MIJN kijk op Thailand......
Moderator: Loempia
- mango
- kenner
Re: MIJN kijk op Thailand......
Ron.
dat heb je dan goed geregeld (automatisch betalen) heb ik me om niks druk gemaakt.
Je postings lees ik altijd met veel plezier en wat anderen er van vinden zal mij een worst wezen
mij geven ze altijd een gevoel van, kijk zo gaat het in het dagelijkse thaise leven.
Ga zo door maar erger je niet overal aan, wordt je snel lelijk van.
groet Mango(gé)
dat heb je dan goed geregeld (automatisch betalen) heb ik me om niks druk gemaakt.
Je postings lees ik altijd met veel plezier en wat anderen er van vinden zal mij een worst wezen
mij geven ze altijd een gevoel van, kijk zo gaat het in het dagelijkse thaise leven.
Ga zo door maar erger je niet overal aan, wordt je snel lelijk van.
groet Mango(gé)
-
- Volwaardig lid
Ben al lelijk Mango......ben zo geboren!
Ergeren is een groot woord,verbazen komt beter in de buurt.
Groet,Ron.
Ergeren is een groot woord,verbazen komt beter in de buurt.
Groet,Ron.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."
door hen
- mango
- kenner
ok. Ron
had ik eigenlijk wel kunnen verwachten
vr groet Mango(gé)
had ik eigenlijk wel kunnen verwachten

vr groet Mango(gé)
-
- Volwaardig lid
Het gebrek aan vakwerk is een van de weinige dingen die me ontzettend irriteren in het prachtige Thailand. Gewoon 2 kleine observaties: deze week vertrek ik van Suvarnabumi, het wemelt van de gebarsten tegels, slecht kitwerk e.d., het vliegveld bestaat een jaar of 5(?). Kom je aan op Schiphol, alles netjes en heel, kom je op het eeuwenoude NS station Haarlem, ziet er prachtig en strak uit. Hoe is dat nou te verklaren?
Er zijn gelukkig wel uitzonderingen, de bouwclub die ons huis 10 jaar gelden heeft neergezet heeft gelukkig wel goed werk afgeleverd, op de belangrijkste aspecten. Die gasten zijn nu bezig met een aanbouw en het gaat weer prima, maar de uitvoerende bouwvakkers verdienen minstens Baht 400 per dag, wat de 2 bazen voor zichzelf rekenen weet ik niet want het is een aangenomen som. Daardoor werkt men lekker vlot door.
Natuurlijk zijn er in Nederland ook prutsers en bedienden in een restaurant die je bestelling verkeerd begrijpen, maar het % prutsers is echt veel hoger in Thailand. Net als het % prutsers in Engeland hoger is dan in Duitsland. De verklaring zit hem in opleiding en liefde voor het vak. Ik bespeur bij mijn Thaise vrienden vaak een groot gebrek aan fanatisme. Een typisch voorbeeld afgelopen week: een 19 jarig nichtje studeert toerisme op de plaatselijke University, maar als ik vraag of ze links en rechts kan zeggen dan lacht ze een beetje, ze kan werkelijk geen Engels spreken. Maar denk je dan dat ze aan mij of haar tante doorvraagt om wat op te pikken? Welnee, angst voor gezichtsverlies of weet ik veel wat. Zoals de meeste studenten apen ze de lesjes na, leren dingen uit hun hoofd, de ouders betalen fors schoolgeld en straks heeft men een mooie foto van de diplomauitreiking aan de muur. Straks mag Pa geld betalen om dochterlief ergens een baantje te bezorgen. Liefde voor het vak? helemaal niets.
Er zijn zeker weten uitzonderingen, ook in ons dorp en ook in de familie. Maar het aantal "weinig fanatieken" vind ik echt heel hoog.
Er zijn gelukkig wel uitzonderingen, de bouwclub die ons huis 10 jaar gelden heeft neergezet heeft gelukkig wel goed werk afgeleverd, op de belangrijkste aspecten. Die gasten zijn nu bezig met een aanbouw en het gaat weer prima, maar de uitvoerende bouwvakkers verdienen minstens Baht 400 per dag, wat de 2 bazen voor zichzelf rekenen weet ik niet want het is een aangenomen som. Daardoor werkt men lekker vlot door.
