Inburgeren in Utrecht

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
dutch
Expat
Expat

Re: Inburgeren in Utrecht

#16 Bericht door dutch » donderdag 11 april 2013, 12:08

Loe schreef:Dutch,

Hebben ze jouw in Thailand ooit gedwongen om thais te leren: begrijpen, lezen spreken en schrijven. Nee dus dat is het belachelijke aan de inburgeringscursus. Het is gewoon een middel om een bepaalde groep mensen het naar Nederland komen een stuk moeilijker te maken en daar is onze regering dus duidelijk NIET in geslaagd.
Ik zeg zeker niet dat Nederland de grenzen maar moet openzetten voor alles en iedereen, maar de inburgering is grote rechtsongelijkheid want veel nieuwkomers uit andere landen hoeven dit niet te doen.
Bovendien heb je als een de vragen gezien van de toets die ze in bangkok moeten beantwoorden. Gewoon belachelijk en ik durf te stellen dat velen van ons hier OOK zouden zakken.

Dus daarom regels maken om goudzoekers te weren ok maar niet op deze manier
Zonder in te veel details te gaan,maar......... heb jij een adres in Thailand voor mij waar ik bijstands uitkering e.d. kon ophalen?
Juist omdat,eenmaal aanwezig,iedereen zo ongeveer dezelfde rechten heeft ( en dat is in Thailand verre van het geval) behoren daar ook dezelfde plichten tegenover te staan en dat gaat niet zonder basis kennis van de taal.
Als je hier in Thailand je zaakjes niet voor elkaar heb ( omdat je de taal niet begrijpt),kan je toch vertrekken.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

janjaap
Standaard Lid
Standaard Lid

#17 Bericht door janjaap » donderdag 11 april 2013, 12:20

meestal heb je er zelf voor betaald
maar in nederland wordt alles maar uitgesteld of afgesteld
waar is de vut regeling gebleven?
pensioen ?
moet een thai eens proberen in nederland te komen voor een vakantie
k nederland met zijn stomme regeltjes
als ze het zelf maar goed hebben
ik zit in de wegenbouw ik zie mij niet werken tot mijn 67
Ubi bene, ibi patria

dutch
Expat
Expat

#18 Bericht door dutch » donderdag 11 april 2013, 12:31

janjaap schreef:meestal heb je er zelf voor betaald
maar in nederland wordt alles maar uitgesteld of afgesteld
waar is de vut regeling gebleven?
pensioen ?
moet een thai eens proberen in nederland te komen voor een vakantie
k nederland met zijn stomme regeltjes
als ze het zelf maar goed hebben
ik zit in de wegenbouw ik zie mij niet werken tot mijn 67
Ik begrijp nu zo langzamerhand wel dat je Nederland niet erg hoog hebt zitten,maar als je denkt dat het hier in Thailand beter zou zijn,kom je toch w el van de koude kermis terug. :giggle:
Ronald Reagan

RuudThai
Expat
Expat

#19 Bericht door RuudThai » donderdag 11 april 2013, 12:36

Ik vermoed dat Dutch een ander land had uitgezocht om zich na pensionering te vestigen als hij in Thailand een verplichte inburgeringscursus à la Nederland had moeten volgen en het diploma behalen.
Ik vind het overigens een goede zaak dat elke buitenlander die in Nederland aan het arbeidsproces gaat deelnemen of in ieder geval actief gaat deelnemen aan het maatschappelijk verkeer een inburgeringscursus zou moeten volgen.
Vanwege EU-regels is zo'n cursus niet verplicht voor EU-onderdanen, evenals voor een aantal andere landen waarmee een verdrag is afgesloten (VS, Japan, Zwitserland, Noorwegen e.d.).

Maar wel dus voor Thai, Columbianen, Marokkanen, Ghanezen, Irakezen enz. En toegelaten asielzoekers.
Je kunt alleen ontheffing van het inburgeringstraject krijgen als je óf aantoonbaar voldoende ingeburgerd bent óf op medische of psychische gronden niet in staat bent om dit te doen.
Dus bij een 'normale' gezonde vreemdeling heeft het geen enkele zin om een ontheffing (zo van 'nee heb je, ja kun je krijgen') aan te vragen.

