Hoera, we kopen ons huis !

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Hoera, we kopen ons huis !

#31 Bericht door v@go » woensdag 20 februari 2013, 20:20

heeft waarschijnlijk te lang wakker gelegen van de opwinding en slaapt nog als een "huis".
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#32 Bericht door Wouter_Udon » woensdag 20 februari 2013, 21:22

ron schreef:Voorlopig IS het al morgen............zie nog niks,nada,noempa!?

Ron. :angel:

Heeft hij vroeger ook in Spanje gewoond? : mañana, mañana, mañana
Live your dream, don't dream your life.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#33 Bericht door prajak » donderdag 21 februari 2013, 00:46

Deel 2 van 10.

Januari 2013, de advocate belt me. Mevrouw heeft haar gebeld en of ik het huis wil kopen ? Ik vraag Kai te bellen en we komen achter de trieste reden: haar (jongere) zus heeft een ziekte die dodelijk kan zijn. Er is paniek en men wil met elkaar afrekenen: het huis is van twee zussen en hun broer. De zus ligt in het ziekenhuis dus of ik haast wil maken.

Daar is over te praten; wat is de prijs ? Twee jaar terug toen we het eens waren over de huurtermijnen kwam ze op de laatste dag met het aanbod te kopen tegen 7 ton baht. Ammehoela, dacht ik toen. Max 6 ton. (Tja, waar praten we over ? 2.500 Euro meer ?)

450 K baht. Daar moet ik de helft van die 150 k bij tellen en dan kost het huis 525 k baht. Plus een 8 procent belasting van 450, zeg 36, wat professional fees, ik kan het huis hebben als ik nu 5 ton baht ophoest. Ik zeg OK, doen we. Kai ook blij. Ik maak geld vrij uit de spaarrekening en een paar dagen daarna staat het geld hier op de bank.

Kan niet meer kapot !

Wordt dadelijk vervolgd.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#34 Bericht door prajak » donderdag 21 februari 2013, 00:47

Deel 3 van 10.

Ho ho, zegt de advocate, je wilt vruchtgebruik ? Je bent niet met Kai getrouwd en dat wordt zeker niet aanvaard dus vergeet vruchtgebruik maar. Het maximaal haalbare is dan geregistreerde lease voor 20 of meer jaren. Die lease staat op het chanoot aangetekend (zoals nu) dus verkopen kan ze niet en er geld op lenen ook niet.

30 Of meer jaren; dan ben ik geheid opgestookt. Dus ik bestel een lease voor 30 jaren.

Maar dan komen de paperassen. Alle mensen ! Wat er niet allemaal nodig is...

Van de eigenaresse:
Kopie van het chanoot van ‘mijn’ huis
Kopie van haar ID en natuurlijk adresgegevens
Kopie van haar blauw huisboek

Van mij:
Paspoort en laten zien dat ik hier met vergunning woon.
Naam en zo in Thai language only.

Van Kai die net in Bangkok is:
Kopie van haar ID
Kopie van het blauw huisboek waar ze in staat
Haar echtscheidingspapieren.

Nou, da’s te regelen, dan maar een weekje later kopen, ik ga vol goede moed aan de spullen werken.

Kan niet meer kapot ! Toch ?

Wordt morgen vervolgd.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#35 Bericht door ron » donderdag 21 februari 2013, 03:05

Goedemorgen Erik.

Lijkt wel of je de story in twee stukjes hebt geknipt......
Zijn we van jou niet gewend.
Weet zeker dat je hier kamervragen over krijgt!! :P

Groetjes,Ron. :angel:
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

mai mi tang
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#36 Bericht door mai mi tang » donderdag 21 februari 2013, 04:26

5 ton is een koopje. Daar kun je nooit een buil aan vallen...

Proficiat Erik! Dat je er maar lang van mag genieten :thumbsup:
Ik ga wat vaker op die lat zitten. In plaats van 'm steeds hoger te leggen…

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#37 Bericht door prajak » donderdag 21 februari 2013, 06:35

Heer Tang, dank voor de wensen. Heer Ron, nee, dit stuk is opgebouwd naar gelang het verloop van het verhaal. Iedere fase een stukkie; morgen en daarna komen ook de stukkies verrassing en boosheid..... En het ene stukkie is langer dan het andere stukkie net zoals mijn ene been wat langer is dan het andere.

Dinsdag is de dag van de waarheid, dan gaan we naar het kadaster. Zaterdag komt XYZ naar hier en maandag de eigenaresse (want het is een belangrijke Boeddha dag a.s. maandag en dan is alles dicht). Makha Bucha dag. Een vol huis want men blijft naar goed gebruik hier pitten.

Dinsdag is National Cooperatives Day en dat is niet belangrijk genoeg om alles dicht te gooien...

