ATM

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
printen44
Expat
Expat

Re: ATM

#121 Bericht door printen44 » maandag 08 april 2013, 04:49

Toen ik twee weken geleden 20.000 baht probeerde te pinnen weigerde de pas. Hoewel het nergens gepubliceerd staat, zou men maar maximaal 300 euro per dag kunnen pinnen. Maar dat is geen wet van Meden en Perzen, omdat Elst na ook een weigering, gewoon 20.000 baht kon pinnen.

Voor de zekerheid pin ik dan maar 10.000 baht en neem de 150 baht op de koop toe. De AEON-bank is te ver weg bij mij. Ik pin alleen bij ATM's bij een bank, behalve bij Rimping, maar daar kennen de mensen mij en is hulp geregeld als mijn kaart ingeslikt zou worden.

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#122 Bericht door Henk Korat » maandag 08 april 2013, 05:25

printen44 schreef:Toen ik twee weken geleden 20.000 baht probeerde te pinnen weigerde de pas. Hoewel het nergens gepubliceerd staat, zou men maar maximaal 300 euro per dag kunnen pinnen. Maar dat is geen wet van Meden en Perzen, omdat Elst na ook een weigering, gewoon 20.000 baht kon pinnen.

Voor de zekerheid pin ik dan maar 10.000 baht en neem de 150 baht op de koop toe. De AEON-bank is te ver weg bij mij. Ik pin alleen bij ATM's bij een bank, behalve bij Rimping, maar daar kennen de mensen mij en is hulp geregeld als mijn kaart ingeslikt zou worden.
Volgens de eigen website van de ING kun je in het buitenland tot Euro 500 opnemen. Raar dus.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

RuudThai
Expat
Expat

#123 Bericht door RuudThai » maandag 08 april 2013, 06:33

500 euro..... dat is momenteel niet 20.000 baht, niet 19.000 baht maar je zou er hoogstens 18.000 baht mee moeten kunnen opnemen. Misschien daarom een weigering bij 20.000 baht proberen te pinnen?
Waarom dan later weer wel snap ik dan ook niet.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#124 Bericht door ron » maandag 08 april 2013, 07:21

18.000 klopt Ruud.
Heb het ook zo moeten uitvinden.....

Ron.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

poppy
komt net kijken
komt net kijken

#125 Bericht door poppy » maandag 08 april 2013, 09:05

RuudThai schreef:500 euro..... dat is momenteel niet 20.000 baht, niet 19.000 baht maar je zou er hoogstens 18.000 baht mee moeten kunnen opnemen. Misschien daarom een weigering bij 20.000 baht proberen te pinnen?
Waarom dan later weer wel snap ik dan ook niet.
kon vandaag ook niet pinnen, maar dat was wel voor 20,000. Ik zal volgende keer voor 10,000 proberen, maar ik snap niet waarom ik tot kort geleden wel 20,000 kon krijgen terwijl dat boven de 500 euro heeft gekost.

printen44
Expat
Expat

#126 Bericht door printen44 » maandag 08 april 2013, 11:14

Poppy, dat kon ik tot drie weken geleden ook. Daarna, bij 20.000 baht, pas geweigerd. De hele dag, want ik probeerde bij twee andere ATM's ook. De volgende dag bij 10.000 geen probleem en daarna bij zoveel maal 10.000 per dag ook geen probleem. Ik mest vliegtickets betalen, 40.000 baht en toen maar op 4 opeen volgende dagen 10.000 gepind. Geen probleem.

Wat ik wel heel raar vind dat ik 4 verschillende afschrijvingen kreeg. Dat zou normaal zijn. Maar de ene dag was de koers euro beter, maar werd wel meer afschreven toe een dag later de koers van de euro slechter werd. Ik zou denken andersom, maar de wegen van de ING-bank zijn soms ondoorgrondelijk.

Poppy, mocht je pas ook bij 10.000 niet werken, ga een bank binnen en vraag of ze de magneetstrip en/of de chip kunnen nakijken. Die kunnen beschadigd zijn. Overkwam mij een keer, maar dat was jaren geleden, nog in Nederland. Als de ING bank zegt dat je kaart in orde is, hoef je niet nar een Thaise bank te gaan. De ING kan namelijk zien of er een beschadiging is als je pint en de pas wordt geweigerd.

dutch
Expat
Expat

#127 Bericht door dutch » maandag 08 april 2013, 11:43

Ik begrijp niet waarom de Nederlandse bewoners van Thailand niet mijn systeem volgen?
E.e.a. natuurlijk afhankelijk van persoonlijke omstandigheden,die zijn nu eenmaal voor eenieder verschillend.
Als je toch in Thailand woont,dan is de dagelijks/wekelijks opnemen van je Thaise bankrekening met je bankpas gewoon kosteloos.( bankpas 200 baht/jaar)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#128 Bericht door elst99 » maandag 08 april 2013, 12:22