Mijn vrouw heeft in de periode 2002-2006 de toen nog gratis inburgeringscursus gedaan bij het ROC Utrecht, vestiging Maarssen, locatie Breukelen. Ik denk dat de cursus in die gemeente nu niet meer wordt vergoed. Dus wordt het een lening bij DUO en als je die binnen 3 jaar positief afrondt kun je wel een deel vergoed krijgen van de rijksoverheid.
En sommige gemeenten doen daar nog wat bij, vaak de gemeenten met een wat progressievere signatuur.

dutch
Expat
Expat

#20 Bericht door dutch » donderdag 11 april 2013, 12:50

[quote="RuudThai"]Ik vermoed dat Dutch een ander land had uitgezocht om zich na pensionering te vestigen als hij in Thailand een verplichte inburgeringscursus à la Nederland had moeten volgen en het diploma behalen.
Ik vind het overigens een goede zaak dat elke buitenlander die in Nederland aan het arbeidsproces gaat deelnemen of in ieder geval actief gaat deelnemen aan het maatschappelijk verkeer een inburgeringscursus zou moeten volgen.
[quote]

Ik kwam hier om als gepensioeneerde mijn laatste jaren door te brengen en werken is zelfs verboden!
Verder werd ik uitvoerig gecontroleerd of mijn inkomen wel voldoende was ( en dit wordt ELK jaar) en als daar verandering in komt zoals bijv . een lager inkomen i.v.m. slechte koersontwikkeling,kan je vertrekken.
Ronald Reagan

RuudThai
Expat
Expat

#21 Bericht door RuudThai » donderdag 11 april 2013, 13:05

Dutch, maar ik bedoel eigenlijk: als jij voor je vestiging in Thailand een inburgeringstoets op de Thaise ambassade in Nederland had moeten doen en daarna een verplichte cursus van een paar jaar in Thailand zelf met de verplichting om een diploma te halen, zou jij dan je gevestigd hebben in Thailand of was je uitgeweken naar een land dat die verplichting niet had, bijv. Vietnam of Cambodja?

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#22 Bericht door ron » donderdag 11 april 2013, 13:21

Denk dat in deze discussie appels met peren worden vergeleken.
De westerling komt met eigen geld,investeert in de Thaise economie door een huis te huren/kopen,auto,dagelijkse boodschappen etc.
Westerling mag niet werken ,moet centjes opmaken en aan blijven vullen.
Mag normaal gesproken geen land op eigen naam hebben,etc.

Economische vluchtelingen en mensen die voor een partner naar Nederland komen,zullen deel willen/moeten nemen aan het arbeids-proces........logisch dat deze mensen de taal machtig moeten zijn,en een beetje achtergrond geschiedenis opdoen van Nederland.
Nu mischien gelukkig met partner,straks mischien uit elkaar en handje ophouden voor een uikering?
Dat er met diverse maten gemeten wordt,hoef je mij niet te vertellen,heb het allemaal mee mogen maken met de inburgering van mijn vrouw destijds.......breek me de bek niet open.......

Moet je eens kijken en horen hoeveel import-mensen geen woord Nederlands spreken in Nederland,terwijl die er al heel wat jaartjes wonen.
Thailand zal wel uitkijken om die verplichting voor de taal in te voeren,zullen ze veel centjes mislopen,en daar draait het hier toch allemaal om.

Dat je uit jezelf gaat leren om in dit land te willen communiceren met de locals,is een mooi streven.

Ron.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

dutch
Expat
Expat

#23 Bericht door dutch » donderdag 11 april 2013, 13:43

RuudThai schreef:Dutch, maar ik bedoel eigenlijk: als jij voor je vestiging in Thailand een inburgeringstoets op de Thaise ambassade in Nederland had moeten doen en daarna een verplichte cursus van een paar jaar in Thailand zelf met de verplichting om een diploma te halen, zou jij dan je gevestigd hebben in Thailand of was je uitgeweken naar een land dat die verplichting niet had, bijv. Vietnam of Cambodja?
Toen ik in 1977 met mijn Thaise vriendin ( en enkele maanden later,vrouw; want we wilden in Nederland trouwen) in Nederland aankwam was het probleemloos omdat ik genoeg verdiende voor ons beiden.Wij moesten p rive Nederlandse les aankopen want er was geen mogelijkheid voor haar om welke cursus dan ook te volgen,vanwege mijn inkomen.Was er wel voor Vietnamese vluchtelingen,maar daar mocht zij niet bijzitten.Ze sprak toch binnen 2 jaar eigenlijk wel vloeiend Nederlans.Deed haar rijexamen in het Nederlands etc.Haar engels was al vloeiend omdat ze daar les in gaf.Hetzelfde ging later in Duitsland,Frankrijk en Indonesie ook zo.
Het waren andere tijden toen ;)
Wij waren wel ZELF verantwoordelijk voor onze keuze en klopten niet overal aan,zoals het nu als vanzelfsprekend wordt geacht.
Ronald Reagan

