ATM

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: ATM

#61 Bericht door elst99 » vrijdag 22 maart 2013, 03:02

Toeristen hebben daar weinig aan, boven de automaten hangen nu afbeeldingen met welke passen wel opgenomen kan worden.
Het zijn hoofdzakelijk de credit cards.
Voor mensen die geen Thaise bank hebben en reizen is travellercheque's de beste optie, ze zijn verzekerd en hebben een redelijke koers!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#62 Bericht door elst99 » vrijdag 22 maart 2013, 03:12

Net getrokken, met de creditcard, 559,70 voor 20.000 Bht tel uit je winst, je moet nog indrukken dat je met al hun voorwaarden akkoord gaat. De rate is 36,09 Bht.
Prajak verkoop je huis maar weer! Hij is dus ver onder 37!

Daar wordt je niet vrolijk van! Moet de scholen gaan betalen, dus heb wel wat nodig!

printen44
Expat
Expat

#63 Bericht door printen44 » vrijdag 22 maart 2013, 03:30

Kan weer pinnen. Vanmorgen 10.000 baht gepind. Ik durfde geen 20.000 baht te pinnen, vanwege die 300 euro maximum. Want daar begon gisteren die ellende mee. Er werd op de bankrekening 270 euro gereserveerd voor die opname van 10.000 baht..

Maar de werkwijze van Prajak met overboeken en die 800.000 baht is voor mij zeker het overwegen waard. Kon ik vroeger 35.000 baht per dag opnemen, is dat "verwaterd" tot 10.000 baht. Plus dat de opnamekosten gestegen zijn, ondanks dat ik een "Royal Pakket" heb van de ING.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#64 Bericht door elst99 » vrijdag 22 maart 2013, 03:59

Voor mij niet meer van toepassing, verlaten 16 april Thailand.
Maar het is wel gek, nu de meeste toeristen weg zijn,komt dit probleem! Toerist vriendelijk is het in ieder geval niet. [|(

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#65 Bericht door stevenl » vrijdag 22 maart 2013, 04:13

printen44 schreef:Ik heb een Thaise bankrekening, maar gebruik hem weinig. Waarschijnlijk zal ik, wanneer dit euvel zich blijft voordoen, de AOW rechtstreeks op mijn Thaise bankrekening laten storten.

Ik belde de ING-bank en mijn bankkaart was prima in orde. Het is een Thaise software fout. Alle Thaise banken hebben daar last van met buitenlandse bankkaarten, aldus de ING.

Overigens de eerste keer dat ik in zeven jaar niet kan pinnen. Nooit problemen gehad. Kijken of ik morgen wel kan pinnen.
ING heeft hetzelfde probleem in heel veel andere landen. ING legt de fout bij de lokale banken, vanzelfsprekend, maar aangezien het probleem wereldwijd speelt en alleen bij de ING zou de hand in eigen boezem beter zijn.

jose44
Waarschuwing!
Waarschuwing!

#66 Bericht door jose44 » vrijdag 22 maart 2013, 06:27

elst99 schreef:Net getrokken, met de creditcard, 559,70 voor 20.000 Bht tel uit je winst, je moet nog indrukken dat je met al hun voorwaarden akkoord gaat. De rate is 36,09 Bht.
Prajak verkoop je huis maar weer! Hij is dus ver onder 37!

Daar wordt je niet vrolijk van! Moet de scholen gaan betalen, dus heb wel wat nodig!
Online "goedkoper" vanmorgen de overmaking gekregen met een rate 37.29, nee nee Prajak kan zijn huisje houden ;)

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#67 Bericht door elst99 » vrijdag 22 maart 2013, 06:34

Het is niet alleen bij de ING ook de ABN en de Rabo hebben het probleem, dus dat klopt niet helemaal wat je daar suggereerde.
Ja dat is het verschil met de creditcard, krijg je altijd een slechtere koers en kosten!
Heb hetzelfde ABN.

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#68 Bericht door stevenl » vrijdag 22 maart 2013, 06:45

elst99 schreef:Het is niet alleen bij de ING ook de ABN en de Rabo hebben het probleem, dus dat klopt niet helemaal wat je daar suggereerde.
Ja dat is het verschil met de creditcard, krijg je altijd een slechtere koers en kosten!
Heb hetzelfde ABN.
Ik heb nog van niemand met Rabo of ABN gehoord dat ze pin problemen hebben (wel koersproblemen :)). Heb jij andere informatie (en dan niet afkomstig van ING)?
Laatst gewijzigd door stevenl op vrijdag 22 maart 2013, 06:59, 1 keer totaal gewijzigd.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#69 Bericht door elst99 » vrijdag 22 maart 2013, 06:59

Ja zelf ook met mijn ABN pas en vrienden wilden eergisteren pinnen met de Rabo pas idem dito!
Allemaal voor de reis contact gehad met de bank, om de wereldpas niet te blokkeren, doen ze ook niet!
Het skimmen zo toeneemt in met name Thailand, dat er extra controles zijn.
Dat is wat ze mijn man vertelden deze morgen!
Krijgen wel de extra kosten vergoed!

