Chinese begraafplaatsen.

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Chinese begraafplaatsen.

#1 Bericht door Hua Thale » zondag 31 maart 2013, 08:06

Hebben hier in Korat een flinke Chinese begraafplaats zoals er wel meer in Thailand zijn lijkt mij.
Rij er regelmatig langs zodat ik over enkele honderde meters over de muur kan kijken.
Heel veel heuveljes met gras erop.
Heb begrepen dat het eigenlijk een betonconstuctie is afgedekt met grond.
Aan de voorzijde lijken het gewoon deurtjes die open kunnen.
Op zich allemaal niet zo heel vreemd hoewel.
Wat ik wel met grote verbazing veelal in het weekeind zie is de hoeveelheid mensen rondom de graven.
En dan vooral de activiteiten.
Het lijkt wel vakantie, nieuwjaar en de zomer BBQ van het bedrijf bij elkaar.
Vuurwerk muziek kampvuurtjes complete tijdelijken overkappingen waar soms een paar honderd man onder kan zitten over en langs de graven eten veel eten zo te zien en weet ik veel wat nog meer.
Krijg een soort onbedwingbare behoefte om dat eens van zeer dichtbij te bekijken maar de gedachte dat men het niet zo zal waarderen en mij een aso zal vinden om die soort rituelen van dichtbij te bekijken als vreemdeling weerhoud mij er van.

Zijn er mensen zijn er mensen die een stukje van het geheel van dichtbij mee hebben gemaakt.??
Met familie of buren en buitenlui.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Chinese begraafplaatsen.

#2 Bericht door elst99 » zondag 31 maart 2013, 08:36

Misschien is dit wat je zoekt: http://rouwverwerking.webs.com/chinezen.htm
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door ron » zondag 31 maart 2013, 09:06

Zal later ook een paar foto,s plaatsen van een Chinese begraafplaats in Pattaya.

Ron. :worshippy:
Laatst gewijzigd door ron op donderdag 29 augustus 2013, 05:28, 1 keer totaal gewijzigd.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door Hua Thale » zondag 31 maart 2013, 09:13

Zal van de week eens even "Over de muur" wat foto's maken ron.
Nee het zijn echt kleinen terpen.
Als je je bijdragen wil uitbreiden :thumbsup:

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5 Bericht door ron » zondag 31 maart 2013, 09:28

Heb net even aan Jeab gevraagd,en zij zegt dat het waarschijnlijk Thai zijn met een direkte link met China.
Jeab (en trouwens bijna de hele familie) heeft voor 100% Vietnamees bloed en verder in de geschiedenis stamt de familie ook af van Chinese voorouders.
De begraafplaats die jij bedoeld zal dan anders van cultuur wezen dan welke ik op de foto heb neergezet.
Deze begraafplaats ligt net buiten het dorp Pakohn,een dorpje wat op de helft van de weg ligt van Udon-thani en Sakohn- Nakon.
Sorry als ik de plaatsnamen verkeerd spel,maar weet het even niet meer.

Ron.
"Zij die dansen
door hen

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#6 Bericht door Hua Thale » zondag 31 maart 2013, 09:43

Een paar foto's van een andere locatie ron maar heeft er veel van weg wat het terpje betreft.

Afbeelding

Afbeelding

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#7 Bericht door elst99 » zondag 31 maart 2013, 12:05

De onderste foto is van een echt Chinees kerkhof, die van Ron zijn inderdaad meer Vietnamees, de ceremonies zullen niet zoveel verschillen.
Heb er zowel inThailand als in Hong Kong een paar keer meegemaakt. Best interressant!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#8 Bericht door ron » donderdag 29 augustus 2013, 05:48

Chinese begraafplaats in Pattaya.

Ik rij hier eigenlijk elke dag langs,en zie vanaf de rijweg wel dat er een begraafplaats achter schuilt,maar ben daar nog nooit naar binnen geweest.

Afbeelding

Vanmorgen maar eens een kijkje genomen,maar moet wel bij het betreden van de begraafplaats er opletten dat er niet daadwerkelijk een addertje onder het hoge gras zit verscholen.........

Afbeelding

Het is een tamelijk groot terrein waar de Chinese graven zich bevinden,maar op dit moment niet druk bezocht,terwijl dit op Chinese feestdagen wel anders zal zijn.......