Natuurlijk zijn er in Nederland ook prutsers en bedienden in een restaurant die je bestelling verkeerd begrijpen, maar het % prutsers is echt veel hoger in Thailand. Net als het % prutsers in Engeland hoger is dan in Duitsland. De verklaring zit hem in opleiding en liefde voor het vak. Ik bespeur bij mijn Thaise vrienden vaak een groot gebrek aan fanatisme. Een typisch voorbeeld afgelopen week: een 19 jarig nichtje studeert toerisme op de plaatselijke University, maar als ik vraag of ze links en rechts kan zeggen dan lacht ze een beetje, ze kan werkelijk geen Engels spreken. Maar denk je dan dat ze aan mij of haar tante doorvraagt om wat op te pikken? Welnee, angst voor gezichtsverlies of weet ik veel wat. Zoals de meeste studenten apen ze de lesjes na, leren dingen uit hun hoofd, de ouders betalen fors schoolgeld en straks heeft men een mooie foto van de diplomauitreiking aan de muur. Straks mag Pa geld betalen om dochterlief ergens een baantje te bezorgen. Liefde voor het vak? helemaal niets.
Er zijn zeker weten uitzonderingen, ook in ons dorp en ook in de familie. Maar het aantal "weinig fanatieken" vind ik echt heel hoog.
Homo sapiens non urinat in ventum
-
- Expat
Dat was nu juist mijn punt.mango schreef:Ron.
groet Mango(gé)
Het gaat niet zo in ALLE Thaise families en bedrijven.

"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan
Ronald Reagan
-
- Volwaardig lid
Heb je weer een punt Dutch.
Lekker weer scoren in Prajk,s afwezigheid he?
Nou,bij deze ik ook weer.
Enne hop
Ron.

Lekker weer scoren in Prajk,s afwezigheid he?
Nou,bij deze ik ook weer.
Enne hop
Ron.
"Zij die dansen
door hen
door hen
-
- Volwaardig lid
Thailand is zooo groottt dus oordelen over de Thai in het algemeen wordt lastig vindt ik.
Dat Ron zijn dagelijkse dingen als hij er is neerpent met vaak een kritische noot is zijn ervaring dat anderen lees de expats vaak anders denken is duidelijk.
expats wonen er dagelijks en passen zich misschien aan de omstandigheden , lees cultuur aan met alle voors en tegens.
Dit is Ron,s topic met zijn kijk op Thailand zoals hij ook aangeeft dus als anderen het anders zien of echt een totaal andere kijk op Thailand hebben ...start ook een topic zou ik zeggen.
Mijn ervaringen tot nu toe zijn redelijk positief, Eten is vaak rommelig dwz..als ik al klaar ben krijgt Suk het pas of andersom maar bijv. in Chon Bury waar we wel eens eten gewoon simpel langs de weg in een tentje krijgen we het gewoon tegelijk omdat we dat uitgelegt hebben .
Wij eten meestal simpel dus geen 8 aparte gerechten met vis oid dus het is denk ik ook afhankelijk van wat je bestelt ?
Patay komt ook gewoon tegelijk op 2 borden dus ik redt me daar wel mee meestal.
Ander voorbeeld over Thai en afspraken : Toen we ons kleine app. gingen huren moest er wat overgehuisd worden en dat zou de taxi driver doen met zo,n klein busje waar iedereen achter in kan stappen.
Op de afg. tijd was hij er niet en toen Suk. belden was hij net op weg naar Khorat om met zijn vrouw boodschappen te doen.
Van te voren had ik hem al gezegt dat ie moest komen en zoniet probleem mak mak.
Na overleg met Suk en even met mij in beperkt Engels/Thai stond hij wat later bij ons .
Excuses en ik kreeg de sleutels van de auto en hij ging weer weg en dus....heb ik mooi zelf de boel overgehuisd samen met Suk en wat Thaise die we kennen.
Staan vlgs mij nog wel ergens fotoos op dit forum.
En ja...natuurlijk erger ik me vaak als ik er ben maar dat doe ik in Nederland ook bijna elke dag dus als we tzt vaker of helemaal naar Thailand zouden gaan kan ik wslijk ook over mijn kijk op Thailand gaan schrijven maar ik heb 1 voordeel : We zijn met 2 personen dus geen rompslomp met meezeulen van kids en familie etc alleen ons tweetjes .
gr driver
Dat Ron zijn dagelijkse dingen als hij er is neerpent met vaak een kritische noot is zijn ervaring dat anderen lees de expats vaak anders denken is duidelijk.
expats wonen er dagelijks en passen zich misschien aan de omstandigheden , lees cultuur aan met alle voors en tegens.
Dit is Ron,s topic met zijn kijk op Thailand zoals hij ook aangeeft dus als anderen het anders zien of echt een totaal andere kijk op Thailand hebben ...start ook een topic zou ik zeggen.
