Suk zit nu ook bij het ROC en doet ook de analfabeten cursus tesamen met o.a irakezen/birmezen/Chinezen en wat turken en Marokkanen die hier al jaren wonen maar nog steeds amper Nederlands praten/ lezen blijkbaar.Bij de laatste 2 zijn er vaak wat mensen niet echt gemotiveerd die zien het puur als verplichting .
Suk gaat iedere keer weer stralend

naar school toe blij dat ze kan en mag leren iets wat ze in Thailand nooit kon/mocht.
Trots is ze als ze een woord eindelijk goed uitspreekt en iedere dag zit ze met haar neus in de boeken of schrijft ze woordjes en regels.Vraagt me ook zeer vaak, wat is dat / Hoe zeg ik dat ?
Haar leraren bij het ROC lopen met haar weg en zeggen nu al het heel jammer te vinden dat ze over zo,n 2 mnd daar weg gaat omdat ook hun blij zijn met een leerling als Suk.
Inburgeren ?....dat feestje gaat nog beginnen en ik hoop met heel mijn hart dat ze gaat redden want ....haar uitspraken zijn nog steeds moeilijk , haar denkwijze gaat toch wat langzaam waardoor ze niet zoals de meeste Thaise die o.a Engels spreken snel kan schakelen tussen Thai denken en Holland praten oid.
Ik ben het ermee eens dat mensen moeten inburgeren zeker de taal moeten kunnen en bepaalde regels horen te weten maar ik sta niet toe dat leren om in te burgeren een verplichting wordt die ten koste gaat van Suk .
Ze doet nu al haar uiterste best om het te leren en zal dat ook doen met de IB cursus maar lukt iets niet dan niks tig keer overdoen maar daadwerkelijk een oplossing aandragen om haar te laten slagen desnoods met vrijstelling.
Daar ben ik inmiddels al mee bezig geweest en de reacties daarop waren positief.
Wat betreft de kosten en het vergoeden: Zolang er mogelijkheden zijn om iets vergoed te krijgen doe ik dat gewoon want waarom extra betalen voor iets wat opgelegt wordt door onze regering terwijl er tig andere klojoos gratis binnen komen zonder inburgeren etc.Gelukkig valt ze nog onder de oude regeling waardoor veel vergoed wordt .
Mocht Suk het echt niet redden en geen vrijstelling oid krijgen en hier dus weg zou moeten verkoop ik alles wat ik heb en vertrek samen MET Suk naar elders ongeacht waar om daar met haar verder te gaan leven , Ik heb voor haar gekozen zoals ze is en daar veranderdt verder niks aan als ze dat IB gedoe niet aankan oid.
PS... Ik praat nu over de tijd dat ze hier is en woont en dus ook aan de IB verplichting moet voldoen.
Het kan echter ook zijn gezien mijn positie dat we voor die tijd hier al weg zijn / moeten maar dat laat ik nu even buiten beschouwing in mijn reactie hierboven.
Wijken we nu as usual weer wat af van het oorspronkelijke onderwerp ?
gr driver