RuudThai
Expat
Expat

#24 Bericht door RuudThai » donderdag 11 april 2013, 13:54

Maar Dutch, je beantwoordt mijn vraag niet!
Nog een keer: als een vestigingseis voor Thailand was geweest (ook in 1977 en later) het volgen van een inburgeringscursus en het behalen van het diploma, zou je dan naar Thailand zijn verhuisd? Dus zou je Thais hebben geleerd om je hier te willen en te mogen vestigen? Of had je maar een buurland gekozen waar zo'n eis niet was?

dutch
Expat
Expat

#25 Bericht door dutch » donderdag 11 april 2013, 14:02

RuudThai schreef:Maar Dutch, je beantwoordt mijn vraag niet!
Nog een keer: als een vestigingseis voor Thailand was geweest (ook in 1977 en later) het volgen van een inburgeringscursus en het behalen van het diploma, zou je dan naar Thailand zijn verhuisd? Dus zou je Thais hebben geleerd om je hier te willen en te mogen vestigen? Of had je maar een buurland gekozen waar zo'n eis niet was?
Het is een hypothetische vraag en ik kan alleen van mijn waarheid uitgaan.
Mijn punt was,dat blijkbaar iedereen er tegenwoordid als vanzelfsprekend van uit gaat,dat de overheid maar overal voor moet zorgen.
Ik wist dat ik hard moest werken en veel sparen om mijn wens om later met vrouw in Thailand met pensioen te kunnen gaan ,te kunnen vervullen.
Ronald Reagan

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#26 Bericht door Duncan » donderdag 11 april 2013, 14:11

janjaap schreef: ik gebeld naar die instantie die daar over gaat voor afstel en gezecht dat ze ook niet naar mij luistert
maar er is niets aan te doen
:cheesy: :cheesy: :cheesy:

Mijn mening over inburgeren, ik vind het niet belangrijk, het zegt namelijk niets over het al dan niet succesvol zijn van je verblijf in Nederland. Naar mijn mening zijn er slechts twee belangrijke criteria voor succesvolle immigratie, namelijk 1: een gevuld geldzakje om hier je eigen onderneming op te starten of 2: een geldig diploma gecombineerd met ondertekend arbeidscontract tegen een marktconform loon. In het geval van huwelijksmigratie heb je natuurlijk de Nederlandse partner die verantwoordelijk is en garant staat voor de immigrant(e).
Los daarvan doen de goedwillenden voldoende moeite om erbij te kunnen horen, en is stimuleren daarvan overbodig. De vrouw/vriendin van b.v. Driver is daarvan een goed voorbeeld, als ik zijn posts zo lees.
Overigens heb ik het hier over deelnemen in de NL-samenleving, niet over naturalisatie.

RuudThai
Expat
Expat

#27 Bericht door RuudThai » donderdag 11 april 2013, 16:22

Duncan schreef:
janjaap schreef: ik gebeld naar die instantie die daar over gaat voor afstel en gezecht dat ze ook niet naar mij luistert
maar er is niets aan te doen
:cheesy: :cheesy: :cheesy:

Mijn mening over inburgeren, ik vind het niet belangrijk, het zegt namelijk niets over het al dan niet succesvol zijn van je verblijf in Nederland. Naar mijn mening zijn er slechts twee belangrijke criteria voor succesvolle immigratie, namelijk 1: een gevuld geldzakje om hier je eigen onderneming op te starten of 2: een geldig diploma gecombineerd met ondertekend arbeidscontract tegen een marktconform loon. In het geval van huwelijksmigratie heb je natuurlijk de Nederlandse partner die verantwoordelijk is en garant staat voor de immigrant(e).
Los daarvan doen de goedwillenden voldoende moeite om erbij te kunnen horen, en is stimuleren daarvan overbodig. De vrouw/vriendin van b.v. Driver is daarvan een goed voorbeeld, als ik zijn posts zo lees.
Overigens heb ik het hier over deelnemen in de NL-samenleving, niet over naturalisatie.
Mijn vrouw vond het toch wel erg prettig dat ze fatsoenlijk kon praten met medeburgers/Nederlanders op haar werk. En dat ze daar ook veel van leerde en zo iets kon oppikken van de Nederlandse cultuur.
Dat had ze niet gekund als ze alleen Thais kon verstaan.

