged perspective. Letters surviving centuries to be studied in modern times are seldom those of peasants. So it is very useful to observe what rich people think now, because that’s what our descendants will think we all thought

In Thailand, early November is ‘katin’ season, with people rounding up cash donations and bringing the lot, along with food and basics supplies, to give as an offering to ordained monks who reside at various temples throughout the country. There are very fancy katins at very fancy temples, almost like society event, with big-haired ladies arriving in Mercedes Benzes where offering go well into the millions.

Recently, I went on a family trip to a katin that was far from fancy. The road in was not paved and they just built a new communal bathrooms with new, non-flushing, toilets. There’s a water reservoir next to the toilet; you scoop out the water and dump it down the basin to bury the evidence. Don’t ask about toilet paper and do bring your own sanitary wipes, please.

On this outing was my cousin G, who is very rich and has a driver and a servant following her around all the time. Anyway, she found a poor child and made her sing and dance. She didn’t even finish the song when G said enough, pulled out and equivalent of 3 dollars, and sent her on the way. Though G laughed liked hiccupping idiot the whole time, I guess that’s not really humor. If there’s something that Thais love, though, it’s a good show.

So relax. What the Thais find funny will likely offend most westerners, but that’s Thailand for you.

bron: [url]http://aweresort.cCustomized%20Vacations%20|%200%20commentsom/around-bangkok/understanding-thai-humor/[/url]
"Zij die dansen
door hen

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#11 Bericht door driver » vrijdag 07 juni 2013, 15:51

ron schreef:
driver schreef:Humor in Thailand of Thaise die hier in Nederland humor ervaren is ook weer een verschil misschien.
Wat is humor eigenlijk ?

gr driver

http://nl.wikipedia.org/wiki/Humor

Leesvoer Arie. :cheesy: :clap:

Ron.
Je zet me weer aan het werk dank je wel Ron ;)

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”