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#70 Bericht door stevenl » vrijdag 22 maart 2013, 07:02

elst99 schreef:Ja zelf ook met mijn ABN pas en vrienden wilden eergisteren pinnen met de Rabo pas idem dito!
Allemaal voor de reis contact gehad met de bank, om de wereldpas niet te blokkeren, doen ze ook niet!
Het skimmen zo toeneemt in met name Thailand, dat er extra controles zijn.
Dat is wat ze mijn man vertelden deze morgen!
Krijgen wel de extra kosten vergoed!
Je bent de eerste van wie ik hoor dan ook andere banken dan ING problemen zouden hebben. En ik zie veel mensen hier die pinnen, ING: 50-50, andere banken: nooit problemen.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#71 Bericht door Hua Thale » vrijdag 22 maart 2013, 07:03

Zit bij de RABO en pin eigenlijk nooit dus weet het niet.
Maar even mee denken ligt het niet hier aan.
http://nl.wikipedia.org/wiki/PIN_(betaalkaart)
Met dit http://nl.wikipedia.org/wiki/EMV als grootste probleem.?
Oftewel het ligt niet aan de ING maar aan het ombouwen van die automaten in Thailand.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#72 Bericht door stevenl » vrijdag 22 maart 2013, 07:06

Hua Thalae schreef:Zit bij de RABO en pin eigenlijk nooit dus weet het niet.
Maar even mee denken ligt het niet hier aan.
http://nl.wikipedia.org/wiki/PIN_(betaalkaart)
Met dit http://nl.wikipedia.org/wiki/EMV als grootste probleem.?
Oftewel het ligt niet aan de ING maar aan het ombouwen van die automaten in Thailand.
Klopt, maar ING trekt zich er niets van aan dat haar klanten dan problemen ondervinden bij pinnen in het buitenland, de klanten van de andere banken hebben hier (uitgezonderd dan de vrienden van Els) geen problemen mee.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#73 Bericht door Hua Thale » vrijdag 22 maart 2013, 07:23

Kunnen ze nog lang wachten want die Thailanders bouwen dus echt weinig tot niks om zo lang ze het zelf niet gaan gebruiken.

Zo dan ;)

Oftewel het ligt aan het verschil in het "Ouderwetse" PIN systeem en het nieuwe EMV systeem.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

RuudThai
Expat
Expat

#74 Bericht door RuudThai » vrijdag 22 maart 2013, 07:37

printen44 schreef:Kan weer pinnen. Vanmorgen 10.000 baht gepind. Ik durfde geen 20.000 baht te pinnen, vanwege die 300 euro maximum. Want daar begon gisteren die ellende mee. Er werd op de bankrekening 270 euro gereserveerd voor die opname van 10.000 baht..

Maar de werkwijze van Prajak met overboeken en die 800.000 baht is voor mij zeker het overwegen waard. Kon ik vroeger 35.000 baht per dag opnemen, is dat "verwaterd" tot 10.000 baht. Plus dat de opnamekosten gestegen zijn, ondanks dat ik een "Royal Pakket" heb van de ING.
Printen, een Royal Pakket is toch de oude postbankbenaming? Ik heb nu een Platinumpakket hetgeen o.a. betekent: pinpas voor mij, pinpas voor mijn vrouw, creditcard voor mij, creditcard voor mijn vrouw, en geen opnamekosten bij pinnen met de gewone pinpas. Wel 4,5 euro bij de creditcard plus een slechtere koers. Kost iets van 53 euro per jaar maar dat haal je er dus zo weer uit als je geen opnamekosten hoeft te betalen.
Als je dan ook nog bij AEON-bank pint betaal je ook niet de 150 baht farangbelasting dus kost pinnen niets.

Wanneer je geld overboekt van een Nederlandse naar een Thaise bank krijg je over 't algemeen een betere koers voor je euro maar dan worden er aan beide kanten wel kosten berekend met een bepaald minimum. In dat geval loont een klein bedrag overmaken dus niet tegenover pinnen. Pas bij een flink bedrag word je er beter van bij overboeking.

En je kunt bij pinnen makkelijk ieder bedrag uitproberen, als je 20.000 baht wilt pinnen en de bank wil het niet geven ga je gewoon overnieuw beginnen met een lager bedrag. Heb ik regelmatig gedaan. Toen de baht op rond de 40 stond kon ik bij AEON een tijdje maximaal 22.000 baht pinnen. Maar dat werd daarna telkens met 1000 baht verminderd waar ik steeds weer tegenaan liep en dan het opnieuw moest proberen met een lager bedrag. Geen probleem, hij slikt je pasje echt niet in om die reden :happyno: .

Ik had eigenlijk morgen willen pinnen maar ik stel het even een paar dagen uit, misschien komen die Cypridioten er uit en is de dreiging van een failliet Cyprus weg en gaat de euro weer omhoog. Voorlopig stond de ECB-koers gisteren op slechts 37,65 en dat zal vandaag niet beter worden vrees ik :( [|( .

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#75 Bericht door stevenl » vrijdag 22 maart 2013, 08:03

Hierover dit onderwerp maar dan in China een post van een ander forum van iemand die ING vragen heeft gesteld (post is van 21 Maart)
Gisteren kreeg ik eindelijk antwoord van ING op mijn mail van 5 maart. De wachttijd werd dus aanzienlijk langer dan de beloofde 2 dagen en later een mail dat ze meer tijd nodig hadden: 5 dagen. Het antwoord is echter een herhaling van vorige uitspraken. Met 1 uitzondering: de laatste zin.

Betaalpas in het buitenland
De ING maakt gebruik van een EMV chip. Sommige automaten in China zijn er nog niet klaar voor gemaakt. De ING Betaalpas wordt dan ook niet geaccepteerd bij de Bank of China. Bij de Industrial and Commercial Bank of China (ICBC) en de China Construction Bank (CCB) kunt u wel geld opnemen. Ik adviseer u daarom ook om meer dan 1 betaalmiddel mee te nemen naar China.

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”