Mijn ervaringen tot nu toe zijn redelijk positief, Eten is vaak rommelig dwz..als ik al klaar ben krijgt Suk het pas of andersom maar bijv. in Chon Bury waar we wel eens eten gewoon simpel langs de weg in een tentje krijgen we het gewoon tegelijk omdat we dat uitgelegt hebben .
Wij eten meestal simpel dus geen 8 aparte gerechten met vis oid dus het is denk ik ook afhankelijk van wat je bestelt ?
Patay komt ook gewoon tegelijk op 2 borden dus ik redt me daar wel mee meestal.
Ander voorbeeld over Thai en afspraken : Toen we ons kleine app. gingen huren moest er wat overgehuisd worden en dat zou de taxi driver doen met zo,n klein busje waar iedereen achter in kan stappen.
Op de afg. tijd was hij er niet en toen Suk. belden was hij net op weg naar Khorat om met zijn vrouw boodschappen te doen.
Van te voren had ik hem al gezegt dat ie moest komen en zoniet probleem mak mak.
Na overleg met Suk en even met mij in beperkt Engels/Thai stond hij wat later bij ons .
Excuses en ik kreeg de sleutels van de auto en hij ging weer weg en dus....heb ik mooi zelf de boel overgehuisd samen met Suk en wat Thaise die we kennen.
Staan vlgs mij nog wel ergens fotoos op dit forum.
En ja...natuurlijk erger ik me vaak als ik er ben maar dat doe ik in Nederland ook bijna elke dag dus als we tzt vaker of helemaal naar Thailand zouden gaan kan ik wslijk ook over mijn kijk op Thailand gaan schrijven maar ik heb 1 voordeel : We zijn met 2 personen dus geen rompslomp met meezeulen van kids en familie etc alleen ons tweetjes .
gr driver
-
- Volwaardig lid
Geef een keer een kleine fooi als het wel goed gaat, lach vriendelijk of maak een compliment. Ze zullen je de volgende keer herkennen en je op je wenken bedienen. De lage salarissen alleen zullen het meeste service personeel niet motiveren om een tandje bij te zetten.ron schreef:Zullen we het niet hebben over de technische kant van de Thai.......is al veel over geschreven,met een ieder zijn oordeel daar over.
Mischien herkent iemand iets in mijn voorbeeld van wat eten bestellen in ongeacht welk restaurant dan maar ook.
Geen enkele keer zal het ook maar goed gaan,en dat terwijl ik toch elke dag wel minimaal een bakje koffie of wat te eten buiten de deur doe.
De meeste menu,s zijn voor de duidelijkheid meestal ook compleet gemaakt met een foto van het gerecht.
Die duidelijkheid is er waarschijnlijk om beide partijen (klant en serveerster) te laten weten WAT er nu eigenlijk besteld wordt.
Bijvoorbeeld:american breakfast,waar ook twee gebakken eitjes bij horen.
Wijs dit aan op de foto,maar vraag of de eieren aan twee kanten gebakken kunnen worden......
Ik doe dit met de handbeweging "om en om"en laat zelfs Jeab nog even op z,n Thai,s tegen het meisje vertellen.
Geen koffie,maar thee,alsjeblieft.....ook wordt dit opgeschreven door de serveerster.
Komen er gewoon twee spiegeleieren en koffie op de tafel te staan,en vroeger zou ik hier maar niks over zeggen,maar stuur heden gewoon de bestelling terug.
Gewoon 1 tafeltje bijhouden en de juiste bestelling serveren blijkt een opdracht te zijn die ik in gedachten maar MISSION-IMPOSIBLE noem.
Leeghoofden,die zelfs de minimale 300thb niet waard zijn.
Roept U maar.............!!
Alle hens in de verdediging!
Groet,Ron.
- Casper
- Zeer veel ervaring
Nederland en Thailand zijn niet vergelijkbaar maar ik zie dit in Nederland toch ook. De laatste jaren is het heel normaal om van het vmbo helemaal door te stromen naar het hbo en het onderwijs is ook allemaal maar schools. En in de praktijk van het dagelijks leven in Nederland zie ik ook genoeg fout gaan. Omdat mensen denken iets wel te kunnen of omdat de hersenen op de werkvloer ontbreken omdat deze hersenen hebben "doorgeleerd".Jack schreef:Het gebrek aan vakwerk is een van de weinige dingen die me ontzettend irriteren in het prachtige Thailand. Gewoon 2 kleine observaties: deze week vertrek ik van Suvarnabumi, het wemelt van de gebarsten tegels, slecht kitwerk e.d., het vliegveld bestaat een jaar of 5(?). Kom je aan op Schiphol, alles netjes en heel, kom je op het eeuwenoude NS station Haarlem, ziet er prachtig en strak uit. Hoe is dat nou te verklaren?