Afbeelding

1 groot monument wat centraal gelegen is op de begraafplaats valt wel op door haar omvang.

Afbeelding

Nadat ik naar de andere kant van het kerkhof was gelopen,bleek dat de graven er netjes uitzagen en er dus wel degelijk onderhoud aan wordt gepleegd.

Afbeelding

Het zijn waarschijnlijk een soort grafkamers welke zich denkelijk bovengronds bevinden,en er later dus als een soort terp ogen.....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groet,Ron. :worshippy:
"Zij die dansen
door hen

pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#9 Bericht door pong » donderdag 29 augustus 2013, 11:59

volgens mij zijn het bepaalde dagen- 2of 3 in het jaar+ de sterfdag of geboortedag van degene die daar na overlijden ligt, waarop bepaalde rituelen-die tiepies Aziatisch dus altijd bestaan uit veel eten+drinken, moeten worden gedaan. Voorouderverering is een belangrijk element in de Chinese gedachtenwereld. Ook bij dat Chin. NieuwJaar is een dag waarop de graven moeten worden schoongemaakt en er weer volop gekaand moet worden in de nabijheid van het nu propere graf.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#10 Bericht door ron » donderdag 29 augustus 2013, 12:28

pong schreef:volgens mij zijn het bepaalde dagen- 2of 3 in het jaar+ de sterfdag of geboortedag van degene die daar na overlijden ligt, waarop bepaalde rituelen-die tiepies Aziatisch dus altijd bestaan uit veel eten+drinken, moeten worden gedaan. Voorouderverering is een belangrijk element in de Chinese gedachtenwereld. Ook bij dat Chin. NieuwJaar is een dag waarop de graven moeten worden schoongemaakt en er weer volop gekaand moet worden in de nabijheid van het nu propere graf.
Ook mijn familie maakt de graven schoon speciaal op die dag.(Chinees Nieuwjaar)

Afbeelding

Afbeelding
"Zij die dansen
door hen

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#11 Bericht door ron » donderdag 05 september 2013, 05:11

Was vanmorgen nog eens wezen kijken op die Chinese begraafplaats hier in Pattaya.
Geheel aan de andere kant bleek nog een ingang te zijn,en kwam ik eigenlijk uit op het oude gedeelte van dit kerkhof.

Afbeelding
Aan mijn rechterzijde keek ik uit op de oudere grafmonumenten

Kleinere graven,tenminste als je over "graven" kunt spreken,als men op gelijke hoogte met het maaiveld wordt weggezet......!?
Denk dat grafkamers een toepassender woord is...........

Afbeelding
Aan de linkerkant keek ik uit over het nieuwe gedeelte van het kerkhof,terwijl het woord kerkhof natuurlijk ook niets met een Chinese rustplaats heeft te maken mijn inziens....!?

Aan de achterkant niets anders te zien dan een soort terpen,welke er wel goed onderhouden uitzien.
Waarschijnlijk worden deze rustplaatsen gewoon van tevoren gecreeerd,en mischien al van tevoren worden besteld/gereserveerd voor een familie.......mischien hetzelfde als men in NL een familiegraf heeft.....!?

Afbeelding

De achterkant van de grafkamers welke nog niet in gebruik zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Een paar koeien bij de uitgang laten zich niet storen aan de fotograferende felang,en gaan gewoon lekker door met het herkauwen van hun maaltijd.

Ron.
"Zij die dansen
door hen

udonthani2
Standaard Lid
Standaard Lid

#12 Bericht door udonthani2 » zondag 08 september 2013, 10:36

Ja dat doen de Chine3zen ook in Udonthani waar ik woon.Maar ik heb mee gemaakt dat mijn buurman 2x dood ging.
Mijn vrouw erg social bewogen komt op een dag en zegt Lowy er is veel volk bij de buurman het gaat slecht met sjefke ,hij is tenslotte al 87 jaar en erg ziek de laatste tijd.
Om 1800 uur heel de familie biij een sjefke is dood.
Maar om 18.30 uur is iedereen weer bij sjefke en dan blijkt dat hij niet dood was.
Echter om 18.45 uur na nog enkele fotos van hem te hebben genomen ging hij echt dood.Dus iedereen in de straat zei sjefke is 2x dood gegaan.
Maar het feest was er later niet minder om.
Lowy

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”