Als je geen Thaise bank hebt of wil, ik wil geen Thaise rekening, bij een of andere, coupe of overlijden van, wil ik geen geld in Thailand op de bank, ik doe niets zwart cq geel of groen of wat voor een kleur ook, en het ging met de pinpas tot voor 2 maanden prima.
Het is dus toeristen verplichten of, travellercheque's of een creditkaart mee te nemen, dat is in deze tijd toch gek, of ik ben gek, zou ook kunnen! ;)
Een land als Thailand, die toch ook voor een groot deel afhankelijk is van toeristen, zou als het een beetje toeristvriendelijk is, toch hier wat aan moeten doen.
Ook als je een multiple O visum hebt voor 130€ p.p. Toch iedere 3 maanden het land moet verlaten, zijn kronkels die ik na 15 jaar nog steeds niet wil of kan begrijpen.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

poppy
komt net kijken
komt net kijken

#129 Bericht door poppy » maandag 08 april 2013, 12:28

printen44 schreef:Poppy, dat kon ik tot drie weken geleden ook. Daarna, bij 20.000 baht, pas geweigerd. De hele dag, want ik probeerde bij twee andere ATM's ook. De volgende dag bij 10.000 geen probleem en daarna bij zoveel maal 10.000 per dag ook geen probleem. Ik mest vliegtickets betalen, 40.000 baht en toen maar op 4 opeen volgende dagen 10.000 gepind. Geen probleem.

Wat ik wel heel raar vind dat ik 4 verschillende afschrijvingen kreeg. Dat zou normaal zijn. Maar de ene dag was de koers euro beter, maar werd wel meer afschreven toe een dag later de koers van de euro slechter werd. Ik zou denken andersom, maar de wegen van de ING-bank zijn soms ondoorgrondelijk.

Poppy, mocht je pas ook bij 10.000 niet werken, ga een bank binnen en vraag of ze de magneetstrip en/of de chip kunnen nakijken. Die kunnen beschadigd zijn. Overkwam mij een keer, maar dat was jaren geleden, nog in Nederland. Als de ING bank zegt dat je kaart in orde is, hoef je niet nar een Thaise bank te gaan. De ING kan namelijk zien of er een beschadiging is als je pint en de pas wordt geweigerd.
Heb de ING een paar keer gebeld. Vrijwel waardeloos, maar ze hebben wel gezegd dat er niets aan de hand is met mijn pas. Als ik toch geen 10,000 baht kan krijgen, dan is er wel misschien iets mis met mijn pas. Geld overboeken naar mijn Thais bankrekening zal wel meer geld kosten. Ik heb de laatste keer mijn credit card gebruikt om 50,000 baht op te nemen en dat heeft 40 euro gekost! Met een credit card pinnen kost ook meer geld. Gelukkig heb ik voorlopig genoeg geld, maar ben zo gewend om gewoon te pinnen dat het wel naar voelt om dat niet te kunnen doen. Maar ik ga wel voor 10,000 proberen.

dutch
Expat
Expat

#130 Bericht door dutch » maandag 08 april 2013, 12:33

elst99 schreef:Als je geen Thaise bank hebt of wil, ik wil geen Thaise rekening, bij een of andere, coupe of overlijden van, wil ik geen geld in Thailand op de bank, ik doe niets zwart cq geel of groen of wat voor een kleur ook, en het ging met de pinpas tot voor 2 maanden prima.
Het is dus toeristen verplichten of, travellercheque's of een creditkaart mee te nemen, dat is in deze tijd toch gek, of ik ben gek, zou ook kunnen! ;)
Een land als Thailand, die toch ook voor een groot deel afhankelijk is van toeristen, zou als het een beetje toeristvriendelijk is, toch hier wat aan moeten doen.
Ook als je een multiple O visum hebt voor 130€ p.p. Toch iedere 3 maanden het land moet verlaten, zijn kronkels die ik na 15 jaar nog steeds niet wil of kan begrijpen.
Elst ik had het uitdrukkelijk over hier definitief woonachtige Nederlanders.
[|)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#131 Bericht door elst99 » maandag 08 april 2013, 12:53

In de meeste gevallen hebben die wel een Thaise bank, I.v.b met huis, echtgenoten e.d.
Maar ook veel mensen die hier een paar maanden overwinteren kampen met dit fenomeen.
Met mijn pinpas van de ING kan ik in Hong Kong gewoon pinnen zelfs in PhnomPhen, het ligt dus duidelijk wel hier.
En ik neem aan dat er nog steeds meer toeristen als Definitief inwoners uit Nederland hier wonen.

