Laos dus.
De foto’s zijn van de kwaliteit als in het vorige stuk.
Geld wisselen en jawel, voor 100 dollar beur ik 71.800 kip. Tja, hoe neem je dat mee ? De bankier weet raad: een plastic zak.... Ik ben nog niet buiten en paniek alom: achter de bank staat een tempel in de hens. We aanschouwen het optreden van het brandweermuseum.

Bezoeken aan tempels en musea....en mocht je denken dat het Thais is dat je leest: dit is het schrift van Laos. En niemand maakt zich druk dat de farang 200 kip moet dokken en de Laotiaan maar 30 kip...

(Zag ik daar het Hoppa ! museum ? Ik begin het te snappen....)
Wat niet kan uitblijven is een bezoekje aan het Pratuchai, een kopie van de ‘Arc de triomphe’

En deze foto maak je als je op jouw rug gaat liggen (en toen kon ik dat nog zonder aan de heup te denken)....

De Pratuchai wordt wel de ‘verticale landingsbaan’ genoemd; de USA hadden cement geschonken voor het vliegveld maar de Laotiaanse overheid besloot het spul voor wat anders te gebruiken.
Ang Nam Ngum, het grote stuwmeer ten noorden vanVientiane.

Een deel van de Thaise stroom komt daar vandaan. Men liet het meer destijds vollopen zonder de bomen te kappen en, naar goed gebruik ook in Thailand, kwam men later op het idee dat waardevolle hout toch maar te verkopen. En dan krijg je dit....

Volgende stap: de oude hoofdstad Luang Prabang.
Tempels, tempels, je hoopt dat het meetelt voor de aflaat....

Thailand weer in; Ban Chiang, Pak Chong en de bekende ficus benjamin...

Dan Phimay, Kao Yai, Trat en uitwaaien op Koh Wai nabij Koh Chang. Maar daarvan hebben andere forumleden al prentjes geplaatst.