De reden is dat de overheid bezig is de klong, die je misschien op de achtergrond ziet liggen, in te duikeren en de weg te verharden. Daarom had de eigenaar tijdelijk niet meer de beschikking over voldoende water.

Wij zijn erg gesteld op dit stuk rijstveld, want dan staan er geen huizen. Anderhalf jaar geleden vroeg ik aan een goede kennis van ons of hij kon achterhalen wie de eigenaar is. Die goede kennis, noem hem maar Koen Dogabert, want hij is echt rijk, is een project ontwikkelaar hier in Nakhon Ratchasima. Zijn vrouw wilde al direct een deal sluiten. We kopen ieder de helft. zei ze. Twee uurtjes later belde Koen Dogabert op met de informatie die ik nodig had. Hij had de eigenaar gesproken en die wilde eigenlijk helemaal niet verkopen en als hij het deed, dan moest de prijs toch echt boven de "song laan ha sen bath to rai" zijn, oftewel boven de 2,5 miljoen bath per rai. Het perceel is in totaal 14 rai groot. Koen Dagobert en ik keek elkaar aan en riepen bijna in koor: "Te duur, daar verkoopt hij het nooit voor".
Ik was meer dan tevreden, want er zouden zeker in de naaste toekomst geen huizen achter ons gebouwd worden.
Vandaag viel er een brief van het Land Registry Office in de bus, met het verzoek of we volgende week zaterdag ons beschikbaar konden houden, om de mensen van de landmeting te ontvangen. Ik schrok me een hoedje. Ojee, de eigenaar wil helemaal geen rijst meer verbouwen, maar het land opdelen in kavels en het verkopen. Tong zag mijn schrik en zei, dat ze het Land Registry Office wel even zal bellen.
Ze kreeg een vriendelijke vrouw aan de lijn en zoals dat gaat - Ruud schreef het elders al - kunnen die dames uren praten over een lantaarnpaal op de hoek. Ik volgde het gesprek en na 10 minuten zag ik de oogjes van Tong gaan glimmen.
Wat vertelde het vrouwtje van de Land Registry Office namelijk. De eigenaar wil een nauwkeurige nameting van de maten op het chanot, want de waarde van de grond is wel erg gestegen. De projectontwikkelaar van onze moe ban en van Venice Park en I-Condo had de eigenaar "ha laan ha sen to rai" geboden, of te wel 5,5 miljoen bath per rai. Maar de eigenaar wil beslist niet verkopen. Hij is rijk zat en heeft het geld niet nodig. Hij wil gewoon dat er rijst op het stuk land verbouwd wordt.
Tong en ik keken elkaar zeer tevreden aan. Voor een aantal jaren zaten we goed.