RuudThai
Expat
Expat

#132 Bericht door RuudThai » maandag 08 april 2013, 16:37

poppy schreef:
printen44 schreef:Poppy, dat kon ik tot drie weken geleden ook. Daarna, bij 20.000 baht, pas geweigerd. De hele dag, want ik probeerde bij twee andere ATM's ook. De volgende dag bij 10.000 geen probleem en daarna bij zoveel maal 10.000 per dag ook geen probleem. Ik mest vliegtickets betalen, 40.000 baht en toen maar op 4 opeen volgende dagen 10.000 gepind. Geen probleem.

Heb de ING een paar keer gebeld. Vrijwel waardeloos, maar ze hebben wel gezegd dat er niets aan de hand is met mijn pas. Als ik toch geen 10,000 baht kan krijgen, dan is er wel misschien iets mis met mijn pas. Geld overboeken naar mijn Thais bankrekening zal wel meer geld kosten. Ik heb de laatste keer mijn credit card gebruikt om 50,000 baht op te nemen en dat heeft 40 euro gekost! Met een credit card pinnen kost ook meer geld. Gelukkig heb ik voorlopig genoeg geld, maar ben zo gewend om gewoon te pinnen dat het wel naar voelt om dat niet te kunnen doen. Maar ik ga wel voor 10,000 proberen.
Je hoeft niet speciaal de voorgeprogrammeerde bedragen in te toetsen bij het pinnen, je kunt elk gewenst bedrag tussen 1000 baht en het dan geldende maximum intoetsen. Vandaar dat ik dat maximum al een paar keer heb uitgeprobeerd. Eerst 25.000 baht, lukt niet en dan ga je telkens 1000 baht lager. Een paar maanden geleden lukte het bij 22.000 baht, een paar weken later pas bij 21.000.
Als je niet bij AEON pint en ook geen pinkostenvrij ING platinumpakket hebt, dan scheelt het wel als je 40.000 baht nodig hebt en je kunt dat in 2 x pinnen of je moet het in 4 x doen.

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#133 Bericht door stevenl » dinsdag 09 april 2013, 03:29

elst99 schreef:In de meeste gevallen hebben die wel een Thaise bank, I.v.b met huis, echtgenoten e.d.
Maar ook veel mensen die hier een paar maanden overwinteren kampen met dit fenomeen.
Met mijn pinpas van de ING kan ik in Hong Kong gewoon pinnen zelfs in PhnomPhen, het ligt dus duidelijk wel hier.
En ik neem aan dat er nog steeds meer toeristen als Definitief inwoners uit Nederland hier wonen.
Nee Elst, buiten Europa in heel veel landen hebben heel veel mensen problemen met pinnen, met name met de ING passen.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#134 Bericht door elst99 » dinsdag 09 april 2013, 06:54

Ik heb het over mij zelf en niet van horen zeggen! In Singapore geen probleem gehad, Hong Kong niet en in Phnom Phen niet, eigen ervaring!
In Hua Hin 3 a 4 weken geleden bij verschillende banken, iedere keer weer, geen geld en neem contact op met uw bank.
Uiteindelijk met creditcards kunnen trekken was wel 30€ duurder uit.
Later van meerdere mensen, problemen gehoord.

poppy
komt net kijken
komt net kijken

#135 Bericht door poppy » dinsdag 09 april 2013, 10:45

RuudThai schreef:
poppy schreef:

Je hoeft niet speciaal de voorgeprogrammeerde bedragen in te toetsen bij het pinnen, je kunt elk gewenst bedrag tussen 1000 baht en het dan geldende maximum intoetsen. Vandaar dat ik dat maximum al een paar keer heb uitgeprobeerd. Eerst 25.000 baht, lukt niet en dan ga je telkens 1000 baht lager. Een paar maanden geleden lukte het bij 22.000 baht, een paar weken later pas bij 21.000.
Als je niet bij AEON pint en ook geen pinkostenvrij ING platinumpakket hebt, dan scheelt het wel als je 40.000 baht nodig hebt en je kunt dat in 2 x pinnen of je moet het in 4 x doen.
Hoera! het is mij gelukt om 10,000 baht te kunnen pinnen en dat was bij een UOB bank ATM waar ik altijd geld kon krijgen tot een paar weken geleden. Ik ga volgende keer voor iets meer proberen. Een beetje vervelend met die 150 baht elke keer, maar toch goedkoper als een credit card gebruiken. Ik had ook mijn betaalpas schoongemaakt, dus wie weet?

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”