Neem nu de belastingdienst. Daar werken allemaal mensen die "er voor hebben geleerd". En toch gaat er genoeg fout. Idem bij de administratie van telefoonmaatschappijen en noem maar op.
Neem een wegopbreking. Nu weet ik dat een kabellegger geen stratenmaker is, maar mijn neefje van vier legt de stenen nog netter terug als het werk klaar is. En dit soort opbrekingen moeten altijd NET NA het opnieuw bestraten of asfalteren van de weg gebeuren, zodat je met een permanente kuil of drempel zit.
Bouwvakkers van de oude stempel hoor ik klagen over het bedroevende niveau van de jeugd (en ze kijken meer op hun telefoon dan naar hun werk) maar ook de hoge piefen die hebben "doorgeleerd" valt wel eens wat te verwijten. Dan denk ik aan spontaan loslatende balkons, lekkende tramtunnels, en hoeveel prestigieuze kantoortorens hebben wel niet last gehad van "om onverklaarbare redenen spontaan loslatende gevelplaten"?
Nee als je goed kijkt gaat hier ook genoeg mis, en in Thailand blijven de meeste huizen ook gewoon recht overeind staan. Het is niet vergelijkbaar maar hoe leuk en goedkoop is het daar nog als alles overgeorganiseerd zou zijn? Dan kan je ook wel in Singapore gaan wonen.
-
- Standaard Lid
Ik begin mijn leven hier in thailand met de minuut beter te begrijpen, Ik ben geen azijn pisser, Ik sta niet alleen, Ik blijk gewoon een realist te zijn, Ik ben het namenlijk 100% eens met de bijdrage van Jack hierboven, Hallelujah Blijk ik toch een normaal mens te zijnJack schreef:Het gebrek aan vakwerk is een van de weinige dingen die me ontzettend irriteren in het prachtige Thailand. Gewoon 2 kleine observaties: deze week vertrek ik van Suvarnabumi, het wemelt van de gebarsten tegels, slecht kitwerk e.d., het vliegveld bestaat een jaar of 5(?). Kom je aan op Schiphol, alles netjes en heel, kom je op het eeuwenoude NS station Haarlem, ziet er prachtig en strak uit. Hoe is dat nou te verklaren?

-
- Volwaardig lid
Die Fritsie.........
Zie je mij als een gierige knar?
Amsterdammers en meestal alle grote-stad bewoners,weten wel wat tip is hoor!!
Goede of slechte bediening..?
Van mij krijgen ze ten alle tijde minimaal 50thb,iets anders dan de veelal zuinige ferangs waar niets of na veel twijfel 10-20thb te voorschijn komt.
Zelf bij tanken van mijn auto of brommer krijgt men tip,evenzo bij de carwash.
Nee Fritsie,daar zal het niet aan liggen,mijn vriend.
Lach een keertje zeg je........?
Denk je dat ik altijd met het chagrijnig koppie rond loop?
Nee hoor Fritsie,lachen doe ik ook wel,en vraag altijd heel vriendelijk aan de serveersters of ze begrijpen wat ik bedoel,en mijn vrouw Jeab zegt het nogmaals in het Thai........
Wat moet je nog meer doen,meelopen naar de keuken?
Ook Jeab ZIET het telkens weer gebeuren...........,en als ik dan vraag of zij een ander soort Thai praat,haalt zij haar schouders maar op.
Ron.
Van mij krijgen ze ten alle tijde minimaal 50thb,iets anders dan de veelal zuinige ferangs waar niets of na veel twijfel 10-20thb te voorschijn komt.
Nee hoor Fritsie,lachen doe ik ook wel,en vraag altijd heel vriendelijk aan de serveersters of ze begrijpen wat ik bedoel,en mijn vrouw Jeab zegt het nogmaals in het Thai........
Ook Jeab ZIET het telkens weer gebeuren...........,en als ik dan vraag of zij een ander soort Thai praat,haalt zij haar schouders maar op.
Ron.