Op de ROC-cursus heeft ze geen enkel problemen gehad qua verschil in behandeling van haar en haar medecursisten. Ze zat in de zgn. analfabetenklas, wat niet wilde zeggen dat ze analfabeet was maar dat ze kwam uit een land met een niet-West-Europees schrift. In die klas waren een paar Marokkanen, Irakezen, een Iranese, een Egyptische, een Birmese en zijzelf. En ze hadden het grootste plezier, ook met de leraressen! :thumbsup:

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#28 Bericht door driver » donderdag 11 april 2013, 20:05

Suk zit nu ook bij het ROC en doet ook de analfabeten cursus tesamen met o.a irakezen/birmezen/Chinezen en wat turken en Marokkanen die hier al jaren wonen maar nog steeds amper Nederlands praten/ lezen blijkbaar.Bij de laatste 2 zijn er vaak wat mensen niet echt gemotiveerd die zien het puur als verplichting .
Suk gaat iedere keer weer stralend :thumbsup: naar school toe blij dat ze kan en mag leren iets wat ze in Thailand nooit kon/mocht.
Trots is ze als ze een woord eindelijk goed uitspreekt en iedere dag zit ze met haar neus in de boeken of schrijft ze woordjes en regels.Vraagt me ook zeer vaak, wat is dat / Hoe zeg ik dat ?
Haar leraren bij het ROC lopen met haar weg en zeggen nu al het heel jammer te vinden dat ze over zo,n 2 mnd daar weg gaat omdat ook hun blij zijn met een leerling als Suk.

Inburgeren ?....dat feestje gaat nog beginnen en ik hoop met heel mijn hart dat ze gaat redden want ....haar uitspraken zijn nog steeds moeilijk , haar denkwijze gaat toch wat langzaam waardoor ze niet zoals de meeste Thaise die o.a Engels spreken snel kan schakelen tussen Thai denken en Holland praten oid.

Ik ben het ermee eens dat mensen moeten inburgeren zeker de taal moeten kunnen en bepaalde regels horen te weten maar ik sta niet toe dat leren om in te burgeren een verplichting wordt die ten koste gaat van Suk .
Ze doet nu al haar uiterste best om het te leren en zal dat ook doen met de IB cursus maar lukt iets niet dan niks tig keer overdoen maar daadwerkelijk een oplossing aandragen om haar te laten slagen desnoods met vrijstelling.
Daar ben ik inmiddels al mee bezig geweest en de reacties daarop waren positief.
Wat betreft de kosten en het vergoeden: Zolang er mogelijkheden zijn om iets vergoed te krijgen doe ik dat gewoon want waarom extra betalen voor iets wat opgelegt wordt door onze regering terwijl er tig andere klojoos gratis binnen komen zonder inburgeren etc.Gelukkig valt ze nog onder de oude regeling waardoor veel vergoed wordt .

Mocht Suk het echt niet redden en geen vrijstelling oid krijgen en hier dus weg zou moeten verkoop ik alles wat ik heb en vertrek samen MET Suk naar elders ongeacht waar om daar met haar verder te gaan leven , Ik heb voor haar gekozen zoals ze is en daar veranderdt verder niks aan als ze dat IB gedoe niet aankan oid.

PS... Ik praat nu over de tijd dat ze hier is en woont en dus ook aan de IB verplichting moet voldoen.
Het kan echter ook zijn gezien mijn positie dat we voor die tijd hier al weg zijn / moeten maar dat laat ik nu even buiten beschouwing in mijn reactie hierboven.

Wijken we nu as usual weer wat af van het oorspronkelijke onderwerp ? :mrgreen:

gr driver
Laatst gewijzigd door driver op donderdag 11 april 2013, 20:25, 3 keer totaal gewijzigd.

mai mi tang
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#29 Bericht door mai mi tang » donderdag 11 april 2013, 20:13

janjaap schreef:mijn vrouw is nu 2 keer gezakt voor… jawel luisteren op 498punten
"Schat, wil je een lekker speculaasje van Stouthart?"
Dat verstaat ze dan natuurlijk weer wèl :giggle2: ;)

't Komt vast en zeker goed Arie [|)
Ik ga wat vaker op die lat zitten. In plaats van 'm steeds hoger te leggen…

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#30 Bericht door driver » donderdag 11 april 2013, 20:18

mai mi tang schreef:
janjaap schreef:mijn vrouw is nu 2 keer gezakt voor… jawel luisteren op 498punten
"Schat, wil je een lekker speculaasje van Stouthart?"
Dat verstaat ze dan natuurlijk weer wèl :giggle2: ;)

't Komt vast en zeker goed Arie [|)
ik denk het ook wel mai mi tang.
inmiddels mijn reactie al tig keer aangepast om het wat netjes leesbaar te krijgen ;)

gr driver

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”