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#38 Bericht door prajak » vrijdag 22 februari 2013, 01:06

Deel 4 van 10.

Een telefoontje van de advocate. Kai is nog getrouwd.

:mrgreen:

Hoezo ? Nou, haar ex heeft ze al tig tig jaar niet gezien en opsporen is niet gelukt dus ze ‘heeft het maar zo gelaten’. Ze kan dus niet kopen. (Ja, kan wel maar dan is gelijk de helft van die ex...)

Krijg nou het heen en weer ! En ik weet van niks ? :mrgreen:

Een goed gesprek volgt met de advocate maar als ik dat schrijf bedoel ik natuurlijk haar NL echtgenoot. Eerst nog maar eens naar de juridische duiding vragen van een geregistreerde lease. Die staat aangetekend op het chanoot en is dus een belemmering ter voorkoming van verkoop onder mijn ogen....of in het geniep... Dat zit wel snor.

Dan paten over wie dan wel dat stuk gond met huis op naam zal zetten. Er vallen namen van oma en van Kai’s twee zoons. Ik ga zelf de mogelijkheden onderzoeken (ik ben juridisch geen volslagen leek).

Oma is 78 en van haar vijf kinderen zijn er twee overleden; mijn Kai is de oudste, er zijn nog twee broers in leven met vrouw en een van hen heeft ook kinderen. Gaat oma dood dan valt het huis dus aan die drie personen en aan de kouwe kant van de andere twee en dat wil ik niet: het is voor Kai.

Haar oudste zoon is gescheiden (of nooit gehuwd...) en hij heeft een nieuwe relatie (getrouwd ?) maar sowieso een zoon en die woont bij mij. Kai’s ex komt daar nimmer in beeld. Maar die zoon heeft schulden.... Hij is hier geweest, het is een vrolijke Frans....type ‘kan mij wat schelen.....’.

Haar jongste zoon, inmiddels 27 jaar, heeft geen relatie en geen huwelijk en geen kinderen dus als die sterft wie erft dan ? Nu zul je zeggen, op die leeftijd sterf je niet zo maar... doch in december 2011 reden ze hem wel plat op zijn brommertje en gelukkig was alleen zijn arm kapot maar het had anders kunnen aflopen.

Wie erft dan ? Ja, Kai de helft en...haar ‘ex’ en dat is niet de bedoeling, lease of niet. En je zult zien, als er wat te halen valt duikt men op....rechten kan hij niet geldend maken maar geld vragen is wel het minste dat men dan doet. Dan heb je gez... aan de deur.

Ik ga Kai maar eens bellen, ze is nog in Bangkok, en ze voelt de bui al hangen. Ik koop niet als jij niet gescheiden bent, zeg ik. We zullen morgen eens praten, zegt ze. Misschien vinden we nog een gaatje....

Maar ik voel me er niet happy bij. Eerst de scheiding regelen, desnoods via de rechter, en dan pas kopen. Niet alleen voor dit huis, maar voor alles, ook in haar eigen belang.

Wordt morgen vervolgd.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#39 Bericht door driver » vrijdag 22 februari 2013, 07:40

Sta op de motorbeurs deze week dus lees snel wat mee.
Kai nog getrouwd ook handig als je dat nu pas hoort :mrgreen:
Ook weer iets typisch Thais denk ik dit soort dingen :clap:
Had ik met Suk gelukkig geen gedoe mee toen ik die paperassen mest regelen om uit Thailand weg te kunnen.

Huis...ik hoop dat het gaat lukken voor je maar dat zal vast wel lijkt me.

gr driver

nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid

#40 Bericht door nbreeker » vrijdag 22 februari 2013, 08:14

prajak schreef:Het is bezopen dat je je op die manier moet beschermen tegen corrupte ambtenaren.

Ben, klopt, maar dan moet ik iedere drie jaar naar die lui toe...... Het is wel mogelijk, ik pas de tekst van de overeenkomst 10x aan en print hem 10 x uit....... Het zal een drukmiddel zijn als men lastig wordt.