"Zij die dansen
door hen
door hen
-
- Standaard Lid
Fritsie schreef:Geef een keer een kleine fooi als het wel goed gaat, lach vriendelijk of maak een compliment. Ze zullen je de volgende keer herkennen en je op je wenken bedienen. De lage salarissen alleen zullen het meeste service personeel niet motiveren om een tandje bij te zetten.ron schreef:Zullen we het niet hebben over de technische kant van de Thai.......is al veel over geschreven,met een ieder zijn oordeel daar over.
Mischien herkent iemand iets in mijn voorbeeld van wat eten bestellen in ongeacht welk restaurant dan maar ook.
Geen enkele keer zal het ook maar goed gaan,en dat terwijl ik toch elke dag wel minimaal een bakje koffie of wat te eten buiten de deur doe.
De meeste menu,s zijn voor de duidelijkheid meestal ook compleet gemaakt met een foto van het gerecht.
Die duidelijkheid is er waarschijnlijk om beide partijen (klant en serveerster) te laten weten WAT er nu eigenlijk besteld wordt.
Wijs dit aan op de foto,maar vraag of de eieren aan twee kanten gebakken kunnen worden......
Ik doe dit met de handbeweging "om en om"en laat zelfs Jeab nog even op z,n Thai,s tegen het meisje vertellen.
Geen koffie,maar thee,alsjeblieft.....ook wordt dit opgeschreven door de serveerster.
Komen er gewoon twee spiegeleieren en koffie op de tafel te staan,en vroeger zou ik hier maar niks over zeggen,maar stuur heden gewoon de bestelling terug.
Gewoon 1 tafeltje bijhouden en de juiste bestelling serveren blijkt een opdracht te zijn die ik in gedachten maar MISSION-IMPOSIBLE noem.
Groet,Ron.
Goed dat je er bijschrijft een kleine fooi. Hij mag beslist niet te groot zijn anders hebben ze genoeg om 2 dagen te overleven, In dat geval zal men de volgende dag niet op het werk verschijnen.
Laatst gewijzigd door bontje op zondag 31 maart 2013, 10:23, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Volwaardig lid
- Contacteer:
Woon er niet maar nu toch wel meerdere malen geweest, nog nooit een verkeerde order gehad.Borat schreef:Bijna elke bestelling in een restaurant gaat mis, moet je misschien niet telkens naar dat zelfde restaurant gaan. Want die zijn dat gechagerijn beu en ze geven een hint.
Ik kom regelmatig in Thailand en durf te zeggen dat minimaal 80% van de bestellingen gewoon goed gaat.
Ook worden er vaak achterstallige klussen in het huis van mijn schoonmoeder gedaan als wij er zijn.
Gaat zelden fout. Ja de thai hebben hun eigen logica en manier van doen... Maar dat is toch juist leuk.
Kan me dan ook niet voorstellen hoe het is om ergens te leven/werken als je iedereen dom noemt.
Denk dan dat je beter naar een ander oord kan gaan waar je wel een click met de mensen kan vinden.
P.s. Als ik tegen mijn vrouw zou zeggen (keer op keer) dat ze allemaal dom zijn had ik denk op straat gestaan.
-
- Volwaardig lid
Tip geef ik ook nooit zovaak dat is maar net hoe het loopt of waar we zitten en Suk rekent ook vaak af maar ik probeer wel atijd wat te praten en daar waar wij meestal eten is het niet al te toeristisch in de regel dus dat scheelt misschien ook wel wat in de bediening ?Fritsie schreef:Geef een keer een kleine fooi als het wel goed gaat, lach vriendelijk of maak een compliment. Ze zullen je de volgende keer herkennen en je op je wenken bedienen. De lage salarissen alleen zullen het meeste service personeel niet motiveren om een tandje bij te zetten.ron schreef:Zullen we het niet hebben over de technische kant van de Thai.......is al veel over geschreven,met een ieder zijn oordeel daar over.
Groet,Ron.
Ik probeer toch ook wel meestal de farang plekken te mijden al lukt dat niet altijd natuurlijk.
gr driver
edit...tip geven is niet overal een vereiste want soms krijgen we het geld na betaling ook netjes terug terwijl Suk zei afronden op dat bedrag en als we het dan neerleggen of terug geven wordt er ook vaak gezegt dat het niet hoeft dan praten ze wat met Suk of ik leg het gewoon alsnog neer of geef het in hun hand oid.
Laatst gewijzigd door driver op zondag 31 maart 2013, 10:36, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Volwaardig lid
Ik oordeel niet ik geef enkel wat ideeen die doorgaans goed werken. De bekende uitzondering daargelaten natuurlijk.ron schreef:Die Fritsie.........
Ron.