RuudThai schreef:Dan ben je een dagje met iets anders bezig en vervolgens kom je 4 nieuwe bladzijden frustraties m.b.t. Thailand tegen.....
Ook ik ben vaak negatief over het Thaise gedoe maar soms gaat het ook goed zoals in het geval van mijn kapotte printerglasplaat die uiteindelijk keurig is gerepareerd.
In restaurants wordt absoluut niet doorgedacht over een timing qua opdienen. Wat klaar is in de keuken gaat meteen op tafel en soms heb ik de indruk dat bepaalde snel klaar zijnde gerechten het eerst worden gemaakt en meteen opgediend, terwijl er aan de langer durende pas dan begonnen wordt. Zoiets van: dan hebben ze alvast wat.
Maar ze zijn vaak ook gewoon dom, stom, ongeïnteresseerd.
Vorige week gingen we naar een restaurant waar ze zowel Thais als westers eten serveren en ook toetjes. Mijn zoontje wilde graag een ijsje toe en dat bestelden we met de rest mee. Op een gegeven moment krijgt hij zijn eten en 3 minuten later wordt het ijsje neergezet.....

Tegen de tijd dat hij zijn eten op had was dat al chocolademelk geworden

. Niet vooruit denken is een grote makke bij de Thai!
Je moet altijd controleren of alles wat je hebt besteld wordt afgeleverd. Bij KFC vergeten ze bijna altijd wat, een beker cola of de tunasalade of een zakje patat, terwijl het wel op de rekening staat.
En natuurlijk de rekening controleren als je met wat meer mensen bent, schijnbaar kunnen ze slechts tot tien tellen, daarna groeit het ze boven het hoofd.
Wij geven bijna altijd tip, een vaste fooi van 20 baht. Dat vinden ze al prachtig, om nou voor die paar gerechten meer tip te geven is onnodig en ze kijken je dan ook bevreemd aan. Als je met een groepje bent en de rekening is hoger dan 1000 baht, dan pas geven we meer, 40 of 50 baht. Zijn ze uiterst content mee.
De technische kennis hebben zgn. techneuten praktisch nooit door goede scholing verkregen. Ze hebben het afgekeken van vader, oom, oudere broer en maken dus dezelfde fouten als die mensen die het ook hebben afgekeken van hun vader, oom of oudere broer die het op hun beurt..... en dat gaat generaties verder!

Dus vandaar dat prutswerk dat zo vaak wordt geleverd.
Bijvoorbeeld: in ons 1e huis hebben we een soort van prieeltje buiten tegen het huis aangeplakt. Daarin staat een houten zitset bestaande uit 4 luie stoelen en een bank plus een tafel. Zo'n mooi setje waar ze vaak mee op jaarmarkten en zo staan.
Na een paar jaar ging het weer erop inwerken, de regen sloeg wel eens in dat open prieel en op een gegeven moment ging er iemand die zwaarder is dan 100 kilo op de bank zitten (wie zou dat nou zijn?

) en zakte er doorheen.
Wij lieten na enige tijd de bank repareren door onze schoonzoon en z'n vader. Die zitten in de bouw waar de zoon het afkijkt van z'n vader. Afijn, de bank is gerepareerd op z'n Thais: grove ongeverfde lelijke latten die niet zoals de oude goed zijn verlijmd maar met kromme scheve schroeven zijn vastgezet zodat als je erop gaat zitten je moet oppassen dat je geen scheur in de kleding trekt of een splinter in een edel deel krijgt.
Totaal geen gevoel voor een nette afwerking! "Hij is gerepareerd hoor, je kunt er weer op zitten!"
Ja doei, ze mogen hem nu houden, ik koop t.z.t. wel een nieuwe.... Prutsers, dat benne het!!