Maar Wouter weet het nu wel al, reeds.....
De corruptie is nog lang niet aan de orde maar iedereen maakt zich er al druk over,dat moet pas de 26 ste blijken,toen ik mijn huis kocht had ik met de verkoper afgesproken dat we ieder de helft op het landoffice zouden betalen,tevens had ik bij buren geinformeerd hier in de straat wat hun een maand terug moesten betalen toen ze hun huis kochten,die vertelde me 22.000 bath maar mijn land is groter en dat bepaald de prijs niet het huis.
Toen we op het landoffice gearriveerd waren werd ons verteld dat we 36.000 bath moesten betalen,dus de verkoper gaf mij 18.000 bath maar ik ging naar die mevrouw en ik vroeg haar met een vriendelijk gezicht hoe het kwam dat mijn buren maar 22.000 bath moesten betalen en ik 36.000
zij even op de computer gekeken en ze zegt ja dat klopt jou land is een stuk groter,nou dat valt best mee zei ik misschien een inch of 2,ze moest lachen ze zegt geef me dat papier nog eens dus ik gaf het aan haar en kreeg even later een ander papier met 22.000 bath er op dus heb ik de verkoper 7.000 bath teruggegeven een aardige man maar hij keek of hij heel erg nodig naar de wc moest,ik zeg niks zeggen later buiten vertel ik het je wel.
Zo kan het ook niet alleen maar negatief,corruptie is overal ook in Nederland daar zijn we met de enquette wel achter gekomen en wat dacht je van Moskowitch die op het punt staat geschorst te worden voor het leven.
Maar met beleefd zijn en een vriendelijk gezicht kom je ook in Thailand een heel eind.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#41 Bericht door Wouter_Udon » vrijdag 22 februari 2013, 09:22

[quote="nbreeker"] Zo kan het ook niet alleen maar negatief,corruptie is overal ook in Nederland daar zijn we met de enquette wel achter gekomen en wat dacht je van Moskowitch die op het punt staat geschorst te worden voor het leven.
Maar met beleefd zijn en een vriendelijk gezicht kom je ook in Thailand een heel eind.[/quote]

En zo simpel is dat want niemand wil nors en onbehouwen tegemoet worden getreden.
Maar een enkeling begrijpt dat gewoon niet. ;) :giggle:
Live your dream, don't dream your life.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#42 Bericht door prajak » vrijdag 22 februari 2013, 10:07

Er is een verschil tussen...

wat is de waarde van het object in de ogen van de ambtenaar en de ogen van partijen. Zeker als je weet dat een deel van de belasting wordt geheven over de verkooprijs en een deel over de waarde in het economisch verkeer. Die waarden zijn niet gelijk.

en

de ambtenaar die je niet wil helpen als je niet wat schuift.

Het laatste noem ik corruptie.

nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid

#43 Bericht door nbreeker » vrijdag 22 februari 2013, 11:54

prajak schreef:Er is een verschil tussen...

wat is de waarde van het object in de ogen van de ambtenaar en de ogen van partijen. Zeker als je weet dat een deel van de belasting wordt geheven over de verkooprijs en een deel over de waarde in het economisch verkeer. Die waarden zijn niet gelijk.

en

de ambtenaar die je niet wil helpen als je niet wat schuift.

Het laatste noem ik corruptie.
Ik heb dus niks geschoven, maar op een gegeven moment zie je overal spoken,en ze hebben je nog niets gevraagd dus waarom al die heisa over corruptie.Maar ja je hebt ergens gelijk ambtenaren blijven ambtenaren waar ook ter wereld.
Maar zo je verhaal te lezen valt er voorlopig nog niks te kopen,dus misschien dat Hoera weg en daar voor in de plaats "we zijn van plan een huis te kopen."
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#44 Bericht door yandre » vrijdag 22 februari 2013, 13:38

nu ja zal ook verschillen per regio
toen wij ons huis kochten kreeg ook een prijs
te horen voor het overschrijven dat ik dacht ben
toch niet bij een notaris in nederland .
ok de dames praten en er werd gezegd het is een bestaand
huis staat op lucht fotos.
ja maar het waren aleen de 4 muren vertelde mij familie
was nog niet afgebouwd nu ok de dames daar wat praten
en toen zakte de prijs toch aardig want het was nu dan anders
maar wel een bedrag betaald voor de papieren te laten regelen
waren er morgens en na een 1 uur waren de papieren rond.
zo niet dan zit je er avonds nog of je kan de volgende dag
terug .
en ik was niet de enige zag ook enkele thaien dit doen maar ja de arme
thai die zijn stukje land verkoopt die maar wachten is wel te gek voor
woorden .
maar mijn ervaring heeft geleerd dat er over de prijs meestal wel valt te praten
maar het blijft natuurlijk even anders als in nederland.
en dit geld denk voor heel thailand ook hier in bangkok
de ervaring mee papieren bij amphur of kost je geld of duurt zeer lang .

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#45 Bericht door prajak » vrijdag 22 februari 2013, 15:37

De persoon die dinsdag meegaat en vaker daar is voor familiegronden heeft bevestigd dat er wel wat geschoven moet worden. Max 2 is zijn advies. We hebben maandag overleg in mijn huis en dan worden de afspraken gemaakt wie wat doet. Kijk, het gaat wel door en alles lijkt klaar maar in de verslaggeving moet nog heel wat komen..... Geduld is een schone zaak, mensen. Morgen weer een stukkie, etc.

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”